Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del Bilag 464
Offentligt
Ankestyrelsens undersøgelse af
Kommuners tilsyn meddomfældteudviklingshæmmede mfl.August 2009
2
ANKESTYRELSENS PRAKSISUNDERSØGELSER
TitelUdgiverISBN nr.DesignkonceptKontakt
Hjemmeside
Kommuners tilsyn med domfældte udviklingshæmmede mfl.Ankestyrelsen, august 2009ISBN 978-87-7811-087-9KontrapunktAnkestyrelsenAmaliegade 25, Postboks 9080, 1022 København KTelefon 33 41 12 00, Telefax 33 41 14 00, E-post[email protected]www.ast.dk
INDHOLD
3
Side
IndholdSide3469KapitelIndholdsfortegnelseForord1 Sammenfatning2 Tilsynet med domfældte mfl.
Bilag:Bilag 1: DatagrundlagBilag 2: RegelgrundlagBilag 3: Spørgeskemaer
4
KOMMUNERS TILSYN MED DOMFÆLDTE UDVIKLINGSHÆMMEDE MFL.
ForordAnkestyrelsen har for Indenrigs- og Socialministeriet gennemført enspørgeskemaundersøgelse om kommunalbestyrelsens tilsyn med den personkreds, der eromfattet af retssikkerhedslovens § 16 a.§ 16 a.Kommunalbestyrelsen fører tilsyn med personer med betydeligt og varigt nedsat psykisk funktionsevne, som ihenhold til dom eller kendelse eller som vilkår for tiltalefrafald eller prøveløsladelse skal undergives tilsyn af desociale myndigheder. Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om ophold i en boform efter § 108 i lov om socialservice.Stk. 2.Velfærdsministeren kan fastsætte regler om de sociale myndigheders tilsyn.
Formålet med undersøgelsen er at tilvejebringe et billede af kommunernes bevågenhed medtilsynet med personkredsen, der er omfattet af retssikkerhedslovens § 16 a, herunderdomfældte udviklingshæmmede. I det følgende vil personkredsen blive betegnet domfældtemfl.Undersøgelsen omfatter det tilsyn, som kommunalbestyrelsen fører med personen, jf.serviceloven og retssikkerhedslovens § 16 a, uanset hvilken boform personen opholder sig i.En person, der er omfattet af personkredsen efter retssikkerhedslovens § 16 a, må antagesaltid at modtage ydelser efter serviceloven. Det betyder, at personer også med ophold uden forsocial boform og for eksempel i almindeligt udlejningsbyggeri vil være omfattet af reglerneom tilsyn i henhold til serviceloven.Selvom det ikke er et lovkrav, så er der i undersøgelsen fokus på, om kommunerne harsærlige retningslinjer for tilsynet og for tilgrænsende områder, herunder kommunernesarbejde med handleplaner, den løbende opfølgning i de enkelte sager og supplerenderetningslinjer for tilsyn med domfældte mfl. Undersøgelsen har endvidere fokus på, omretningslinjerne er politisk godkendt, og om kommunen har planer om retningslinjer.Endelig er der fokus på hyppigheden af tilsynet.Undersøgelsen er gennemført som en elektronisk spørgeskemaundersøgelse i periodenseptember - december 2008. Hovedparten af spørgsmålene vedrører undersøgelsestidspunktet
KAPITEL FORORD
5
(2008). Spørgsmålet om hyppigheden af tilsyn og opfølgning vedrører året 2007. Enkeltespørgsmål vedrører planlagte retningslinjer og planlagte antal tilsyn.Ankestyrelsen har samtidig gennemført en spørgeskemaundersøgelse omkommunalbestyrelsernes personrelaterede tilsyn med borgere med ophold i midlertidige oglængerevarende tilbud til voksne, jf. servicelovens §§ 107-108, og tilsvarende tilbud efteralmenboliglovens § 54, stk. 2, 1. pkt. Undersøgelsen omfatter endvidere kommuners ogregioners driftsorienterede tilsyn med disse boformer. Endelig har Ankestyrelsen gennemførtspørgeskemaundersøgelser af kommuners personrelaterede tilsyn med anbragte børn ogunge og kommuners og regioners driftsorienterede tilsyn med anbringelsessteder for børn ogunge. Resultaterne af disse områder afrapporteres selvstændigt.
