Sundhedsudvalget 2008-09
SUU Alm.del Bilag 486
Offentligt

BAGGRUNDHospitalsrengøring set med nye øjneEn ekstern undersøgelse af rengøringen på Region Hovedstadens 12 hospitaler afslørede, at kunomkring en tredjedel af de kontrollerede lokaler levede op til det forventede kvalitetsniveau.Resultatet viste ikke bare Region Hovedstaden, men også Dansk Standard, der gennemførterengøringskontrollen på de 12 hospitaler, at der skal ske forbedringer for at nedbringe antallet afde 80.000 registrerede tilfælde af sygehuserhvervede infektioner årligt.Bedømmelsen af god rengøringskvalitet er subjektiv, med mindre man gør brug af et system medklare definitioner af, hvordan kvaliteten måles og evalueres. Ved rengøringskontrollen af RegionHovedstadens hospitaler anvendte Dansk Standard de to kvalitetsstandarder DS/INSTA 800 ogDS 2451-10. Formålet med at bruge en standardiseret kvalitetskontrol er at skabe et grundlag forkvalitetsforbedring, da en analyse af resultaterne viser, hvor der skal sættes ind for at højneniveauet.Det infektionshygiejniske fokusKvalitetsrengøringen har et målrettet infektionshygiejnisk fokus, dvs. der gøres rent i forhold til,hvad der har betydning for vores sundhed. Vi ved, at fx bakterier, svamp og virus overlever, hvorder er gunstige betingelser og næring. For at undgå de sygehuserhvervede infektioner skalrengøringsmedarbejderen derfor reducere risikofaktorer for smitte gennem forurening med blod,sekret og ekskret samt ophobning af støv, pletter, affald og løst snavs.Smittekilderne er ofte de patientrelaterede områder f.eks. sengen, sengebord, kulisseskinne ogvæg bag patientseng, toilet, vask m.v. Desuden ved vi, at der er stor smittekilde ved de områder,hvor der er mange berøringskontakter fx på dør- og skabsgreb, døråbnere og vandhanensaggregat.Kvalitetsstandardernes fokus på infektionshygiejne betyder, at man tillader et differentieretrengøringsniveau i de forskellige lokaletyper for at optimere sine ressourcer. Fx skal rengøringen iet operationslokale være på højeste niveau i forhold til rengøringen i et venteværelse. Men dennevariation i behovet for rengøring tages der sjældent hensyn til i den offentlige debat. Set fra etinfektionshygiejnisk perspektiv er støvet i vindueskarmen og sandet på gulvet i venteværelset afmindre sundhedsskadelig betydning end på en operationsstue, som er rengjort og gjort klar tiloperation.Et løft for rengøringsstandardenKvalitetsstandarderne kan være med til at løfte rengøringsstandarden på hospitalerne. Detforudsætter, at der skal ske et skifte imod den resultatorienterede rengøringsindsats, hvorrengøringspersonalet bl.a. er uddannet til at vurdere, om kvalitetsniveauet er nået. Det når man fxgennem uddannelse og implementering af et rengøringsvenligt fokus, hvor alle tager ansvar for atforebygge og bryde smitteveje. Desuden gennem brug af rengøringsvenlige materialer vedindretning, renovering og nyanskaffelser.
For yderligere information:Sygeplejerske, seniorkonsulent Lisbeth Marie Grøndahl, lmg@ds.dk, 3996 6128.Ernærings- og husholdningsøkonom/Konsulent, Pia Brantbjerg Madsen, pbm@ds.dk, 3996 6127.