Sundhedsudvalget 2008-09, Socialudvalget 2008-09
SUU Alm.del Bilag 310, SOU Alm.del Bilag 245
Offentligt
654949_0001.png
654949_0002.png
VelfærdsministerietHolmens kanal 221060 København K

Udvalget for social og om-

sorg

Valbyvej 714200 SlagelseTlf.: 58 57 36 00[email protected]www.slagelse.dk
Udvalget for social og omsorg skal herved anmode Velfærdsministeriet om atforholde sig til problemstillingerne omkring de stigende udgifter til høreappa-rater, kriterierne for bevilling af høreapparater og tilsyn med de private leve-randører.Når udvalget for social og omsorg har valgt at anmode velfærdsministerietom at se på dette område skyldes det, at antallet af bevillinger til høreappa-rater er markant stigende. For Slagelse kommunen er der en stigning fra2007 til 2008 på ca. 400 stk., hvilket har givet en merudgift på 2.8 mill kr.årligt.Det er udvalgets opfattelse, at en af årsagerne til den markante stigning erden meget massive reklame i såvel tv og som i dagspressen.Antallet af borgere, der henvender sig til private leverandører, er kraftigt sti-gende. Amgros har oplyst, at det nu er ca. 40% af alle høreapparats bevil-linger der går via de private klinikker. Denne tendens forventes at være sti-gende fremover.Det er udvalgets opfattelse, at kvaliteten i undersøgelsen og den opfølgendeservice der ydes hos nogle af de private leverandører er i nogen tilfælde ikketilstrækkelig, i forhold til den der sker via de offentlige klinikker. Hjælpemid-delafdelingen har flere gange oplevet, at der er borgere der ikke er tilfredsemed de leverede høreapparater.En anden problemstilling er, at hjælpemiddelafdelingen flere gange har ople-vet, at borgere der har fået leveret høreapparater fra én privat leverandør,har henvendt sig til en anden privat leverandør og der fået udleveret nyehøreapparater indenfor 1 år. Selv om der normalt først kan bevilges nye ef-ter 4 år. Det betyder, at det ikke er muligt at kontrollere om borgeren tidli-gere har fået udleveret høreapparater.
25. februar 2009Kontaktperson:Annette RaaschouDir.tlf.: 5857 3250
En anden problemstilling er, at der ikke ses at være fælles kvalitetsstan-dard/kontrol mellem de offentlige klinikker og de private klinikker. Hvilketgiver usikkerhed om den service borgerne modtager i forbindelse med leve-ring af høreapparater er god nok.For at bremse op for de stigende udgifter til høreapparatområdet samt sikreat kvaliteten der ydes via de private leverandører er den samme som hos deoffentlige klinikker henstiller Udvalget for social og omsorg, at velfærdsmini-steriet tager principperne for bevilling af høreapparaterne op til fornyet drøf-telser således,- at de nuværende grænser for høretab sættes op, i lighed med de stram-ninger der har været omkring reglerne for tilskud til briller, hvor der ikkelængere kan ydes støtte til briller, når behovet alene skyldes en optisk syns-fejl, men kun hvor der er følger af en medicinsk-optisk defineret, varig øjen-lidelse.- at der etableres en central database, hvor alle borgere der modtager høre-apparat registreres. Det vil give kommunerne, de offentlige og private leve-randører mulighed for at kontrollere hvem, der har fået bevilget høreappara-ter og hvor lang tid der er gået siden sidste bevilling.- at der strammes op på, hvad en god audiometri skal indeholde, og at reg-lerne for kvalitetssikringen og kontrollen sker på samme måde som i det of-fentlige regi.Såfremt der ønskes yderligere oplysninger kan Ældrechef Marianne Kristen-sen eller leder af hjælpemiddelafdelingen Annette Raaschou kontaktes på tlf.nr. 58 57 36 00.Venlig hilsenPå vegne af Udvalget for Social og Omsorg
Side2/2
Lene WibroeFormand