Sundhedsudvalget 2008-09
SUU Alm.del Bilag 658
Offentligt
725448_0001.png
725448_0002.png
8.september 2009TilStatsminister Lars Løkke RasmussenDen fortsatte diskussionen om hospitalsstrukturen i Nordvestjylland.Alt tyder på, at Gødstrup ikke vedtages, - og hvad sker der så?Hvis der fremtidigt skal være én akutfunktion.Og hvis denne skal placeres på én af de nuværende sygehusgrunde enten i Holstebro eller i Herning, er deobjektive kendsgerninger ikke, - som det ofte antages - at et flertal målt på køretid bor tættest ved Herning.Men, at et flertal på omkring 10.000 personer har kortere køretid til Holstebro. Kun få mod sydøst har lidt mereend 60 minutter i køretid til Holstebro. Rigtig mange mod nordvest, ca. 30.000 personer har over 60 minutter,og heraf 22.000 personer over 75 minutter i køretid til Herning. Langt de fleste (ejere og lejere) ved 4.5 mil.overnatninger i sommerhuse og alle fra vestkysten har kortest, og op til 40 minutter kortere køretid tilHolstebro. (Se breve af 5. og 22. august 2009).Det er desuden meget lettere at bygge til - og også at skabe adgangsveje til - det nuværende Holstebro sygehus.Så alle objektive parametre peger en placering af Regionshospitalet i Holstebro.Regionsrådet udsendte allerede i 2007, på et fuldstændig uoplyst grundlag, nogle politiske signaler om, at manville satse på Herning.Det var før Cowi I, og man havde ikke undersøgt hvilken af de to byer Holstebro eller Herning, der i forhold tilkøretid, var mest centralt placeret for de fleste personer i området. Man undersøgte heller ikke mulighederne forat udvide på den nuværende sygehusmatrikel i Holstebro.Nu viser det sig så, at Holstebro på alle måder både i forhold til kortest køretid for de fleste og i forhold tilundgåelse af meget lange køretider for 30.000 personer, er mest centralt placeret, hvilket alt andet lige giverden bedste og hurtigste præhospitale indsats, med mindst tab af liv. Samtidig er det meget lettere at udvide ogskabe adgangsveje i Holstebro.Disse forhold må nødvendigvis kræve en revurdering af problematikken.Man kunne gøre Holstebro til akutsygehus i området og Herning sygehus til især kræftbehandlingshospital.
Hvis der skal være to akutfunktioner.Cowi I viste med det eksisterende vejnet, at kun omkring 40 % kan nå Gødstrup og Holstebro Syd indenfor 30minutter På grund af motorvejene øst og syd for Herning når lidt flere Herning på 30 minutter, men med en nymotorvej til Holstebro i fremtiden kan 53 % nå Gødstrup og 54 % nå Holstebro Syd inden 30 minutter.(Procentandelen for personer, der på det eksisterende/ fremtidige vejnet kan nå Gødstrup på under 60 minutterer 88 % / 90 %, og til Holstebro Syd er procentandelen 95 % / 96 %, - altså uanset nuværende eller fremtidigtvejnet klart i Holstebros favør).Flyttes placeringerne til nuværende sygehusmatrikler, er der længere fra Gødstrup, og besværligere adgang tilHerning midtby, end der er fra Holstebro Syd til nuværende sygehusgrund i Holstebro, hvor der let etableresadgang fra ringvejen. Så med disse placeringer vil der næppe heller med det eksisterende vejnet, være nogenforskel på den procentvise andel, der kan nå Holstebro og Herning sygehus indenfor 30 minutter.Men der vil med det nuværende vejnet - uanset placering - under alle omstændigheder blive mindre end 40 %af befolkningen, der vil kunne nå akuthospitalet på under end 30 minutter. Og det vel at mærke, kun hvis derikke er trafikale forhindringer.Hvorfor skabe lange transporttider for den ene del, og korte transporttider for den anden del af befolkningen,eller omvendt, frem for kortest mulige transporttider for flest mulige personer.Med en fremtidig motorvej og en placering ved Aulum vil ifølge Cowi I 63 % kunne nå frem indenfor 30 min..I øjeblikket, (siden den kirurgiske akutmodtagelse i Holstebro blev flyttet til Herning) er det sådan, at alleambulancer med udrykning fra over 100.000 personer fra Nordvestjylland skal køre ad den ret smalle, og i
