Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del Bilag 489
Offentligt
736917_0001.png
736917_0002.png
736917_0003.png
736917_0004.png
736917_0005.png
736917_0006.png
736917_0007.png
736917_0008.png
736917_0009.png
736917_0010.png
736917_0011.png
736917_0012.png
736917_0013.png
736917_0014.png
736917_0015.png
736917_0016.png
736917_0017.png
736917_0018.png
736917_0019.png
736917_0020.png
736917_0021.png
736917_0022.png
736917_0023.png
736917_0024.png
736917_0025.png
736917_0026.png
736917_0027.png
736917_0028.png
736917_0029.png
736917_0030.png
736917_0031.png
736917_0032.png
736917_0033.png
736917_0034.png
736917_0035.png
736917_0036.png
736917_0037.png
736917_0038.png
736917_0039.png
736917_0040.png
736917_0041.png
736917_0042.png
736917_0043.png
736917_0044.png
736917_0045.png
736917_0046.png
Indenrigs- & Socialministerietog KLSeptember 2009
RESULTATER
Brugerundersøgelse om hjemmehjælp tilbeboere i eget hjem og i plejebolig/plejehjem
INDHOLDSFORTEGNELSEKort om Capacent Research................................................................................................................................................................... 3
1
Indledning .................................................................................................................................................................................... 4
1.1 Metode og datasæt ...................................................................................................................................................................................... 41.2 Populationen ................................................................................................................................................................................................ 8
2
Fleksibilitet ................................................................................................................................................................................... 9
2.1 Kendskab til ordningen om fleksibilitet blandt hjemmehjælpsmodtagere.................................................................................................. 92.2 Hvorfra kendes til ordningen om fleksibel hjemmehjælp? ........................................................................................................................ 102.3 Holdningen om vigtighed af ordningen om fleksibel hjemmehjælp .......................................................................................................... 11
3
Frit valg af leverandør ................................................................................................................................................................ 12
3.1 Kendskab til ordningen om frit valg af leverandør af hjemmehjælp ......................................................................................................... 123.2 Hvorfra kendes til ordningen om frit valg af leverandør af praktisk hjælp og personlig pleje?................................................................. 153.3 Holdningen om vigtighed af ordningen om frit valg af leverandør af hjemmehjælp ................................................................................ 171
4
Tilfredshed med antallet af medarbejdere ................................................................................................................................ 19
4.1 Tilfredshed med antallet af medarbejdere hos hjemmehjælpsmodtagere ............................................................................................... 194.2 Tilfredshed med antallet af medarbejdere hos ældre i plejehjem/-bolig .................................................................................................. 22
5
Tilfredshed med stabilitet i den praktiske hjælp og personlige pleje ....................................................................................... 26
5.1 Tilfredshed med hjælpens ensartethed i den praktiske hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagere ............................................................ 265.2 Tilfredshed med hjælpens ensartethed i den personlige pleje blandt hjemmehjælpsmodtagere............................................................ 295.3 Tilfredshed med hjælpens ensartethed i plejehjem/-bolig ........................................................................................................................ 315.4 Tilfredshed overholdelse af aftalte tidspunkter for praktisk hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagere ..................................................... 335.5 Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter for personlig pleje blandt hjemmehjælpsmodtagere ............................................ 365.6 Praktisk hjælp i plejehjem/-bolig og tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter ....................................................................... 37
6
Den samlede tilfredshed med den praktiske hjælp og personlige pleje ................................................................................... 39
6.1 Samlet tilfredshed med praktisk hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagere ................................................................................................ 396.2 Samlet tilfredshed med personlig pleje blandt hjemmehjælpsmodtagere ............................................................................................... 426.3 Samlet tilfredshed med praktisk hjælp og personlig pleje i plejehjem/-bolig ........................................................................................... 43
2
KORT OM CAPACENT RESEARCH
Capacent Research gennemfører specialdesignede undersøgelseraf høj kvalitet, som sikrer et solidt grundlag for optimalebeslutninger.I samarbejde med kunden udarbejder vi det analysekoncept, sombedst belyser den aktuelle problemstilling.
Vi indsamler data, analyserer data optimalt, formidler resultaterog rådgiver omkring anvendelsen af resultaterne. Vort mål er atpræsentere analyseresultater i højeste kvalitet, som er direkteanvendelige i beslutningsprocessen.
Læs mere påwww.capacent.dk
Capacent i KøbenhavnTuborg Parkvej 8, 1. Sal2900 Hellerup+45 4130 8888
Capacent i ÅrhusSøndergade 1A8000 Århus C+45 8730 9500
3
1 INDLEDNING1.1 Metode og datasætDer blev udtrukket en bruttostikprøve fra SundhedsstyrelsensCPR-register på 11.000 personer på mindst 67 år. Alle personerfik tilsendt et brev med information om, at de var udtrukket tilundersøgelsen og at vi ville forsøge at kontakte dem. Depersoner, som vi ikke umiddelbart kunne identificeres telefoniskekontaktoplysninger på, blev desuden tilbudt at kontakteCapacent med deres telefonnummer. I alt blev der identificerettelefoniske kontaktoplysninger på 10.323 personer. Målet meddataindsamlingen var at skabe en stikprøve, der både var så storsom mulig og samtidigt var aldersmæssigt repræsentativ iforhold til populationen af personer i Danmark på mindst 67 år.Stikprøven blev derfor opdelt i 5 alderskategorier (se tabel 4) ogantallet af gennemførte interviews i hver aldersgruppe blevløbende overvåget. I denne forbindelse viste det sig (somtidligere år), at svarprocenten var lavere for de ældre grupperend for de yngre. Besøgsinterviews blev derfor gennemført medfokus på de ældre grupper. Til besøgsinterviews blev der udvalgt384 af de 787 personer, som der ikke var identificeret telefoniskekontaktoplysninger på. Ligeledes for at sikrealdersrepræsentationen i stikprøven blev 225 personer fra deyngre aldersgrupper ikke kontaktet telefonisk.Samlet set er 10.392 personer forsøgt kontaktet, heraf 10.008telefonisk og 384 med besøg. Heraf har der været et frafald på3.086 respondenter. Årsagerne til dette frafald kan ses afnedenstående tabel 1. Der er således gennemført interview med7.306 personer, enten telefonisk eller med personligt besøg,hvilket svarer til en gennemførelsesprocent på 70,30 %.Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra d. 8. juli til d. 16.august 2009.
