Sundhedsudvalget 2008-09
SUU Alm.del Bilag 432
Offentligt
678170_0001.png
678170_0002.png
678170_0003.png
678170_0004.png
Folketinget SundhedsudvalgFolketingetChristiansborg1240 København K
Maglegårdsvej 154000 RoskildeTelefon 46348661Telefax 46 34 86 69
Roskilde, den 4. maj 2009
www.roskildebomi.dkE-mail: [email protected]

Folketingets Sundhedsudvalg

Hjerneskadecentret BOMI ansøger om mulighed for at tilbyde rehabilitering af

borgere med følger efter en hjerneskade/apopleksi finansieret over Sundhedslo-

vens § 79 stk. 2: private specialsygehuse

Baggrund for henvendelse

Hjerneskadecentret BOMI følger med interesse den aktuelle debat om muligheden for atforbedre rehabiliteringen, herunder rehabilitering af mennesker med følger efter enblodprop/blødning i hjernen (apopleksi).Vi ønsker i denne sammenhæng at gøre opmærksom på, at den aktuelle lovgivning ermed til at skabe problemer med en sammenhængende indsats. Dette skyldes, atlovgivningen betyder forskellige finansieringsmuligheder for de eksisterende hjerneska-decentre.
- side 2 -De lovgivningsmæssige forskelle drejer sig om den rehabilitering, der kan iværksættes,når borgerne er udskrevet fra sygehus og følgelig hører til i kommunalt regi.Her komplicerer de finansieringsmæssige forskelle den kommunale beslutningsproces iforhold til at bevilge et rehabiliteringstilbud på et specialiseret hjerneskadecenter.

Den forskellige lovgivning

To af de specialiserede hjerneskadecentre, Vejlefjord og Center for Hjerneskade, harmulighed for at tilbyde rehabilitering af mennesker med følger efter en hjerneskade viaSundhedslovens § 79 stk. 2, dvs. via reglerne om private specialsygehuse.Der er fin overensstemmelse mellem den faktiske indsats og muligheden for finansieringover Sundhedsloven, ideten del afrehabiliteringen må betragtes som en behandlings-mæssig indsats.Det er dette, der i SM A-42-01 har fået Ankestyrelsen til at træffe afgørelse om, at etgenoptræningsforløb i en konkret sag på Center for Hjerneskade måtte betragtes sombehandling og derfor skulle finansieres over (den daværende) Sygehusloven. Denneafgørelse er fortsat gældende og bidrager til at skabe forvirring i en kommunalbeslutningsproces.Efterhånden som et rehabiliteringsforløb skrider frem, bevæger indsatsen sig imidlertid iretning af en mere social eller en arbejdsmarkedsmæssig indsats. Når behandlingsdelener varetaget, rykkes fokus og indsatsmetoder i rehabiliteringen mod tilbagevenden tilarbejdsmarkedet eller at det at kunne håndtere sin dagligdag.Denne del kan finansieres over beskæftigelseslovgivningen (Lov om Aktiv Socialpolitik,Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats) eller den sociale lovgivning (Serviceloven eller Lovom Social Pension) altså inden for rent kommunale beslutningsområder.Såvel Center for Hjerneskade som Vejlefjord har mulighed for at søge ophold finansieretsom en kombinationsmodel, bevilget over forskellige lovgivninger. Dette fremgår afskrivelse fra Sundhedsministeriet og Socialministeriet af 28. juni 1994.