6
KOMMUNERS TILSYN MED DOMFÆLDTE UDVIKLINGSHÆMMEDE MFL.
1Sammenfatning89 ud af landets 98 kommuner har indberettet til undersøgelsen, hvilket giver en svarprocentpå 91.Kommunens udførelse af tilsynet med personer omfattet af personkredsen efterretssikkerhedslovens § 16 a kan være afhængig af, om personen opholder sig i en boform meddøgndækning, hvor vedkommende er under et mere konstant opsyn, eller har ophold udenfor social boform uden et mere konstant opsyn. Undersøgelsen er derfor tilrettelagt, så derbesvares særskilt for personer med ophold henholdsvis i en social boform og uden for socialboform.Ikke alle kommuner har tilsyn med domfældte mfl.Det fremgår af kommunernes indberetninger, at det ikke var alle kommuner, der i 2007havde borgere omfattet af personkredsen for undersøgelsen. Ud af de 89 kommuner, der harindberettet til undersøgelsen, har 88 oplyst, hvorvidt de i 2007 havde tilsyn med domfældtemfl. Heraf havde 65 kommuner borgere omfattet af personkredsen for undersøgelsen, mens23 kommuner ikke havde.I de 65 kommuner, der havde borgere omfattet af personkredsen, havde 20 kommuner alenetilsyn med domfældte mfl. i social boform, 8 kommuner alene tilsyn med domfældte mfl.uden for social boform og 37 kommuner tilsyn med domfældte mfl. såvel i som uden forsocial boform. Det vil sige, at i alt 57 af de 65 kommuner havde tilsyn med domfældte mfl. isocial boform, og 45 kommuner havde tilsyn med domfældte mfl. uden for social boform.Grundlaget for nedenstående resultater er indberetninger fra de 65 kommuner, der havdeborgere omfattet af personkredsen.Kommuner med særlige retningslinjer for tilsynetDer erikkei lovgivningen fastsat pligt til, at den enkelte kommune skal have udarbejdetsærlige retningslinjer for tilsynet med domfældte mfl., jf. retssikkerhedslovens § 16 a.Cirka to tredjedele af de 65 kommuner, der i 2007 havde tilsyn med domfældte mfl., har påundersøgelsestidspunktet i efteråret 2008 fastsat eller planlagt særlige retningslinjer fortilsynet med personkredsen. Kommunalbestyrelsen har i lidt under halvdelen af disse tilfældegodkendt de fastsatte særlige retningslinjer.
KAPITEL 1 SAMMENFATNING
7
På de fleste områder er der ikke forskel med hensyn til de retningslinjer, kommunerne harfastsat for tilsynet med domfældte mfl. i og uden for social boform. Når der er forskelle, vil deblive nævnt.Nogle af de områder, der indgår i de fleste kommuners retningslinjer om, hvad tilsynet medde domfældte mfl. skal indeholde, er det socialpædagogiske indhold og beboerens trivsel.Der er ikke så mange kommuner, der har retningslinjer om anvendelse af ekstern ekspertiseog udarbejdelse af risikovurdering i forbindelse med tilsyn med domfældte mfl.Det indgår i kommunernes fastsatte retningslinjer, at det planlagte antal tilsyn meddomfældte mfl. er mindst et om året – i gennemsnit. De oplyste antal tilsynsbesøg - både degennemførte i 2007 og de planlagte - er et gennemsnit for alle domfældte mfl., der er omfattetaf undersøgelsen, i kommunen. Et sådant gennemsnit kan dække over, at nogle har haft fleretilsynsbesøg og andre måske ingen tilsyn i løbet af året.Flere kommuner oplyser, at regionen eller en anden kommune efter aftale udfører opgaver iforbindelse med tilsynet. Regionen kan derfor have udarbejdet retningslinjer, som de enkeltekommunalbestyrelser gennem deres valg af leverandør på tilsynsområdet har tilsluttet sig.I kommunerne med særlige retningslinjer for tilsynet med domfældte mfl. er retningslinjernei lidt over halvdelen af kommunerne de samme retningslinjer for dette tilsyn som for tilsynetmed