Sundhedsudvalget 2008-09
SUU Alm.del Bilag 439
Offentligt
679416_0001.png
679416_0002.png
679416_0003.png
679416_0004.png
679416_0005.png
679416_0006.png
679416_0007.png
679416_0008.png
679416_0009.png
679416_0010.png
679416_0011.png
679416_0012.png
679416_0013.png
679416_0014.png
679416_0015.png
679416_0016.png
679416_0017.png
679416_0018.png
679416_0019.png
679416_0020.png
679416_0021.png
679416_0022.png
679416_0023.png
Årsrapport forarbejdet i task forcevedr. strÅlebehandling 2008
2009
Årsrapport for arbejdet i task-force vedr. strÅlebehandling
2008
Årsrapport for arbejdet i Task Force vedr. strålebehandling 2008
Redaktion:Task Force vedr. StrålebehandlingUdgiver:SundhedsstyrelsenIslands Brygge 672300 København SEmneord: Strålebehandling, ventetider, kræftSprog: DanskURL:http://www.sst.dkVersion: 1,0Versionsdato: 5. maj 2009Format: pdfUdgivet af: Sundhedsstyrelsen
Indhold1Indledning1.11.22Opgaver for Task Force vedr. StrålebehandlingStatus på arbejdet i Task Force vedr. Strålebehandling1113
Overholdelse af maksimale ventetider til strålebehandling2.12.22.3Indberetning angående overholdelsen af de maksimale ventetider tilbehandlingOvervågning af den danske strålebehandling
33
Dokumentation angående overholdelsen af de maksimale ventetider tilbehandling58
3
Behov og kapacitet på strålebehandlingsområdet3.13.23.3Nedsættelse af arbejdsgruppe til vurdering af behovet forstrålebehandling i Danmark 2008 til 2012Analyse af behovet for strålebehandling i Danmark 2008 til 2012
89
Overblik over den nuværende og fremtidige kapacitet på stråleområdet11
4
Strålebehandling i udlandet og bedre udnyttelse af ledig kapacitet iDanmark4.14.2Udnyttelse af ledig dansk kapacitetStrålebehandlingsaftaler med udenlandske strålecentre
1414151617181818
567
Plan for arbejdet i Task Force i 2009ReferencerKommissorium for Task Force vedr. Strålebehandling7.17.2Kommissorium for Task Force vedr. StrålebehandlingSammensætning m.v.
1 IndledningTask Force vedr. Strålebehandling blev nedsat ultimo november 2006 i forbindelsemed, at der på strålebehandlingsområdet blev konstateret problemer i sygehusenesog Sundhedsstyrelsens håndtering af patientsager om strålebehandling i relation tilreglerne om maksimale ventetider (jfr. bekendtgørelse om behandling af patientermed livstruende kræftsygdomme m.v., nr. 1749 af 21. december 2006). Reglerneom maksimale ventetider pålægger myndighederne en handlepligt, når sygehusetikke kan tilbyde behandling inden for den maksimale ventetid på fire uger frahenvisning til strålebehandling og til behandlingen påbegyndes.Task Force er et løsningsorienteret forum, der drøfter problemstillinger og træfferbeslutninger for at løse udfordringerne på strålebehandlingsområdet.Task Force består af repræsentanter fra regionernes forvaltninger ogstrålebehandlingscentrene i Aalborg, Århus, Vejle, Odense, Herlev og påRigshospitalet, Danske Regioner, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse ogSundhedsstyrelsen (formand).
1.1 Opgaver for Task Force vedr. StrålebehandlingTask Force er et af flere initiativer, der er blevet iværksat påstrålebehandlingsområdet. Ud over at løse en række konkrete opgaver, fungererTask Force som forum for drøftelser og inspiration i forhold til at finde løsningerpå strålebehandlingsområdet.Task Force’s opgave knytter sig til følgende mål:
Overblik over udviklingen på strålebehandlingsområdetTilvejebringelse og optimal anvendelse af indenlandsk kapacitetTilvejebringelse og anvendelse af udenlandsk kapacitetKlar information til patienterne om rettigheder og muligheder
Der henvises endvidere til kommissoriet, som er gengivet sidst i nærværenderapport.
1.2 Status på arbejdet i Task Force vedr. Strålebehandling2008 efterfølger et meget initiativrigt 2007 med gode resultater på en lang rækkeområder inden for den danske strålebehandling (se årsrapport 2007). Arbejdet iTask Force vedr. strålebehandling har derfor i 2008 fokuseret på at fastholdeoverblikket over den danske strålebehandling og efterlevelsen af de maksimaleventetider på kræftområder, løsningen af lokale kapacitets- og sæsonprægedeudfordringer samt at få vurderet behovet for strålebehandling frem til 2012.Task Force vedr. strålebehandling vurderer, at den massive udbygning afstrålebehandlingskapaciteten i Danmark kombineret med en målrettet indsats på dedanske strålebehandlingscentre har resulteret i, at dansk strålebehandling nubefinder sig i en meget positiv udvikling.
