Sundhedsudvalget 2008-09
SUU Alm.del Bilag 585
Offentligt
Nyt hospital i VestjyllandBeslutningsgrundlag
?
Nyt hospital i Vestjylland – BeslutningsgrundlagProjektet har været ledet af en styregruppe bestående af repræsentanter fra Region Midtjylland, Hospitalsenhed Vest,Psykiatriområdet samt fra COWI A/S. Alle analyser er foretaget af COWI A/S.Deltagerne i Styregruppen er som følger:
•••••••••••
Afdelingschef Lars Dahl Pedersen, Region Midtjylland (formand for Styregruppen)Hospitalsdirektør Henning Vestergaard, Hospitalsenhed VestChefsygeplejerske Ida Gøtke, Hospitalsenhed VestAfdelingsleder Thorkil Vandborg, Hospitalsenhed VestPlanlægger Inger Iversen, Hospitalsenhed VestSpecialkonsulent Bo Jessen, Region MidtjyllandKontorchef Klavs Bjerre, Region MidtjyllandDistriktschef (psykiatri) Gert Pilgaard Christensen, Region MidtjyllandProjektleder og sygehusplanlægger Helle Gaub, COWI A/SPlanlægger Grethe Helledi, COWI A/SFuldmægtig Niels Pedersen, Region Midtjylland (sekretær for Styregruppen)
Luftfoto:Kort:Arealinfo:Dato:
DDO�land2006. Copyright COWIGrundmateriale � copyright Kort & Matrikelstyrelsen. Reproduceret i henhold til tilladelse G11-98.Informationer på kort er hentet fra http://www.miljoeportal.dk/Arealinformation/ samt frahttp://www.blst.dk/Planlaegning/RP05_amter/ringkoebing/ringkoebing.htmlMaj 2008
IndholdIndledning ............................................................... 4Sammenfatning ........................................................ 6Det nye hospital ....................................................... 8Rejsetid ................................................................ 12Placering ............................................................... 14Gødstrup ............................................................... 16Tjørring ................................................................. 18Sinding ................................................................. 20Vildbjerg ............................................................... 22Aulum ................................................................... 24Tvis ...................................................................... 26Holstebro syd......................................................... 28Nr. Felding ............................................................. 30Beslutningsparametre ............................................. 31
3
Indledning
Baggrund og formålRegionsrådet i Region Midtjylland har besluttet, at derskal bygges et nyt hospital i Vestjylland med en cen-tral geografisk placering mellem Herning og Holstebro.Hospitalet skal erstatte Regionshospitalerne Herning ogHolstebro og skal indeholde både de somatiske og depsykiatriske funktioner fra de to matrikler.Denne udredning skal belyse alternative placeringsmu-ligheder med henblik på, at Regionsrådet kan træffebeslutning om placeringen.Målet er hurtigst muligt at skabe et fagligt ambitiøst ogattraktivt hospital med fuldt udbygget akutmodtagelse.
CenterlinieOmråde indenfor 2,5 km fra centerlinieOmråde indenfor 5 km fra centerlinie
4
Januar
KapacitetDimensioneringArealbehov
Nye matrikler
Trafik
Februar
Eksisterende matrikler
Økonomi
Marts
Logistik
Tidsplan
RejsetidAkutbetjeningPersonaleTrafik og miljøbelastninger
Areal
April
AnlægsøkonomiTotaløkonomi
Samlet infrastruktur
MajJuni
Beslutningsgrundlag
Forslag til placeringer er valgt på baggrund af forslag fraHolstebro og Herning kommuner samt ud fra en overord-net vurdering af geografi og infrastruktur. Af samme år-sag skal de præcise afgrænsninger af den enkelte grundbetragtes som vejledende.
Der har været afholdt fem møder mellem konsulenter ogstyregruppe.Herudover har der været afholdt særskilte møder medHerning og Holstebro kommuner.
Proces og metodeEt kvalificeret beslutningsgrundlag for den fremtidigeplacering kræver udredning af forskellige parametre.Udredningen er derfor sket i tre parallelle spor med føl-gende hovedindhold:
Organisering af arbejdetDer har i forløbet været afholdt møder med de kommu-ner, som er relevante for placering af det nye hospital,ligesom kommunerne har bistået med fremskaffelse ogudlevering af relevante oplysninger og materiale.Denne rapport forelægges på Regionsrådets møde d. 18.juni 2008 som baggrund for beslutning om placering afdet nye hospital.
•••
Areal(kapacitetsbehov, dimensionering og areal)Økonomi(grund, byggeri, inventar, tidsplan og grundsalg)Logistik(trafik, infrastruktur og rejsetid)
LæsevejledningRapporten indledes med et afsnit, som indeholder bereg-ning af forventet fremtidigt kapacitetsbehov, dimensione-ring samt økonomi i forbindelse med opførelse af et nythospital som erstatning for de to eksisterende sygehuse.Herefter gennemgås styrker og svagheder ved de enkelteplaceringer.
Samlet set giver dette et beslutningsgrundlag, som gørdet muligt at vælge den optimale placering af det nyehospital ud fra en samlet vurdering af økonomiske oginfrastrukturelle forhold.
Tidsplan for opgavenUdredningen er gennemført i perioden 17. januar 2008 -5. maj 2008For mere detaljerede beregninger og metodebeskrivelsehenvises til særskilt bilagsrapport.
5
Sammenfatning
Arealbehov for det nye hospitalSamlet er bruttoarealet for det nye hospital beregnet tilca. 165.000 m2, hvoraf fodaftrykket vil være 50.000 m2.For at sikre tilstrækkelig plads til de nødvendige p-plad-ser til hospitalets funktioner er det forudsat at der samletskal være plads til ca. 15 ha til hospital og parkering.
Beslutnings- parametreGrunden
Definition
Størrelse, form/facon, fremtidigeudvidelsesmuligheder, grundpris,miljørestriktioner, fortidsminderBynær placering, omgivende miljø ogrekreative mulighederRejsetider patienter og medarbejdereAdgang til kollektiv trafik, adgang til veje, somkan klare den ekstra belastning fra hospitaletMulighed for tilslutning til eksisterendeforsyning
Beliggenhed
Økonomi og tidsplan for byggeriEn overslagsberegning for økonomien ved opførelse afet nyt hospital i Vestjylland indikerer en byggesum ligeunder 4 mia. kr. Indtægter fra salg af de eksisterendesygehusmatrikler kan forventes at give en indtægt sva-rende til minimum 0,8 mia. kr.
TransportTrafikbetjening
Forsyninger
I forhold til de opstillede beslutningsparametre har hverTidsmæssigt vil det tage minimum 9-10½ år fra det tids-punkt, hvor beslutningen om hvor det nye hospital skalopføres til det tidspunkt, hvor det samlede hospital kantages i brug.enkelt placering både styrker og svagheder.
GrundenMed hensyn til plads kan alle 8 lokaliteter rumme et nythospital af de nævnte dimensioner. Der kan konstateresplanlægningsmæssige bindinger på arealerne ved Gød-strup, Aulum og Tvis, som kan mindske fleksibiliteten ihvordan et eventuelt hospital kan bygges på grunden.
BeslutningsparametreSammenligning af de udpegede lokaliteter er sket påbaggrund af en række konkrete målbare parametre. Pa-rametrene fremgår af tabellen efterfølgende.
6
BeliggenhedSom de eneste lokaliteter ligger Vildbjerg og Aulum mereend 10 km fra centrum af enten Holstebro eller Herning.I forhold til nærmest beliggende eksisterende byzone vilder gå længst tid inden den planlagte byudvikling nårlokaliteten ved Gødstrup, mens Holstebro syd alleredeligger omkranset af eksisterende by.
