Sundhedsudvalget 2008-09
SUU Alm.del Bilag 654
Offentligt
724053_0001.png
724053_0002.png
724053_0003.png
724053_0004.png
724053_0005.png
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseDato:2. september 2009Sagsnr.:0906983Sagsbeh.: SUMTSP / LægemiddelkontoretDok nr:96254
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag tilkommissionsbeslutning om udstedelse af markedsførings-tilladelse på særlige vilkår for lægemidlet ”ARCALYST - Ri-lonacept” til sjældne sygdommeResuméEn vedtagelse af de to foreliggende forslag vil indebære, at der udstedes en mar-kedsføringstilladelse til lægemidlet ARCALYST - Rilonacept. Lægemidlet anven-des til behandling af kryopyrin-associerede periodiske syndromer (CAPS) medsvære symptomer, herunder familiært kulde autoinflammatorisk syndrom (FCAS)og Muckle-Wells syndrom (MWS) hos voksne og børn i alderen 12 år og derover.En vedtagelse af forslagene kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i densammenhæng udgør forslagene en forbedring af sundhedsbeskyttelsesniveauet iDanmark.
1. IndledningKommissionens forslag (EU/1/09/582/001 (EMEA/H/C/01047)) til den ovenfornævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 26. august 2009.Forslaget har som retsgrundlag artikel 4, stk. 1, og artikel 10, stk. 2, i Rådets for-ordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse ogovervågning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om oprettelse af eteuropæisk lægemiddelagentur.Endvidere foreligger der beslutning i henhold til artikel 127a i Europa-Parlamentetsog Rådets direktiv 2001/83/EF, for så vidt angår tilladelse til markedsføring aflægemidlet ARCALYST.Forslagene behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at med-lemsstaternes stillingtagen til forslagene skal være formanden for for-skriftskomitéen i hænde senest den 16. september 2009.Efter forordning 726/2004 skal en central godkendelsesprocedure følges ved an-søgninger om udstedelse af markedsføringstilladelse til lægemidler udviklet pågrundlag af en række bioteknologiske fremgangsmåder. Proceduren skal desudenanvendes ved godkendelse af lægemidler til mennesker med et indhold af nye akti-ve stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU), nårde pågældende lægemidler er fremstillet til behandling af immunforsvarssygdom-me, kræft, visse nervelidelser, sukkersyge og sjældne sygdomme samt ved godken-delse af veterinære lægemidler bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet.
2Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den centraleprocedure for andre lægemidler med et nyt aktivt stof, lægemidler som er behand-lingsmæssigt, videnskabeligt eller teknisk nyskabende, samt lægemidler hvor entilladelse på fællesskabsplan kan være til gavn for patienterne.Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, indsendes til Det Euro-pæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om ansøgningen af-gives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. Ved ansøgninger om god-kendelse af lægemidler til sjældne sygdomme afgives først udtalelse af COMP(Committee for Orphan Medicinal Products - Udvalget for Lægemidler til sjældnesygdomme), der afgør, om det pågældende produkt kan få status som et lægemid-del til sjældne sygdomme. Såfremt COMP kan godkende denne status, afgivesherefter udtalelse af CHMP (Committee for Medicinal Products for Human Use –Udvalget for Humanmedicinske Lægemidler). Hver medlemsstat har udpeget 1medlem til henholdsvis COMP og CHMP.Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af godkendelse afudstedelse af en markedsføringstilladelse efter forvaltningsproceduren i Det Ståen-de Udvalg for Humanmedicinske Lægemidler. Kommissionen vedtager de foreslå-ede foranstaltninger, der straks finder anvendelse. Opnås der ikke kvalificeret fler-tal i udvalget, forelægger Kommissionen sin beslutning for Rådet. Kommissionenkan i så fald udsætte anvendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 må-ned. Rådet kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 måned.Har Rådet ikke inden for fristen på 1 måned truffet en anden afgørelse, gennemfø-rer Kommissionen sin beslutning.
2. Forslagenes formål og indholdVedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at der af Kommis-sionen kan udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet ARCALYST, somgiver adgang til at markedsføre lægemidlet i samtlige 27 medlemsstater.
Kort beskrivelse af lægemidletLægemidlet anvendes til behandling af kryopyrin-associerede periodiske syn-dromer (CAPS) med svære symptomer, herunder familiært kulde auto-inflammatorisk syndrom (FCAS) og Muckle-Wells syndrom (MWS) hos voksneog børn i alderen 12 år og derover.Kryopyrin er et protein, som koder for CIAS1/NALP3-genet, som er involveret iaktiveringen af en signalsubstans ved navn IL-1beta. Denne substans er meget vig-tig for den inflammatoriske proces (kroppens svar på en infektion).Hos patienter, som lider af kryopyrin-associerede periodiske syndromer, erCIAS1/NALP3-genet defekt, hvilket medfører en unormal stor aktivitet af kryopy-rin-proteinet og efterfølgende en unormal stor aktivering af IL-1beta.Symptomerne, som resulterer fra den systemiske (hele kroppen) inflammation,inkluderer periodevis høj feber, udslæt, hovedpine, udtalt træthed og ledproblemer.På længere sigt kan der komme yderligere komplikationer som døvhed.