Statusrapport for arbejdet i Task Force vedr. Strålebehandling 2008
1
Udbygningen har selvsagt betydet en væsentlig stigning i kapaciteten, menudbygningen og udskiftningen af apparaturet på de danske strålebehandlingscentrehar også betydning for kvaliteten af den danske strålebehandling. Danmark kansåledes tilbyde kræftpatienter strålebehandling, der lever op til bedsteinternationale standard. På visse områder, som respirations- og billedstyretbehandling samt ark-behandling, ligger Danmark i front.De danske kræftpatienter er i 2008 i vid udstrækning blevet strålebehandlet indenfor de maksimale ventetider på deres regionale strålebehandlingscenter. Hvis ikkedet har kunnet lade sig gøre, er patienterne blevet tilbudt behandling på et andetcenter i Danmark eller i udlandet, og det har nogle benyttet sig af.På den måde har Task Force vedr. Strålebehandling og de danske strålecentre løstden situation, der tilbage i 2006 var baggrunden for, at Task Force overhovedetblev nedsat, nemlig at danske kræftpatienter ikke blev tilbudt strålebehandlinginden for de maksimale ventetider.Samtidigt er 2008 året, hvor der blev udarbejdet og implementeret pakkeforløb foralle kræftformer. Dermed bliver overliggeren for dansk strålebehandling sat endnuhøjere. Forløbstiderne i pakkeforløbene er ambitiøse, og det betyder, at der foregåret stort arbejde på de danske strålecentre med at tilvejebringe strålebehandling ioverensstemmelse med pakkeforløbene.Indførelsen af pakkeforløb kombineret med tiltag som mammografiscreeningbetyder, at de der stadig forekommer regionale situationer, hvor der er behov for athenvise patienter til strålebehandling et andet sted. Den stigende danske kapacitethar haft den effekt, at disse patienter kan henvises til behandling på et andet centeri Danmark. Det sikrer ikke kun hurtig behandling af de danske kræftpatienter. Detsikrer også, at den danske kapacitet udnyttes optimalt. I det tilfælde, at der skulleopstå nationale spidsbelastningsperioder, fastholdes aftaler med udlandet, såledesat hurtig henvisning til udlandet fortsat er en mulighed. Fra 2010 forventes enoverkapacitet i forhold til behovet for strålebehandling. En vis overkapacitet ernødvendig for at kunne tilbyde patienterne strålebehandling i pakkeforløb udenunødig ventetid.Task Force vedr. Strålebehandling er fortsat et forum, hvor man har drøftet denkonkrete problemløsning og gennemførelse af nye initiativer. De opnåede resultaterskyldes ikke alene det fælles arbejde i Task Force, men en stor indsats af personaletpå de enkelte strålecentre for at sikre udvikling af behandlingsforløb og kortereventetid til strålebehandling.
Statusrapport for arbejdet i Task Force vedr. Strålebehandling 2008
2
2 Overholdelse af maksimale ventetidertil strålebehandlingArbejdet i Task Force vedr. strålebehandling udsprang bl.a. af behovet for at sikre,at de danske strålecentre tilbyder deres patienter en tid til strålebehandling indenfor de maksimale ventetider enten på eget center eller andetsteds. Baggrunden varen situation med manglende kapacitet på strålebehandlingsområdet i Danmark. I2007 blev der derfor taget en lang række initiativer der tilsammen skal sikre, at dedanske kræftpatienter får tilbud om strålebehandling inden for de maksimaleventetider.
2.1 Indberetning angående overholdelsen af de maksimaleventetider til behandlingSom det fremgår af bekendtgørelse om behandling af patienter med livstruendekræftsygdomme m.v., skal patienter med livstruende kræftsygdomme påbegyndestrålebehandling senest fire uger fra den dato, hvor patienten henvises tilstrålebehandling. Hvis ikke patientens eget sygehus kan tilbyde dette, skalsygehuset (bopælsregionen) tilbyde at finde en tid til strålebehandling inden forfristen på et andet strålecenter i Danmark eller i udlandet. Hvis dette heller ikke ermuligt, skal sygehuset, hvis patienten ønsker det, meddele dette tilSundhedsstyrelsen, som herefter er forpligtet til om muligt at henvise patienten tilbehandling på et sygehus i Danmark eller i udlandet.Som led i arbejdet i Task Force vedr. Strålebehandling blev det besluttet, atstrålecentrene skulle dokumentere, hvorvidt de overholdt bekendtgørelsen i forholdtil, om patienter, der ikke kunne behandles inden for fristen på eget strålecenter, fiktilbud om behandling andetsteds inden for den maksimale ventetid. Strålecentrenehar på ugebasis indberettet disse informationer til Sundhedsstyrelsen.Indberetningen har fungeret siden uge 7, 2007. Fra juli måned 2007 overgikindberetningen til intervaller på to måneder (ni uger) på baggrund af aftale mellemdaværende indenrigs- og sundhedsminister, Lars Løkke Rasmussen og formandenfor Danske Regioner, Bent Hansen. Ændringen skal ses i lyset af, at de hidtidige talhavde dokumenteret, at patienterne fik de tilbud om behandling, som de har kravpå.