4
Tabel 1: Årsager til frafaldTelefoninterviewIntet svarFejlnummerTræffes ej i periodenAftaleVil ikke oplyse alderFrascreenet alderFrascreenet sprogSygDødFlyttetStoppetNægterTotal11,24 %(1.168)6,34 %(659)0,21 %(22)0,37 %(38)1,35 %(140)1,4 %(145)0,43 %(45)2,29 %(238)0,28 %(29)0,46 %(48)0,1 %(10)2,99 %(311)27,45 %(2.853)Besøgsinterview0%(0)0,01 %(1)1,44 %(150)0%(0)0%(0)0%(0)0,03 %(3)0,44 %(46)0,08 %(8)0,03 %(3)0%(0)0,21 %(22)2,24 %(233)Total11,24 %(1.168)6,35 %(660)1,66 %(172)0,37 %(38)1,35 %(140)1,4 %(145)0,46 %(48)2,73 %(284)0,36 %(37)0,49 %(51)0,1 %(10)3,2 %(333)29,7 %(3.086)
5
Tabel 2 viser, at blandt de personer som er forsøgt kontaktettelefonisk har 71,49 % gennemført interviewet. Blandt de
personer som blev opsøgt på bopælsadressen har 39,32 %gennemført interviewet.
Tabel 2: Interviewform for gennemførte interviews og frafaldGennemførtTelefoninterviewBesøgsinterviewTotal71,49 %(7.155)39,32 %(151)70,3 %(7.306)Frafald28,51 %(2.853)60,68 %(233)29,7 %(3.086)Total100 %(10.008)100 %(384)100 %(10.392)
De interviewede blev spurgt til om de modtager praktisk hjælp,personlig pleje eller begge dele. Undersøgelsen blev gennemførtsærskilt for henholdsvis beboere i plejebolig/plejehjem og dem,
som bor i eget hjem. Blandt dem som bor i plejebolig/plejehjemer 95,19 % interviewet via telefon. 96,28 % af dem som bor i egethjem er interviewet via telefon.
Tabel 3: Interviewform fordelt på ydelsestypeTelefoninterviewHjemmehjælpBor i plejehjem/plejeboligTotal96,28 %(1.190)95,19 %(99)96,19 %(1.289)Besøgsinterview3,72 %(46)4,81 %(5)3,81 %(51)Total100 %(1.236)100 %(104)100 %(1.340)
6
Af hensyn til aldersrepræsentativiteten blev stikprøven inddelt ifem aldersgrupper (67-72 år, 73-78 år, 79-83 år, 84-89 år og 90 åreller derover). Formålet med denne inddeling var at stimulere ogforfølge en aldersspredning blandt de interviewede, svarende tilpopulationen. I løbet at dataindsamlinsperioden, blev detTabel 4: AldersfordelingAldersfordeling i populationen*67 - 72 år73 - 78 år79 - 83 år84 - 89 år90 år og deroverTotal*Kilde: Danmarks Statistik.38 %(287.955)28%(206 .038)17 %(126.249)12 %(92.492)5%(36.355)100 %(749.089)
overvåget hvorvidt denne målsætning blev opfyldt. Som led idenne proces blev besøgsinterview anvendt strategisk i dennehensigt. Som det fremgår af tabel lykkedes det rigtigt pænt atmatche aldersfordelingen i populationen.
