Sundhedsudvalget 2008-09
SUU Alm.del Bilag 602
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseDato:7. august 2009Sagsnr.:0906341Sagsbeh.: SUMTSP / LægemiddelkontoretDok nr:84301
Grundnotat til EU-udvalget og Regeringens Udenrigspoli-tiske Udvalg om forslag til kommissionsbeslutning om udste-delse af markedsføringstilladelse for lægemidlet Javlor -vinflunin ditartratResumé
En vedtagelse af det foreliggende forslag vil indebære, at der udstedes en markeds-føringstilladelse til lægemidlet Javlor. Lægemidlet anvendes som monoterapi tilbehandling af voksne patienter med fremskredent eller metastaserende transitional-cellekarcinom i urinvejene, hvor tidligere platinholdigt behandlingsregime harsvigtet.En vedtagelse af forslaget vil indebære behandlingsmæssige fordele, og i densammenhæng udgør forslaget en forbedring af sundhedsbeskyttelsesniveauet iDanmark.
1. Indledning
Kommissionens forslag (EU/1/09/550/001-012 (EMEA/H/C/983)) til den ovenfornævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 28. juli 2009.Forslaget har som retsgrundlag artikel 4, stk. 1, og artikel 10, stk. 2, i Rådets for-ordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse ogovervågning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om oprettelse af eteuropæisk lægemiddelagentur.Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at med-lemsstaternes stillingtagen til forslaget skal være formanden for forskriftskomitéeni hænde senest den 18. august 2009.Efter forordning 726/2004 skal en central godkendelsesprocedure følges ved an-søgninger om udstedelse af markedsføringstilladelse til lægemidler udviklet pågrundlag af en række bioteknologiske fremgangsmåder. Proceduren skal desudenanvendes ved godkendelse af lægemidler til mennesker med et indhold af nye akti-ve stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU), nårde pågældende lægemidler er fremstillet til behandling af immunforsvarssygdom-me, kræft, visse nervelidelser, sukkersyge og sjældne sygdomme samt ved godken-delse af veterinære lægemidler bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet.Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den centraleprocedure for andre lægemidler med et nyt aktivt stof, lægemidler som er behand-
2lingsmæssigt, videnskabeligt eller teknisk nyskabende, samt lægemidler hvor entilladelse på fællesskabsplan kan være til gavn for patienterne.Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, indsendes til Det Euro-pæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om ansøgningen af-gives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. Ved ansøgninger om god-kendelse af lægemidler til mennesker afgives udtalelse af CHMP (Committee forMedicinal Products for Human Use – Udvalget for Humanmedicinske Lægemid-ler). Hver medlemsstat har udpeget 1 medlem til dette udvalg.Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af godkendelse afudstedelse af en markedsføringstilladelse efter forvaltningsproceduren i Det Ståen-de Udvalg for Humanmedicinske Lægemidler. Kommissionen vedtager de foreslå-ede foranstaltninger, der straks finder anvendelse. Opnås der ikke kvalificeret fler-tal i udvalget, forelægger Kommissionen sin beslutning for Rådet. Kommissionenkan i så fald udsætte anvendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 må-ned. Rådet kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 måned.Har Rådet ikke inden for fristen på 1 måned truffet en anden afgørelse, gennemfø-rer Kommissionen sin beslutning.
2. Forslagets formål og indhold
Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at der af Kommis-sionen kan udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet Javlor, som giveradgang til at markedsføre lægemidlet i samtlige 27 medlemsstater.Kort beskrivelse af lægemidlet
I Danmark opstår ca. 95 % af alle blærecancere i blærens slimhinde. Disse cancerekaldes transitionalcellekarcinomer.Behandling med Javlor er indiceret som monoterapi til behandling af voksne pati-enter med fremskredent eller metastaserende transitionalcellekarcinom i urinveje-ne, hvor tidligere platinholdigt behandlingsregime har svigtet.Behandlingen af avanceret eller metastaserende transitionalcellekarcinomer hartraditionelt været kemoterapi med et platinholdigt regime. Ved svigt af denne be-handling har der tidligere ikke været yderligere standardiserede be-handlingsmuligheder. Javlor kan nu tilbydes som 2. linje behandling til dennegruppe patienter.Javlor tilhører klassen af vinca-alkaloider. Vinflunin binder tubulin og hæmmerderved dets polymerisering til mikrotubuli, hvilket fører til mitose-arrest (cellede-lingen blokeres) og apoptose (celledød).De hyppigste behandlingsrelaterede bivirkninger er hæmatologiske lidelser, isærneutropeni og anæmi. Desuden ses forstoppelse, anoreksi, kvalme, stomatitis, op-kastninger, mavesmerter, diarré samt asteni/træthed. Der kan også udvikles perifersensorisk neuropati, hvilket er en kendt klasseeffekt af vinca-alkaloider.Sjældne, men alvorlige bivirkninger er kardiovaskulære hændelser (myokardie-infarkt, iskæmi eller forlængelse af QT-intervallet). Særlig opmærksomhed anbefa-
3les derfor, når Javlor indgives til patienter med tidligere forekomst af hjertesygdomeller øget risiko for hjerterytmeforstyrrelser.Javlor indgives som en 20-minutters intravenøs infusion hver 3. uge. Den anbefa-lede dosering er 320 mg/m2.Lægemidlet må kun udleveres efter begrænset recept.
3. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt.Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Forslagets konsekvenser for Danmark
Behandling med Javlor må kun indledes under tilsyn af en læge, der er kvalificereti anvendelsen af anticancerkemoterapi. Der er således tale om en specialistopgave.I Danmark er der ca. 1.800 nye tilfælde af blærecancer om året. Hovedparten afdisse cancere er non-invasive med en god prognose. Imidlertid vil ca. 25 % af til-fældene være avancerede med muskelinvasion og evt. metastaser. Prognosen fordisse patienter er dårlig. Trods standardbehandling med systemisk kemoterapi erden mediane overlevelse kun ca. 14 måneder. Behandling med Javlor vil nu kunnetilbydes som 2. linje behandling til disse patienter, såfremt de stadig har en godalmentilstand.Javlor er som alle nye lægemidler tilknyttet en såkaldt Risk Management Plan(RMP), som skal sikre korrekt og sikker anvendelse af lægemidlet. Godkendelsenaf Javlor er ikke tilknyttet et særligt program til risikominimering, hvorfor det erLægemiddelstyrelsens vurdering, at det pågældende lægemiddel fuldt ud lever optil de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvalitet. Det er Læge-middelstyrelsens opfattelse, at markedsføringen af det pågældende lægemiddel kanindebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget enbedring af sundhedsbeskyttelsen.Da man endnu ikke kender den pris, som Javlor vil blive solgt til, og da man ikkehar overblik over, hvor stor en del af patienterne med fremskredent eller metastase-rende transitionalcellekarcinom i urinvejene der vil skulle tilbydes behandling medJavlor, kan man ikke præcist udtale sig om forslagets økonomiske konsekvenser forregionerne.Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
46. Høring
Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Læge-middelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sagermed ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysninger om forretnings-hemmeligheder af sensitiv karakter.7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalget CHMP, hvor et flertal (20/25 – detdanske medlem var positiv) har kunnet anbefale markedsføringen af det pågælden-de lægemiddel.Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CHMP, hvorforforhandlingssituationen er uafklaret.Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslaget.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.