Kirsten Ebbehøj

Skyttebjerg 65

2850 Nærum                                                                                                                         25.Feb.2009

 

 

Børne- og Skoleudvalget

Rudersdal kommune

Øverødvej 2

2840 Holte

 

 

Vedrørende : Et sundt måltid til børnehavebørn 2010?

 

Det var med forundring fra mange af os forældre til børnehavebørn i området Kikhanen at erfare at Rudersdal kommunes havde valgt at translatere indholdet i loven om ”et sundt måltid til børnehavebørn 2010” til cateringfood. Det blev til 3 måneder med gammel, dårlig discountmad til den af loven tilladte maksimumpris på 500 kr, og naturligvis - fristes man til at tilføje - betalt af forældrene. Til orienteringsmødet forespurgte vi økologiske råvarer og fik besked om, at så ville prisen stige med 30%.

 

Børnene fik vacuumpakkede madpakker fra 1 til 4 dage gamle, når de blev fortæret af dem. Da der blev klaget over de monotone sammenklappede madder af gråt strukturløst discountrugbrød med dåsepålæg, blev der så leveret en variation med kyllingelår på råkostsalat og æg – pakket sammen i en stor smagssammenblanding – ligeledes op til 4 dage gammel – og bulende af luft fra bakterier efter 4 dage på køl – UHHHM lækkert! Privat ville man end ikke tilbyde sin hund så elendig mad.

 

I andre kommuner, der er langt mindre bemidlet end Rudersdal har man kunnet gøre det bedre og billigere feks. Har Hørsholm forsøgt sig med økologisk og varieret varm mad tillavet på stedet hver dag 5 af ugens dage til en pris på 375 kr. Så nogen må have tjent på forsøget i Rudersdal kommune. Maden blev leveret af Det Danske Madhus i Helsingør specialiseret i vacuumpakket mad til plejehjem, og menuen var præget deraf. Der blev feks. Leveret øllebrød med flødeskum og frugtsuppe med kaffefløde til eftermiddagsmad – og alternativt den samme tørre discountbolle med den samme ost hver dag. Resultatet var at børnene holdt op med at spise den leverede mad, da den var for kedelig og ensformig.

 

Af ejerforholdet for madfirmaet fremgår en mulig grund til kommunens valg af dette firma og at udlade en licitation for opgaven. Det Danske Madhus er 45 % kommunalejet, så 45% af avancen går altså tilbage til kommunerne. Nogen vil kalde det planøkonomi.

 

Uanset hvad, så var maden ubrugelig til overskriften ”et sundt måltid”, uspiselig i længden, og tillige så dyr at kommunen udtalte, at de godt vidste af vi kunne lave det billigere og bedre selv.

 

Målet med ”forsøget” var ikke fastlagt før starten jv kommunens egne ord. Men forespurgt var svaret at finde ud af logistikken, køleskabskapacitet pædagogkapacitet samt at udvikle produktet hos Det Danske Madhus.

Det er ikke underligt at langt de fleste valgte ikke at deltage i ”forsøget”, hvorfor de to første målsætninger overhovedet ikke kan evalueres i dette forsøg.

 

Retrospektivt skulle I nok have lavet forarbejdet bedre feks forespurgt flere madfirmaer og ventet med forsøg til efter det nationale fødevareintstituts landsdækkende forsøg med 8 forskellige børnehaver – et forsøg, der 1.januar resulterede i anbefalinger til kommunerne til madtyper i børnehaverne. Det var den anbefaling I fik fra en del forældre på informationsmødet og det må I så gøre nu i et andet forsøg, for at finde en løsning der dur. Der er stadig mere end 10 måneder til 2010, og mon ikke der kan dispenseres fra startstidspunktet, da hele landet er i samme kaotiske situation.

 

For når alt dette er sagt om ”forsøget”, så er loven et fejlskud. Den giver den ikke den oplysning og indlæring til de små børn, der får børnehaveungerne til at vælge at spise det mad, der bliver serveret. Ydermere bliver den overordentlig svær at udføre i praksis uden et stort anlægsarbejde, idet man for omkring 20 år siden nedlagde produktionskøkkenerne i børnehaver uden vuggestuer. Resultatet bliver for mange kommuner en eller anden form for catering mad, og det harmonerer dårligt med budskabet ” et sundt måltid”. Denne lov skulle rettes mod skolerne i stedet for, hvor man har 10 – 20 gange så mange børn pr. enhed, og det derfor kan lade sig gøre at lave sund mad på stedet til en sund økonomi. Jeg er for én gangs skyld helt enig med Fabrins udsagn om dette i læserbrev i DGO og foreslår at I gør alt, hvad der står i jeres magt for at bringe dette budskab til torvs hos regeringen og folketingen.

 

Til børnehaverne kan man udvikle andre midler til børnenes forståelse og lyst til sund mad feks oplysning, som det teaterstykke Rudersdal kommune har lanceret med en umiddelbar effekt på ungernes forståelse og lyst til sund mad, samt regler om begrænsning af søde sager og ideer til madpakkemad på nettet.

 

Venlig hilsen

 

 

Kirsten Ebbehøj

Forælder og Cand. Brom, PhD

 

 

C.C.: Sundhedsminister Jakob Axel Nielsen, Folketingets sundhedsudvalg, Det Grønne Område, Rudersdal Avisen