For medarbejdere med vagt fra hjemmet vil en maksimalrejsetid være 30 minutter. Med det eksisterende vejnet erdette muligt fra en bolig i både Herning og Holstebro ved6 af lokaliteterne. Kun lokaliteterne ved Nr. Felding ogGødstrup kan ikke nås både fra Herning og Holstebro indenfor 30 minutter. Med det fremtidige vejnet vil alle lokali-teterne kunne nås fra begge byer inden for 30 minutter.En køretid på mere end 60 minutter anses for en del atvære en barriere for jobvalg. Med det eksisterende vejnetvil ingen af de angivne lokaliteter kunne nås fra Århus på60 minutter. Med det planlagte vejnet inkl. motorvej vedSilkeborg vil lokaliteten ved Gødstrup som den enestekunne nås fra Århus inden for 60 minutter.
TransportFor de ca. 274.000 borgere i det nye hospitals optage-område vil den gennemsnitlige transporttid i bil på deteksisterende vejnet til placeringen ved Aulum være ca.32 minutter, mens den gennemsnitlige transporttid til lo-kaliteterne ved Tjørring er ca. 36 minutter. Transporttidentil de øvrige lokaliteter ligger imellem disse.
TrafikbetjeningMed det forventede fremtidige vejnet vil det fortsat værehurtigst i gennemsnit at komme frem til lokaliteten vedAulum (ca. 29 min.), mens det vil tage længst tid atkomme til lokaliteten ved Vildbjerg og Sinding (34 min.).Den gennemsnitlige transporttid til de øvrige lokaliteterligger imellem disse.Der vil være flest borgere der kan nå frem til placerin-gen ved Aulum inden for 30 minutter (52 %), mens derer færrest der kan nå lokaliteten ved Nr. Felding indenfor 30 minutter (33 %). Flest borgere (ca. 95 %) kan nåfrem inden for 1 time til lokaliteterne Nr. Felding, Hol-stebro syd, Tvis og Aulum. Ca. 90 % af befolkningen ihospitalets optageområde kan nå frem til lokaliteterneved Gødstrup, Tjørring og Sinding inden for 1 time.Lokaliteterne ved Aulum, Tvis og Holstebro syd kanvejbetjenes direkte fra overordnet vej, mens der vil værebehov for at opgradere vejnettet mellem det overodnedevejnet og de øvrige lokaliteter. Lokaliteten ved Vildbjergog Gødstrup er de lokaliteter, der ligger længst væk fraRute 18.Lokaliteterne ved Vildbjerg og Aulum ligger under 2 kmfra eksisterende jernbanestation. Lokaliteterne ved Tjør-ring og Sinding er de eneste, der ikke ligger op til deneksisterende bane mellem Herning og Holstebro.
ForsyningLokaliteterne ved Aulum og Vildbjerg kan kun vanskeligtforsynes fra eksisterende forsyningsvirksomheder. Detser ud som om, de øvrige lokaliteter kan forsynes fraeksisterende værker.
7
Det nye hospital
KapacitetDet nye hospital skal rumme de aktiviteter, som inde-holdes på de to nuværende matrikler: RegionshospitalHerning og Regionshospital Holstebro. Herunder skalhospitalet rumme psykiatrien samt den forventedefremtidige aktivitet i den stråleterapienhed, som er underopførelse på matriklen i Herning. Der skal naturligt væreplads til udvidelser i fremtidig aktivitet, samt supplemen-ter i forhold til nuværende.På baggrund heraf er der foretaget en fremskrivning afdagens aktivitet på grundlag af en demografisk frem-skrivning på forventning om befolkningsudviklingen (sebilag 1). Denne er suppleret med en dynamisk frem-skrivning, som tager højde for forventet fald i liggetidog forventet konvertering af sengebaseret behandling tildagbehandling og ambulant behandling. Forudsætningerog beregningsmetoder er beskrevet i bilag 2.
DimensioneringMed henblik på beregning af nødvendige fysiske ram-mer og faciliteter til at varetage ovenstående aktiviteterer der foretaget en dimensionering af det nye hospital. Idimensioneringen er taget højde for, dels den synergi deropnås ved at sammenlægge de to enheder og dels dennødvendige fremtidssikring af de fysiske rammer. Derforer fastsat en række forudsætninger:
•••
Hospitalet dimensioneres for aktivitet i 2020 med 2030som kontrolberegning.Der planlægges med 1-sengsrum til alle patienter.Der planlægges med en vis grad af fællesbrug af ens-artede rum, som f.eks. undersøgelsesrum og operati-onsstuer i det omfang, det er muligt.
••••
Der planlægges med en 90 % belægning.Der planlægges med en fælles akut modtageenhed.Der dimensioneres areal til undervisning og forskningsvarende til et gennemsnitligt moderne centralsygehusIntensivsenge planlægges som tekniske senge ogmedtages derfor ikke i belægningen.Der planlægges med ambulantfrekvens svarende til etfremtidigt forventet landsgennemsnit.Der planlægges med en gennemsnitlig liggetid sva-rende til det fremtidigt forventede landsgennemsnitbåde for somatik og psykiatri.
Alene på den demografiske fremskrivning forventes enaktivitetsøgning på 13 % for den sengedagsbaseredeaktivitet og 47 % for den ambulante.
••
Af tabellen nedenfor fremgår, hvor meget det nye hospi-tal skal rumme for at kunne varetage de opgaver, befolk-ningstilvæksten afføder. SengeUndersøgelsesrumSomatik 574230Psykiatri 8630Sum660260
••
Der er anvendt en gennemsnitlig brutto/netto-faktorpå 2,0.Der planlægges ud fra en principskitse, hvor ambulan-te aktiviteter placeres i indgangsniveau, behandlings-arealer på 1. og 2. sal og senge øverst. Serviceområ-der placeres i kælder og stue, mens kontorer placereshøjere oppe i bygningen (Dette skal betragtes som enarbejdsmodel, som udelukkende tjener til at afsættebygningernes fodaftryk).
Til disse funktioner hører en række faciliteter og arealer,som er beskrevet nærmere i bilag 3.
8
•
Psykiatrien er forudsat opført i 2 etager, somatikgennemgående i 3 etager, senge og kontorer op til 5etager.
ØkonomiTil brug for en overslagsberegning af økonomien i opfø-relse af et nyt hospital i Vestjylland er anvendt erfarings-priser fra nyere sygehusbyggerier i Danmark og i Norge.I bilag 6 er nærmere redegjort for beregningsmetoder ogforudsætninger.
Samlet er bruttoarealet for det nye hospital beregnet til:165.000 m2brutto, med et fodaftryk på 50.000 m2brutto. I gennemgangen af hver enkelt lokalitet er derangivet hvor meget 50.000 m2fylder i forhold til arealetsstørrelse.Kontrolberegningen for 2030 giver tilsvarende:160.000 m2og 47.250 m2.Til sammenligning udgør de nuværende bruttoarealer168.105 m2fordelt med 80.423 m2i Holstebro og87.682 m2i Herning.For at sikre mulighed for tilstrækkelig fleksibilitet i frem-tiden er regnet med et udvidelsesbehov på 50%, heraf30% på fodaftrykket.Samlet er derfor i forhold til pladsforhold på den enkeltegrund regnet med et bruttoareal på 247.500 m2og etfodaftryk på 65.000 m2.Der afsættes et passende antal parkeringspladser (forberegning se bilag 4), som kan placeres på terræn eller iP-hus efter en senere beslutning. For at sikre tilstrække-ligt areal, er der medregnet areal til parkering på terræn iberegningen af udnyttelsesgraden. Udnyttelsesgraden ersåledes beregnet af forholdet mellem arealets størrelseog summen af arealbehov til hospitalets fodaftryk ogarealbehov til terrænparkering.
