Sundhedsudvalget 2008-09
SUU Alm.del Bilag 622
Offentligt
Holstebro d. 22. august 2009Til regionsrådsmedlemmerne i Region Midt.
Tak for svar fra Bent Hansen på mit brev af 5. august 2009 ”Revurdering efter Gødstrup”, hvor jeg dog ikke synes,at der er svar på de stillede spørgsmål.1)
Hvorfor skal akutfunktionen i forhold til køre- og responstider helt uforsvarlig placeres i periferien mod øst istedet for centralt i området? Det spørgsmål besvares ikke.Cowi I beviste at: Aulum/ Holstebro, er i centrum både geografisk og målt på kortest køretid for de fleste. Nårhospitalerne som anvendt nedenfor placeres på nuværende matrikler, bliver forskellen i køretid større. Jeg skalhenvise til brevet fra 5. august for at se tallene detaljeret, men gentage konklusionen:a) Der er et flertal på ca. 10.000 pers., der har kortere køretid til Holstebro end til Herning sygehus.b) Herudover er der meget store forskelle i de konkrete køretider til de to sygehuse.Mod sydøst har kun 1000 pers. lidt over 65 min. til Holstebro sygehus, og ingen over 70 min.Mod nordvest har 30.000 pers. (og Cheminova) køretider på 60 – 70 – 80 – 90 – 100 min. til Herning sygehus.Heraf har ca. 22.000 pers. over 75 min. køretid til Herning sygehus.(Til sammenlign. har Ikast 50 min., Bording 45 min., og Engesvang 33 min. til Viborg sygehus. Endnu mindre meden midtjysk motorvej.)c) Alle fastboende langs vestkysten fra Thyborøn i nord til Bork Havn i syd har kortest køretid til Holstebro. Og deovernattende ved 4.5 millioner årlige overnatninger i sommerhuse (ejere og lejere) langt de fleste langs vestkysten,plus camping – og hotelturister, har mellem 10 og 40 min. kortere transporttid til Holstebro end til Herningsygehus.I 2007, da Thisteds akutfunktion blev godkendt, udtalte Lone de Neergaard til Dagbladet Holstebro – Struer. ”Derfindes i alle regioner områder, hvor geografiske eller andre lokale forhold nødvendiggør specifikke løsninger, somskal beskrives i regionens sundhedsplan”. Omkring 90 km og mere end 1½ times transporttid kræver en ”specifikløsning”. F.eks. to kirugiske og to medicinske akutfunktioner.Men hvis man kun vil have én akutfunktion i den tyndeste befolkede del af Region Midt, med de længste afstande,og i det største optageområde uden for Århus med næsten 300.000 personer, må det da medføre et nødvendigt ogabsolut krav, om at denne akutfunktion både placeres mest centralt målt på køretid for de fleste personer, ogplaceres så man undgår meget lange køretider for ca. 30.000 personer.Kun herved, kan der på grund af de lange afstande opnås den bedst mulige præhospitale behandling, idet der hervedtilstræbes minimering af de potentielt kritiske respons – og køretider. Og derved nedsættes risikoen for tab af livmest muligt. Er regionsrådet ikke enig i, at dette skal tilstræbes?Objektive beregning peger i så fald entydigt på en placering i Holstebro af akutfunktionen.
Nordvestjyllands befolkning har samme behov for, og må nødvendigvis også have fuldstændig sammedemokratiske ret til hjælp ved livstruende sygdomstilstande som resten af befolkningen. Der er i stedet i dag skabtstor utryghed i Nordvestjylland. Massive og vedholdende protester har vist, at befolkningen vil have ovenstående –ikke følelsesladede – men objektive kriterier respekteret.
2)
Om den manglende undersøgelse af udbygningsmulighederne ved Holstebro sygehus, skriver du, atbegrundelsen herfor er, citat:”Når der ikke er foretaget en vurdering af mulighederne for udbygning af det eksisterende hospital i Holstebro, såskyldes det, at Regionsrådet med akutplanen besluttede, at der skal bygges nyt hospital i Vest, og at hospitalet skalplaceres mellem Herning og Holstebro.”Gødstrup, der ikke er centralt placeret, blev valgt med det mindst mulige politiske mandat, og blev afvist afregeringens ekspertpanel. Ekspertpanelet efterlyste alternativer. ”-- herunder muligheder for at udbygge Herningeller Holstebro --”. Regionsrådet bad så Cowi undersøge alternativerne Gødstrup og Herning. Hvorfor bad manikke også Cowi undersøge Holstebros muligheder?
