|
Konference om Femern Bælt-forbindelsen
- Nye muligheder og fordele for
transportsektoren i Danmark og Nordeuropa
Den danske infrastruktur står over for det største
løft siden åbningen af de faste forbindelser over henholdsvis Storebælt og
Øresund; Femern Bælt-forbindelsen vil sikre en topmoderne, elektrificeret
jernbane med tilhørende moderne signalteknologi. Dertil kommer én samlet
motorvejsstrækning i fugleflugtslinie fra Sverige over Øresund, Sjælland,
Femern til Hamborg. Dette giver nye muligheder; højhastighed på bane,
effektiv godstransport på både vej og bane samt eksempelvis let adgang til en
af Europas største havne - Hamborg.
Femern Bælt-forbindelsen har betydning for den europæiske infrastruktur og
den ventes også at styrke vækst og beskæftigelse i regionen omkring
Østersøen.
Folketinget forventes at vedtage projekteringsloven først i det nye år. På
konferencen vil det blive belyst, hvordan opgaven tænkes løs t samt hvilke
nye muligheder og ændringer i gods- og passagerstrømme forbindelsen medfører,
ligeledes vil miljøet også indgå i konferencens temaer.
PROGRAM
08.30 –
09.10: Registrering, kaffe og morgenbrød
09.10 –
09.15: Velkommen
v/ direktør Michael Svane, DI Transport, formand for
TØF
09.15 –
09.45: Femern Bælt-forbindelsen
v/ Transportminister Lars Barfoed
09.45 – 10.15:
Betydningen af Femern Bælt-forbindelsen for Danmark og Dansk
Erhvervsliv
v/ direktør Lars Goldschmidt, DI
10.15 – 10.30:
Pause
10.30 –
11.00: Trafikpotentialet på Femern Bælt
- en dansk/tysk eller en
nordeuropæisk korridor?
v/ markedsudviklingschef Jacob Vestergaard, Femern Bælt A/S
11.00 – 11.30: Jernbanen tager et teknologisk
tigerspring
- om den regionale og internationale togtrafik
v/ chefkonsulent Henrik Sylvan, IBU Øresund-Femern-Korridoren
11.30 - 12.00:
EU og den europæiske infrastruktur – hvilken betydning får Femern
Bælt-forbindelsen?
v/ Bendt Bendtsen, MF’er og EU-spidskandidat for det konservative
folkeparti
12.00 – 13.00:
Frokost
13.00 –
13.30: Femern Bælt: Hvad har vi lært af Storebælt og
Øresundsbron? – Ligheder og forskelle
v/ adm. direktør Leo Larsen, Sund & Bælt Holding A/S
13.30 –
14.00: Langsigtede økonomiske gevinster ved
Femern Bælt-forbindelsen
Oplægget tager udgangspunkt i et studie for de danske og tyske
transportministerier om de dynamiske og strategiske effekter af Fe-mern
Bælt-forbindelsen.
v/ partner Martin H. Thelle, Copenhagen Economics
14.00 – 14.30:
Færgefarten over Femern Bælt efter 2018
v/ adm. direktør Mads Kofoed, Nordic Ferry Services A/S
14.30 –
15.00: Den kommende godkendelsesproces
- fokus på miljø og besejling
v/ projektdirektør Claus Dynesen / Femern Bælt A/S
15.00 – 15.30:
Pause
15.30 – 16.00:
Femern Bælt-forbindelsen
– konsekvenser for jernbanegods-transporten
efter 2018
v/ adm. direktør Stig Kyster-Hansen, Railion Scandinavia A/S
16.00 – 16.30:
Femern Bælt-forbindelsen
– hvad sker der med miljøet og
naturen?
v/ direktør René la Cour Sell, Danmarks Naturfredningsforening
16.30 – 16.35:
Afslutning
v/ markedsdi rektør Søren Vikkelsø, Sund & Bælt Holding A/S
PRAKTISK
Tid:
Torsdag d. 8. januar kl. 9.00 til kl. 16.35
Sted:
Moltkes Palæ, Dronningens Tværgade 2, 1302 København K
Find vej:
Moltkes Palæ ligger 200 fra Kongens Nytorv Station, desuden stopper
linie 1A lige i nærheden på henholdsvis Bredgade og St. Kongensgade.
Parkeringshuset CarPark i nabobygningen Dr. Tværgade 4, 1302 København K.
Øvrige p-huse kan findes på www.p-henvisning.dk
Pris:
Medlemsprisen er 1.300,- kr. ex. moms.
For øvrige deltagere er prisen 1.800 kr. ex. moms
(tillæg på 500 kr. svarer til et års personligt medlemskab af foreningen).
Tilmelding:
Tilmelding via www.toef.dk
senest tirsdag den 6. januar 2009.
Afmelding:
Afm elding skal ske skriftligt via mail.
Sker afmelding senere end d. 27. december 2008 tilbageholdes 50% af gebyret.
Sker afmelding senere end d. 2. januar 2009 betales fuld pris.
Yderligere information:
Koordinator Karen Boyd, TØF-sekretariatet, telefon 77 30 33 00 eller mail
[email protected]
|