Alle interviewede37 %(2.711)29 %(2.116)19 %(1.356)12 %(863)4%(260)100 %(7.306)
Modtagere af hjælp10 %(136)19 %(256)28 %(378)29 %(382)14 %(188)100 %(1.340)
7
1.2 PopulationenTabel 5: Type af hjælp blandt de adspurgte ældreProcentandelPraktisk hjælpPersonlig plejeBåde praktisk hjælp og personlig plejeTotalModtager ikke hjælp70 %(942)7%(96)23 %(302)100 %(1.340)(5.966)
Tabel 6: Bor De i plejebolig eller på plejehjem?Praktisk hjælpHjemmeplejePlejehjem/plejeboligTotal73 %(907)34 %(35)70 %(942)Personlig pleje7%(91)5%(5)7%(96)Både praktisk hjælp ogpersonlig pleje19 %(238)62 %(64)23 %(302)Total100 %(1.236)100 %(104)100 %(1.340)
8
2 FLEKSIBILITET2.1 Kendskab til ordningen om fleksibilitet blandt hjemmehjælpsmodtagereTabel 7: Kendskab til muligheden for fleksibel hjemmehjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandelKender til fleksibel hjemmehjælpKender ikke til fleksibel hjemmehjælpTotal32 %(392)68 %(844)100 %(1.236)
Tabel 8: Kendskab til ordningen for fleksibel hjemmehjælp og køn blandt hjemmehjælpsmodtagereKender til fleksibel hjemmehjælpMandKvindeTotal29 %(106)33 %(286)32 %(392)Kender ikke til fleksibel hjemmehjælp71 %(260)67 %(584)68 %(844)Total100 %(366)100 %(870)100 %(1.236)
9
Tabel 9: Kendskab til ordningen for fleksibel hjemmehjælp og alder blandt hjemmehjælpsmodtagereKender til fleksibel hjemmehjælp67 - 79 år80 - 84 år85 år og deroverTotal37 %(162)34 %(123)24 %(107)32 %(392)Kender ikke til fleksibel hjemmehjælp63 %(273)66 %(241)76 %(330)68 %(844)Total100 %(435)100 %(364)100 %(437)100 %(1.236)
2.2 Hvorfra kendes til ordningen om fleksibel hjemmehjælp?Tabel 10: Kendskab til ordningen om fleksibel hjemmehjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandel5%(21)12 %Fra pårørende, bekendte eller naboer (netværk)(48)25 %Fra brev eller informationsmateriale fra kommunen(97)24 %Fra kommunens visitator(93)35 %Fra medarbejderen som udfører hjemmeplejen(137)6%Andre steder fra(25)13 %Husker ikke(52)121 %Total(473)Note: Da spørgsmålet er multipelt (respondenterne kan vælge flere af svarmulighederne samtidigt) summerer procenterne ikke til 100.Fra pressen (TV, radio, lokal- eller dagblade)
10
Tabel 11: Antal informationskilder for kendskab til ordningen om fleksibel hjemmehjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandel1 informationskilde2 informationskilder3 informationskilder4 informationskilderTotal83 %(327)14 %(53)2%(8)1%(4)100 %(392)
2.3 Holdningen om vigtighed af ordningen om fleksibel hjemmehjælpTabel 12: Holdningen til ordningen om fleksibel hjemmehjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandelSlet ikke vigtigtIkke vigtigtHverken vigtigt eller ikke vigtigtVigtigtMeget vigtigtTotalVed ikke6%(22)9%(35)14 %(54)31 %(118)39 %(147)100 %(376)(16)
11
3 FRIT VALG AF LEVERANDØR3.1 Kendskab til ordningen om frit valg af leverandør af hjemmehjælpTabel 13: Kendskab til ordningen om frit valg af leverandør blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandelKender til frit valg af leverandørKender ikke til frit valg af leverandørTotal65 %(805)35 %(431)100 %(1.236)
Tabel 14: Kendskab til ordningen om frit valg af leverandør og alder blandt hjemmehjælpsmodtagereKender til frit valg af leverandør67 - 79 år80 - 84 år85 år og deroverTotal75 %(327)67 %(245)53 %(233)65 %(805)Kender ikke til frit valg af leverandør25 %(108)33 %(119)47 %(204)35 %(431)Total100 %(435)100 %(364)100 %(437)100 %(1.236)12
Tabel 15: Kendskab til ordningen om frit valg af leverandør og type af hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereKender til frit valg af leverandørPraktisk hjælpPersonlig plejeBåde praktisk hjælp ogpersonlig plejeTotal67 %(610)59 %(54)59 %(141)65 %(805)Kender ikke til frit valg af leverandør33 %(297)41 %(37)41 %(97)35 %(431)Total100 %(907)100 %(91)100 %(238)100 %(1.236)