Emne Byggeplads inkl. vinterforanstaltningerByggeudgifter inkl. uforudsete udgifterInventarByggeri i alt Omkostninger (adm., honorar, udlæg m.v.)Anlægsudgifter i alt
Pris (excl. moms)262.000.000 kr.2.805.000.000 kr.103.000.000 kr.3.170.000.000 kr.540.000.000 kr.3.710.000.000 kr.
Anlægsudgiften er i prisniveau 2007 og indeholder ikkeudgifter til byggemodning, medicoteknisk udstyr samtnødvendige investeringer i infrastruktur.Salg af eksisterende matrikler forventes at indbringeminimum 420 mio. kr. for Regionshospital Holstebro og355 mio. kr. for Regionhospital Herning. Samlet vil dettereducere prisen på det nye hospital med 0, 8 milliarderkr. Disse priser svarer til den offentlige ejendomsvurde-ring. Hertil kommer eventuelle indtægter for salg af ejen-domme på matriklerne. En del af den eksisterende byg-ningsmasse skønnes at kunne finde anvendelse til andetend sygehusbrug, hvilket vil medvirke til at salgsprisenvil kunne forhøjes. En egentlig vurdering af den enkeltebygnings fremtidige muligheder er dog ikke foretaget.Bygningsmassen er beskrevet i bilag 5.
9
Køb af byggegrundTil opførelse af det nye hospital forventes udgifter tilgrundkøb at være 50-70 kr./m2. Prisen for jord må for-ventes at være højest jo tættere placering på henholds-vis Herning og Holstebro. Den endelige købspris vil dogafhænge af den konkrete markedssituation på købstids-punktet.
TidsplanPlanlægning skal sikre, at der opnås en hensigtsmæssigbyggelogistik og rytme, samt at udflytning af de eksiste-rende sygehusafdelinger fra Regionshospitalerne i Holste-bro og Herning kan tilrettelægges hurtigst muligt og medmindst mulig gene for patienter, personale og pårørende.Af tabellen nedenfor fremgår udførelsesfaserne for detsamlede byggeforløb på helt overordnet niveau.
Område År 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019Nyt byggefelt Fase 0- Politisk beslutning- Etablering af projektkontor- Helhedsplan- Byggemodning og forsyningNyt byggeri Fase 1- Programmering- Dispositionsforslag- Projektforslag- For- og hovedprojekt- Udbud og licitation- Udførelse- Test og indkøringFase 2- Programmering- Dispositionsforslag- Projektforslag- For- og hovedprojekt- Udbud og licitation- Udførelse- Test og indkøringFase 3- Programmering- Dispositionsforslag- Projektforslag- For- og hovedprojekt- Udbud og licitation- Udførelse- Test og indkøring
Nyt byggeri
Nyt byggeri
Udflytninger Rokader- Løbende udflytning fraRegionshospitalerne iHolstebro og Herning
10
TrafikmængderDet må forventes at et hospital skaber en mertrafik, hvisstørrelse afhænger af den forventede fremtidige behand-lingskapacitet. Trafikken vil blive skabt af personale, pa-tienter og pårørende som transporterer sig til hospitalet ibil. Derudover er der ambulancer og varetransporter.Med de aktiviteter i det nye hospital, som er beskreveti det foregående, kan der forventes en samlet mertrafiksvarende til 12.000 biler pr. døgn.Transport af varer og affald udgør en lille del af detsamlede transportarbejde, men køretøjernes størrelsestiller særlige krav til adgangsforhold. Ambulancekørseludgør også kun en lille del af den samlede trafik, men derstilles krav til særlige adgangsveje. Trafikberegningernefremgår af bilag 4.
11
Rejsetid
Afstand og rejsetid for patienterNår et hospital flyttes til en anden lokalitet vil rejsetid forbåde patienter, pårørende og personale ændre sig.I forhold til patienter og pårørende er der foretaget enundersøgelse af, om der kan påvises en sammenhængmellem afstand til hospital og overlevelse. Som beskreveti bilag 8 findes der ikke på nuværende tidspunkt undersø-gelser, som kan dokumentere at der ved danske forholder en sådan sammenhæng. Den vigtigste parameter foroverlevelse er en kompetent præhospital indsats, som iprincippet er uafhængig af hospitalets placering.Afstand til hospitalet kan derimod for ambulante patien-ter være af stor betydning for det oplevede serviceni-veau. Med et i fremtiden øget antal ambulante og sam-medagsbehandlede patienter forventes dette at få endnustørre betydning.Med udgangspunkt i hospitalets optageområde hvor derbor ca. 274.000 personer er der derfor foretaget en ana-lyse af rejsetid og rejselængde for befolkningen i optage-området. Analyserne er foretaget både med det eksiste-rende vejnet og for et fremtidigt vejnet som Herning ogHolstebro kommuner lægger til grund for deres planlæg-ning. I det fremtidige vejnet er der også medtaget enmotorvej ved Silkeborg.Analysen er nærmere beskrevet i bilag 7 og er i hoved-træk beskrevet under de enkelte lokaliteter. Antallet afpersoner der skal køre mere end 1 time i bil for at nåfrem til de enkelte placeringer fremgår af tabellen over-for.
Placering
Antal personer med mere end1 time til hospitalet (eksisterende vejnet)
Antal personermed mere end1 time til hospitalet(fremtidigt planlagt vejnet)
GødstrupTjørringSindingVildbjergAulumTvisHolstebro sydNr. Felding
32.58634.94930.79124.26213.43014.91812.86112.453
(12 %)(13 %)(11 %)(9 %)(5 %)(5 %)(5 %)(5 %)
27.27626.91027.404918.03111.57111.7114.7004.346
(10 %)(10 %)(10 %)(7 %)(4 %)(5 %)(4 %)(4 %)
Transport – medarbejdereEt væsentlig forhold for drift af det nye hospital er mulig-heden for at tiltrække og fastholde kvalificeret arbejds-kraft.Måleparametre for dette er svære at fastsætte, men deter undersøgt i hvilket område man kan bo og samtidighave mulighed for at varetage rådighedsvagt på det nyehospital (max. rejsetid 30 minutter) både med det nuvæ-rende og med det fremtidige vejnet.I relation til tiltrækning af særligt medarbejdere medlængerevarende uddannelse, som f.eks. læger, er deren formodning ud fra dagens erfaringer om, at det herer afstanden til Århus, som er uddannelsessted, der harbetydning.Figurerne på side 13 indikerer hvilke, områder hvorframan kan nå frem til de udvalgte placeringer inden for 30minutter (gul) og 60 minutter (orange).
12
Holstebro
Holstebro
Holstebro
Holstebro
Herning
Århus
Herning
Århus
Herning
Århus
Herning
Århus
GødstrupEksisterende vejnet
GødstrupFremtidigt planlagt vejnet
TjørringEksisterende vejnet
TjørringFremtidigt planlagt vejnet
Holstebro
Holstebro
Holstebro
Holstebro
Herning
Århus
Herning
Århus
Herning
Århus
Herning
Århus
SindingEksisterende vejnet
SindingFremtidigt planlagt vejnet
VildbjergEksisterende vejnet
VildbjergFremtidigt planlagt vejnet
Holstebro
Holstebro
Holstebro
Holstebro
Herning
Århus
Herning
Århus
Herning
Århus
Herning
Århus
AulumEksisterende vejnet
AulumFremtidigt planlagt vejnet
TvisEksisterende vejnet
TvisFremtidigt planlagt vejnet
Holstebro
Holstebro
Holstebro
Holstebro
Herning
Århus
Herning
Århus
Herning
Århus
Herning
Århus
Holstebro sydEksisterende vejnet
Holstebro sydFremtidigt planlagt vejnet
Nr. FeldingEksisterende vejnet
Nr. FeldingFremtidigt planlagt vejnet
13
Placering
BeslutningsgrundlagSom grundlag for beslutning om placering af det nyehospital i Vestjylland tages udgangspunkt i en rækkebeslutningsparametre. Beslutningsparameterene fremgåraf tabellen nedenfor.Beslutnings- parametreGrundenDefinition
GrundenDen enkelte lokalitet vurderes efter størrelse set i forholdtil, hvor meget et hospital ville fylde på grunden, herun-der om der er tilstrækkelige udvidelsesmuligheder samtom dette er muligt i flere retninger.Derudover vurderes om lokaliteten er egnet til hospitals-byggeri i form af kendskab til jordbundforhold, højdefor-skelle, eventuelle fredninger og andre bindinger, som vilmindske fleksibiliteten for hvordan arealet kan udnyttes.