2.2 Overvågning af den danske strålebehandlingIfølge strålecentrenes indberetninger kom der samlet set i 2008 mere end 14.600patienter i strålebehandling i Danmark. Indberetningerne viser desuden, ataktiviteten på de danske strålecentre er stigende, idet der bliver behandlet endnuflere patienter i 2008 end i 2007.Af figur 1 fremgår overblik over aktiviteten ifølge indberetningerne frastrålecentrene. De viser, at der i de monitorerede 9-ugers perioder kom igennemsnit ca. 2201 patienter i strålebehandling på de danske sygehuse i 2007. I2008 var det tal steget med mere end 230. Således kom der er i 2008 i gennemsnitca. 2435 patienter i strålebehandling på en ni-ugers periode. Det svarer til ennational stigning på mere end 10 pct.
Statusrapport for arbejdet i Task Force vedr. Strålebehandling 2008
3
Figur 1. Aktivitet på de danske strålecentre (antal patienter påbegyndtstrålebehandling i given periode)
Kilde: Indberetninger fra de danske strålecentre til Sundhedsstyrelsen 2007 og 2008.
Foruden indberetningen til Sundhedsstyrelsen, indberetter strålecentrene hver ugede såkaldte ”fremadrettede ventetider”. Disse ventetider viser den tid, som enpatient kan forvente at vente, hvis han eller hun den pågældende dag bliver henvisttil strålebehandling. De fremadrettede ventetider til strålebehandling på de danskestrålecentre kan ses påwww.venteinfo.dkog påwww.sundhedskvalitet.dk.Figur 2 viser udviklingen i den gennemsnitlige fremadrettede ventetid1tilstrålebehandling. Udviklingen i de fremadrettede ventetider viser, at de stigendeventetider til strålebehandling i efteråret 2006 faldt kraftigt er faldet kraftigt fraudgangen af 2006 og ind i de første måneder af 2007. Efter en periode medstabilitet i 2007 er ventetiderne fortsat med at falde i 2008. Siden august 2008 erden gennemsnitlige fremadrettede ventetid til strålebehandling under fire uger.Figur 2. De fremadrettede ventetider til strålebehandling
Kilde: www.venteinfo.dk1
De fremadrettede ventetider viser, hvordan ventetiderne til strålebehandling er på et givet tidspunkt. De kanbenyttes af borgere, patienter og sundhedspersonale til at søge information om, hvor der aktuelt er kortest ventetid.De fremadrettede ventetider indberettes løbende af strålecentrene og kan bl.a. ses påwww.venteinfo.dk.Gennemsnittet er beregnet som et simpelt gennemsnit på tværs af indberetningerne fra strålecentrene på deforskellige diagnoser.Statusrapport for arbejdet i Task Force vedr. Strålebehandling 20084
2.3 Dokumentation angående overholdelsen af demaksimale ventetider til behandlingIndberetningerne fra strålecentrene viser en positiv udvikling påstrålebehandlingsområdet siden begyndelsen af 2007, hvor monitoreringenpåbegyndtes.Figur 3 viser, aktiviteten på de danske strålecentre og antallet af henvisninger tilandre centre herhjemme og i udlandet som følge af reglerne om maksimaleventetider. Figuren viser, at antallet af patienter, der er påbegyndt strålebehandlingpå et dansk strålecenter inden for fire uger er stigende (blå). Figuren viser også, atlangt størstedelen af de patienter, der vælger at modtage behandling på eget centerefter fire uger, har modtaget tilbud om behandling andetsteds inden for fire uger(rød).Samtidigt er antallet af patienter der først påbegynder strålebehandling efter fireuger mere end halveret. I meget få tilfælde har patienterne ikke modtaget et tilbudom behandling andetsteds inden for fristerne (grøn).Sundhedsstyrelsen har ikke i 2007 og 2008 modtaget anmodninger fra sygehuseeller patienter om tilvejebringelse af tilbud om strålebehandling i henhold tilbestemmelserne i bekendtgørelse nr. 1749 af 21. december 2006 om behandling afpatienter med livstruende kræftsygdomme m.v. Strålecentrene har således selvværet i stand til at løfte opgaven med at tilvejebringe tilbud om behandling.Figur 3. Antal patienter, der påbegynder strålebehandling i Danmark hhv. inden forog efter fire uger
Kilde: Indberetninger fra de danske strålecentre til Sundhedsstyrelsen 2007 og 2008.
