Sociale kørselsordninger
10.05.2007 Danske Busvognmænd i Trafikudvalget med ønske om, at sociale kørselsordninger gældende for DSB også kommer til at gælde fjernbusvognmænd
14.05.2007 Danske Busvognmænd beder Transportminister Flemming Hansen om et møde.
16.06.2007 Møde hos Flemming Hansen. Ministeren udtrykker sympati for forslaget. Embedsmændene er afvisende p.g.a. EU. Ministeren konkluderer, at embedsmændene skal se nærmere på muligheden for at finde en løsning.
01.10.2007 Danske Busvognmænd skriver til Transportminister Jakob Axel Nielsen og beder om et møde. (Henvendelsen er ikke besvaret).
11.10.2007 Danske Busvognmænd i Trafikudvalget. Udleverer et notat af 10.10.2007 til udvalget. Notatet er udarbejdet af advokatfirmaet Plesner. Notatet anviser en måde, hvorpå den ønskede model for fjernbusvognmændene kan indføres.
Udvalget stiller på baggrund af Danske Busvognmænds foretræde en række spørgsmål til transportministeren. Ministerens svar på spørgsmål 396 og 397 undrer os.
23.10.2007 Danske Busvognmænd skriver atter til Transportminister Jakob Axel Nielsen og gentager vores ønske om et møde. I henvendelsen nævner vi konkret vores forundring over ministerens svar på spørgsmål 396 og 397. (Henvendelsen til ministeren blev ikke besvaret).
28.11.2007 Danske Busvognmænd skriver til Transportminister Carina Christensen og beder om et møde med ministeren snarest.
16.01.2008 Transportminister Carina Christensen skriver til Danske Busvognmænd og beder foreningen om at hjælpe med faktuelle oplysninger omkring de 3 fjernbusvognmænd.
17.01.2008 Danske Busvognmænd bekræfter at foreningen og de 3 relevante medlemmer står til rådighed med alle ønskede oplysninger.
14.02.2008 Danske Busvognmænd modtager brev fra ministeriet, der angiver, hvilke oplysninger ministeriet skal bruge. Der er tale om et meget detaljerede krav og vi skal have oplysningerne fra vores 3 medlemmer.
18.02.2008Â Alle oplysninger er fremskaffet og sendes til Transportministeriet.
08.04.2008 Transportministeriet indkalder til møde. Der var ikke udsendt dagsorden til mødet, ligesom der ikke blev udarbejdet referat efter mødet. Ministeriet gennemgik 3 plancher. Oplægget indebar, at pensionister og unge under uddannelse skulle have minimum 25 % rabat fredag, lørdag og søndag. Vognmændene ville modtage pengene fra Transportministeriet. På mødet afviste de 3 vognmænd oplægget som helt uacceptabelt fordi:
- Modellen giver kun penge til vognmanden, hvis han i forvejen har rabat i den personkategori.
- Hvis han ikke allerede har rabatten skal han give pengene til passagererne.
- I så fald bliver der ingen penge til at betale dieselolie.
- Ordningen er formentlig ulovlig, da man udvælger enkelte elementer fra den gældende DSB-ordning.
- En ulovlig ordning kan medføre, at vognmanden skal tilbagebetale beløbet.
- Opgaven består i at finde en model, der reelt kompenserer vognmændene.
- Modellen bør naturligvis være identisk med DSB´s uanset hvad den indebærer økonomisk.
15.04.2008 Danske Busvognmænd har et møde med et af Europas førende advokatfirmaer i statsstøtte, McDermott i Bruxelles.
30.04.2008 McDermott udarbejder deres juridiske bemærkninger til ministeriets oplæg af 08.04. Heraf fremgår bl.a.:
â€Efter vores opfattelse kan denne ordning (ministeriets) give problemer i henhold til de Europæiske statsstøtttereglerâ€.
â€Det ville være en del nemmere at kvalificere ordningen som vedrørende tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse, sÃ¥fremt støtten blev givet pÃ¥ samme vilkÃ¥r som DSBâ€.
08.05.2008 Danske Busvognmænd i Trafikudvalget. Forklarer, at der er ingen løsning i ministeriets oplæg af 08.04. Fastholder, at både ud fra et juridisk og økonomisk synspunkt bør ordningen i sit indhold være identisk med den gældende ordning for DSB.
24.06.2008 Danske Busvognmænd deltager i møde hos Transportministeriet. Der er ingen dagsorden ligesom der ikke udarbejdes referat. Vi fÃ¥r at vide, at ministeriet snarest (primo juli) vil sende notifikation til Bruxelles. Notifikationen vil indeholde rabatordninger for pensionister og unge, fribefordring af børn under 12 Ã¥r samt fribefordring af værnepligtige. Da vi spørger til ordningens indhold fÃ¥r vi oplyst, at vi kan ikke fÃ¥ informationer om indholdet før EU-Kommissionen har godkendt ordningen, og hvis Kommissionen ikke godkender ordningen â€kan det være lige megetâ€.
01.09.2008 Dieselrefusionen ophører for al rutekørsel. Fra denne dato mister fjernbusvognmændene i tusindvis af kroner dagligt.
08.09.2008 Informeres af ministeriet om, at Kommissionen har stillet flere spørgsmål.
16.10.2008 Danske Busvognmænd beder om kopi af brevet til EU-Kommissionen. Hvis vi ikke kan få det, beder vi om aktindsigt.
20.10.2008 Telefonisk afslag på ønske om kopi samt afslag på begæring om aktindsigt