Sundhedsudvalget 2008-09
SUU Alm.del Bilag 493
Offentligt
693480_0001.png
693480_0002.png
693480_0003.png
693480_0004.png
693480_0005.png
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseDato:18. maj 2009Sagsnr.:0904656Sagsbeh.: SUMPBR / LægemiddelkontoretDok nr:49700
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommis-sionsbeslutning om udstedelse af markedsføringstilladelse medbetingelser for lægemidlet Renvela - sevelamer (carbonat)

Resumé

En vedtagelse af de to foreliggende forslag vil indebære, at der udstedes en mar-kedsføringstilladelse med betingelser til lægemidlet Renvela - sevelamer (carbo-nat). Lægemidlet anvendes til kontrol af hyperfosfatæmi hos voksne patienter, derer i hæmodialyse eller peritonealdialyse. Renvela er også indiceret til kontrol afhyperfosfatæmi hos voksne patienter med kronisk nyresygdom, som ikke er i dialy-se, men har et indhold af serumfosfat > 1,78 mmol/l. Renvela bør anvendes i for-bindelse med flere andre behandlinger, der kan omfatte ekstra tilførsel af kalcium,1,25 - dihydroxy vitamin D3 eller et af dettes analoge stoffer til styring af udvik-lingen af renal knoglesygdom.En vedtagelse af forslagene kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i densammenhæng udgør forslagene en forbedring af sundhedsbeskyttelsesniveauet iDanmark.

1. Indledning

Kommissionens forslag (EU/1/09/521/001-007 (EMEA/H/C/993)) til den ovenfornævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 8. maj 2009.Forslaget har som retsgrundlag artikel 4, stk. 1, og artikel 10, stk. 2, i Rådets for-ordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse ogovervågning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om oprettelse af eteuropæisk lægemiddelagentur.Endvidere foreligger der forslag til beslutning i henhold til artikel 127a i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/83/EF, for så vidt angår tilladelse til mar-kedsføring af lægemidlet Renvela.Forslagene behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at med-lemsstaternes stillingtagen til forslagene skal være formanden for for-skriftskomitéen i hænde senest den 29. maj 2009.Efter forordning 726/2004 skal en central godkendelsesprocedure følges ved an-søgninger om udstedelse af markedsføringstilladelse til lægemidler udviklet pågrundlag af en række bioteknologiske fremgangsmåder. Proceduren skal desudenanvendes ved godkendelse af lægemidler til mennesker med et indhold af nye akti-ve stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU), når
2de pågældende lægemidler er fremstillet til behandling af immunforsvarssygdom-me, kræft, visse nervelidelser, sukkersyge og sjældne sygdomme samt ved godken-delse af veterinære lægemidler bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet.Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den centraleprocedure for andre lægemidler med et nyt aktivt stof, lægemidler som er behand-lingsmæssigt, videnskabeligt eller teknisk nyskabende, samt lægemidler hvor entilladelse på fællesskabsplan kan være til gavn for patienterne.Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, indsendes til Det Euro-pæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om ansøgningen af-gives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. Ved ansøgninger om god-kendelse af lægemidler til mennesker afgives udtalelse af CHMP (Committee forMedicinal Products for Human Use – Udvalget for Humanmedicinske Lægemid-ler). Hver medlemsstat har udpeget 1 medlem til dette udvalg.Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af godkendelse afudstedelse af en markedsføringstilladelse efter forvaltningsproceduren i Det Ståen-de Udvalg for Humanmedicinske Lægemidler. Kommissionen vedtager de foreslå-ede foranstaltninger, der straks finder anvendelse. Opnås der ikke kvalificeret fler-tal i udvalget, forelægger Kommissionen sin beslutning for Rådet. Kommissionenkan i så fald udsætte anvendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 må-ned. Rådet kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 måned.Har Rådet ikke inden for fristen på 1 måned truffet en anden afgørelse, gennemfø-rer Kommissionen sin beslutning.

2. Forslagenes formål og indhold

Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at der af Kommis-sionen kan udstedes en markedsføringstilladelse med betingelser til lægemidletRenvela, som giver adgang til at markedsføre lægemidlet i samtlige 27 med-lemsstater.