Statusrapport for arbejdet i Task Force vedr. Strålebehandling 2008
5
Det kan ligeledes aflæses af figur 4, at andelen af patienter, der kommer istrålebehandling inden for fire uger, er stigende siden 2007. I 2008 komgennemsnitligt mere end 90 procent af patienterne i strålebehandling inden for fireuger efter henvisning.Figur 4. Andelen af patienter i strålebehandling, der har påbegyndt behandling indenfor fire uger i Danmark
Kilde: Indberetninger fra de danske strålecentre til Sundhedsstyrelsen 2007 og 2008.
Monitoreringen viser også, at de patienter, der påbegynder strålebehandling efterfire uger med meget få undtagelser har fået tilbud om behandling andetsteds.Et af formålene med arbejdet i Task Force vedr. strålebehandling var at nedbringeantallet af patienter, der venter mere end fire uger på at påbegyndestrålebehandling. Derfor bliver antallet af ventende også monitoreret. Af figur 5fremgår det, at antallet af ventende patienter er faldet kraftigt fra 2007 til 2008.Ved udgangen af uge 3, 2009 var der således i alt 59 patienter, der havde ventetmere end fire uger på at påbegynde strålebehandling og fortsat er ventende. Alledisse patienter havde modtaget tilbud om behandling andetsteds inden for fristerne.
Statusrapport for arbejdet i Task Force vedr. Strålebehandling 2008
6
Figur 5. Antal patienter, der har ventet i fire uger og fortsat venter påstrålebehandling
Kilde: Indberetninger fra de danske strålecentre til Sundhedsstyrelsen 2007 og 2008.Bemærk: Antallet af ventende i den første periode kan ikke sammenlignes med deefterfølgende perioder grundet korrektion i metode.
Ventende patienter, er en udfordring, der i varierende perioder har ramt de fleste afde danske strålecentre i den monitorerede periode. Dette fremgår af figur 6. I løbetaf 2008 synes flere strålecentrene at have løst udfordringen således, at det vedudgangen af 2008 kun er strålecentrene i Århus og Aalborg, der tegner sig for deventende patienter.Figur 6. Antal patienter, der har ventet i fire uger på at påbegynde strålebehandlingog fortsat venter
Kilde: Indberetninger fra de danske strålecentre til Sundhedsstyrelsen 2007 og 2008.Bemærk: Antallet af ventende i den første periode kan ikke sammenlignes med deefterfølgende perioder grundet korrektion i metode.Statusrapport for arbejdet i Task Force vedr. Strålebehandling 20087
3 Behov og kapacitet påstrålebehandlingsområdetForudsætningen for, inden for landets grænser, at kunne give kræftpatienterne detilbud om strålebehandling inden for de maksimale ventetider og uden unødigventetid er, at den danske strålebehandlingskapacitet svarer til behovet forstrålebehandling – også på længere sigt.En vigtig del af arbejdet i Task Force vedr. strålebehandling er derfor, at fastholdedet nationale overblik over behov og kapacitet på strålebehandlingsområdet. Somled i arbejdet i Task Force vedr. strålebehandling blev der nedsat en arbejdsgruppe,der skulle vurdere behovet for strålebehandling frem til 2012. Desuden bliverstrålecentrenes forventede kapacitet løbende indberettet til Task Force således, atder er overblik over de kommende års forventede kapacitet.
