Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommissionsÂbeslutning om udsteÂdelse af markedsføringstilladelse for lægemidlet Filgrastim Hexal - filgrastim
Resumé
En vedtagelse af det foreliggende forslag vil indebære, at der udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet Filgrastim Hexal.
Lægemidlet indeholder en velkendt aktiv substans filgrastim (G-CSF) og skal anvendes til de samme indikationer som referenceproduktet NeupoÂgen®, dvs. først og fremmest en reduktion i hyppighed og varighed af det fald i hvide blodlegemer, som ses efter cancerkemoterapi samt mobiliÂsering af perifere hæmatopoietiske stamceller mhp. autolog/allogen stamÂcelleÂtransplantation (knoglemarvstransplanta-tion).
En vedtagelse af forslaget kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en forbedring af sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.
1. Indledning
Kommissionens forslag EU/1/08/496/001-008 (EMEA/H/C/918) til den ovenÂÂfor nævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 12. januar 2009.
Forslaget har som retsgrundlag artikel 4, stk. 1, og artikel 10, stk. 2, i RÃ¥dets forordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overvÃ¥gning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om opretÂtelse af et europæisk lægemiddelagentur.
Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslaget skal være formanden for forÂskriftskomitéen i hænde senest den 2. februar 2009.
Efter forordning 726/2004 skal en central godkendelsesprocedure følges ved ansøgninger om udstedelse af markedsføringstilladelse til lægemidler udÂviklet pÃ¥ grundlag af en række bioteknologiske fremgangsmÃ¥der. ProceÂduren skal desuden anvendes ved godkendelse af lægemidler til mennesker med et indhold af nye aktive stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU), nÃ¥r de pÃ¥gældende lægemidler er fremstillet til behandling af immunforsvarssygdomme, kræft, visse nervelidelser, sukkerÂsyge og sjældne sygdomme samt ved godkendelse af veterinære lægemidler bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet.
Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den cenÂtrale procedure for andre lægemidler med et nyt aktivt stof, lægemidler som er behandlingsmæssigt, videnskabeligt eller teknisk nyskabende, samt lægeÂmidler hvor en tilladelse pÃ¥ fællesskabsplan kan være til gavn for patienÂterne.Â
Â
Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, indsendes til Det Europæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om anÂsøgningen afgives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. Ved ansøgninger om godkendelse af lægemidler til mennesker afgives udtalelse af CHMP (Committee for Medicinal Products for Human Use – Udvalget for Humanmedicinske Lægemidler). Hver medlemsstat har udpeget 1 medlem til dette udvalg.
Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af godÂkendelse af udstedelse af en markedsføringstilladelse efter forvaltningsÂproceduren i Det StÃ¥ende Udvalg for Humanmedicinske Lægemidler. KomÂmissionen vedtager de foreslÃ¥ede foranstaltninger, der straks finder anÂvendelse. OpnÃ¥s der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger KommisÂsionen sin beslutning for RÃ¥det. Kommissionen kan i sÃ¥ fald udsætte anÂvendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 mÃ¥ned. RÃ¥det kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 mÃ¥ned. Har RÃ¥det ikke inden for fristen pÃ¥ 1 mÃ¥ned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning.
2. Forslagets formål og indhold
Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at der af Kommissionen kan udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet Filgrastim Hexal, som giver adgang til at markedsføre lægemidlet i samtÂlige 27 medlemsstater.
Kort beskrivelse af lægemidlet
Lægemidlet indeholder en velkendt aktiv substans filgrastim (G-CSF), som er fremÂstillet ved rekombinant DNA-teknologi. Der er tale om et sÃ¥kaldt bioÂsimilar protein, hvor referenceproduktet er det allerede gennem mange Ã¥r godkendte Neupogen®. Produktinformationen lægger sig tæt op ad den alleÂrede godkendte for Neupogen®.
Biologiske proteiner kan ikke godkendes pÃ¥ samme grundlag som almindeÂlige kemiske generika, idet selv smÃ¥ ændringer i produktionsmetode kan have stor betydning for lægemidlernes biologiske aktivitet og dermed virkÂning og sikkerhed. Den vigtigste risiko er eventuel forskel i immunoÂgeniÂcitet, dvs. lægemidlets evne til at inducere dannelse af antistoffer, som kan have betydning for lægemidlets virkning og sikkerhed.
Lægemidlet mÃ¥ kun udleveres efter begrænset recept. I Danmark mÃ¥ lægeÂmidlet kun udleveres til sygehuse.
Â
3. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.Â
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Forslagets konsekvenser for Danmark
Man kan sidestille godkendelsen af biosimilar biologiske proteiner med godÂkendelse af almindelige generika, hvor den væsentligste fordel er samÂfundsøkonomisk, idet beskyttelsen af Brand Leader herved ophæves. FilÂgrastim Hexal skal ikke anvendes pÃ¥ anden mÃ¥de end det allerede godkendte Neupogen®, som har været pÃ¥ markedet i over 15 Ã¥r.
Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det pÃ¥gældende lægemiddel fuldt ud lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvaÂlitet. Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at markedsføringen af det pÃ¥Âgældende læÂgemiddel kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenÂhæng udgør forslaget en bedring af sundhedsbeskyttelsen.
Da man endnu ikke kender den pris, som lægemidlet vil blive solgt til, og da man ikke har overblik over, hvor stor en del af patienterne med de pÃ¥gælÂdende diagnoser, der vil skulle tilbydes behandling med det nævnte filgraÂstimholdige lægemiddel, kan man ikke præcist udtale sig om forslagets økoÂnomiske konsekvenser for regionerne. Generelt mÃ¥ man forvente, at godÂkendelse af flere biosimilar proteiner vil bevirke et generelt prisfald pÃ¥ lægemidler indeholdende filÂgrastim.
Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
6. Høring
Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Læge-middelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sager med ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysÂninger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalget CHMP, som med enstemÂmighed har kunnet anbefale markedsføringen af det pÃ¥gældende lægeÂmiddel.
Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CHMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.
Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslaget.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.