Borup den 22. oktober 2008
Den akutte mangel på sygeplejersker bør afstedkomme en senior uddannelse nu!
Manglen på sygeplejersker er pt. akut tilstedeværende. Prognosen for den fremtidige mangel ser endnu mere sort ud. Det er ikke et spørgsmål om det vil koste menneskeliv, men snarer hvor mange. Samfundet har ikke noget valg, der skal gøres noget nu! Der bør laves en senior ordning der tilgodeser mennesker med de rette indlæringsmæssige og uddannelsesmæssige kompetencer, Kun på denne måde kan vi dæmme op for den livsfarlige udvikling, uden at gå på kompromis med det intellektuelle niveau som kræves af sygeplejerskens rolle.
Manglen på sygeplejersker er en grotesk udvikling, der dagligt fylder dagspressen. Situationen bliver ikke bedre af, at dem der administrerer uddannelsen, ikke tør eller vil udnytte de rammer, der er givet i bekendtgørelsen om uddannelsen til professionsbachelor i sygepleje, hvoraf det jfr. kap 7, § 14 tydeligt fremgår, at man kan fritages (merit) for dele af uddannelsen på baggrund af "dokumenteret gennemført undervisning eller beskæftigelse, der står mål med den del af uddannelsen, der søges fritagelse for". Altså "undervisning eller beskæftigelse", hvilket vil sige at der ikke udelukkende kan gives merit i klinik, men også i undervisning. Hele problematikken i dette lille scenario kan findes to steder. For det første får uddannelsesstederne tilskud pr. elev, hvilket vil sige at de ikke gerne giver merit, således at eleverne forlader skolen før planlagt.
For det andet lægger der noget fagpolitisk i sagen. Sygeplejerskerne ønsker naturligt nok at sælge sig selv så dyrt så muligt, men rent taktisk har de begået den brøler, at der simpelthen kommer til at mangle så mange af dem, at de må og skal erstattes af andet personale. Dette giver et skred på kompetence områderne, som ikke er ønskeligt for sygeplejerskerne eller i øvrigt nogle andre.
Der vil opstå en hul som social og sundhedsassistenterne i et vist omfang kommer til at dække. Man får altså lige pludselig en situation, hvor mennesker med manglende uddannelsesmæssige og indlæringsmæssige kompetencer skal tage vigtige beslutninger omkring patienter. Det er beslutninger der indeholder problematikker som kræver en vis intellektuel forståelse.
Det er kommunikation mellem mennesker med en høj videregående uddannelse (lægerne) og mennesker med en mellemgående videregående uddannelse (sygeplejerskerne), der dagligt holder mange patienter i live. Denne kommunikation bliver nu ødelagt fordi personale med en simpel faguddannelse, nu skal foretage sygepleje bla. ud fra diagnoser som de ikke forstår det fulde indhold af.
Nøglepersonen på alle danske hospitaler er sygeplejersken. Hun/han er mellemleddet med de rette indlæringsmæssige og uddannelsesmæssige kompetencer. Det er hende der dagligt udfører den daglige vigtige akutte sygepleje og leder og fordeler arbejdet m.h.t. den øvrige sygepleje. Kort sagt det kræver ikke den store fantasi at se, hvordan det vil gå, hvis der ikke gøres noget med det samme.
Rekrutteringsgrundlaget bliver ligeledes forringet grundet afgang af store årgange med mindre årgange til dækning. Sygeplejeskolerne skal ud og slås med pædagog og lærer seminarierne. Alle er det faggrupper som er vigtige for at samfundet kan fungerer, men ingen er i tvivl om, at skal der falde et valg, så vil befolkningen samlet stemme for, at vi skal have hospitaler, hvor folk bliver raske som følge af akut god sygepleje og ledelse i stedet for at død af det modsatte.
Derfor skal der gøres noget nu. Der skal laves en senior ordning som skal dikteres fra sundhedsministeriet til sygeplejeskolerne. Lovhjemlen til dette findes allerede i  bekendtgørelse om uddannelse til professionsbachelor i sygepleje, hvoraf det fremgår at undervisningsministeren kan fravige bekendtgørelsen som led i forsøg. En fuldt uddannet pædagog, lærer, politimand, behandler, m.m. skal ikke som den unge 21 årige pige bruge over 3 år på at blive sygeplejerske, i en tid hvor manglen på sygeplejersker er så akut. Hvis han/hun opfylder kravene, og har de indlæringsmæssige kompetencer til optagelse på en længere eller mellemgående videregående uddannelse, så må der for alles skyld laves en ordning, således at sygepleje uddannelsen forkortes til et år og fem måneder eller max 2 år.
Teoretisk bør der fokuseres på anatomi, fysiologi, mikrobiologi, sygdomslærer og farmakologi. Klinikken bør koncentrer sig om en medicinsk, en intensiv og en psykiatrisk periode af en varighed på hver 2 måneder. Øvrige kompetencer er jo stort set gennemgået i anden uddannelse og gennem mange års arbejde med mennesker. Det er spild af statens penge og den studerendes tid at høre om Maslow eller lærer om ledelse endnu engang. Jeg er sikker på at man vil få et godt produkt ud af det, hvis en sådan ordning blev forsøgt. Det vil måske endda skabe en ny dynamik i sygeplejen, men uden at gå på kompromis med den intellektuelle tilgang til tingene. Der er mange der har de uddannelses og de indlæringsmæssige kompetencer, men som ikke tager springet fordi de ikke orker eller har råd til at starte helt forfra. Lad os nu få fat på dem nu så vi kan få hullerne fyldt ud.
Der kan fremskaffes adskillige aktuelle eksempler på igangværende sygeplejeelever som er standset deres uddannelse, ikke fordi deres indlæringsmæssige kompetencer ikke var i orden, men snarer fordi systemet er tungt, og fordi der ikke blev taget den fornødne hensyn til i forvejen oparbejdede kompetencer. Initiativet til en ændring skal komme oppe fra i form af nye lovforslag eller en opfordring til udnyttelse af allerede tilstedeværende lovgivning.
Med venlig hilsen
Kim Gravlev
Sygeplejestuderende.
Slagelse Sygeplejeskole
2670 0266.