Tabel 16: Kendskab til ordningen om frit valg af leverandør og leverandør blandt hjemmehjælpsmodtagere (praktisk hjælp)Kender til frit valg af leverandørKommunal leverandørPrivat leverandørBåde kommunal og privatleverandørTotalVed ikke59 %(496)89 %(213)82 %(41)66 %(750)(1)Kender ikke til frit valg af leverandør41 %(348)11 %(25)18 %(9)34 %(382)(12)Total100 %(844)100 %(238)100 %(50)100 %(1.132)(13)
13
Tabel 17: Kendskab til ordningen om frit valg af leverandør og leverandør blandt hjemmehjælpsmodtagere (personlig pleje)Kender til frit valg af leverandørKommunal leverandørPrivat leverandørBåde kommunal og privatleverandørTotalVed ikke58 %(171)86 %(19)67 %(2)60 %(192)(3)Kender ikke til frit valg af leverandør42 %(125)14 %(3)33 %(1)40 %(129)(5)Total100 %(296)100 %(22)100 %(3)100 %(321)(8)
14
3.2 Hvorfra kendes til ordningen om frit valg af leverandør af praktisk hjælp og personlig pleje?Tabel 18: Kendskab ordningen om frit valg af leverandør blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandel13 %(101)20 %Fra pårørende, bekendte eller naboer (netværk)(158)38 %Fra brev eller informationsmateriale fra kommunen(306)35 %Fra kommunens visitator(281)5%Fra medarbejderen som udfører hjemmeplejen(38)4%Andre steder fra(34)9%Husker ikke(75)123 %Total(993)Note: Da spørgsmålet er multipelt (respondenterne kan vælge flere af svarmulighederne samtidigt) summerer procenterne ikke til 100.Fra pressen (TV, radio, lokal- eller dagblade)
15
Tabel 19: Antal informationskilder for kendskab til ordningen om frit valg af leverandør blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandel1 informationskilde2 informationskilder3 informationskilder4 informationskilder5 informationskilderTotal81 %(654)15 %(121)3%(24)1%(5)0%(1)100 %(805)
16
3.3 Holdningen om vigtighed af ordningen om frit valg af leverandør af hjemmehjælpTabel 20: Holdning til ordningen om frit valg til leverandør af hjemmehjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandelSlet ikke vigtigtIkke vigtigtHverken vigtigt eller ikke vigtigtVigtigtMeget vigtigtTotalVed ikke10 %(76)12 %(93)20 %(154)25 %(193)32 %(244)100 %(760)(45)
Tabel 21: Holdning til ordningen om frit valg til leverandør af hjemmehjælp og type hjælpSlet ikkevigtigt9%(50)12 %(6)15 %(20)10 %(76)Ikke vigtigt11 %(64)16 %(8)16 %(21)12 %(93)Hverken vigtigteller ikke vigtigt20 %(114)22 %(11)22 %(29)20 %(154)Vigtigt28 %(160)20 %(10)17 %(23)25 %(193)Meget vigtigt33 %(191)29 %(14)30 %(39)32 %(244)Total100 %(579)100 %(49)100 %(132)100 %(760)Ved ikke(31)(5)(9)(45)
Praktisk hjælpPersonlig plejeBåde praktisk hjælp ogpersonlig plejeTotal
17
Tabel 22: Holdning til ordningen om frit valg til leverandør af hjemmehjælp og leverandør af hjemmehjælp (praktisk hjælp)Slet ikkevigtigt15 %(69)0%(0)2%(1)10 %(70)(0)Ikke vigtigt16 %(76)4%(9)0%(0)12 %(85)(0)Hverken vigtigteller ikke vigtigt26 %(120)9%(18)12 %(5)20 %(143)(0)Vigtigt24 %(113)27 %(55)37 %(15)26 %(183)(0)Meget vigtigt18 %(84)60 %(125)49 %(20)32 %(229)(1)Total100 %(462)100 %(207)100 %(41)100 %(710)Ved ikke(34)(6)(0)
Kommunal leverandørPrivat leverandørBåde kommunal ogprivat leverandørTotalVed ikke
(0)
Tabel 23: Holdning til ordningen om frit valg til leverandør af hjemmehjælp og leverandør af hjemmehjælp (personlig pleje)Slet ikkevigtigt16 %(26)0%(0)0%(0)15 %(26)(0)Ikke vigtigt18 %(28)6%(1)0%(0)16 %(29)(0)Hverken vigtigteller ikke vigtigt24 %(38)6%(1)0%(0)22 %(39)(1)Vigtigt19 %(30)6%(1)100 %(2)19 %(33)(0)Meget vigtigt23 %(36)83 %(15)0%(0)29 %(51)(2)Total100 %(158)100 %(18)100 %(2)100 %(178)Ved ikke(13)(1)(0)
Kommunal leverandørPrivat leverandørBåde kommunal ogprivat leverandørTotalVed ikke
(0)
18
4 TILFREDSHED MED ANTALLET AF MEDARBEJDERE4.1 Tilfredshed med antallet af medarbejdere hos hjemmehjælpsmodtagereTabel 24: Tilfredshed med antallet af medarbejdere, som udfører praktisk hjælp, blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant4,8 %(52)13,4 %(145)14,3 %(155)42,1 %(455)25,3 %(274)100,0 %(1.081)(13)(51)
19
Tabel 25: Tilfredshed med antallet af medarbejdere, som udfører personlig pleje, blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant4,2 %(13)14,4 %(45)12,5 %(39)46,0 %(144)23,0 %(72)100,0 %(313)(3)(13)