andre modtagere af hjælp efter serviceloven. I de resterende er der forskelle vedrørendefor eksempel særlige fokusområder og risikovurdering.Flest tilsyn i kommuner med politisk godkendte retningslinjerDet oplyste antal tilsynsbesøg for personer omfattet af personkredsen i retssikkerhedslovens §16 a - både de gennemførte i 2007 og de planlagte (2008) – er et gennemsnit for helepersonkredsen i kommunen. Dette gennemsnit kan dække over, at nogle personer har haftflere tilsyn og andre måske ingen tilsyn i løbet af året.Antallet af gennemsnitlige årlige tilsynsbesøg i forhold til domfældte mfl. var større og typiskover et i kommuner med politisk godkendte retningslinjer, end det var i andre kommuner.Kommunalbestyrelsen i nogle kommuner har for tilsynet efter retssikkerhedslovens § 16 agodkendt særlige retningslinjer, der ligger ud over procedurer og eller rutiner for detpersonrelaterede tilsyn, jf. servicelovens § 148, stk. 1. For borgere i social boform er det 4kommuner, og for borgere uden for social boform er det 7 kommuner. Den enkelte kommunekan have godkendte særlige retningslinjer for såvel domfældte mfl. i som uden for socialboform.
8
KOMMUNERS TILSYN MED DOMFÆLDTE UDVIKLINGSHÆMMEDE MFL.
Flest tilsyn med domfældte mfl. uden for social boformMens der på de mange områder ikke er større forskel på indholdet i tilsynet med domfældtemfl., uanset om der er tale om personer i eller uden for social boform, er det ikke tilfældetmed hensyn til antallet af tilsynsbesøg. Uden for social boform er såvel det gennemførte antaltilsynsbesøg i 2007 som det planlagte antal tilsyn efter særlige retningslinjer (2008) større forpersoner uden for social boform end i social boform.I forhold til arbejdet med handleplaner for den enkelte person, inddrog kommunen i 2007også i højere grad leverandøren af social service i dette arbejde, når der var tale om endomfældt mfl. i social boform.
KAPITEL 2 TILSYNET MED DOMFÆLDTE MFL.
9
2Tilsynet meddomfældte mfl.89 ud af landets 98 kommuner har besvaret spørgeskemaet om tilsyn, jf. retssikkerhedslovens§ 16 a, med domfældte mfl. Det svarer til en svarprocent på 91.Udover spørgsmål om tilsyn, jf. retssikkerhedslovens § 16 a, omfatter spørgeskemaetkommunernes arbejde med handleplaner og løbende opfølgning af de enkelte sager.Spørgeskemaet omfatter domfældte mfl. såvel uden for som i social boform, herunder i sikretafdeling (Kofoedsminde, Lolland Kommune).
2.1Det personrelaterede tilsynSiden den 1. januar 2007 har kommunalbestyrelsen haft myndighedsansvaret for at føretilsyn med domfældte mfl., jf. retssikkerhedslovens § 16 a.Flere kommuner, især i region Syddanmark, oplyser, at regionen eller en anden kommuneefter aftale udfører opgaver i forbindelse med tilsynet med personkredsen, der er omfattet afretssikkerhedslovens § 16 a. Regionen kan have udarbejdet retningslinjer, som de enkeltekommunalbestyrelser har tilsluttet sig.
2.1.1Kommunerne med tilsyn med domfældte mfl.89 kommuner har indberettet til undersøgelsen. Heraf har 88 kommuner oplyst, om de i 2007havde tilsyn med domfældte mfl. med ophold i eller uden for social boform.I de 65 kommuner, der i 2007 havde tilsyn med domfældte mfl., havde 20 kommuner alenetilsyn med domfældte mfl. i social boform, 8 kommuner havde alene tilsyn med domfældtemfl. uden for social boform, og 37 kommuner havde tilsyn med domfældte mfl. såvel i somuden for social boform. Det vil sige, at i alt 57 af de 65 kommuner havde tilsyn meddomfældte mfl. i social boform, og 45 kommuner havde tilsyn med domfældte mfl. uden forsocial boform,jf. tabel 2.1.