3.1 Nedsættelse af arbejdsgruppe til vurdering af behovetfor strålebehandling i Danmark 2008 til 2012Task Force vedr. Strålebehandling besluttede d. 29. maj 2007 at nedsætte enarbejdsgruppe for estimering af behovet på strålebehandlingsområdet i Danmark.Arbejdsgruppen bestod af én repræsentant for hver af de fem regioner samt énrepræsentant for Dansk Selskab for Klinisk Onkologi og blev sekretariatsbetjent afKræftenheden i samarbejde mellem Sundhedsstyrelsen og Ministeriet for Sundhedog Forebyggelse. Sundhedsstyrelsens enhed for Sundhedsdokumentation hardesuden bidraget til arbejdet med statistiske leverancer.Arbejdsgruppen skulle estimere behovet for strålebehandlingskapacitet, i form afantal behandlinger på landsplan, i de kommende 5 år med indregning ogudspecificering af følgende faktorer:Den forventede udvikling i hyppigheden af de enkelte kræftformerBetydningen af indførelsen af screeningsprogrammerForventede udvidede indikationsområderÆndringer af behandlingsstrategi affødt af den teknologiske udviklingBufferkapacitet til fastholdelse af korte ventetider på tværs af udsving i antalletaf henvisteDen anvendte metode blev ligeledes anvendt i den såkaldte Accelerator-rapport II,der i 2004 vurderede behovet for strålebehandling frem til 2007. Vurderingen afbehovet i 2007 ramte det reelle antal udførte strålebehandlinger i 2007 med mindreend én procents afvigelse.Arbejdsgruppen har udarbejdet en vurdering af behovet for strålebehandling i årene2008 til 2012 gennem brug af data fra Cancerregisteret og Landspatientregisteretsamt ekspertvurderinger inden for de enkelte kræftformer.
Statusrapport for arbejdet i Task Force vedr. Strålebehandling 2008
8
3.2 Analyse af behovet for strålebehandling i Danmark2008 til 2012Antal strålebehandlinger måles i antal fraktioner. Det antal fraktioner, der udgørden samlede strålebehandling af en patient, kan variere fra diagnose til diagnose.På baggrund af behovet for strålebehandling i 2003 vurderede Acceleratorudvalgetunder Dansk Selskab for Klinisk Onkologi i 2004, at der ville være behov for ca.214.000 fraktioner i Danmark i 2007. Det har vist sig, at behovet i 2007 reelt harværet omkring 215.000 fraktioner. Det svarer til en årlig vækst fra 2003 til 2007 påca. 7 pct.Arbejdsgruppen under Task Force vedr. strålebehandling har vurderet, at der i 2012er behov for ca. 280.000 fraktioner til danske patienter. Det svarer til en årlig vækstpå 5,6 pct. fra 2007 til 2012. Det svarer til en samlet vækst på 31 pct. i årene 2007til 2012 jf. boks 1 og figur 7. På den baggrund er det overordnet vurderet, at deseneste års vækst i behovet for strålebehandling vil fortsætte i årene frem til 2012.Boks 1. Vurdering af behovet for strålebehandling i 2012Fraktioner 2007 inkl. udlandIncidensøgning, brystscreening, prostataNye indikationerBortfald indikationerÆndret fraktioneringSamlet behov 2012Procentvis tilvækst 2007 – 2012Procentvis tilvækst pr. år 2007 – 2012214.91648.71525.890- 3700-4.000281.82131 pct.5,6 pct.
Statusrapport for arbejdet i Task Force vedr. Strålebehandling 2008
9
Figur 7. Antal strålebehandlinger 1997-2007 og vurdering af behov 2007-2012 (antalfraktioner)
Kilde: ” Vurdering af behovet for strålebehandling 2008 til 2012 - Arbejdsgruppen underTask Force vedr. Strålebehandling” 2008
Den største usikkerhed omkring behovet i 2012 knytter sig til udviklingen inden forbrystkræft og prostatakræft, hvilket især skyldes, at der her sker en udvikling indenfor opsporing og screening.Disse to kræftdiagnoser udgør sammenlagt desuden de største modtagere afstrålebehandling, hvorfor det vurderes i rapporten, at udviklingen bør følges nøje iforbindelse med den fortsatte vurdering af behovet.Indførelsen af screening for brystkræft vil dog med sikkerhed give en såkaldtpukkel-effekt i de år, hvor screeningsprogrammet indføres. Idet det danskescreeningsprogram har en to-årig cyklus (kvinder i alderen 49-69 indkaldes hvertandet år) vil den første indførelsesrunde vare to år. Denne første runde kaldesprævalensrunden. Pukkeleffekten i prævalensrunden har stor betydning for behovetfor strålebehandling, idet de fleste brystkræfttilfælde i tidligt stadie, som findesgennem screening, tilbydes strålebehandling. I rapporten indgår derfor et estimat afden forventede pukkeleffekt som følge af mammografiscreening.Estimatet skal fortolkes med varsomhed, idet det er meget følsomt overfor faktorersom indførelseskadence, deltagelsesprocent og strålefrekvens m.v. Som det kan sesaf figur 8 kan der overordnet forventes et merbehov som følge af indførelsen afscreening for brystkræft på ca. 20 pct. i begge år i prævalensrunden.
Statusrapport for arbejdet i Task Force vedr. Strålebehandling 2008
10
Figur 8. Vurdering af behovet for strålebehandling 2007 til 2012 inkl. pukkeleffektsom følge af mammografiscreening.
