Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09, Trafikudvalget 2008-09
MPU Alm.del Bilag 23, TRU Alm.del Bilag 10
Offentligt
På Lolland ligger den kommende Fehmernforbindelse os meget på sinde og jeg har funderet meget og længeover det ekstra potentiale Fehmernforbindelsen indirekte vil blive medvirkende til - ikke mindst miljømæssigt ved,at kunne lægge en masse lastbiltransport over på jernbanen.Der findes i dag allerede et velfungerende motorvejs- og jernbanenet til Rødby Færge, som vil ligge ubenyttethen efter Fehmernforbindelsen står færdig i 2018. Ved at bibeholde brugen af den i dag eksisterende motorvejog jernbane til Rødby Færge kan der nemlig løses flere problemer:
Lad trafikken tilCentraltysklandkøre over/under Fehmernbælt og lad trafikken til detøstligeTyskland benyttedet eksisterende motorvejs- og togskinnenet til Rødbyhavn!
Når Fehmernforbindelsen efter al sandsynlighed står klar i 2018 kan der derfor med fordel arbejdes hen i retningaf nedlæggelsen af Gedser-Rostock-forbindelsen. Det kan der fordi Gedser-Rostock-forbindelsens biltrafik børledes videre til Rødbyhavn, hvor den kommende Fehmernforbindelse afstedkommer optimale motorvejs- ogtogforbindelser. Vi ved jo, at trafikken øst over til Polen m.fl. stadig kræver en forbindelse til det østlige Tysklandog den trafik vil kun øges.Den trafik som i dag sejler fra Gedser til Rostock kan sagtens sejle fra fra Rødbyhavn til Rostock, hvilket ikke viltage nævneværdig ekstra tid i fht. Gedser-Rostock.Nykøbing Falster higer efter en omfartsvej så ikke den tunge Gedser-Rostock-færgetrafik skal ledes ind gennemNykøbing Falster 'midtby.'Ved, at skrinlægge omfartsvejen uden om Nykøbing Falster og lade trafikken glide over til Rødbyhavn sparesikke mindst Nykøbing Falster for tung færgetrafik ind gennem byen men ikke mindst spares der en anlægsudgiftpå hvad? Et trecifret millionbeløb måske, til etablering af omfartsvej øst om Nykøbing Falster.Konklusionen bliver derfor, at-Nykøbing Falster by spares for færgetrafik.-Samfundet spares i kroner og ører for etablering af omfartsvej.-Al godstrafik sydover har mulighed for, at blive lagt over på jernbanevogne til gavn for miljøet i og med Gedser-Rostock ikke medtager godstog.Lad trafikken til Centraltyskland køre over/under Fehmernbælt og lad trafikken til det østlige Tyskland benyttedet eksisterende motorvejs- og togskinnenet til Rødbyhavn!
Med venlig hilsen