Sundhedsudvalget 2008-09
SUU Alm.del Bilag 526
Offentligt
699636_0001.png
699636_0002.png
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseDato:15. juni 2009
Redegørelse for rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhedog forbrugerbeskyttelse) den 8.-9. juni 2009 – sundhedsdelenDagsordenens punkt 11: Forslag til Rådets henstilling om patientsikkerhed, herun-der forebyggelse og bekæmpelse af infektioner erhvervet i sundhedsvæsenetHenstillingen blev vedtaget.Dagsordenens punkt 12: Forslag til Rådets henstilling om et europæisk tiltag ved-rørende sjældne sygdommeHenstillingen blev vedtaget.Dagsordenens punkt 13: Forslag til direktiv om patientrettigheder i forbindelsemed grænseoverskridende sundhedstjenesteydelserDrøftelsen viste, at der blandt medlemslandene er bred opbakning til de foreløbigeresultater, som er opnået i forhandlingerne under tjekkisk formandskab og som erbeskrevet i fremskridtsrapporten til Rådet. Det gælder ikke mindst betingelsernefor adgang til behandling i en anden medlemsstat og herunder, at medlemsstaternehar ret til at stille krav om forhåndsgodkendelse til hospitalsbehandling og højtspecialiseret ambulant behandling. Kommissionen udtrykte på sin side bekymringover den retning, som forhandlingerne har taget i Rådet og som efter Kommissio-nens opfattelse er for restriktiv.Medlemslandene var delte i spørgsmålet om, hvorvidt private leverandører afsundhedstjenesteydelser, der ikke har kontrakt med et offentligt sundhedssystem,skal være omfattet af direktivet. Tendensen syntes dog at gå i retning af, at sådanneprivate leverandører bør være omfattet af direktivet, eventuelt med en form forundtagelsesmulighed.Vedrørende formandskabets spørgsmål om langtidspleje var der bred enighed om,at sådanne ydelser ikke skal være omfattet af direktivet.Endelig for så vidt angår anvendelsen af komitologi i forslagets kapitel IV omsamarbejde mellem de nationale sundhedssystemer var der i langt overvejende gradskepsis over for anvendelsen af bindende mekanismer. Sådanne bindende meka-nismer skulle enten slet ikke anvendes eller kun anvendes i begrænset omfang.Dagsordenens punkt 14: LægemiddelpakkenDrøftelserne fokuserede især på de elementer i lægemiddelpakken, der vedrørerinformation til offentligheden om receptpligtige lægemidler. Mange medlemsstaterstillede sig kritisk til forslagene og henviste blandt andet til, at reglerne vil værevanskelige at administrere i praksis og derfor vil kunne føre til omgåelser af for-
2buddet mod reklame for receptpligtige lægemidler. En række medlemsstater anfør-te, at man ikke så nogen grund til at fortsætte drøftelserne af de nuværende forslagfra Kommissionen.Kun få medlemslande gav eksplicit udtryk for støtte til fortsatte drøftelser af dennedel af lægemiddelpakken.For så vidt angår de øvrige elementer i lægemiddelpakken, som omhandler forfal-skede lægemidler og lægemiddelovervågning, syntes der at være bred opbakningblandt medlemslandene til, at der arbejdes videre på grundlag af Kommissionensforslag.Dagsordenens punkt 15. Eventuelth) Ingredienser i tobaksvarerSagen var sat på dagsordenen på dansk foranledning. Danmark forventer, at Kom-missionen senest i første halvdel af 2011 vil fremlægge et forslag om revision aftobaksvaredirektivet. I den forbindelse anmodede Danmark Kommissionen om atmedtage tre konkrete punkter: En fælles europæisk liste over stoffer, som ikke måtilsættes til tobaksvarer; en regulering af de såkaldte slikcigaretter samt etableringaf en mekanisme med henblik på, at tobaksindustrien pålægges at bidrage til finan-sieringen af uafhængig forskning i tilsætningsstoffer.Afslutningsvis fremhævede Danmark højere tobaksafgifter i EU som et velegnetinstrument til bekæmpelse af rygning. Danmark henviste til forhandlingerne iECOFIN om minimumsafgiften på blandt andet cigaretter, hvor den danske rege-ring ønsker så høje minimumsafgifter som overhovedet muligt. Danmark opfordre-de de øvrige medlemslandes sundhedsministre til i deres respektive regeringer atgøre sig til talsmænd for højere minimumsafgifter på tobak i EU.To medlemslande udtrykte støtte til det danske indlæg. Kommissionen erklæredesig enig i behovet for at evaluere fællesskabslovgivningen vedrørende tobaksvarerog nævnte, at der er iværksat en konsekvensanalyse, som ville danne udgangspunktfor videre tiltag.