Størrelse, form/facon, fremtidigeudvidelsesmuligheder, grundpris,miljørestriktioner, fortidsminderBynær placering, omgivende miljø ogrekreative mulighederRejsetider patienter og medarbejdereAdgang til kollektiv trafik, adgang til veje, somkan klare den ekstra belastning fra hospitaletMulighed for tilslutning til eksisterendeforsyning
Beliggenhed
BeliggenhedLokalitetens beliggenheden vurderes ud fra forhold i ogsammenhæng med omgivelserne. Det undersøges omder er eksisterende offentligt tilgængelige rekreativearealer inden for gangafstand, som defineres som maksi-malt 300 m.Afstand fra de enkelte lokaliteter til Holstebro og Herningcentrum ad eksisterende vej opmåles.I forhold til bynærhed vurderes tidshorisonten for hvornårdet kan forventes, at de enkelte lokaliteter vil støde op tilbyzonearealer. Beregningerne er dokumenter i bilag 10
TransportTrafikbetjening
Forsyninger
TransportOmfanget af transport til de enkelte lokaliteter er vurde-ret i form af beregninger af den gennemsnitlige rejse-tid og gennemsnitlige afstand for borgere i hospitaletsoptageområde.Beregningerne er nærmere beskrevet i bilag 7.
14
TrafikbetjeningTrafikbetjeningen vurderes ud fra om der er eksisterendekollektiv trafikforsyning mindre end 1 km fra lokaliteten,samt afstand til hovedlandevejen mellem Herning ogHolstebro, som i det følgende kaldes Rute 18.
ForsyningEndelig er der ved den enkelte lokalitet vurderet mulighe-der for at etablere forsyninger fra eksisterende forsy-ningsnet med el, vand, varme og kloak.Af de følgende afsnit fremgår vurderingen af de enkelte
Ud fra en beregning af den forventede trafik til det nyehospital (se bilag 4) er der foretaget en vurdering af, omdet eksisterende vejnet kan bære den forventede trafik-stigning, eller om det vil være nødvendigt med investe-ringer i vejnettet for at skabe tilfredsstillende adgangs-forhold til de enkelte lokaliteter.
parametre ved hver enkelt placering. Til sidst er de en-kelte placeringer sammenstillet i skemaform i relation tilde enkelte beslutningparametre.
Gødstrup
Tjørring
Sinding
Vildbjerg
Aulum
Tvis
Holstebro syd
Nr. Felding
15
Gødstrup
ArealetDet udpegede areal er ca. 63 ha. Arealbehov er 15 ha,hvilket medfører en udnyttelsesprocent på 24 %.En eventuel udvidelse af arealet vil kunne ske mod syd.Mod nordøst ligger banen, mod vest er der planlagt en nyvej og mod øst ligger Gødstrup Sø, som er et beskyttetnaturområde.Der er registreret 2 beskyttede gravhøje midt på arealet.Arealet ligger i et område uden væsentlige drikkevands-interesser. Arealet er stort set fladt med en maksimalhøjdeforskel på 5 m på størstedelen af arealet.Korn- og foderstofvirksomhed nord for arealet medfører,at der indenfor en afstand af 150-300 m fra virksomhe-den ikke bør etableres støj- og lugtfølsomme funktioner ihenhold til Håndbog i miljø- og planlægning.
Herning Kommune har undersøgt jordbundsforholdene pålokaliteten, og har konkluderet at der er gode funderings-forhold. Grundvandsspejlet ligger minimum 5 m underterræn.Inden for det udpegede areal ligger 4 ejendomme.
BeliggenhedGødstrup Sø som er et offentligt tilgængeligt rekreativtområde ligger inden for en afstand af 300 m fra arealet.Lokaliteten ligger i en afstand af 8 km fra Herning cen-trum og 31 km fra Holstebro centrum.Mellem det udpegede areal og eksisterende byområdei den nordlige del af Snejbjerg har Herning Kommuneanvist, hvordan lokaliteten kan indgå i en langsigtet by-udvikling. Det er vurderet, at der er en rummelighed forbyudvikling på 355 ha. Ved en byvækst pr. år svarende tilgældende planlægning i Herning Kommune vil det svaretil ca. 76 års byudvikling, inden der vil være nærliggendebyområder til lokaliteten. Med en målrettet byudvikling,hvor Herning Kommune placerer 50 % af kommunenstotale planlagte udvikling i området mod lokaliteten, ertidshorisonten ca. 10 år
TransportDen gennemsnitlige rejsetid i bil for den enkelte borgermed det eksisterende vejnet er 34 min. Med det fremti-dige vejnet falder den gennemsnitlige rejsetid til 32 min.Den gennemsnitlige rejselængde pr. person er både meddagens vejnet og med det fremtidige vejnet ca. 33 km.Inden for 30 minutter kan 42 % af hospitalets patientun-derlag når frem til lokaliteten med det nuværende vejnet,mens 88 % kan nå lokaliteten inden for 1 time. Med det
16
fremtidige vejnet kan 53 % af personer i optageområdetnå frem inden for 30 minutter, mens 90 % kan nå freminden for 1 time.Med det eksisterende vejnet er det ikke muligt at nårfrem til lokaliteten inden for 30 minutter for de ansatteder bor i Holstebro. Dette vil besværliggøre vagtdæknin-gen for disse medarbejdere. Med et fremtidigt udbyggetvejnet er dette dog muligt og lokaliteten vil kunne nåsinden for 60 minutter fra Århus.
I dag er der bybusbetjening i nærheden af lokaliteten.Derimod vil det kræve omvejskørsel på ca. 5 km for denregionale busbetjening at nå frem til lokaliteten.Lokaliteten ligger i en afstand af ca. 4 km fra Rute 18.Det er ikke muligt at vejbetjene lokaliteten direkte fra deteksisterende overordnede vejnet. Det må forventes atdet omkringliggende vejnet ikke kan bære den forven-tede trafikstigning som et nyt hospital vil medføre. Derskal derfor ske investeringer enten i form af væsentligeudbygninger af det eksisterende vejnet eller etablering afen omfartsvej vest om Herning.
TrafikbetjeningAfstand til nærmest beliggende jernbanestation somligger i Herning er 8 km, men da lokaliteten er placeretumiddelbart op ad den eksisterende bane, vil der væremulighed for at etablere en station ved lokaliteten.
Mulighed for forsyningLokaliteten ligger uden for det eksisterende forsynings-område, men kan ifølge Herning Kommune forholdsvisenkelt forsynes fra eksisterende vandforsyning, elforsy-ning og varmeforsyning. Der er kort afstand til eksiste-rende kloakforsyning.
