Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse Dato:           25. marts 2009 Sags.nr.:      0903269 Sagsbeh.:    SUMTSP / Lægemiddelkontoret Dok nr:        23764 |
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommissionsbeslutning om udstedelse af markedsføringstilÂladelse for lægemidlet "IXIARO - Japansk encefalitisÂvaccine (inaktiveret, adsorberet)"
Resumé
Forslaget om udstedelse af markedsføringstilladelse til Ixiaro har allerede været behandlet i skriftlig procedure indledt den 26. januar 2009 ved fremÂsendelse af Kommissionens forslag til beslutning om tilladelse til markedsÂføÂring af dette lægemiddel som lægemiddel til sjældne sygdomme, idet det af forslaget til kommissionsbeslutning fremgik, at "Renset, inaktiÂveret JaÂpansk encephalitis SA14-4-2 virus vaccine" var blevet udpeget som lægeÂmiddel til sjældne sygdomme.
I mellemtiden har COMP (Committee on Orphan Medicinal Products - Udvalget for Lægemidler til Sjældne Sygdomme) ved udtalelse af den 4. marts 2009 afgjort, at kriterierne for udpegelse af dette lægemiddel som lægemiddel til sjældne sygdomme som fastsat i artikel 3, stk. 1, litra a), i forordning (EF) nr. 141/2000 ikke længere er opfyldt, fordi prævalenskriteÂriet for udpegelse som fastsat i nævnte artikel ikke er opfyldt.
Som følge heraf har Kommissionen genfremsendt forslaget til kommissionsÂbeslutning om udstedelse af markedsføringstilladelse for lægemidlet Ixiaro med en revideret tekst til medlemsstaternes stillingtagen. Det fremgÃ¥r af det nye forslag, at lægemidlet til sjældne sygdomme "Renset inaktiveret JaÂpansk encephalitis SA14-4-2 virus vaccine" herefter vil blive slettet af fælÂlesÂÂskabsÂregistret for lægemidler til sjældne sygdomme. En vedtagelse af det foreliggende forslag vil sÃ¥ledes indebære, at der udstedes en marÂkedsÂføÂringsÂtilladelse til lægemidlet Ixiaro uden status som et lægemidÂdel til sjældÂne sygdomme.
Lægemidlet er indiceret til akÂÂÂtiv immunisering af voksne mod japansk encefalitis.
En vedtagelse af forslaget kan i lighed med det tidligere forslag indebære beÂhandÂlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en forÂbedÂring af sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.
1. Indledning
Kommissionens forslag (EU/1/08/501/001-002 (EMEA/H/C/963))) til den ovenfor nævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 24. marts 2009.
Forslaget har som retsgrundlag artikel 10, stk. 2, i RÃ¥dets forordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overvÃ¥gning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om opretÂtelse af et europæisk lægemiddelagentur samt artikel 4, stk. 1, i forordning (EF) nr. 726/2004.
Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslaget skal være formanden for forÂskriftskomitéen i hænde senest den 30. marts 2009.
Efter forordning 726/2004 skal en central godkendelsesprocedure følges ved ansøgninger om udstedelse af markedsføringstilladelse til lægemidler udÂviklet pÃ¥ grundlag af en række bioteknologiske fremgangsmÃ¥der. ProceÂduren skal desuden anvendes ved godkendelse af lægemidler til mennesker med et indhold af nye aktive stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU), nÃ¥r de pÃ¥gældende lægemidler er fremstillet til behandling af immunforsvarssygdomme, kræft, visse nervelidelser, sukkerÂsyge og sjældne sygdomme samt ved godkendelse af veterinære lægemidler bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet.
Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den cenÂtrale procedure for andre lægemidler med et nyt aktivt stof, lægemidler som er behandlingsmæssigt, videnskabeligt eller teknisk nyskabende, samt lægeÂmidler hvor en tilladelse pÃ¥ fællesskabsplan kan være til gavn for patienÂterne.Â
Â
Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, indsendes til Det Europæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om anÂsøgningen afgives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. Ved ansøgninger om godkendelse af lægemidler til mennesker afgives udtalelse af CHMP (Committee for Medicinal Products for Human Use – Udvalget for Humanmedicinske Lægemidler). Hver medlemsstat har udpeget 1 medlem til dette udvalg.
Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af godÂkendelse af udstedelse af en markedsføringstilladelse efter forvaltningsÂproceduren i Det StÃ¥ende Udvalg for Humanmedicinske Lægemidler. KomÂmissionen vedtager de foreslÃ¥ede foranstaltninger, der straks finder anÂvendelse. OpnÃ¥s der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger KommisÂsionen sin beslutning for RÃ¥det. Kommissionen kan i sÃ¥ fald udsætte anÂvendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 mÃ¥ned. RÃ¥det kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 mÃ¥ned. Har RÃ¥det ikke inden for fristen pÃ¥ 1 mÃ¥ned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning.
Indehaveren af markedsføringstilladelsen forpligter sig til at gennemføre de undersøgelser og supplerende lægemiddelovervågningsaktiviteter, som er beskrevet i planen for lægemiddelovervågning og alle følgende opdateringer af risikostyringsplanen.