perioder i begge retninger stærkt trafikere vej mellem Holstebro og Herning. Det skaber stor frustration ogusikkerhed og derfor også stor utryghed. Og utrygheden er velbegrundet. Vi har nemlig med de forlængedekøre - og responstider til Herning fået en helt kontant forringelse af den præhospitale indsats her i området, -helt modsat sundhedsstyrelsens intension.Det er ikke logisk, at ville have det næststørste optageområde (efter Skejby) på næsten 300.000 personer til énakutfunktion, her hvor der er tyndest befolket, og hvor der er rigtig lange afstande og langsomme veje modnordvest.I 2007, da Thisteds akutfunktion blev godkendt, udtalte Lone de Neergaard til Dagbladet Holstebro – Struer.”Der findes i alle regioner områder, hvor geografiske eller andre lokale forhold nødvendiggør specifikkeløsninger, som skal beskrives i regionens sundhedsplan”.At der er under 40 % af befolkningen i området, der kan nå akuthospitalet på 30 minutter, eller at der er over171.000 personer i området, der ikke kan nå akuthospitalet inden for 30 minutter kræver en ”specifik løsning”.Så længe der kun er den nuværende vej med en hastigt voksende trafikmængde mellem Holstebro og Herning,forekommer det næsten uansvarligt kun at satse på én akutfunktion i én af enderne. Som det er i øjeblikket, erdet derfor nødvendigt med en genetablering af den abdominal – og ortopædkirurgiske akutfunktion i Holstebro.Når så Holstebro oven i købet - i henhold til ovenstående – på alle måder er mest centralt placeret i et optage-område svarende til det tidligere Ringkøbing amt, (øst herfor er der alternative muligheder,) må det nødvendig-vis dreje sig om en fuldt udbygget akutfunktion i Holstebro, både bygningsmæssigt og funktionelt, - ikke bareen mindre satellit funktion.Det grundlæggende problem er jo nemlig, at man fra starten (nu bevist med tal og køretider) har valgt at læggetyngdepunktet geografisk og i forhold til køre – og responstider helt skævt, så akutfunktionen ved livstruendetilstande skal da ikke være mindre i Holstebro. Og det er i grunden utroligt, at vi i den grad skal kæmpe for det,som er vores naturlige demokratiske ret til ligeværdighed i det danske sundhedsvæsen.Med en fremtidig motorvej mellem Herning og Holstebro, vil der kunne bygges et nyt Regionshospital Vest iAulum, som vil kunne nås på under 30 minutter af næsten 2/3 del af befolkningen, og som samtidig vil være endynamo, der vil knytte de to byer sammen. Og hvorfor skal man ikke tilstræbe dette ideelle mål?I verdens bedste sundhedssystem, kan det ikke være et tilfredsstillende kvalitetsmål, (som er den situationRegionsrådet nu gennem 1½ år har skabt i Nordvestjylland), at flere end 171.000 personer – ved stærk trafikendnu flere – ikke har mulighed for at nå akuthospitalet på 30 minutter. (Ved en placering i Gødstrup, vil derifølge Cowi I stadig være 58 % eller 166.000, der ikke kan nå frem inden for 30 minutter)Med venlig hilsenAnders Krogh – (pensioneret praktiserende læge i Holstebro)Havrevænget 22, 7500 Holstebro Tlf.: 97428060 Mail: [email protected]
Kopi til:RegionsrådsmedlemmerneSundhedsminister Jacob Axel NielsenForsvarsminister Søren GadePartiformand Pia Kjærsgaard
Folketingets Sundhedsudvalglivet-i-nordvestAkutgruppen