Når ekspertpanelet anbefalede Herning ”-- på det foreliggende grundlag --”, var det fordi, det ikke var orienteretom de særdeles gode muligheder for udbygning og for tilkørselsveje i Holstebro. Og regionsrådet skjuler fortsatdisse muligheder for regeringen og regeringens ekspertpanel. De tre borgmestre i nordvest taler i deres åbne brevom misinformering af sundhedsministeren. Det er selvfølgelig helt uacceptabelt, når det gælder om at finde den forakutberedskabet bedste og mest centrale placering af Regionshospital Vest.Men hvis begrundelsen for at der ikke er foretaget en undersøgelse i Holstebro er, som du skriver i dit svar, må dermed den endelige afvisning af Gødstrup foreligge en ny situation, der nødvendiggør at regionsrådet foretager engrundig undersøgelse af de gode muligheder for en udbygning på sygehusmatriklen i Holstebro.I henhold til ovenstående objektive kendsgerninger vedrørende afstande og køretider, og de gode
muligheder for udbygning i Holstebro, er en sådan undersøgelse simpelthen ikke til komme uden om.
Og udbygningen kan billiggøres, da den kan foretages uden forstyrrelse af den eksisterende hospitalsdrift.
Østpå i området er der alternative hospitaler. Men husk, - at vi ingen alternativer har. Derfor skal vi have
et Regionshospital Vest, der i forhold til køre - og responstider er placeret centralt i Vestjylland.
3)
Den primære sundhedstjenestes rolle i akutfunktionen.I brevet oplyser du om, ”hvad der menes med lokale skadeklinikker.” Men spørgsmålet gik på, hvilken rolle ”lokaleskadeklinikker” og ”en styrkelse af den primære sundhedstjeneste” skal spille i den præhospitale indsats iforbindelse med, at man har fjernet den kirugiske del af akutfunktionen fra hele Nordvestjylland?Jeg berettede om de lukkede skadestuer, som vi har haft i Ringkøbing amt i over 40 år, og beskrev en lang rækkeakutte arbejdsfunktioner, som vi derfor allerede påtager os i dagtid og på vagten. (Se beskrivelsen i brevet fra 5.august). Og spurgte så: Hvilke konkrete sygdomstilstande man mener, at de praktiserende læger herudover skaltage sig af, så det kan forsvare lukningen af den kirugiske akutfunktion i Nordvestjylland?I dit svar skriver du, at der bliver en akutklinik på Ringkøbing sygehus, der i dagtid vil blive bemandet med enbehandlersygeplejerske, og at der vil være mulighed for røntgenundersøgelse der.Det er ikke meget, når det bruges som et delargument for at nedlægge den kirurgiske side af akutfunktionen i heleNordvestjylland. Man kan jo ikke kalde det ”en styrkelse af den primære sundhedstjeneste” i Nordvestjylland, hvisden blot bliver bedt om at gøre det, som den allerede gør i dag. Så igen, - er der andre akutte ting primærsektorenskal tage sig af?Ellers er det ikke et rimeligt argument at fremføre overfor befolkningen som del af forsvaret for nedlæggelse
af den kirurgiske akutfunktion i hele Nordvestjylland.
4) Tilgang til almen praksis. Ved en netop foretaget gennemgang af 119 alment praktiserende læger, der har startetpraksis i Nordvestjylland (nuværende Holstebro, Struer og Lemvig kommuner samt byerne Aulum, Haderup,Spjald og Grønbjerg) efter 1964 (hvor man skiftede fra 1-årig turnusansættelse ved lodtrækning til 2-årig ansættelsei en rotationsordning efter ansøgning), havde 89 læger eller 74.8 % Holstebro sygehus (nogle få Lemvig sygehus)som indgangsport til deres etablering i praksis.Lukker man akutfunktionen i Nordvestjylland, er der meget stor risiko for, at det også bremser for
tilgangen til almen praksis i området. Vi får så et hvidt område på landkortet uden akutsygehus og med
mangel på praktiserende læger i et stort område.
Tør regeringen og regionsrådspolitikerne virkelig risikere det?
Med venlig hilsenAnders Krogh – (pensioneret praktiserende læge i Holstebro)Havrevænget 22, 7500 Holstebro Tlf.: 97428060 Mail: [email protected]Kopi til:Statsminister Lars Løkke RasmussenForsvarsminister Søren GadeFolketingets Sundhedsudvalg
Sundhedsminister Jakob Axel NielsenPartiformand Pia Kjærsgaard”akutgruppen” og ”Livet – i – nordvest”