Tabel 26: Tilfredshed med antallet af medarbejdere fordelt med hensyn til type hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereMegetutilfreds4,6 %(39)5,7 %(13)4,8 %(52)Utilfreds12,5 %(107)16,7 %(38)13,4 %(145)Hverken tilfredseller utilfreds14,4 %(123)14,1 %(32)14,3 %(155)Tilfreds41,3 %(353)44,9 %(102)42,1 %(455)Megettilfreds27,2 %(232)18,5 %(42)25,3 %(274)Total100,0 %(854)100,0 %(227)100,0 %(1.081)Ved ikke(10)(3)(13)Irrelevant(43)(8)(51)
Praktisk hjælpBåde praktisk hjælp ogpersonlig plejeTotal
20
Tabel 27: Tilfredshed med antallet af medarbejdere og leverandør af praktisk hjælp i hjemmehjælpenMegetutilfreds6,2 %(50)0,5 %(1)2,1 %(1)0,0 %(0)4,8 %(52)Utilfreds14,8 %(119)9,7 %(21)4,2 %(2)30,0 %(3)13,4 %(145)Hverken tilfredseller utilfreds15,3 %(123)11,1 %(24)16,7 %(8)0,0 %(0)14,3 %(155)Tilfreds44,3 %(357)31,8 %(69)50,0 %(24)50,0 %(5)42,1 %(455)Megettilfreds19,5 %(157)47,0 %(102)27,1 %(13)20,0 %(2)25,3 %(274)Total100,0 %(806)100,0 %(217)100,0 %(48)100,0 %(10)100,0 %(1.081)Ved ikke(9)(1)(1)(2)(13)Irrelevant(29)(20)(1)(1)(51)
Kommunal leverandørPrivat leverandørBåde kommunal ogprivat leverandørVed ikkeTotal
Tabel 28: Tilfredshed med antallet af medarbejdere og omfang af hjælpen pr. uge i hjemmeplejenMegetutilfreds4,3 %(5)4,9 %(3)0,0 %(0)0,0 %(0)21,4 %(3)5,9 %(1)4,5 %(12)(1)Utilfreds14,5 %(17)14,8 %(9)18,2 %(8)7,1 %(1)14,3 %(2)5,9 %(1)14,2 %(38)(7)Hverken tilfredseller utilfreds9,4 %(11)14,8 %(9)18,2 %(8)14,3 %(2)7,1 %(1)29,4 %(5)13,5 %(36)(3)Tilfreds45,3 %(53)44,3 %(27)45,5 %(20)50,0 %(7)28,6 %(4)41,2 %(7)44,2 %(118)(26)Megettilfreds26,5 %(31)21,3 %(13)18,2 %(8)28,6 %(4)28,6 %(4)17,6 %(3)23,6 %(63)(9)Total100,0 %(117)100,0 %(61)100,0 %(44)100,0 %(14)100,0 %(14)100,0 %(17)100,0 %(267)Ved ikke(0)(1)(0)(0)(0)(0)Irrelevant(8)(2)(0)(2)(1)(0)
Under to timer2 - 3,9 timer4 - 7,9 timer8 - 11,9 timer12 - 20 timerOver 20 timerTotalVed ikke
(2)
(0)
21
4.2 Tilfredshed med antallet af medarbejdere hos ældre i plejehjem/-boligTabel 29: Tilfredshed med antallet af medarbejdere hos ældre, som modtager praktisk hjælp i plejehjem/-boligProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant5,4 %(5)12,9 %(12)12,9 %(12)54,8 %(51)14,0 %(13)100,0 %(93)(2)(4)
22
Tabel 30: Tilfredshed med antallet af medarbejdere hos ældre, som modtager personlig pleje i plejehjem/-boligProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant1,6 %(1)14,1 %(9)7,8 %(5)56,2 %(36)20,3 %(13)100,0 %(64)(3)(2)
23
Tabel 31: Tilfredshed med antallet af medarbejdere og omfang af praktisk hjælp pr. uge i plejehjem/-boligMegetutilfreds2,4 %(1)8,3 %(1)16,7 %(1)0,0 %(0)0,0 %(0)0,0 %(0)4,5 %(3)(2)Utilfreds11,9 %(5)25,0 %(3)16,7 %(1)0,0 %(0)100,0 %(1)0,0 %(0)14,9 %(10)(2)Hverken tilfredseller utilfreds16,7 %(7)8,3 %(1)16,7 %(1)25,0 %(1)0,0 %(0)0,0 %(0)14,9 %(10)(2)Tilfreds57,1 %(24)50,0 %(6)33,3 %(2)75,0 %(3)0,0 %(0)100,0 %(2)55,2 %(37)(14)Megettilfreds11,9 %(5)8,3 %(1)16,7 %(1)0,0 %(0)0,0 %(0)0,0 %(0)10,4 %(7)(6)Total100,0 %(42)100,0 %(12)100,0 %(6)100,0 %(4)100,0 %(1)100,0 %(2)100,0 %(67)Ved ikke(0)(0)(0)(0)(0)(0)Irrelevant(2)(2)(0)(0)(0)(0)
Under to timer2 - 3,9 timer4 - 7,9 timer8 - 11,9 timer12 - 20 timerOver 20 timerTotalVed ikke
(2)
(0)
24
Tabel 32: Tilfredshed med antallet af medarbejdere og omfang af personlig pleje pr. uge i plejehjem/-boligMegetutilfreds0,0 %(0)0,0 %(0)20,0 %(1)0,0 %(0)0,0 %(0)0,0 %(0)2,4 %(1)(0)Utilfreds12,5 %(2)15,4 %(2)40,0 %(2)0,0 %(0)100,0 %(1)0,0 %(0)16,7 %(7)(2)Hverken tilfredseller utilfreds6,2 %(1)7,7 %(1)0,0 %(0)0,0 %(0)0,0 %(0)50,0 %(1)7,1 %(3)(2)Tilfreds75,0 %(12)53,8 %(7)20,0 %(1)60,0 %(3)0,0 %(0)50,0 %(1)57,1 %(24)(12)Megettilfreds6,2 %(1)23,1 %(3)20,0 %(1)40,0 %(2)0,0 %(0)0,0 %(0)16,7 %(7)(6)Total100,0 %(16)100,0 %(13)100,0 %(5)100,0 %(5)100,0 %(1)100,0 %(2)100,0 %(42)Ved ikke(1)(0)(0)(0)(0)(0)Irrelevant(1)(0)(0)(0)(0)(0)
Under to timer2 - 3,9 timer4 - 7,9 timer8 - 11,9 timer12 - 20 timerOver 20 timerTotalVed ikke
(2)
(1)
25