10 KOMMUNERS TILSYN MED DOMFÆLDTE UDVIKLINGSHÆMMEDE MFL.
Tabel 2.1Antal kommuner med tilsyn med domfældte mfl. 2007Tilsyn i social boformTilsyn uden for social boformUden tilsyn uden for socialboformI alt20572331438837Uden tilsyn i social boform8I alt45
Anm.: Tabellen omfatter 88 ud af de 89 kommuner, der har indberettet til undersøgelsen
55 ud af de 57 kommuner med tilsyn med domfældte mfl. i social boform har oplyst, at de ialt i 2007 havde tilsyn med 293 domfældte mfl. i social boform.43 ud af de 45 kommuner med tilsyn med domfældte mfl. uden for social boform harindberettet, at de i alt havde tilsyn med 117 domfældte mfl. uden for social boform i 2007.Der er således i alt indberettet tilsyn med i alt 410 domfældte mfl.
2.1.2Særlige retningslinjer i forbindelse med tilsynUd af de 89 kommuner, der har indberettet til undersøgelsen, har 36 kommuner (2008) ellergodt en tredjedel af kommunerne fastsat særlige retningslinjer for procedurer og/eller rutineri forbindelse med tilsynet med domfældte mfl. i social boform. De særlige retningslinjer er i17 ud af de 36 kommuner godkendt af kommunalbestyrelsen,jf. tabel 2.2.30 kommuner har fastsat særlige retningslinjer for tilsynet med domfældte mfl. uden forsocial boform. Heraf har kommunalbestyrelsen i 13 kommuner godkendt disse,jf. tabel 2.2.Tabel 2.2Kommuner med særlige retningslinjer for tilsyn. 2008Tilsyn i socialboformAntalJa, med godkendelse af kommunalbestyrelsenJa, uden godkendelse af kommunalbestyrelsenJa, uoplyst om godkendelseJa, i altNej, men der er planlagt retningslinjerNej, og der er ikke planlagt retningslinjerNej, uoplyst med hensyn til planlægningNej, i altTotalAnm.: Tabellen omfatter 89 kommuner.
Tilsyn uden for socialboformAntal1313430114175989Procent1515434124686610019174401242660100
Procent
1715436113755389
Som det fremgår af tabellen ovenfor, er der ikke stor forskel mellem kommunernes tilsynmed persongruppen, der er omfattet af retssikkerhedslovens § 16 a, i og uden for social
KAPITEL 2 TILSYNET MED DOMFÆLDTE MFL.
11
boform med hensyn til, om der er fastsat eller planlagt særlige retningslinjer, og om de ergodkendt af kommunalbestyrelsen.11 kommuner med tilsyn med domfældte mfl. i social boform og et tilsvarende antalkommuner med tilsyn med domfældte mfl. uden for social boform har oplyst, at de harplanlagt at udarbejde retningslinjer.Ikke altid samme retningslinjer som for andre modtagere af hjælp efter serviceloven19 kommuner med særlige retningslinjer for tilsynet med domfældte mfl. i social boform(2008) har ikke de samme retningslinjer for tilsynet med domfældte mfl. som for andremodtagere af hjælp efter serviceloven. Det gælder også for et tilsvarende antal kommunermed særlige retningslinjer for tilsynet med domfældte mfl. uden for social boform,jf. tabel
2.3.Tabel 2.3Retningslinjer for domfældte sammenholdt med andre modtagere af hjælp efter serviceloven. 2008Tilsyn i social boformAntal kommunerSamme retningslinjerIkke samme retningslinjerUoplystI alt1913436Procent533611100Tilsyn uden for social boformAntal kommuner199230Procent63307100
Anm.: Tabellen omfatter 36 kommuner med særlige retningslinjer i social boform og 30 kommuner med særligeretningslinjer uden for social boform
Forskellene i retningslinjerne for domfældte mfl., der opholder sig henholdsvis i og uden forsocial boform, består for eksempel i, at der kan være særlige fokusområder og hensyn.Derudover kan antallet af opfølgninger afhænge af opholdsstedet. Endelig kan aspekter irelation til risikovurderingen afhænge af borgerens opholdssted.Der kan være særlige retningslinjer for boformer, der er målrettet domfældte mfl., det vil sigefor det driftsorienterede tilsyn. En kommune nævner således, at ”personer omfattet afpersonkredsen har ophold på institutioner med særlige retningslinjer”.