3Strukturelt er ARCALYST magen til IL-1beta receptor (det protein, som IL-1betainteragerer med og gennem hvilket det kan sende signaler). ARCALYST binder tilIL-1beta og hæmmer således sidstnævntes skadelige aktivitet.Almindelige bivirkninger omfatter virusinfektion, bronkitis, infektion i hud, øjneeller ører, træthed, forhøjet blodtryk, lungebetændelse, mave-tarm-infektion,svimmelhed, rødmen, overfølsomhedsreaktion, angst og søvnløshed. Ikke alminde-lige bivirkninger omfatter meningitis, betændelse i øjet (iritis) og ændringer i kole-sterolniveau eller blodtal.Forsigtighed bør udvises ved aktive infektioner og overfølsomhed.Der er ingen andre godkendte lægemidler til behandling af CAPS. Udtalt opblussenaf sygdommen kan nogle gange behandles med antiinflammatorisk medicin.ARCALYST udleveres efter begrænset recept.
3. NærhedsprincippetDer er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt.Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.
4. UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene.
5. Forslagenes konsekvenser for DanmarkBehandlingen bør påbegyndes og overvåges af en speciallæge med erfaring i diag-nose og behandling af CAPS. Efter passende træning kan patienter selv injicereARCALYST.Kryopyrin-associerede periodiske syndromer skønnes at afficere mindre end 0,05pr. 10.000 personer i EU, hvilket for nuværende svarer til ca. 2.500 personer i EU.Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det pågældende lægemiddel fuldt udlever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvalitet. Det erLægemiddelstyrelsens opfattelse, at markedsføringen af det pågældende lægemid-del kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør for-slagene en bedring af sundhedsbeskyttelsen.Da man endnu ikke kender den pris, som ARCALYST vil blive solgt til, og da manikke har overblik over, hvor stor en del af patienterne med kryopyrin-associeredeperiodiske syndromer (CAPS) med svære symptomer der vil skulle tilbydes be-handling med ARCALYST, kan man ikke præcist udtale sig om forslagenes øko-nomiske konsekvenser for regionerne.Betingelser eller begrænsninger:
4Medlemsstaterne skal sørge for, at alle betingelser eller begrænsninger med hensyntil en sikker og effektiv anvendelse af lægemidlet, som beskrives nedenunder, im-plementeres.Indehaveren af markedsføringstilladelsen skal sørge for, at alle læger, som for-ventes at ordinere/anvende ARCALYST, skal forsynes med en lægelig informa-tionspakke før lancering, som indeholder følgende:ProduktresumeetInformation til lægerneAlarmeringskort til patienterInformationen til lægerne bør indeholde følgende essentielle beskeder:Risikoen for svære infektioner, herunder opportunistiske bakterielle og viraleinfektioner samt svampeinfektioner hos patienter, der blev behandlet med AR-CALYSTRisikoen for akutte injektionsrelaterede reaktionerBehovet for at instruere patienter i korrekt teknik til selvadministration, nårpatienten indvilliger i og er i stand til at gøre dette, og retningslinjer for sund-hedspersonale om, hvordan administrationsfejl skal indberettesDen identificerede og mulige risiko for immunogenicitet, der kan føre til im-munmedierede symptomerSundhedspersonalets behov for at udføre en årlig klinisk vurdering af patien-terne med hensyn til en mulig forhøjet risiko for udvikling af maligniteterBehovet for at udføre måling af neutrofiltal, før behandlingen påbegyndes,efter 1-2 måneder og derefter periodevist, mens der gives ARCALYST, da be-handling med ARCALYST ikke bør påbegyndes hos patienter med neutropeniBehovet for at overvåge ændringer i patienternes lipidprofilerDen ukendte sikkerhed af ARCALYST hos gravide og ammende kvinder, somdermed medfører, at lægerne skal diskutere denne risiko med patienterne, hvisde bliver gravide eller hvis de planlægger at blive gravideKorrekt håndtering af patienter angående interaktion ved vaccinationenMuligheden for at inkludere patienterne i registreringsundersøgelsen for atfacilitere indsamlingen af data for virkning og sikkerhed på langt sigtRollen og anvendelsen af alarmeringskortet til patienter.
Særlige forpligtelser, som skal opfyldes af indehaveren af markedsførings-tilladelsen(vil danne grundlaget for den årlige revurdering af risk/benefit-forholdet):Ansøgeren bedes om at levere regelmæssige data for sikkerhed og virkning fra detglobale register, både for voksne og børn. Det faktum, at et begrænset antal pædiat-riske patienter blev inkluderet i de kliniske undersøgelser, sammen med mangel pådata over effekten af langvarig undertrykkelse af IL-1ß, er en bekymring, tilstan-dens sjældne karakter taget i betragtning. Ansøgeren skal foreslå en plan for ind-samling af data fra registret over sikkerhed og virkning hos børn; specielt risikoenfor infektion og den mulige hæmning af immunreaktioner, såsom respons over forvaccinationer og vækst.Ydermere anmodes ansøgeren om at vurdere sager, hvor der er mangel på virkningfor at bestemme, om dette skyldes ændringer over tid i farmako-
5kinetik/farmakodynamik eller udvikling af antistof. Patienterne bør inkluderes iregistret, indtil begge de følgende betingelser opfyldes: 5-års rekrutteringsperiodeog 200 patienter inkluderet.Yderligere farmakokinetiske steady-state eksponeringsdata påkræves (AUC, Cmax,Cmin under steady-state), specielt for pædiatriske forsøgspersoner. Ansøgerenanmodes om at indvillige i en farmakokinetisk undersøgelse hos børn.
Forslagene vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
7. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen kan støtte forslagene.8. Generelle forventninger til andre landes holdningerForslagene har været behandlet i ekspertudvalget CHMP, som med enstem-mighed har kunnet anbefale markedsføringen af det pågældende læge-middel.Forslagene har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CHMP,hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslagene.9. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslagene har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.