2. Forslagets formål og indhold
Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at der af Kommissionen kan udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet Ixiaro, som giver adgang til at markedsføre lægemidlet i samtlige 27 medÂlemsstater.
Kort beskrivelse af lægemidlet
Ixiaro er en vaccine mod japansk encefalitisvirus. Vaccinen anvendes til at forebygge infektion med japansk encefalitisvirus (JEV) og bør overvejes til personer, som har risiko for at blive smittet med japansk encefalitis i forÂbindelse med rejser eller erhverv.
Japansk encephalitisvirus findes hovedsageligt i Asien (primært Indien, SydÂøstÂasien og Kina). Virus findes normalt hos bl.a. grise og enkelte fugleÂarter og overføres fra disse via myg til mennesker. Myggen, der overfører virus, findes bÃ¥de pÃ¥ landet og i storbyernes slumomrÃ¥der. Smitte sker ikke fra person til person.
Mange smittede mennesker udvikler milde (influenzalignende sygdomsÂforÂløb) eller slet ingen symptomer. Men sygdommen kan hos fÃ¥ smittede medÂføÂre alvorlig hjernebetændelse, som kan give varige hjerneskader. DødeligÂheden ved de alvorlige tilfælde er ca. 30 %.
Virkningsmekanismen for vacciner mod japansk encefalitis kendes ikke i detaljer. Vaccinen fÃ¥r kroppen til at danne sit eget forsvarssystem (antistofÂfer) mod sygdommen. Den primære vaccinationsserie bestÃ¥r af to doser pÃ¥ 0,5 ml, hvor første dosis gives dag 0, og anden dosis gives 28 dage efter førÂste dosis. Vaccinationen injiceres i overarmens muskulatur. Anden dosis bør gives mindst en uge forud for den potentielle eksponering for japansk enÂcefalitisvirus. Varigheden af den beskyttende immunitet er ukendt. TidsÂpunkÂter for og effekter af booster-immunisering er for øjeblikket ved at bliÂve undersøgt.
Meget almindelige bivirkninger (forekommer hos flere end 1 ud af 10 paÂtienter) ved vaccination med Ixiaro er hovedpine, muskelsmerter og reakÂtioner omkring injektionsstedet (smerter, ømhed). Almindelige bivirkninger (hos 1-10 ud af 100 patienter) er kvalme, hududslæt, træthed, influenzaÂlignende sygdom, feber og reaktioner omkring injektionsstedet (rødmen, hÃ¥rdhed, hævelse, kløe). Ikke almindelige bivirkninger (hos 1-10 patienter ud af 1.000) er pÃ¥virkning af levertal, migræne, svimmelhed, pharyngit, diarré/opkastning. Sjældne bivirkninger (hos 1-10 patienter ud af 10.000) er betændelse i lymfekirtlerne og kløe.
Effekt og bivirkninger er ikke undersøgt hos børn, hvorfor Ixiaro ikke bør gives til denne patientgruppe.
Ixiaro må kun udleveres efter recept.
3. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.Â
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Forslagets konsekvenser for Danmark
Man regner med, at der er mindst 50.000 tilfælde i Asien per Ã¥r med op til 10.000 dødsfald. Vaccination mod japansk hjernebetændelse er en del af børÂneÂvaccinationsprogrammerne i Japan, Sydkorea og Thailand.
Der konstateres sjældent tilfælde af sygdomme blandt rejsende til disse dele af verden, primært som følge af, at mange rejsende anbefales vaccination. ForeÂbyggende vaccination, forud for rejser med ophold af mere end 3 - 4 ugers varighed i omrÃ¥der, hvor sygdommen forekommer, er vigtig. Der finÂdes ingen medicinsk behandling af infektionen. Behandling er symptomaÂtisk, og sygdommen kan medføre varige svære hjerneskader og død. Under pÃ¥gÃ¥ende epidemier anbefales ogsÃ¥ vaccination ved kortere rejser.
Ixiaros immunogenicitet er undersøgt i raske voksne forsøgspersoner. I fase 3 undersøgelser er Ixiaro vist at være lige sÃ¥ god til at fremkalde et immunÂrespons mod japansk encefalitisvirus som den USA-godkendte vaccine JE-VAX (vaccination, der gives ved 3 injektioner), Ixiaro (vaccination, der gives ved 2 injektioner) blev sammenlignet med.
Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det pÃ¥gældende lægemiddel fuldt ud lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvaÂlitet. Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at markedsføringen af det pÃ¥Âgældende lægemiddel kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en bedring af sundhedsbeskyttelsen.
Man kender endnu ikke den pris, som Ixiaro vil blive solgt til. Denne type vacciner er normalt ikke er tilskudsberettigede, hvorfor en godkendelse ikke vil forventes at påføre regionerne udgifter.
Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
6. Høring
Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Læge-middelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sager med ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysÂninger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
8. Generelle forventninger til andre staters holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalget CHMP, som med enstemÂmighed har kunnet anbefale markedsføringen af det pÃ¥gældende lægeÂmiddel.
Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CHMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.
Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslaget.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.