2.1.3Særlige retningslinjer i forbindelse med tilsyn med personkredsen efter § 16 aIndholdet i de særlige retningslinjer er ikke videre afhængig af, om den domfældte bor i ensocial boform eller ej,jf. tabel 2.4.Ud af de 36 kommuner med særlige retningslinjer for tilsyn med domfældte mfl. i socialboform (2008) indgår opfølgning på tilsyn i 33 kommuner, svarende til 92 procent, indholdetaf tilsyn i 31 kommuner, svarende til 86 procent, og hyppighed af tilsyn i 28 kommuner,svarende til 78 procent. 7 kommuner har oplyst, at ’Andet’ indgår i retningslinjerne.
12 KOMMUNERS TILSYN MED DOMFÆLDTE UDVIKLINGSHÆMMEDE MFL.
Tilsvarende fordeling gør sig gældende med hensyn til opfølgning på tilsyn uden for socialboform,jf. tabel 2.4.Dette ’Andet’ vedrører for eksempel arbejde med beboerens forståelse af dommen og arbejdemed at reducere fremtidig kriminel adfærd. Derudover vedrører det samarbejde mellemsagsbehandler og tilsynsførende samt mellem kommunen og anklagemyndigheden.Tabel 2.4Indholdet i de særlige retningslinjer for tilsyn med personkredsen omfattet af § 16 a, 2008Tilsyn i social boformAntal kommunerOpfølgning på tilsynIndhold af tilsynHyppighed af tilsynAndetI alt333128736Procent92867819100Tilsyn uden for social boformAntal kommuner282624830Procent93878027100
Anm.: Tabellen omfatter 36 kommuner med tilsyn i social boform og 30 kommuner med tilsyn uden for social boform.Procentandelen summer ikke til 100, da kommunerne har mulighed for flere markeringer
Nærmere om indholdet af det udførte tilsynAnkestyrelsens spørgsmål til kommunerne med hensyn til indholdet af det udførte tilsyn harværet forskellige, afhængigt af om tilsynet vedrører en person i eller uden for social boform.Det kan ses på baggrund af, at den domfældte i social boform mere løbende er i kontakt medsocialfagligt personale, og at de sociale boformer er omfattet af Tilbudsportalen. De to sætoplysninger kan derfor ikke umiddelbart sammenstilles.Indholdet af tilsyn efter § 16 a i social boform omfatter ofte det socialpædagogiske tilbud31 kommuner med tilsyn i social boform har fastsat særlige retningslinjer for indholdet aftilsyn (2008). Heraf har 30 særlige retningslinjer for det socialpædagogiske indhold og 27kommuner har tilbuddets indhold i øvrigt i forhold til den enkelte beboers trivsel,jf. tabel2.5.
KAPITEL 2 TILSYNET MED DOMFÆLDTE MFL.