De specialiserede Hjerneskadecentre

Der findes i Danmark ud over Center for Hjerneskade og Vejlefjord flere specialiseredehjerneskadecentre, der baserer sin rehabilitering på et både tværfagligt og neuropsyko-logisk grundlag på baggrund af evidensbaseret viden.Indholdsmæssigt er der således ikke stor forskel på den indsats, de enkelte centre yderog den faglighed og viden, de trækker på.Hjerneskadecentret BOMI er et af disse centre.Også her kan en del af rehabiliteringen beskrives som behandling, idet der er tale omrehabilitering udført af et tværfagligt team af neuropsykologer, ergoterapeuter ogfysioterapeuter. Men også her bevæger indsatsen sig under forløbet mere i retning af ensocial eller arbejdsmarkedsmæssig rehabilitering.
BOMI
Hjerneskadecenter
- side 3 -Disse centre har ikke nogen objektiv finansiering over Sundhedslovens regler om fritvalg til private specialsygehuse, dvs. med en statsligt fastsat årlig fritvalgsramme.Eneste mulighed for finansiering af et rehabiliteringsforløb over Sundhedsloven ersåledes via Sundhedslovens kommunale genoptræningsparagraf - § 140 – der fører tilen fuld kommunal udgift uden nogen form for refusion fra staten. Derudover kancentrene indhente finansiering over beskæftigelseslovgivningen, den sociale lovgivningog over Lov om SpecialundervisningDe øvrige centre har således en række forskellige finansieringsmuligheder. Det er dogHjerneskadecentret BOMI’s opfattelse, at den mangfoldige lovgivning og de forskelligefinansieringsmuligheder bidrager tilforvirring på området i de kommunale forvaltningerlangvarige beslutningsforløb, fordi de forskellige kommunale afdelinger skalcleare indbyrdes: hvad er genoptræning? hvad er (for)revalidering? hvad erhandicapkompensation?konkurrenceforvridning, idet ikke alle hjerneskadecentre har samme finansie-ringskilder

Hvorfor forskellige finansieringsmodeller?

Forklaringen på de forskellige finansieringskilder er i høj grad historisk:Størsteparten af de øvrige hjerneskadecentre er etableret via andre regelsæt endSygehuslov/Sundhedslov – og efter 1993, hvor Center for Hjerneskade og Vejle-fjord fik mulighed for at finansiere forløb over den daværende sygehuslovDe to centre, som blev oprettet før 1993, Hjerneskadecentret i Århus og Hjerne-skadecentret i Odense, blev oprettet som flerårige forsøgsprojekter og efterføl-gende implementeret af amterneAmterne har benyttet forskellige regelsæt: Bistandslovens regler om amtsligerevalideringstilbud, Lov om Specialundervisning eller den daværende sygehuslov,hvor begge de to sidstnævnte var rent amtslige beslutningsområderDet skal bemærkes at de forskellige amtslige driftsmodeller er godkendt af alle relevantedaværende ministerier og styrelser: Socialministeriet og Socialstyrelsen, Sundhedsmini-steriet og Sundhedsstyrelsen, Arbejdsskadestyrelsen, Indenrigsministeriet samtendvidere af en række Amtsankenævn.Begrundelsen for de fleksible modeller for finansiering skal findes i en vurdering af, athjerneskaderehabilitering såvel indeholder behandling som social rehabilitering,revalidering og specialundervisning – og at der følgelig ikke var noget til hinder for denmodel, som blev valgt i det enkelte amt.
BOMI
Hjerneskadecenter
- side 4 -

Afsluttende bemærkninger

Netop den aktuelle situation, hvor Kommunalreformen er implementeret, og hvor der erfokus på bl.a. hjerneskaderehabilitering, åbner en helt unik mulighed for ensrettemodellerne for finansiering af hjerneskaderehabilitering. Dette vil gøre det enklere forkommunerne at træffe afgørelse på området, fordi det ikke kræver en undersøgelse afdet enkelte centers betalingsmodel. Endelig vil en lige finansieringsmæssige vilkår foralle specialiserede hjerneskadecentre også medføre ens vilkår for alle kommuner ogikke mindst borgere uanset deres geografiske placering.Man kunne udbrede fritvalgsmodellen også til andre centre og dermed styrkemuligheden for konkurrence på samme vilkår mellem de forskellige centre.

Hjerneskadecentret BOMI står naturligvis gerne til rådighed for en uddybning af

vores synspunkter

Med venlig hilsenHenning OlsenLeder, neuropsykolog
BOMI
Hjerneskadecenter