Til

Folketinget

Att.: Trafikudvalget

 

 

Fredag den 28. november 2008

 

 

Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation, ISOBRO, har med stor interesse fulgt debatten om liberaliseringen af det danske postmarked. ISOBROs 118 medlemmer omfatter følgende 5 kategorier:

 

-       sygdomsbekæmpende og handicaporganisationer

-       Internationale hjælpeorganisationer

-       natur-, miljø- og dyreværnsorganisationer

-       nationale, sociale, humanitære. Organisationer

-       samt kirkelige organisationer

 

Medlemsorganisationerne bruger i stort omfang skriftlig kommunikation med medlemmer, bidragydere og andre med interesse for organisationens sag. De udsender nyhedsbreve, blade / magasiner, laver direct marketing og meget mere. Porto er derfor en stor omkostning for vores medlemmer, da kommunikation med omverdenen er helt afgørende for deres virke.

ISOBROs medlemmer er under konstant pres for at have så lave administrative omkostninger som muligt. Lave omkostninger til administration og information betyder alt andet lige flere midler til de gode formål, organisationerne arbejder for. Samtidig er det en kendsgerning, at konkurrencen er blevet intensiveret, og organisationerne må derfor hele tiden forsøge at reducere deres omkostninger.

ISOBRO byder den spirende konkurrence på postmarkedet velkommen, idet vi ser frem til en reduktion af portoudgifterne for vores medlemmer. For at illustrere de besparelser vores medlemsorganisationer kan opnå, har vi bedt en potentiel leverandør beregne omkostningerne ved at udsende henholdsvis 150.000 magasiner for en stor organisation og på 3.300 magasiner for en mindre organisation.

Som det fremgår, er der rigtig meget at spare for organisationerne - nemlig over 1 million kroner i det første eksempel og 65.000 kr. i det andet. Besparelserne er opnået på trods af, at der indtil videre kun er konkurrence på postområdet i det storkøbenhavnske område. Markedssituationen vil næppe ændre sig, før markedet bliver fuldt liberaliseret, og det dermed bliver økonomisk forsvarligt for konkurrerende aktører at udvide deres dækningsområde.

Et postmarked med fri konkurrence, der inkluderer alle breve uanset vægtklasse og hvor flere leverandører dækker hele Danmark, vil føre til betydelige vigtige besparelser på portoen hos ISOBROs medlemsorganisationer.

Som allerede nævnt har ISOBRO fulgt debatten om liberalisering af det danske postmarked. Det er på den baggrund vores klare vurdering, at de danske myndigheder og Post Danmark er fuldt ud parate til at agere i et marked med fri konkurrence. Der er for os at se derfor intet til hindring for, at Folketinget meget hurtigt kan beslutte at gennemføre den liberalisering af det danske postmarked, som har været planlagt i flere år.

ISOBRO vil derfor opfordre alle relevante beslutningstagere til at presse på for, at det danske postmarked hurtigst muligt i løbet af 2009 bliver åbnet for fuld konkurrence.



Med venlig hilsen

ISOBRO


Robert Hinnerskov

Generalsekretær

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Priseksempel på distribution af forsendelser ved brug af alternativ postleverandør

Beregningen er baseret på en udsendelse, hvor 150.000 eks. i 2008 kan uddeles i et område med dækning fra alternativ postleverandør. Priserne er baseret på tilbud fra alternativ leverandør og på Post Danmarks listepriser.

Magasin udsendes i folie

Forudsætninger:

Type: Magasin

Oplag i alternativ leverandørs dækningsområde: 150.000 stk.

Vægt: 125 gram

Indpakning: folie

Prisen pr. stk. for 2008 hos alt. leverandør ved 125 gram:          3,38

Prisen pr. stk. for 2008 hos Post Danmark ved 125 gram            10,16 kr. (c-post)

Konsekvensberegning ved 125 gram

Samlet distributionspris via Post Danmark alene, jf. listepriser

150.000 stk. x 10,16                                                                                         1,523.750,00 kr.

Samlet distributionspris via alternativ leverandør

150.000 stk. x 3,38                                                                                               507.000,00 kr.

Besparelse:                                                                                                    1.016.750,00 kr.

 

Alle distributionspriser er fra alternativ leverandør er ekskl. Moms.

 

 

 

 

 

Priseksempel II på distribution af forsendelser ved brug af alternativ postleverandør

Beregningen er baseret på en udsendelse, hvor 2600 eks. i 2008 kan uddeles i et område med dækning fra alternativ postleverandør. Priserne er baseret på tilbud fra alternativ leverandør og på Post Danmarks listepriser.

 

Forudsætninger:

Type: Magasin

Oplag i alt: 3.400 stk.

Oplag i alternativ leverandørs dækningsområde: 2.600 stk.

Vægt: 88 gram

Frekvens: 4 gange pr. år

Indpakning: åben forsendelse eller folieret

Prisen pr. stk. for 2008 hos alternativ leverandør ved 88 gram                       3,42 kr.

Prisen pr. stk. for 2008 hos Post Danmark ved 88 gram                                    9,75 kr.

Konsekvensberegning ved 88 gram, 4 gange årligt

Samlet distributionspris via Post Danmark alene, jf. deres listepriser

3.400 stk. x 9,75 x 4                                                                                             132.600,00 kr.

Samlet distributionspris via alternativ leverandør og Post Danmark

Alternativ leverandør (2.600 stk. x 3,42 kr. x 4)                    35.568,00 kr.

Post Danmark ( 800 stk. x 9,75 kr. x 4)                               31.200,00 kr.             66.768,00 kr.

Besparelse:                                                                                                         65.832,00 kr.

 

Alle distributionspriser er fra alternativ leverandør er ekskl. Moms.