13
Tabel 2.5Områder der indgår i retningslinjer om tilsynets indhold. I social boform. 2008Antal kommunerTilbuddets socialpædagogiske indhold i forhold til den enkelte beboerTilbuddets indhold i øvrigt i forhold til den enkelte beboeres trivselTilbuddets indhold, som det f.eks. fremgår af TilbudsportalenAnvendelse af ekstern ekspertise i forbindelse med tilsynetUdarbejdelse af en risikovurdering i forbindelse med tilsynetTilbuddets indhold i forhold til den enkelte beboeres sundhedAndetI alt302720201917731Procent97876565615523100
Anm.: Tabellen omfatter 31 kommuner, hvor tilsynets indhold indgår i retningslinjer. Procentandelene summer ikke til100, da kommunerne har mulighed for flere markeringer
Som uddybning af ’Andet’ oplyser kommunerne sikring af ekspertise, supplerende hjælpefter de særlige behov, den enkelte kan have.Indholdet af tilsyn uden for social boform omfatter ofte den domfældtes trivsel26 kommuner med tilsyn uden for social boform har oplyst, at de har fastsat særligeretningslinjer for indholdet af tilsynet (2008). Heraf har 25 kommuner særlige retningslinjerfor den enkeltes trivsel og 23 kommuner for det socialpædagogiske indhold i forhold til denenkelte,jf. tabel 2.6.Tabel 2.6Områder der indgår i retningslinjer om tilsynets indhold. Uden for social boform. 2008Antal kommunerDet socialpædagogiske indhold i forhold til den enkelte beboerDen enkelte beboers trivselAnvendelse af ekstern ekspertise i forbindelse med tilsynetUdarbejdelse af en risikovurdering i forbindelse med tilsynetDet sundhedsmæssige indhold i forhold til den enkelte beboerAndetI alt2325171713626Procent889665655023100
Anm.: Tabellen omfatter 26 kommuner, hvor tilbuddets indhold indgår i retningslinjer. Procentandelene summer ikke til100, da kommunerne har mulighed for flere markeringer
Som uddybning af ’Andet’ oplyser kommunerne sikring af ekspertise, supplerende hjælpefter de særlige behov, den enkelte kan have. Det svarer til domfældte mfl. i social boform.Antallet af tilsynsbesøg er mindst et og ofte flere efter de særlige retningslinjerAlle kommuner, der har oplyst om hyppigheden af tilsyn i retningslinjerne, har mindst ettilsyn om året i gennemsnit (2008). Der er tale om et gennemsnit pr. domfældt mfl. ikommunen. Det kan dække over, at der gennemføres hyppige tilsyn over for nogle, mens der
14 KOMMUNERS TILSYN MED DOMFÆLDTE UDVIKLINGSHÆMMEDE MFL.
ikke er gennemført tilsyn over for andre. Der er hyppigere gennemført tilsyn uden for end isocial boform,jf. tabel 2.7.Tabel 2.7Hyppighed af tilsyn årligt, jf. særlige retningslinjer. 2008Tilsyn i social boformAntal kommuner1 tilsyn1,1 - 2 tilsynFlere end 2 tilsynUoplystI alt1753328Procent61181111100Tilsyn uden for social boformAntal kommuner1218324Procent5043313100
Anm.: Tabellen omfatter 28 kommuner med særlige retningslinjer i social boform og 24 kommuner med særligeretningslinjer uden for social boform. Procentandelene summer ikke til 100, da kommunerne har mulighed for fleremarkeringer
Om domfældte mfl. i social boform nævner en kommune: ”Der vil være flere tilsynsbesøgumiddelbart efter dommen, og indtil foranstaltningen er på plads”. Samme kommunenævner om tilsynet med domfældte mfl. uden for social boform ”Der er store variationer påantallet af tilsynsbesøg … alt efter status i den konkrete sag.” Om domfældte mfl. i socialboform nævner flere kommuner, at boformen har den daglige kontakt.Afhænger opfølgningen på tilsyn med personkredsen efter § 16 a af boformen?Kommunernes opfølgning på tilsyn efter § 16 a er stort set det samme i som uden for socialboform.33 kommuner har oplyst, at opfølgning på tilsyn indgår i retningslinjerne for tilsyn meddomfældte mfl. i social boform (2008). Heraf har 29 kommuner, svarende til 88 procent,oplyst, at der i opfølgningen indgår handleplaner, 27 kommuner, svarende til 82 procent, atder indgår tidligere tilsynsrapporter, og 5 kommuner, svarende til 15 procent, nævner’Andet’. Stort set tilsvarende billede gælder forholdene uden for social boform,jf. tabel 2.8.Tabel 2.8Områder, der indgår i opfølgning på tilsyn med domfældte mfl. 2008Tilsyn i social boformAntal kommunerHandleplanerTidligere tilsynsrapporterAndetI alt2927533Procent888215100Tilsyn uden for social boformAntal kommuner2223328Procent798211100
Anm.: Tabellen omfatter 33 kommuner med særlige retningslinjer i social boform og 28 kommuner med særligeretningslinjer uden for social boform
KAPITEL 2 TILSYNET MED DOMFÆLDTE MFL.