0
500m
Så meget fylder50.000 m2
Beskyttede vandløbBeskyttede jord- og stendigerÅbeskyttelseslinieSøbeskyttelseslinie100 m fortidsmindebeskyttelseslinie300 m zone omkring virksomhed100 m zone omkring jernbaneVandhulEngMose
17
Tjørring
ArealetDet udpegede areal er ca. 64 ha. Arealbehov er 15 ha,hvilket medfører en udnyttelsesprocent på 24 %.Mod nord ligger den nye motortrafikvej nordøst om Her-ning. Bortset fra denne barriere er der ingen betydeligeeksisterende barrierer. Arealet kan derfor udvides modvest, syd og øst, såfremt eksisterende skovarealer ind-drages.Der er ingen fredninger på arealet, og der ligger ingenforurenende virksomheder i nærheden af lokaliteten.Lokaliteten ligger i et område, hvor der ikke er særligedrikkevandsinteresser.
Arealet er stort set jævnt men svagt skrånende modsydvest. Herning Kommune har undersøgt jordbundsfor-holdene og konkluderet, at der er gode funderingsforholdpå arealet, hvor grundvandsspejlet ligger minimum 6 munder terræn.Der ligger 5 eksisterende ejendomme på arealet.
BeliggenhedLøvbjerg plantage, som er et eksisterende tilgængeligtrekreativt areal, ligger inden for en afstand af 300 m fralokaliteten.Lokaliteten ligger i en afstand af 7 km fra Herning cen-trum og 30 km fra Holstebro centrum.Udbygning af eksisterende by til lokaliteten som angivetaf Herning Kommune vil med den planlagte byudviklinghave rummelighed i ca. 29 år. Hvis 50 % af HerningsKommunes byudvikling skal foregå i området er der enrummelighed svarende til ca. 10 års byudvikling.
TransportDen gennemsnitlige rejsetid pr. person med det nuvæ-rende vejnet i hospitalets optageområde til lokalitetener 36 min. Med det fremtidige vejnet vil denne blivereduceret til 33 min. Den gennemsnitlige rejselængdepr. person med det eksisterende og fremtidige vejnet vilvære 34 km41 % af personerne i optageområdet kan med det eksi-sterende vejnet nå lokaliteten inden for 30 minutter i bilog 54 % med det fremtidige vejnet. 87 % af befolknin-gen kan nå lokaliteten inden for 60 minutter med dagensvejnet mens 90 % kan nå lokaliteten inden for 1 timemed det fremtidige vejnet.
18
Lokaliteten kan med det eksisterende vejnet nås indenfor 30 minutter både fra Holstebro og Herning. Med detfremtidige vejnet er dette også muligt, og lokaliteten kannås fra de nordlige og vestlige dele af Århus inden for 60minutter.
Lokaliteten ligger i en afstand af 2 km i forhold til detnærmeste tilslutningsanlæg til Rute 18. Heraf vil ca. 1 kmforegå ad veje som det vil være nødvendigt at udbygge iforbindelse med den forventede trafikstigning som følgeaf et hospital.Herning Kommune har angivet mulighed for at etablereet tilslutningsanlæg til Rute 18 ved Sebbesandevejsoverføring af Rute 18 set i lyset af en mulig byudvikling iområdet. Lokaliteten kan i fremtiden vejbetjenes fra detplanlagte tilslutningsanlæg.
TrafikbetjeningLokaliteten ligger i en afstand af ca. 7 km fra nærmestbeliggende jernbanestation, som er Herning. Da lokalite-ten ligger langt fra den eksisterende jernbanelinie, er detikke muligt at etablere en ny station i forbindelse medhospitalet.
Mulighed for forsyningDer er eksisterende bybuslinier i nærheden af lokaliteten,mens de regionale buslinier skal køre ca. 1 km længerefor at komme frem til lokaliteten.Lokaliteten ligger omkranset af vandforsyningsledninger,og der ligger 10kV ledninger i området, hvilket gør det letat forsyne området med vand og el. Arealet ligger udenfor eksisterende varme- og kloakforsyningsområde, menkan ifølge Herning Kommune forsynes fra eksisterendevarme og kloakforsyning.
0
500m
Så meget fylder50.000 m2
Beskyttede vandløbBeskyttede jord- og stendigerSkovbyggelinier100 m fortidsmindebeskyttelseslinie100 m zone omkring vejVandhulEngHede
19
Sinding
ArealetDet udpegede areal er ca. 77 ha. Arealbehov er 15 ha,hvilket medfører, at der lægges beslag på ca. 20 % afarealet.
Arealet er relativt fladt, men skråner svagt mod nord-vest. Højdeforskellen er maksimalt 10 m på en stor del afarealet.Herning Kommune har undersøgt jordbundsforholdene,
Der ligger et biogasanlæg umiddelbart syd for arealet. Ifølge Miljøstyrelsens Håndbog i miljø og planlægning skalder minimum være 500 m mellem et biogasanlæg og bo-liger. Dette medfører, at en del af det udpegede areal ikkekan bebygges. Bortset fra Biogasanlægget er der ingenbetydelige eksisterende barrierer. Der er således godeudvidelsesmuligheder.Der er ingen fredninger på arealet, og arealet ligger hel-ler ikke i en område, hvor der er særlige drikkevandsin-teresser.
og har fundet gode funderingsforhold, hvor grundvands-spejlet er minimum 4 m under terræn.Der er ingen eksisterende bebyggelse inden for afgræns-ningen af det udpegede areal.
BeliggenhedDer ligger ingen offentligt tilgængelige rekreative værdierinden for en afstand af 300 m fra lokaliteten.Lokaliteten vil ikke kunne opnå en bynær placering, dader er stor afstand til eksisterende byzone. Afstand tilHerning centrum er ca. 12 km og til Holstebro centrum erder ca. 24 km.
TransportDen gennemsnitlige rejsetid pr person med det nuværen-de vejnet i hospitalets optageområde til lokaliteten er 35min. Med det fremtidige vejnet vil denne blive reducerettil 34 min. Den gennemsnitlige rejselængde pr. personmed det eksisterende vejnet vil være 33 km og med detfremtidige vejnet vil det stige til 35 km.50 % af personerne i optageområdet kan med det eksi-sterende vejnet nå lokaliteten inden for 30 minutter i bilog 53 % med det fremtidige vejnet. 89 % af befolknin-gen kan nå lokaliteten inden for 60 minutter med dagensvejnet mens 90 % kan nå lokaliteten inden for 1 timemed det fremtidige vejnet.
20
Det er allerede nu muligt at komme frem til lokalitetenbåde fra Herning og fra Holstebro inden for 30 minutter.Med det fremtidige vejnet vil lokaliteten derudover kunnenås inden for 60 minutter fra de nordlige og vestlige deleaf Århus.
I den fremtidige situation,når Rute 18 evt. opgraderessom en motorvej, er det forudsat, at der vil blive betyde-ligt længere til et tilslutningsanlæg til Rute 18.Ud over Rute 18 er der ingen eksisterende eller planlagteoverordnede vejforbindelser, som kan vejbetjene loka-liteten. Med den forventede trafikmængde som følge afetablering af hospitalet må det derfor forventes, at derskal ske væsentlige opgraderinger af det eksisterendevejnet for at sikre en tilfredsstillende trafikafvikling iområdet.
TrafikbetjeningLokaliteten ligger i en afstand af 12 km fra Herning Sta-tion, som er den nærmest beliggende station. Lokalitetenligger langt væk fra det eksisterende jernbanetracé, ogdet er ikke muligt at etablere en station i nærheden aflokaliteten.
