Sundhedsudvalget 2008-09
SUU Alm.del Bilag 389
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseSlotsholmsgade 10-121216 København K
Den 17. april 2009/dø
Høring vedr. udkast til bekendtgørelse om tilskud til optræning af handicappede og behandling af
muskellidelser på Øfeldt Centret ApS.
Vi har modtaget Ministeriets brev af 6. ds. med udkast til ny bekendtgørelse.Indledningsvis skal vi venligst påpege, at Folketinget ikke har truffet nogen beslutning om Øfeldt Centret iforbindelse med ændringen af sundhedsloven i foråret 2008. Det fremgår nemlig ikke af bemærkningerne tillovforslaget eller i øvrigt af Folketingets behandling af lovforslaget. Der er blot givet en ministerbekendtgø-relsesbemyndigelse, som ministeren har taget i brug ved den ny bekendtgørelse af 28.8.2008.Herudover har der ikke blot været bekymring omkring ændringerne, men i stedet en politisk uro og bevægel-se i gang for at opretholde status quo med hensyn til patienternes tilskudsrettigheder til Øfeldt Centretsbehandling.Vi har forstået på ministerens udmeldinger, at han ville føre tilskudsforholdene tilbage, som de var før og harforventet, at han ville gøre dette. Imidlertid modtager vi ovennævnte udkast til ny bekendtgørelse, som ikkefører tilskudsforholdene tilbage, som de var før udstedelsen af bekendtgørelsen af 28.8.2008.Vi må således understrege, at vi ikke kan tilslutte os indholdet af bekendtgørelsen i sin nuværende form, pga.at det indebærer en væsentlig forringelse af den sikkerhed og garanti for behandling, patienterne har i dag førudstedelsen af bekendtgørelsen af 28.8.2008.Baggrunden herfor er, at den nye bekendtgørelse indebærer, at det erkommunerne,som fremover skal afhol-de udgiften til behandling på Øfeldt Centret i stedet for, som før, regionerne. Og da Øfeldt Centrets patienterlangt fra er ligeligt fordelt mellem de forskellige kommuner i Region Hovedstaden og Region Sjælland, pga.den individuelle henvisningskultur blandt lægehusene i de forskellige kommuner, vil nogle kommuner bliveramt væsentlig hårdere økonomisk end andre kommuner. Samtidig er behandlingen på Øfeldt Centret meretidsintensiv og omkostningstung end traditionel fysioterapi, idet Øfeldt Centret netop behandler de patienter,som er opgivet af det almindelige behandlingssystem (9 ud af 10 patienter har forsøgt fysioterapeutisk be-handling forud for behandling på Øfeldt Centret).Denne skæve fordeling af udgiften imellem kommunerne sammenholdt med de mange udmeldinger, somØfeldt Centret har fået fra en række forskellige kommuner; lige fra klare udtalelser om at kommunen absolutikke har tænkt sig at sende patienter ud af kommunen til forslag om, at patientens hjemmehjælp kunne over-tage behandlingen af en højtkompliceret patient med påvirkning af vitale sacralnerver (manglende kontrolover vandladning) giver en forventning om, at kommunen vil gå meget langt for at holde patienterne indenfor kommunens egne behandlingstilbud – også selvom disse behandlingstilbud ikke har kunnet hjælpepatienten.../2
-2-Transportudgifterne, som er dyrere end selve behandlingen på Øfeldt Centret, vil være endnu et incitamentfor kommunerne til at forsøge at holde patienterne inden for kommunegrænsen – og derfor er det overordent-lig sandsynligt, at kommunerne vil forsøge at undgå bevilling af transport til behandling på Øfeldt Centretved at henvise til kommunens egne behandlingstilbud, idet kommunen på denne måde vil kunne spare mereend det dobbelte af behandlingsudgiften pr. patient. Således vil kun meget velstillede handicappede patienterfå adgang til denne særlige specialiserede behandling, som deres læge har henvist dem til, og det var velnæppe tanken med flytningen af myndighedsansvaret for den vederlagsfrie fysioterapi til kommunerne, ogunder ingen omstændigheder det som blev lovet under forhandlingerne omkring lovens tilblivelse.Denne problemstilling må samtidig forventes at skræmme kommuner i de tre øvrige regioner fra at tilsluttesig overenskomsten med Øfeldt Centret, hvorved der også her er en konkret forringelse for de mange patien-ter i disse geografiske områder, som ellers har haft behandlingstilbuddet i årevis – dette var vel heller ikketanken med strukturreformen?Alt i alt er det uforståeligt, at ministeren har valgt en løsning, som indebærer, at indgåelse af aftaler og afreg-ning af økonomi fremover skal ske medkommunernefrem for, som nu, med regionerne. Dette harmonererhverken med de udmeldinger, som ministeren har fået fra sundhedsudvalgsmedlemmerne eller med den sær-lige funktion, som Øfeldt Centret udfylder i sundhedsvæsenet.Øfeldt Centret har i årevis haft en landsdækkende overenskomst og har med sin højtspecialiserede funktionog store erfaring, som er oparbejdet på baggrund af Centrets store behandlingskapacitet på ca. 500 patienterom ugen og mere end 35.000 årlige behandlingstimer, varetaget behandlingsopgaver som eneksternbehand-lingsenhed for 96 af landets 98 kommuner. Dette forhold kombineret med Centrets store ekspertise inden forde enkelte diagnoser - Centret har eksempelvis konstant ca. 60 spastisk lammede og ca. 50 sclerosepatienter ibehandling ad gangen – kalder entydigt på enregionalplacering, idet Centret ikke kan sammenlignes med enlokal fysioterapeutklinik med 1-2 ansatte, som behandler patienter fra sit eget område.Vi vil derfor bede om et hastemøde med ministeren for sundhed- og forebyggelse, Jakob Axel Nielsen,hvilket De venligst bedes kontakte os ang. snarest.
Med venlig hilsen
Teddy Øfeldt
Kopi er sendt til medlemmerne af Folketingets Sundhedsudvalg.