5 TILFREDSHED MED STABILITET I DEN PRAKTISKE HJÆLP OG PERSONLIGE PLEJE5.1 Tilfredshed med hjælpens ensartethed i den praktiske hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereTabel 33: Tilfredshed med hjælpens ensartethed i den praktiske hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant2,2 %(23)10,0 %(107)12,7 %(135)50,4 %(537)24,7 %(263)100,0 %(1.065)(31)(49)
26
Tabel 34: Tilfredshed med hjælpens ensartethed i den praktiske hjælp og omfang af hjælpen pr. uge blandt hjemmehjælpsmodtagereMegetutilfreds2,4 %(20)1,4 %(1)0,0 %(0)0,0 %(0)14,3 %(2)0,0 %(0)2,3 %(23)(0)Utilfreds10,6 %(90)7,0 %(5)8,8 %(3)16,7 %(2)7,1 %(1)18,2 %(2)10,4 %(103)(4)Hverken tilfredseller utilfreds12,2 %(104)14,1 %(10)17,6 %(6)0,0 %(0)14,3 %(2)27,3 %(3)12,6 %(125)(10)Tilfreds49,6 %(422)49,3 %(35)55,9 %(19)41,7 %(5)28,6 %(4)36,4 %(4)49,2 %(489)(48)Megettilfreds25,3 %(215)28,2 %(20)17,6 %(6)41,7 %(5)35,7 %(5)18,2 %(2)25,5 %(253)(10)Total100,0 %(851)100,0 %(71)100,0 %(34)100,0 %(12)100,0 %(14)100,0 %(11)100,0 %(993)Ved ikke(21)(1)(0)(0)(0)(3)Irrelevant(37)(4)(3)(1)(0)(0)
Under to timer2 - 3,9 timer4 - 7,9 timer8 - 11,9 timer12 - 20 timerOver 20 timerTotalVed ikke
(6)
(4)
Tabel 35: Tilfredshed med hjælpens ensartethed i den praktiske hjælp og type af hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereMegetutilfreds2,0 %(17)2,7 %(6)2,2 %(23)Utilfreds10,0 %(84)10,4 %(23)10,0 %(107)Hverken tilfredseller utilfreds12,4 %(105)13,6 %(30)12,7 %(135)Tilfreds49,6 %(419)53,4 %(118)50,4 %(537)Megettilfreds25,9 %(219)19,9 %(44)24,7 %(263)Total100,0 %(844)100,0 %(221)100,0 %(1.065)Ved ikke(23)(8)(31)Irrelevant(40)(9)(49)
Praktisk hjælpBåde praktisk hjælp ogpersonlig plejeTotal
27
Tabel 36: Tilfredshed med hjælpens ensartethed i den praktiske hjælp og leverandør af hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereMegetutilfreds2,5 %(20)1,4 %(3)0,0 %(0)2,2 %(23)(0)Utilfreds10,7 %(85)6,6 %(14)10,9 %(5)9,9 %(104)(3)Hverken tilfredseller utilfreds12,8 %(102)12,7 %(27)10,9 %(5)12,7 %(134)(1)Tilfreds51,8 %(412)42,7 %(91)58,7 %(27)50,3 %(530)(7)Megettilfreds22,1 %(176)36,6 %(78)19,6 %(9)25,0 %(263)(0)Total100,0 %(795)100,0 %(213)100,0 %(46)100,0 %(1.054)Ved ikke(22)(4)(3)Irrelevant(27)(21)(1)
Kommunal leverandørPrivat leverandørBåde kommunal ogprivat leverandørTotalVed ikke
(2)
(0)
28
5.2 Tilfredshed med hjælpens ensartethed i den personlige pleje blandt hjemmehjælpsmodtagereTabel 37: Tilfredshed med hjælpens ensartethed i den personlige pleje blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant1,3 %(4)7,7 %(24)8,0 %(25)56,4 %(176)26,6 %(83)100,0 %(312)(8)(9)
29
Tabel 38: Tilfredshed med hjælpens ensartethed i den personlige pleje og omfang af hjælpen pr. uge blandt hjemmehjælpsmodtagereMegetutilfreds0,8 %(1)3,3 %(2)0,0 %(0)0,0 %(0)6,7 %(1)0,0 %(0)1,5 %(4)(0)Utilfreds5,0 %(6)6,6 %(4)9,5 %(4)0,0 %(0)13,3 %(2)17,6 %(3)7,1 %(19)(5)Hverken tilfredseller utilfreds8,4 %(10)4,9 %(3)11,9 %(5)7,1 %(1)6,7 %(1)5,9 %(1)7,8 %(21)(4)Tilfreds57,1 %(68)59,0 %(36)54,8 %(23)57,1 %(8)46,7 %(7)41,2 %(7)55,6 %(149)(27)Megettilfreds28,6 %(34)26,2 %(16)23,8 %(10)35,7 %(5)26,7 %(4)35,3 %(6)28,0 %(75)(8)Total100,0 %(119)100,0 %(61)100,0 %(42)100,0 %(14)100,0 %(15)100,0 %(17)100,0 %(268)Ved ikke(1)(1)(1)(1)(0)(0)Irrelevant(5)(2)(1)(1)(0)(0)
Under to timer2 - 3,9 timer4 - 7,9 timer8 - 11,9 timer12 - 20 timerOver 20 timerTotalVed ikke
(4)
(0)
30
5.3 Tilfredshed med hjælpens ensartethed i plejehjem/-boligTabel 39: Tilfredshed med hjælpens ensartethed i den praktiske hjælp i plejehjem/-boligProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant3,3 %(3)13,0 %(12)8,7 %(8)58,7 %(54)16,3 %(15)100,0 %(92)(4)(3)
31
Tabel 40: Tilfredshed med hjælpens ensartethed i den personlige pleje i plejehjem/-boligProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant0,0 %(0)6,7 %(4)10,0 %(6)61,7 %(37)21,7 %(13)100,0 %(60)(5)(4)
32
5.4 Tilfredshed overholdelse af aftalte tidspunkter for praktisk hjælp blandthjemmehjælpsmodtagereTabel 41: Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter for praktisk hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant1,3 %(14)5,2 %(58)9,4 %(105)47,8 %(535)36,4 %(407)100,0 %(1.119)(13)(13)