Mulighed for forsyningDer kører ikke bybus i nærheden af lokaliteten. Der køreri dag Regional busser tæt ved lokaliteten. En betjeningmed regionalbus vil medføre en omvej på ca. 1 km.Selv om lokaliteten ligger tæt på den eksisterende Rute18 er der 2 km til det nærmeste eksisterende tilslutnings-anlæg til Rute 18, da Rute 18 er adgangsbegrænset påstore dele af strækningen mellem Herning og Aulum.Lokaliteten ligger i kanten af vandforsyningsområdet. Derer etableret varmeforsyning mellem Herning og Sinding,hvorfra det vil være muligt at forsyne et hospital på loka-liteten. Der er også mulighed for at tilslutte et hospital tileksisterende kloakforsyning. Dermed er der mulighed forat forsyne arealet med vand, varme og kloak. Der ligger10kV ledninger i området, hvilket gør det let at forsyneområdet med el.
0
500m
Så meget fylder50.000 m2
Åbeskyttelseslinie100 m fortidsmindebeskyttelseslinie500 m zone omkring biogasanlægVandhulEngMoseHede
21
Vildbjerg
ArealetDet udpegede areal er ca. 100 ha. Arealbehov er 15 ha,hvilket medfører en udnyttelsesprocent på 15 %.
at der sandsynligvis vil være behov for dræning i forbin-delse med etablering af kælder.Der ligger 2 ejendomme inden for det viste areal.
Arealet gennemskæres af en 60kW højspændingsledning,som medfører, at der i en afstand af 15 m ikke må be-bygges. Der er mulighed for at udvide arealet mod syd,øst og nord. Mod vest ligger den eksisterende bane.Der er ingen fredninger på arealet, men der er enkeltemindre vandområder, der er beskyttet i henhold til natur-beskyttelseslovens §3. Der er ingen forurenende virk-somhed i nærheden.Arealet er stort set fladt med en maksimal højdeforskelpå 7,50 m. Terrænet falder svagt mod nordøst.Det vurderes, ud fra et generelt kendskab til jordbunds-forhold i området, at der er gode funderingsforhold, menat grundvandsspejlet står forholdsvis højt. Dette medførerLokaliteten ligger tæt ved Vildbjerg med ca. 3.300 ind-byggere, som i den tidligere Trehøje Kommune var kom-munecenter. Mellem det udpegede areal og eksisterendebyområde i den nordlige del af Vildbjerg er det vurderet,at der er en rummelighed for byudvikling på ca. 100 ha.Ved en byvækst pr. år svarende til den forventede i Vild-bjerg by er der en rummelighed svarende til ca. 22 årsbyvækst. Hvis 50 % af Herning Kommunes byudviklingplaceres i området, vil der være en rummelighed sva-rende til ca. 3 års byvækst.
BeliggenhedDer er ikke eksisterende offentligt tilgængelige rekreativearealer inden for en afstand af 300 m.Afstand ad eksisterende vej til Holstebro centrum er ca.20 km og til Herning centrum ca. 18 km.
TransportDen gennemsnitlige rejsetid pr. person med det nuvæ-rende vejnet i hospitalets optageområde til lokalitetener 35 min. Med det fremtidige vejnet vil denne blivereduceret til 34 min. Den gennemsnitlige rejselængde pr.person både med det eksisterende og fremtidige vejnetvil være 33 km.47 % af personerne i optageområdet kan med det ek-sisterende vejnet nå lokaliteten inden for 30 minutter ibil og 50 % med det fremtidige vejnet. 91 % af befolk-ningen kan nå lokaliteten inden for 1 time med dagens
22
vejnet, mens 93 % kan nå lokaliteten inden for 1 timemed det fremtidige vejnet.Det er muligt at komme frem til lokaliteten både fra Her-ning og fra Holstebro inden for 30 minutter. Selv med detfremtidige vejnet vil lokaliteten ikke kunne nås inden for60 minutter fra Århus.
buslinier skal forsyne lokaliteten, skal ruten forlængesmed ca. 4 km.Lokaliteten ligger i en afstand af ca. 3 km fra det eksi-sterende overordnede vejnet, og der er ikke planlagt nyeoverordnede vejforbindelser i nærheden af lokaliteten.Det forventes ikke, at det omkringliggende vejnet kan
TrafikbetjeningFra lokaliteten er der ca. 2 km til jernbanestationen iVildbjerg, og arealet er placeret lige op ad den eksiste-rende jernbanelinie mellem Herning og Holstebro, hvorfordet fysisk vil være muligt at etablere en station i nærhe-den af et hospital på denne lokalisering.Der er ingen bybusbetjening i nærheden af arealet. Derer regionale busruter til Vildbjerg Station. Hvis disse
bære den forventede trafikstigning som et nyt hospitalvil medføre, og der skal derfor ske investeringer i form afvæsentlige udbygninger af det eksisterende vejnet.
Mulighed for forsyningDet kan ikke forventes at der er tilstrækkelig kapacitet tilat forsyne et hospital med vand og varme fra eksisteren-de værker i området. Det vil være let at forsyne områdetmed el. Arealet kan kun vanskeligt kloakforsynes med deeksisterende faciliteter.
0
500m
Så meget fylder50.000 m2
Beskyttede vandløbBeskyttede jord- og stendiger30 m zone omkring 60kV højspænding100 m zone omkring jernbaneVandhulMose
23
Aulum
ArealetDet udpegede areal er ca. 68 ha. Arealbehov er 15 ha,hvilket medfører en udnyttelsesprocent på 22 %.Mod nordøst ligger den eksisterende hovedvej, modvest ligger banen. Arealet kan udvides mod syd hvisder inddrages arealer som er beskyttet natur i henholdtil Naturbeskyttelseslovens §3. Regionplan 2005 for dettidligere Ringkøbing Amt, som er nu er et landsplandirek-tiv, indeholder reservation til en linieføring af en kom-mende udbygning af hovedlandevejen mellem Herningog Holstebro. Den viste linieføring i Regionplanen læggerbeslag på den nordlige del af arealet. Dette medfører atdet disponible areal indskrænkes.Der er ingen fredninger på arealet og der er ikke fundetforurenende virksomheder i nærheden. Lokaliteten liggeri et område, hvor der er særlige drikkevandsinteres-ser, hvilket medfører at der skal tages særlige hensyni forbindelse med byggeri til sikring mod forurening afdrikkevandet.Arealet skråner ned mod Løvenå mod syd. Den maksi-male højdeforskel er på 15 m.
Herning Kommune har undersøgt jordbundforholdene,og der er gode funderingsforhold hvor grundvandsspejletligger minimum 4 m under terræn.Der ligger 2 ejendomme inden for det viste areal.
BeliggenhedDer er ingen eksisterende rekreative værdier som er of-fentligt tilgængeligt inden for en afstand af 300 m.Fra lokaliteten er der 19 km til Herning centrum og 16km til Holstebro centrum ad eksisterende vej.Lokaliteten støder op til et eksisterende erhvervsområdei Aulum med ca. 3.000 indbyggere, som i den tidligereAulum-Haderup Kommune var kommunecenter. Umiddel-bart nord for arealet ligger et eksisterende erhvervsom-råde, som kun i begrænset omfang er udbygget. Rumme-ligheden af dette område svarer til ca. 19 års byudviklingmed den planlagte årlige udbygning i Aulum. Med 50 %af Herning Kommunes udbygning vil området være ud-bygget inden for ca. 1 år.
TransportDen gennemsnitlige rejsetid pr. person med det nuvæ-rende vejnet i hospitalets optageområde til lokalitetener 32 min. Med det fremtidige vejnet vil denne blivereduceret til 29 min. Den gennemsnitlige rejselængdepr. person med det eksisterende og fremtidige vejnet vilvære 32 km.52 % af personerne i optageområdet kan med det ek-sisterende vejnet nå lokaliteten inden for 30 minutter ibil og 63 % med det fremtidige vejnet. 95 % af befolk-ningen kan nå lokaliteten inden for 1 time med dagens
24
vejnet mens 96 % kan nå lokaliteten inden for 1 timemed det fremtidige vejnet.Det er muligt på det eksisterende vejnet at komme fremtil lokaliteten både fra boligområder i Herning og i Holste-bro inden for 30 minutter. Med det fremtidige vejnet villokaliteten kunne også kunne nås inden for 60 minutterfra de nordlige og vestlige dele af Århus.