Kort beskrivelse af lægemidlet

Renvela skal anvendes til kontrol af hyperfosfatæmi hos voksne patienter, der er ihæmodialyse eller peritonealdialyse. Renvela er også indiceret til kontrol af hyper-fosfatæmi hos voksne patienter med kronisk nyresygdom, som ikke er i dialyse,men har et indhold af serumfosfat > 1,78 mmol/l. Renvela bør anvendes i forbin-delse med flere andre behandlinger, der kan omfatte ekstra tilførsel af kalcium,1,25 - dihydroxy vitamin D3 eller et af dettes analoge stoffer til styring af udvik-lingen af renal knoglesygdomDa nyren spiller en central rolle for regulering af kalcium- og fosfatstofskiftet, erdet karakteristisk for en patient med kronisk nedsat nyrefunktion, at fosfatudskillel-sen via urinen nedsættes. Nedsat nyrefunktion medfører derudover formindsketdannelse af vitamin D i nyrerne med deraf følgende faldende kalciumindhold iblodet. Dette udløser en kompensatorisk øget hormonal aktivitet i biskjoldbrusk-kirtlerne for at normalisere kalcium. Nettoeffekten er knoglenedbrydning i skelettetog aflejring af knoglemineraler i andre organer.
3Renvela indtages gennem munden og virker ved at binde fosfat i mavetarmkanalen,hvorved optagelsen af dette mineral nedsættes. Knoglesygdommen skal sideløben-de behandles med vitamin D og tilførsel af kalcium.Indtil videre kan lægemidlet kun anvendes til voksne, da virkning og sikkerhedikke er undersøgt hos børn.De hyppigste bivirkninger er opkastninger, forstoppelse, mavesmerter og kvalme.Renvela må kun udleveres efter recept.Til markedsføringstilladelsen er der fastsat en række betingelser eller begrænsnin-ger som angivet i artikel 127a i direktiv 2001/83/EF, som medlemsstaterne er for-pligtede til at implementere nationalt.

3. Nærhedsprincippet

Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt.Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.

4. Udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene.

5. Forslagenes konsekvenser for Danmark

Den svære knogleskørhed og de aflejringer af knoglemineraler i andre organer, derses i forløbet hos patienter med alvorligt nyresvigt på trods af dialyse, udgør etalvorligt sundhedsproblem med forringet livskvalitet.Andre lægemidler kan sænke det forhøjede fosfat i blodet, som anses for udgangs-punktet for den onde cirkel, hvor nedbrydning af knoglevæv med knoglebrud ogsåkaldt metastatisk knoglenydannelse uden for skelettet er slutresultatet. Andrefosfatbindere, som indeholder aluminium, er ligeledes virksomme, men indebærerbetydelig risiko for aluminiumforgiftning. Atter andre bindere indeholder kalcium,hvilket kan være uhensigtsmæssigt hos patienter med øget kompensatorisk udskil-lelse af parathyroideahormon. Derudover findes der ikke-kalcium- og ikke-aluminium-holdige fosfatbindere, som omfatter præparater indeholdende lanthanog sevelamer.Renvela indeholder sevelamer i en anden kemisk form (som carbonat) end Rena-gel�, som kom på markedet i 2002. I modsætning til Renagel må Renvela ogsåbruges hos patienter med kronisk nyresygdom, som endnu ikke er i dialyse.Dosering af Renvela og den nødvendige kontrol af kalcium- og fosfatmængde iblodet er en specialistopgave - i hvert fald for patienter, som allerede er i dialyse -og vil foregå på dialysecentre. Prædialyse patienter vil som oftest også være til-knyttet et nefrologisk ambulatorium.Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det pågældende lægemiddel fuldt udlever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvalitet. Det er
4Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at markedsføringen af det pågældende lægemid-del kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør for-slagene en bedring af sundhedsbeskyttelsen.Da man endnu ikke kender den pris, som Renvela vil blive solgt til, og da man ikkehar overblik over, hvor stor en del af patienterne med hyperfosfatæmi, som er ihæmodialyse eller peritonealdialyse, eller patienter med kronisk nyresygdom oghyperfosfatæmi, som ikke er i dialyse, der vil skulle tilbydes behandling med Ren-vela, kan man ikke præcist udtale sig om forslagenes økonomiske konsekvenser forregionerne.Forslagene vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.På baggrund af forslag til kommissionsbeslutning om udstedelse af markeds-føringstilladelse med betingelser for lægemidlet Renvela, omhandlet i artikel 127a iEuropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/83/EF, er det af hensyn til en sikkerog virkningsfuld anvendelse af lægemidlet en betingelse for markedsføringstilla-delsen, at indehaveren af markedsføringstilladelsen aftaler detaljerne i et undervis-ningsprogram for patienter og behandlende personale med de nationale besluttendemyndigheder. Indehaveren af markedsføringstilladelsen skal implementere et så-dant program på landsplan for at sikre, at uddannelsesmaterialerne til patienter ogbehandlere med alle informationer anskaffes:vedrørende risikofaktorer for og forebyggelse af peritonitis hos patienter, dergennemgår peritonealdialysevedrørende risikofaktorer for og forebyggelse af komplikationer på stedet forarteriovenøse fistler hos patienter, der gennemgår hæmodialysevedrørende den øgede risiko for vitaminmangel hos patienter med kronisk ny-resygdom og behovet for vitamintilskud.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.

6. Høring

Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Læge-middelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sagermed ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysninger om forretnings-hemmeligheder af sensitiv karakter.

7. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen kan støtte forslagene.

8. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Forslagene har været behandlet i ekspertudvalget CHMP, som ved fler-talsbeslutning (22 af 27 stemmer) har kunnet anbefale markedsføringen af det på-gældende lægemiddel. Det danske CHMP medlem stemte for forslagene.
5
Forslagene har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CHMP, hvorforforhandlingssituationen er uafklaret.Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslagene.

9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslagene har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.