33
Tabel 42: Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter for praktisk hjælp og omfang af hjælp pr. uge blandthjemmehjælpsmodtagereMegetutilfreds1,3 %(12)1,4 %(1)0,0 %(0)0,0 %(0)7,7 %(1)0,0 %(0)1,3 %(14)(0)Utilfreds5,6 %(50)2,7 %(2)5,4 %(2)8,3 %(1)7,7 %(1)7,1 %(1)5,5 %(57)(1)Hverken tilfredseller utilfreds9,4 %(84)8,1 %(6)10,8 %(4)0,0 %(0)15,4 %(2)7,1 %(1)9,3 %(97)(8)Tilfreds45,4 %(406)45,9 %(34)56,8 %(21)58,3 %(7)46,2 %(6)42,9 %(6)46,0 %(480)(55)Megettilfreds38,3 %(342)41,9 %(31)27,0 %(10)33,3 %(4)23,1 %(3)42,9 %(6)37,9 %(396)(11)Total100,0 %(894)100,0 %(74)100,0 %(37)100,0 %(12)100,0 %(13)100,0 %(14)100,0 %(1.044)Ved ikke(6)(1)(0)(1)(1)(0)Irrelevant(9)(1)(0)(0)(0)(0)
Under to timer2 - 3,9 timer4 - 7,9 timer8 - 11,9 timer12 - 20 timerOver 20 timerTotalVed ikke
(4)
(3)
Tabel 43: Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter for praktisk hjælp og type af hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereMegetutilfreds1,1 %(10)1,8 %(4)1,3 %(14)Utilfreds4,8 %(43)6,6 %(15)5,2 %(58)Hverken tilfredseller utilfreds9,0 %(80)11,0 %(25)9,4 %(105)Tilfreds46,6 %(415)52,6 %(120)47,8 %(535)Megettilfreds38,5 %(343)28,1 %(64)36,4 %(407)Total100,0 %(891)100,0 %(228)100,0 %(1.119)Ved ikke(9)(4)(13)Irrelevant(7)(6)(13)
Praktisk hjælpBåde praktisk hjælp ogpersonlig plejeTotal
34
Tabel 44: Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter for praktisk hjælp og leverandør af hjemmehjælp blandthjemmehjælpsmodtagereMegetutilfreds1,6 %(13)0,4 %(1)0,0 %(0)0,0 %(0)1,3 %(14)Utilfreds5,2 %(43)5,5 %(13)0,0 %(0)18,2 %(2)5,2 %(58)Hverken tilfredseller utilfreds10,3 %(85)7,2 %(17)6,0 %(3)0,0 %(0)9,4 %(105)Tilfreds51,8 %(426)34,0 %(80)42,0 %(21)72,7 %(8)47,8 %(535)Megettilfreds31,1 %(256)52,8 %(124)52,0 %(26)9,1 %(1)36,4 %(407)Total100,0 %(823)100,0 %(235)100,0 %(50)100,0 %(11)100,0 %(1.119)Ved ikke(11)(0)(0)(2)(13)Irrelevant(10)(3)(0)(0)(13)
Kommunal leverandørPrivat leverandørBåde kommunal ogprivat leverandørVed ikkeTotal
35
5.5 Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter for personlig pleje blandthjemmehjælpsmodtagereTabel 45: Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter for personlig pleje blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant2,9 %(9)4,8 %(15)7,6 %(24)54,1 %(170)30,6 %(96)100,0 %(314)(8)(7)
36
5.6 Praktisk hjælp i plejehjem/-bolig og tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkterTabel 46: Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter for praktisk hjælp i plejehjem/-boligProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant2,2 %(2)4,4 %(4)6,7 %(6)55,6 %(50)31,1 %(28)100,0 %(90)(5)(4)
37
Tabel 47: Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter for praktisk hjælp i plejehjem/-bolig og omfanget af hjælpen pr. ugeMegetutilfreds2,4 %(1)0,0 %(0)0,0 %(0)0,0 %(0)100,0 %(1)0,0 %(0)3,1 %(2)(0)Utilfreds7,1 %(3)0,0 %(0)0,0 %(0)33,3 %(1)0,0 %(0)0,0 %(0)6,2 %(4)(0)Hverken tilfredseller utilfreds2,4 %(1)21,4 %(3)0,0 %(0)0,0 %(0)0,0 %(0)0,0 %(0)6,2 %(4)(2)Tilfreds54,8 %(23)57,1 %(8)25,0 %(1)33,3 %(1)0,0 %(0)100,0 %(1)52,3 %(34)(16)Megettilfreds33,3 %(14)21,4 %(3)75,0 %(3)33,3 %(1)0,0 %(0)0,0 %(0)32,3 %(21)(7)Total100,0 %(42)100,0 %(14)100,0 %(4)100,0 %(3)100,0 %(1)100,0 %(1)100,0 %(65)Ved ikke(1)(0)(1)(0)(0)(0)Irrelevant(1)(0)(1)(1)(0)(1)
Under to timer2 - 3,9 timer4 - 7,9 timer8 - 11,9 timer12 - 20 timerOver 20 timerTotalVed ikke
(3)
(0)
38
6 DEN SAMLEDE TILFREDSHED MED DEN PRAKTISKE HJÆLP OG PERSONLIGE PLEJE6.1 Samlet tilfredshed med praktisk hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereTabel 48: Samlet tilfredshed med dem praktisk hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant1,5 %(17)4,6 %(52)8,2 %(93)53,6 %(608)32,2 %(365)100,0 %(1.135)(5)(5)
39