Kilde: ” Vurdering af behovet for strålebehandling 2008 til 2012 - Arbejdsgruppen underTask Force vedr. Strålebehandling” 2008
En anden usikkerhed knytter sig til udviklingen i den generelle incidens, der børfølges i forbindelse med opdateringer af Cancerregisteret.Arbejdsgruppen anbefaler i rapporten, at der i 2011 igen bør foretages en nationalvurdering af det fremtidige strålebehandlingsbehov. Det bør desuden overvejes,hvorvidt resultater fra Cancerregisteret vedr. udviklingen i incidensen giveranledning til revurdering af udviklingen og dermed det fremtidige behov forstrålebehandling, herunder også til behandling af patienter med prostatakræft. Manskal dog være opmærksom på, at faktorer som teknologisk udvikling og forskning ieksempelvis hypo- og hyperfraktionering kan få indflydelse på behovet samtidigt.Hele rapporten”Vurdering af behovet for strålebehandling 2008 til 2012”kanfindes på Sundhedsstyrelsens hjemmesidewww.sst.dk.
3.3 Overblik over den nuværende og fremtidige kapacitetpå stråleområdetStatus på stråleområdet er, at der p.t. finder en omfattende udbygning af den danskestrålekapacitet sted. Dette gælder såvel den fysiske udbygning med flereacceleratorer som den såkaldte virtuelle udbygning, hvor man udnytter apparaturetbedre og holder længere åbent. Udvidelsen af den fysiske og den virtuelle kapacitetafhænger ikke kun af apparatur, men i høj grad også af personale. Selvom der ertaget en lang række initiativer til at forbedre personalesituationen påstrålebehandlingsområdet (se årsrapport 2007), så vedbliver det at være en storudfordring at sikre den nødvendige ekspertise til at planlægge og udførestrålebehandling i Danmark.Udviklingen i kapaciteten måned for måned på stråleområdet indberettes medmellemrum til Task Force vedr. Strålebehandling. Sidste indberetning skete januarStatusrapport for arbejdet i Task Force vedr. Strålebehandling 200811
2009. Figur 9 viser den forventede kapacitet på strålebehandlingsområdet i 2008 til2010 fordelt på de danske strålecentre (Kapaciteten i Flensborg, der er reserveret tildanske patienter, indgår til og med 2010). Den forventede kapacitet ved opførelsenaf strålebehandlingsfunktion i Herning med planlagt behandlingsstart i 2009 ermedregnet i kapaciteten i Århus.Figur 9. Forventet behov og kapacitet på strålebehandlingsområdet 2008 til 2012(antal fraktioner)
Kilde: ” Vurdering af behovet for strålebehandling 2008 til 2012 - Arbejdsgruppen underTask Force vedr. Strålebehandling” 2008 samt regionernes indberetninger til Task Forcevedr. strålebehandling ang. forventet kapacitet. Note: Bemærk at estimat vedr. pukkeleffektsom følge af mammografiscreening er behæftet med usikkerhed.
Kræftbehandling inden for de maksimale ventetider og kræftbehandling ipakkeforløb uden unødig ventetid stiller krav til adgangen til bufferkapacitet, idetudsving i antallet af henvisninger må resultere i lange ventetider tilstrålebehandling.Der vil således altid skulle regnes med en vis bufferkapacitet lokalt/påafdelingerne, hvis størrelse påvirkes af den nærmere tilrettelæggelse afstrålebehandlingen, herunder planlægning, regionalt og tværregionalt samarbejde,fysisk og virtuel kapacitet samt henvisningspraksis mellem henvisende afdeling ogstrålecenter, og strålecentrene imellem i lokale spidsbelastningsperioder.Som det fremgår af figur 10, forventes kapaciteten på strålebehandlingsområdet atoverstige behovet inkl. behovet for bufferkapacitet omkring 2010. I 2010 forventesdet således, at alle danske patienter kan tilbydes strålebehandling i Danmark udenunødig ventetid. Denne betragtning kan dog forudsætte, at de danske strålecentreudnytter hinandens ledige kapacitet i lokale spidsbelastningsperioder, og det kansåledes være nødvendigt for den enkelte patient at modtage strålebehandling på etstrålecenter, der ikke er det nærmeste.Idet behovet for strålebehandling er afhængigt af indførelsen af screening forbrystkræft, der forsat er under implementering, vil 2009 være præget afudfordringen med at tilbyde alle patienter strålebehandling inden for de maksimaleventetider og uden unødig ventetid i Danmark. Der kan således i 2009 fortsat væreStatusrapport for arbejdet i Task Force vedr. Strålebehandling 200812
behov for at tilbyde patienter strålebehandling i udlandet. Task Force vurdererløbende behovet for udlandsaftaler i forhold til muligheden for at tilbydestrålebehandling på et dansk center.Af figur 10 ses en simpel sammenstilling af den danske strålebehandlingskapaciteti 2009 og befolkningsgrundlaget vist som andele af den samlede kapacitet og detsamlede befolkningsgrundlag. Det skal bemærkes, at behovet for strålebehandling iden enkelte region ikke kun er et spørgsmål om det samlede befolkningsgrundlag,men også afhænger af den demografiske sammensætning fsva. faktorer som alderog livsstil, der influerer på incidensen. Figuren illustrerer, at fordelingen af denstrålebehandlingsmæssige kapacitet i 2009 ikke svarer til det befolkningsmæssigegrundlag i landet. Under forudsætningen af, at der stadig kan være en visunderkapacitet på strålebehandlingsområdet i 2009 vil der således være behov forat især midt- og nordjyske patienter modtager tilbud om behandling i Syddanmarkog i Hovedstaden i den udstrækning, det kan tilbydes eller i udlandet.Figur 10. Forventet kapacitet på strålebehandlingsområdet og befolkningsgrundlag2009
Kilde: Regionernes indberetninger til Task Force vedr. strålebehandling ang. forventetkapacitet samtwww.statistikbanken.dk,tabel KRBEF3.