Lokaliteten ligger tæt ved et trafikalt knudepunkt medoverordnede vejforbindelser i alle retninger. Specielt nårder sker en opgradering af Rute 18, vil der være kapaci-tetsstærke vejforbindelser i umiddelbar nærhed af lokali-teten. Det forventes derfor, at der ikke vil være behov forinvesteringer i vejanlæg alene forårsaget af placering afet hospital på lokaliteten.
Mulighed for forsyningTrafikbetjeningAfstand til den nærmest beliggende station, som erAulum, er ca. 1 km. Da lokaliteten ligger ved den eksi-sterende banelinie mellem Herning og Holstebro, vil dervære mulighed for at etablere en station på lokaliteten.Der er ingen bybusbetjening i området. Lokaliteten kanumiddelbart betjenes af de eksisterende regionalbusruter.Der er ikke tilstrækkelig kapacitet til at forsyne et hospi-tal med vand og varme fra eksisterende værker. Der erført naturgas frem til det nærliggende industriområde, ogdet vil være enkelt at forsyne lokaliteten med naturgas.Der ligger 10kV ledninger i området, hvilket gør det letat forsyne området med el. Arealet kan kun vanskeligtkloakforsynes med de eksisterende faciliteter, men kanevt. kobles på en planlagt trykledning mellem Aulum ogHerning.
0
500m
Så meget fylder50.000 m2
Beskyttede vandløbBeskyttede jord- og stendiger100 m zone omkring vej/jernbaneArealreservation til hovedlandevejVandhulEng
25
Tvis
ArealetDet udpegede areal ligger sydøst for Tvis, og der er enrummelighed på ca. 200 ha. Arealbehov er 15 ha, hvilketmedfører en udnyttelsesprocent på 8 %.Mod nord er arealet afgrænset af jernbanen og mod sydaf den eksisterende hovedvej mellem Herning og Holste-bro. I den sydøstligste del af arealet ligger der mangefredede gravhøje. I Regionplan 2005 for det tidligereRingkøbing Amt er der angivet en interessezone for eneventuel motorvej øst om Holstebro. Denne interesse-zone ligger beslag på en del af det udpegede areal.
Arealet er forholdsvist jævnt med en højdeforskel påmaksimalt 10 m på store dele af arealet. Mod sydøster der en stigning mod et højdepunkt, hvor de frededegravhøje ligger.Holstebro Kommune har undersøgt jordbundsforholdeneog har fundet gode funderingsforhold. Grundvandsspejletkan dog forventes at ligge forholdsvist højt, da der er endel vandhuller og småmoser i området. Dette medfører,at der sandsynligvis vil være behov for dræning ved etab-lering af kælder under hospitalsbyggeriet.Der er 7 eksisterende ejendomme på det udpegede areal.
Arealet tangerer et område med særlige drikkevandsinte-resser. Derfor skal der tages særlige hensyn i forbindelsemed byggeri til sikring mod forurening af drikkevandet.Mod sydvest er der en eksisterende korn- og foderstofvirksomhed og i den sydlige del af arealet ligger 2 ek-sisterende minkfarme. I henhold til Håndbog i miljø- ogplanlægning bør der derfor ikke i en afstand af 150-300m etableres støj- og lugtfølsomme funktioner.Arealet er placeret i udkanten af den eksisterende byTvis som er et mindre bysamfund med lokalcenterstatussom har ca. 1.200 indbyggere. Det er vurderet at der eren rummelighed svarende til ca. 23 års udbygning, medden planlagte udbygning i Tvis. Med 50 % af den plan-lagte byudvikling i Holstebro Kommune vil området væreudbygget på 1 år.Afstanden til centrum i Holstebro er 9 km og der er 26km til Herning centrum.
BeliggenhedDer er ingen offentligt tilgængelige rekreative områderinden for en afstand af 300 m fra lokaliteten.
TransportDen gennemsnitlige rejsetid pr. person, med det nuvæ-rende vejnet i hospitalets optageområde til lokaliteten,er 35 min. Med det fremtidige vejnet vil denne blivereduceret til 33 min. Den gennemsnitlige rejselængde pr.person vil være 34 km både med eksisterende og fremti-digt vejnet.
26
42 % af personerne i optageområdet kan med det eksi-sterende vejnet nå lokaliteten inden for 30 minutter i bilog 53 % med det fremtidige vejnet. 95 % af befolknin-gen kan nå lokaliteten inden for 60 minutter både meddagens vejnet og med det fremtidige vejnet.Lokaliteten kan allerede i dag nås inden for 30 minut-ter fra både Herning, Holstebro. Det er ikke muligt atnå frem fra Århus inden for 60 minutter selv med detfremtidige vejnet.
Der er ingen eksisterende bybusbetjening i området.Lokaliteten kan umiddelbart betjenes af eksisterenderegionale buslinier.Lokaliteten kan vejbetjenes direkte fra det overordnedevejnet, og det vurderes at et hospital på lokaliteten i sigselv ikke vil medføre behov for yderligere investeringer iudbygning af vejnettet.
Mulighed for forsyningLokaliteten støder op til forsyningsområdet for HolstebroKommunes Vestforsyning som omfatter Tvis by. Det ervurderet, at der er god mulighed for at forsyne et hospi-tal på lokaliteten med vand, varme, el, vand og kloak.
TrafikbetjeningAfstanden til nærmeste station, som er Aulum, er 7km. Der har tidligere været en station i Tvis som nu ernedlagt. Det være muligt enten at genåbne den gamlestation eller at etablere en ny station.
0
500m
Så meget fylder50.000 m2
Beskyttede vandløbBeskyttede jord- og stendiger100 m fortidsmindebeskyttelseslinie300 m zone omkring virksomhed100 m zone omkring vej/jernbanePlanlægningszone for rute 18 som motorvejVandhulEngMoseHede
27
Holstebro syd
ArealetDet udpegede areal er ca. 37 ha. Arealbehov er 15 ha,hvilket medfører en udnyttelsesprocent på 41 %.
Arealet skråner jævnt mod nordøst ned mod banen. Denmaksimale højdeforskel er 15 m.Holstebro Kommune har undersøgt jordbundsforholdene i
Arealet ligger omkranset af eksisterende by mod syd-vest og mod sydøst. Mod nordøst ligger banen, og modnordvest ligger et skovområde. Såfremt der er behov forudvidelse vil det være nødvendigt at inddrage skovområ-det, som omfatter ca. 10 ha.
området, og der er gode funderingsforhold. Grundvands-spejlet er formentlig minimum 4 m under terræn.Der ligger 3 eksisterende ejendomme inden for arealet.
BeliggenhedDer er ingen fredninger på arealet, og ingen forurenendevirksomhed i nærheden. Arealet ligger i et område hvorder er særlige drikkevandsinteresser. Dette betyder atder i forbindelse med byggeri af et hospital skal tagessærlige hensyn til at sikre drikkevandet mod forurening.Arealet er omkranset af eksisterende by, og lokalitetenmå betragtes som en bynær placering.Afstand til Holstebro centrum af eksisterende vej erca. 3 km, og til Herning centrum er der ca. 32 km.Søndre Plantage er et eksisterende offentligt tilgænge-ligt areal som ligger inden for en afstand af 300 m fralokaliteten.