Tabel 49: Samlet tilfredshed med dem praktiske hjælp og køn blandt hjemmehjælpsmodtagereMegetutilfreds1,9 %(6)1,3 %(11)1,5 %(17)Utilfreds3,2 %(10)5,1 %(42)4,6 %(52)Hverken tilfredseller utilfreds8,4 %(26)8,1 %(67)8,2 %(93)Tilfreds54,0 %(168)53,4 %(440)53,6 %(608)Megettilfreds32,5 %(101)32,0 %(264)32,2 %(365)Total100,0 %(311)100,0 %(824)100,0 %(1.135)Ved ikke(1)(4)(5)Irrelevant(0)(5)(5)
MandKvindeTotal
Tabel 50: Samlet tilfredshed med den praktiske hjælp og type af hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereMegetutilfreds1,2 %(11)2,6 %(6)1,5 %(17)Utilfreds3,9 %(35)7,3 %(17)4,6 %(52)Hverken tilfredseller utilfreds8,5 %(77)6,9 %(16)8,2 %(93)Tilfreds53,8 %(485)52,8 %(123)53,6 %(608)Megettilfreds32,6 %(294)30,5 %(71)32,2 %(365)Total100,0 %(902)100,0 %(233)100,0 %(1.135)Ved ikke(3)(2)(5)Irrelevant(2)(3)(5)
Praktisk hjælpBåde praktisk hjælp ogpersonlig plejeTotal
Tabel 51: Samlet tilfredshed med den praktiske hjælp og leverandør af hjemmehjælpMegetutilfreds1,8 %(15)0,4 %(1)2,0 %(1)0,0 %(0)1,5 %(17)Utilfreds4,4 %(37)4,7 %(11)6,0 %(3)9,1 %(1)4,6 %(52)Hverken tilfredseller utilfreds8,1 %(68)8,5 %(20)6,0 %(3)18,2 %(2)8,2 %(93)Tilfreds57,3 %(480)40,7 %(96)54,0 %(27)45,5 %(5)53,6 %(608)Megettilfreds28,4 %(238)45,8 %(108)32,0 %(16)27,3 %(3)32,2 %(365)Total100,0 %(838)100,0 %(236)100,0 %(50)100,0 %(11)100,0 %(1.135)Ved ikke(3)(0)(0)(2)(5)Irrelevant(3)(2)(0)(0)(5)
Kommunal leverandørPrivat leverandørBåde kommunal ogprivat leverandørVed ikkeTotal
40
Tabel 52: Samlet tilfredshed med den praktiske hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagere fordelt mht. regionMegetutilfreds1,2 %(2)0,9 %(2)1,5 %(4)1,9 %(6)2,0 %(3)1,5 %(17)Utilfreds2,4 %(4)5,6 %(13)3,4 %(9)6,6 %(21)3,4 %(5)4,6 %(52)Hverken tilfredseller utilfreds4,8 %(8)7,3 %(17)7,5 %(20)11,3 %(36)8,1 %(12)8,2 %(93)Tilfreds51,2 %(86)54,3 %(126)51,5 %(138)51,6 %(164)63,1 %(94)53,6 %(608)Megettilfreds40,5 %(68)31,9 %(74)36,2 %(97)28,6 %(91)23,5 %(35)32,2 %(365)Total100,0 %(168)100,0 %(232)100,0 %(268)100,0 %(318)100,0 %(149)100,0 %(1.135)Ved ikke(0)(1)(1)(3)(0)(5)Irrelevant(0)(1)(1)(2)(1)(5)
NordjyllandMidtjyllandSyddanmarkHovedstadenSjællandTotal
41
6.2 Samlet tilfredshed med personlig pleje blandt hjemmehjælpsmodtagereTabel 53: Samlet tilfredshed med den personlige pleje blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant0,9 %(3)2,2 %(7)5,0 %(16)54,5 %(175)37,4 %(120)100,0 %(321)(4)(4)
Tabel 54: Samlet tilfredshed med den personlige pleje og type af hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereMegetutilfreds1,1 %(1)0,9 %(2)0,9 %(3)Utilfreds2,2 %(2)2,2 %(5)2,2 %(7)Hverken tilfredseller utilfreds2,2 %(2)6,1 %(14)5,0 %(16)Tilfreds48,4 %(44)57,0 %(131)54,5 %(175)Megettilfreds46,2 %(42)33,9 %(78)37,4 %(120)Total100,0 %(91)100,0 %(230)100,0 %(321)Ved ikke(0)(4)(4)Irrelevant(0)(4)(4)
Personlig plejeBåde praktisk hjælp ogpersonlig plejeTotal
42
Tabel 55: Samlet tilfredshed med den personlige pleje og leverandør af hjemmehjælpMegetutilfreds1,0 %(3)0,0 %(0)0,0 %(0)0,0 %(0)0,9 %(3)Utilfreds2,4 %(7)0,0 %(0)0,0 %(0)0,0 %(0)2,2 %(7)Hverken tilfredseller utilfreds4,4 %(13)14,3 %(3)0,0 %(0)0,0 %(0)5,0 %(16)Tilfreds57,0 %(167)23,8 %(5)66,7 %(2)25,0 %(1)54,5 %(175)Megettilfreds35,2 %(103)61,9 %(13)33,3 %(1)75,0 %(3)37,4 %(120)Total100,0 %(293)100,0 %(21)100,0 %(3)100,0 %(4)100,0 %(321)Ved ikke(2)(0)(0)(2)(4)Irrelevant(1)(1)(0)(2)(4)
Kommunal leverandørPrivat leverandørBåde kommunal ogprivat leverandørVed ikkeTotal
6.3 Samlet tilfredshed med praktisk hjælp og personlig pleje i plejehjem/-boligTabel 56: Samlet tilfredshed med den praktiske hjælp i plejehjem/-boligProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikke1,0 %(1)2,1 %(2)10,3 %(10)57,7 %(56)28,9 %(28)100,0 %(97)(2)
43
Tabel 57: Samlet tilfredshed med den personlige pleje i plejehjem/-boligProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant1,5 %(1)1,5 %(1)7,7 %(5)60,0 %(39)29,2 %(19)100,0 %(65)(2)(2)
44
Tabel 58: Samlet tilfredshed med boligen, omgivelser og service i plejehjem/-boligProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikke0,0 %(0)2,0 %(2)5,9 %(6)57,4 %(58)34,7 %(35)100,0 %(101)(3)
45