Statusrapport for arbejdet i Task Force vedr. Strålebehandling 2008
13
4 Strålebehandling i udlandet og bedreudnyttelse af ledig kapacitet iDanmarkFor at kunne give de danske kræftpatienter tilbud om strålebehandling inden for demaksimale ventetider, har det været nødvendigt at udnytte kapaciteten i Danmarkbedre og indgå aftaler med strålecentre i udlandet.
4.1 Udnyttelse af ledig dansk kapacitetEn forudsætning for både effektiv udnyttelse af kapaciteten i Danmark - ogtilvejebringelse af tilbud om strålebehandling til flest mulige inden for demaksimale ventetider og uden unødig ventetid - er en effektiv udnyttelse afcentrenes ledige behandlingskapacitet. En del af problemet med manglendemulighed for behandling på eget strålecenter inden for fristerne kan altså løses,hvis strålecentrene benytter sig af fri kapacitet på et af de andre danske strålecentre.I takt med, at den danske strålebehandlingskapacitet udbygges, skabes i stigendegrad mulighed for at tilbyde danske patienter strålebehandling på et andet center iDanmark.Af figur 12 fremgår antallet af patienter, der er henvist til strålebehandling på etandet center i Danmark. Heraf kan det ses, at det især er strålecenteret i Aalborg,der løbende har benyttet sig af muligheden for at tilbyde patienter strålebehandlingpå et andet center i Danmark.Figur 12. Antal patienter henvist til strålebehandling på andet center i Danmark.
Kilde: Indberetninger fra de danske strålecentre til Sundhedsstyrelsen 2007 og 2008. Note:Der kan endnu forekomme mindre justeringer af denne figur.
Statusrapport for arbejdet i Task Force vedr. Strålebehandling 2008
14
4.2 Strålebehandlingsaftaler med udenlandske strålecentreSom led i arbejdet i Task Force vedr. Strålebehandling er behovet for aftaler medudenlandske strålecentre løbende blevet vurderet. Disse aftaler bliver indgået af enregion på vegne af hele landet, hvilket har resulteret i den nationale udbredelse afen række aftaler med udenlandske strålecentre, som det står alle strålecentre frit forat benytte.Aftalerne blev indgået i 2007 med Norge, Sverige og Tyskland, således at 700-800danske patienter på daværende tidspunkt kunne strålebehandles i udlandet pr. år.Aftalerne med udenlandske behandlingssteder revideres løbende af deaftaleansvarlige regioner. I takt med den danske udbygning af kapacitetenmindskes behovet for aftaler med udenlandske centre, men det er vigtigt atfortsætte en række af disse aftaler, således at de danske strålebehandlingscentre ispidsbelastningsperioder straks kan benytte sig af en relevant aftale, hvis der ikkekan tilbydes strålebehandling i Danmark og patienten derfor ønsker tilbud omstrålebehandling i udlandet.Figur 13 viser antallet af patienter henvist til strålebehandling i udlandet.Figur 13. Antal patienter strålebehandlet i udlandet
Kilde: Indberetninger fra de danske strålecentre til Sundhedsstyrelsen 2007 og 2008. Note:Der kan endnu forekomme mindre justeringer af denne figur.