15
2.1.4Personkredsens samtaler med tilsynsførendeDer er i undersøgelsen fokus på, om domfældte mfl. i social boform har en personlig samtalemed den tilsynsførende i forbindelse med tilsynet. Det sker for at afdække, om der er endirekte kontakt, eller om den tilsynsførende alene har en mere indirekte kontakt gennem detpersonale, beboeren omgås til dagligt.Af de 36 kommuner, der har særlige retningslinjer for domfældte mfl. i social boform (2008),oplyser 30 kommuner, at der skal være en personlig samtale mellem beboeren og dentilsynsførende. Det svarer til 83 procent.
2.1.5Hyppighed af personrelateret tilsynsbesøg i 2007Spørgsmålene om antal gennemførte tilsyn angår kalenderåret 2007.Der er i gennemsnit gennemført flere tilsyn uden for social boform end i social boform i 2007.Næsten alle kommuner har oplyst om mindst et tilsyn,jf. tabel 2.9.57 kommuner har oplyst, at de i 2007 havde tilsyn med domfældte mfl. i social boform. Herafhar 15 kommuner, svarende til 26 procent, oplyst om et gennemsnitligt antalpersonrelaterede tilsyn på flere end to,jf. tabel 2.9.45 kommuner har oplyst, at de i 2007 havde tilsyn med domfældte mfl. uden for socialboform. Heraf har 18 kommuner, svarende til 40 procent, oplyst om gennemsnitligt antalpersonrelaterede tilsyn på flere end to. Der er således større fokus på hyppighed aftilsynsbesøg uden for end i social boform,jf. tabel 2.9.Tabel 2.9Faktisk hyppighed af personrelateret tilsyn. 2007Tilsyn i social boformAntal kommuner0 tilsynFærre end 1 tilsyn1 tilsyn1,1- 2 tilsynFlere end 2 tilsynUoplystI alt20241115557Procent404219269100Tilsyn uden for social boformAntal kommuner1018418445Procent20409409100
Anm.: Tabellen omfatter 57 kommuner med tilsyn i social boform og 45 kommuner med tilsyn uden for social boform
Flest tilsynsbesøg i kommuner med politisk godkendte særlige retningslinjerAntallet af tilsynsbesøg er markant større i kommuner med retningslinjer, der er godkendt afkommunalbestyrelsen end i andre kommuner (2008),jf. figur 2.1.
16 KOMMUNERS TILSYN MED DOMFÆLDTE UDVIKLINGSHÆMMEDE MFL.
Der skal gøres opmærksom på, at antallet af kommuner med godkendte retningslinjer fortilsyn med personkredsen, der er omfattet af retssikkerhedslovens § 16 a, er begrænset. Der eri alt 13 kommuner med godkendte retningslinjer i social boform og 9 kommuner medretningslinjer uden for social boform. Der er således i alt 22 godkendte retningslinjer. Denenkelte kommune kan have godkendte retningslinjer for såvel domfældte mfl. i som uden forsocial boform. De i alt 22 godkendte retningslinjer kan således henføres til et mindre antalkommuner.Figur 2.1Tilsynsbesøg i kommuner med eller uden retningslinjer, der er godkendt af kommunalbestyrelsen
Kommuner20151050Under 1 tilsynGodkendte retningslinjer1 tilsynIkke godkendte retningslinjerOver 1 tilsynAntal tilsyn
2.2Arbejdet med handleplaner, jf. servicelovens § 141Særlige retningslinjer for procedurer og/eller rutiner for arbejdet med handleplaner for domfældte mfl.57 kommuner havde tilsyn med domfældte mfl. i social boform. Heraf har 15 kommunerfastsat særlige retningslinjer for procedurer og/eller rutiner for arbejdet med handleplaner(2008). Af de 42 kommuner, der ikke har særlige retningslinjer for procedurer og/eller rutinerfor arbejdet med handleplaner (2008), har 6 oplyst, at det er planlagt at udarbejde sådannesærlige retningslinjer.45 kommuner havde tilsyn med domfældte mfl. uden for social boform. Heraf har 13kommuner fastsat særlige retningslinjer for procedurer og/eller rutiner for arbejdet medhandleplaner. Af de 32 kommuner, der ikke har særlige retningslinjer for procedurer og/ellerrutiner for arbejdet med handleplaner, har seks kommuner oplyst, at det er planlagt atudarbejde sådanne særlige retningslinjer.