TransportDen gennemsnitlige rejsetid pr. person med det nuvæ-rende vejnet i hospitalets optageområde til lokalitetener 33 min. Med det fremtidige vejnet vil denne blivereduceret til 30 min. Den gennemsnitlige rejselængdepr. person med det eksisterende og fremtidige vejnet vilvære 33 km.37 % af personerne i optageområdet kan med det eksi-sterende vejnet nå lokaliteten inden for 30 minutter i bilog 54 % med det fremtidige vejnet. 95 % af befolknin-gen kan nå lokaliteten inden for 60 minutter med dagensvejnet og 96 % med det fremtidige vejnet.
28
Lokaliteten kan med det eksisterende vejnet nås indenfor 30 minutter fra både Herning, Holstebro. Selv meddet fremtidige vejnet vil det ikke være muligt at nå fremfra Århus inden for 60 minutter.
Lokaliteten kan vejbetjenes direkte fra det overordnedevejnet, og det vurderes, at et hospital på lokaliteten i sigselv ikke vil medføre behov for yderligere investeringer iudbygning af vejnettet.
TrafikbetjeningAfstanden til nærmeste station – Holstebro – er 3 km.Det vil dog være muligt at etablere en ny station vedlokaliteten, da arealet støder op til jernbanen.Lokaliteten ligger tæt ved eksisterende bybusbetjening.Der er god mulighed for betjening med eksisterenderegionalbusser.
Mulighed for forsyningLokaliteten ligger inden for forsyningsområdet for Holste-bro Kommunes Vestforsyning. Det er derfor vurderet, atder er god mulighed for at forsyne et hospital på lokalite-ten med vand, varme, el, vand og kloak.
0
500m
Så meget fylder50.000 m2
Beskyttede vandløbBeskyttede jord- og stendigerSkovbyggelinie100 m fortidsmindebeskyttelseslinie100 m zone omkring til jernbaneVandhulEngMose
29
Nr. Felding
ArealetDet udpegede areal er ca. 72 ha. Arealbehov er 15 ha,hvilket medfører en udnyttelsesprocent på 21 %.Mod vest afgrænses arealet af en planlagt byudvikling ogeksisterende bebyggelse. Mod nord, øst og vest er deringen væsentlige bindinger, og der er god mulighed for atudvide arealet.
BeliggenhedDer ligger ikke eksisterende offentligt tilgængelige re-kreative arealer inden for en afstand af 300 m.Lokaliteten ligger i en afstand af ca. 6 km fra Holstebrocentrum og 34 km fra Herning centrum ad eksisterendevej.Lokaliteten ligger ved Nr. Felding, som er udpeget som et
Der er ingen fredninger på arealet. 2 mindre vandhul-ler er beskyttet i henhold til naturfredningsloven §3.Der er ingen forurenende virksomheder i nærheden aflokaliteten. Arealet ligger i et område hvor der er særligedrikkevandsinteresser. Der skal derfor i forbindelse medbyggeri tages særlige hensyn til sikring af grundvandetmod forurening.Arealet er stort set fladt med en maksimal højdeforskelpå 7,5 m.Generelle undersøgelser af jordbundsforholdene i om-rådet viser, at der er gode funderingsforhold i området.Det må forventes at grundvandsspejlet står højt, hvilketkan medføre behov for at dræne ved etablering af kælderunder hospitalet.Inden for det udpegede areal er der 5 ejendomme.
lokalcenter.Rummeligheden mellem den eksisterende Nr. Feldingmed 800 indbyggere og den udpegede lokalitet vurderesat svare til ca. 50 års byudvikling med den eksisterendeforventede udbygning i Nr. Felding. Såfremt 50 % afHolstebro Kommunes samlede byudvikling placeres i om-rådet vil der være rummelighed til ca. 1 års byudvikling.
TransportDen gennemsnitlige rejsetid pr. person med det nuvæ-rende vejnet i hospitalets optageområde til lokaliteten er34 min. Med det fremtidige vejnet vil denne blive reduce-ret til 31 min. Den gennemsnitlige rejselængde pr. personmed det eksisterende og fremtidige vejnet vil være ca.34 km.33 % af personerne i optageområdet kan med det eksi-sterende vejnet nå lokaliteten inden for 30 minutter i bilog 50 % med det fremtidige vejnet. 95 % af befolknin-gen kan nå lokaliteten inden for 60 minutter med dagensvejnet og 96 % med det fremtidige vejnet.Lokaliteten kan med det eksisterende vejnet nås indenfor 30 minutter fra Holstebro, men ikke fra Herning. Deter ikke muligt at nå frem fra Århus inden for 60 minutterselv med det fremtidige vejnet.
30
TrafikbetjeningLokaliteten ligger i en afstand af 6 km fra Holstebro Sta-tion, som er den station der ligger tættest på lokaliteten.Der er stor afstand til jernbanelinien, så det vil ikke fysiskvære muligt at etablere en station nærmere lokaliteten.Der er ikke bybusbetjening i nærheden af lokaliteten.Den eksisterende regionalbusbetjening skal køre ekstraca. 2 km for at kunne betjene lokaliteten.Lokaliteten er placeret ca. 3 km vest for den eksisterendeRute 18.Det er ikke muligt at vejbetjene lokaliteten direkte fradet eksisterende overordnede vejnet. Det forventes ikke
at det omkringliggende vejnet kan bære den forventedetrafikstigning som et nyt hospital vil medføre, og derskal derfor ske investeringer enten i form af væsentligeudbygninger af det eksisterende vejnet eller etablering afen ny vej mellem Skjernvej og Herningvej.I forhold til Holstebro Kommunes planer om at etablereen mere højklasset vejforbindelse mellem Skjernvej ogHerningvej vil lokaliteten kunne vejbetjenes herfra.
Mulighed for forsyningNr. Felding er indeholdt i forsyningsområdet for HolstebroKommunes Vestforsyning. Det er vurderet, at der er godmulighed for at forsyne et hospital på lokaliteten medvand, varme, el, vand og kloak.
0
500m
Så meget fylder50.000 m2
Beskyttede vandløbÅbeskyttelseslinie100 m fortidsmindebeskyttelseslinie300 m zone omkring kirkeVandhulMose
Tvis
Aulum
Sinding
Tjørring
Vildbjerg
Gødstrup
Nr. Felding202424%UdnyttelsesgradArealet Fredninger/andre bindingerkmAfstand til større byRummelighed til byzone planlagt byudviklingRummelighed til byzone strategisk byudviklingRejsetid pr. person, eksist. vejnetRejsetid pr. person, planlagt vejnetRejselængde pr. person, eksist. vejnetRejselængde pr. person, planlagt vejnetKan nå frem inden for 30 min., eksist. vejnetKan nå frem inden for 60 min., eksist. vejnetKan nå frem inden for 30 min., planlagt vejnetKan nå frem inden for 60 min., planlagt vejnetAfstand til eksist. station ad eksist. vejPlacering ved banekmAfstand til rute 18 ad eksist. vejEksisterende bybus i nærhedenEksisterende regional bus i nærhedenTeknikEksist. planlagt forsyningjajanejnej7812år2976Beliggenhed år1010i.b.* i.b.*353634min. min.343332km333433km353433Transport 504142%898788%535453%909090%78km12janejnej224jajaTrafikbetjening nejjajanejjaja
Holstebro syd
8
Beslutningsparametre
21
41
22
15
ja
ja
ja
nej
nej
16
18
6
3
9
0
50
23
19
22
1
0
1
1
3
34
33
35
32
35
31
30
33
29
34
* Ikke beregnet på grund af stor afstand til nærmeste byzone.
Beslutnings-parametre
34
33
34
32
33
34
33
34
32
33
33
37
42
52
47
95
95
95
95
91
50
54
53
63
50
96
96
95
96
93
6
3
7
1
2
ja
ja
ja
ja
nej
3
0
0
0
3
ja
nej
nej
nej
nej
ja
ja
ja
nej
nej
nej
nej
ja
ja
ja
31