Statusrapport for arbejdet i Task Force vedr. Strålebehandling 2008
15
5 Plan for arbejdet i Task Force i 2009Situationen på strålebehandlingsområdet er væsentlig forbedret i den periode TaskForce vedr. strålebehandling har eksisteret – ikke mindst pga. den store indsats, derydes på strålecentrene og den kapacitetsmæssige udbygning.I 2009 vil formålet med arbejdet i Task Force vedr. strålebehandling være at holdefokus på den overordnede udvikling indenfor behov og kapacitet samt at kunnedrøfte lokale og sæsonprægede udfordringer efter behov.
Statusrapport for arbejdet i Task Force vedr. Strålebehandling 2008
16
6 ReferencerBekendtgørelse om behandling af patienter med livstruende kræftsygdomme m.v.(nr. 1749 af 21. december 2006)http://www.sst.dk/upload/planlaegning_og_behandling/planer_indsatser/kraeft/bekendtg%C3%B8relse%20nr%20%201749.pdf
Dansk Selskab for Klinisk Onkologiwww.dsko.org
Sundhedsstyrelsens informationer om kræft, kræftplaner etc.http://www.sst.dk/Planlaegning_og_behandling/Planer_Indsatser/Kraeft.aspx?lang=da
Sundhedsstyrelsens offentliggørelse af statistiske opgørelser over ventetidhttp://www.sst.dk/Informatik_og_sundhedsdata.aspx?lang=da
Udvidelse af kapaciteten inden for det stråleterapeutiske område på kort sighttp://www.sst.dk/publ/Publ2007/EFUA/Straaleterapi/Udvidkapacitet_del1_straaleterapi.pdf
Sikring af kapaciteten inden for det stråleterapeutiske områdehttp://www.sst.dk/publ/Publ2007/EFUA/Straaleterapi/Sikrkapacitet_del2_straaleterapi.pdf
Ventetid til forundersøgelse og kræftbehandling på sygehusene lige nuwww.venteinfo.dk
Statusrapport for arbejdet i Task Force vedr. Strålebehandling 2008
17
7 Kommissorium for Task Force vedr.Strålebehandling7.1 Kommissorium for Task Force vedr. StrålebehandlingPå anmodning fra daværende indenrigs- og sundhedsminister nedsatteSundhedsstyrelsenTask Force vedr. strålebehandlingden 24. november 2006 medfølgende kommissorium:
Task Force har til opgave at:Følge udviklingen i strålebehandlingen i Danmark af patienter medkræftsygdom, herunder kapacitet, ventetid, personalesituationen,udbygningsplaner m.v.Foreslå og eventuelt iværksætte overordnede initiativer, når der konstateresbehov herfor, herunder atovurdere behov og muligheder for at øge kapaciteten på danskestrålebehandlingscentreovurdere muligheder for at bruge nuværende personalegrupper merefleksibelt samt for at inddrage andre personalegrupper efterbehørig uddannelseoundersøge muligheder for indgåelse af aftaler om strålebehandlingpå centre i udlandet med henblik på, at regionerne indgår sådanneaftalerForeslå nationale overordnede retningslinier for bl.a.oinformation af patienter om maksimale ventetider, muligheder forhenvisning mv.ohvorledes kapaciteten af strålebehandling på centre indenlands ogudenlands set under ét udnyttes/fordeles bedst på forskelligediagnosegrupperoopgørelser over aktivitet, ventetid mv.Være opmærksom på andre initiativer, som kan øge udnyttelsen afkapaciteten.
7.2 Sammensætning m.v.Task Force består af repræsentanter fra regionerne (forvaltning ogstrålebehandlingscenter), Danske Regioner, Indenrigs- og Sundhedsministerietskræftenhed og Sundhedsstyrelsen (formand). Sundhedsstyrelsens Enhed forMonitorering og Patientvisitation sekretariatsbetjener Task Force i samarbejde medIndenrigs- og Sundhedsministeriets kræftenhed.Sekretariatet sikrer, at drøftelserne i og forslag fra Task Force afrapporteresløbende til Kræftstyregruppen. Sekretariatet sikrer tilsvarende, at beslutninger, sommåtte følge af forslag fra Task Force, i relevant omfang bringes videre tilbehandling i det Rådgivende udvalg for specialeplanlægning eller andre organer.Endelig sikrer sekretariatet, at beslutninger, som skal træffes i samarbejde mellemcentrale og decentrale sundhedsmyndigheder, bringes op i et sådant forum.
Task Force udarbejder en årlig rapportStatusrapport for arbejdet i Task Force vedr. Strålebehandling 200818

Yderligere oplysninger

Yderligere oplysninger om arbejdet i Task Force kan findes på Sundhedsstyrelsenshjemmeside på følgende link:http://www.sst.dk/Planlaegning%20og%20kvalitet/Kraeftbehandling/Task_force_for_straaleomraadet.aspx
Statusrapport for arbejdet i Task Force vedr. Strålebehandling 2008
19