KAPITEL 2 TILSYNET MED DOMFÆLDTE MFL.
17
To kommunalbestyrelser har godkendt særlige retningslinjer for domfældte mfl. i og uden forsocial boform,jf. tabel 2.10.Tabel 2.10Særlige retningslinjer for arbejdet med handleplaner. 2008Tilsyn i social boformAntalkommunerJa, med godkendelse af kommunalbestyrelsenJa, uden godkendelse af kommunalbestyrelsenJa, i altNej, men der er planlagt retningslinjerNej, og der er ikke planlagt retningslinjerNej, i altTotal21315636425742326116374100ProcentTilsyn uden for social boformAntalkommuner21113626324542429135871100Procent
Anm.: Tabellen omfatter 57 kommuner med tilsyn i social boform og 45 kommuner med tilsyn uden for social boform.
Særlige retningslinjer for arbejdet med handleplaner kan blandt andet indeholde, atkommunen fokuserer på arbejdet med at begrænse fremtidig kriminalitet. Vedrørendedomfældte mfl. på landets eneste sikrede afdeling, Kofoedsminde, Lolland Kommune,deltager Lolland Kommune i beboernes behandlingsmøder 1 gang om året. På mødernedrøftes handleplanerne for den enkelte borger.Inddragelse af leverandører i arbejdet med handleplaner for domfældte mfl.57 kommuner har tilsyn med domfældte mfl. i social boform. Heraf inddrager 45 kommunerleverandører i arbejdet med udarbejdelse af handleplaner og 50 kommuner i arbejdet medopfølgning på handleplaner (2008).45 kommuner har tilsyn med domfældte mfl. uden for social boform. Heraf inddrager 33kommuner leverandører i arbejdet med udarbejdelse af handleplaner og 37 kommuner iarbejdet med opfølgning på handleplaner.Uanset hvilken boform, personen har, inddrager flere kommuner leverandørerne iopfølgningen på handleplanen end i udarbejdelsen af handleplanen,jf. tabel 2.11.Inddragelsen har et varierende omfang. Fra et bidrag i form af faglige udtalelser/status påpædagogisk arbejde over delhandleplaner/pædagogiske handleplaner til (udkast til)handleplaner.
18 KOMMUNERS TILSYN MED DOMFÆLDTE UDVIKLINGSHÆMMEDE MFL.
Tabel 2.11Inddragelse af leverandører i arbejdet med handleplaner. Antal kommuner. 2008Tilsyn i social boformJaLeverandør inddrages i udarbejdelsen af handleplanerLeverandør inddrages i opfølgningen på handleplaner4550Nej116I alt5656Tilsyn uden for social boformJa3337Nej126I alt4543
Anm: Tabellen omfatter 57 kommuner med tilsyn med domfældte mfl. i social boform. Heraf har 56 kommuner svaret påde to spørgsmål om inddragelse af leverandør. Tabellen omfatter 45 kommuner med tilsyn med domfældte mfl. udenfor social boform. Alle har svaret på spørgsmålet om inddragelse i udarbejdelsen af handleplaner, og 43 påspørgsmålet om opfølgning på handleplaner
Opfølgning på handleplaner sker i flere tilfælde gennem samarbejde mellem sagsbehandler,borger og leverandør.Der udarbejdes typisk handleplanKommunerne har ofte udarbejdet en handleplan for domfældte mfl. (2008). Det sker hyppigstfor domfældte mfl. med ophold i social boform.Kommunerne har for alle udarbejdet en handleplan i 42 ud af de 57 de kommuner, der hartilsyn med domfældte mfl. med ophold i social boform (2008),jf. tabel 2.12.I 26 ud af de 45 kommuner, der har tilsyn med domfældte mfl. med ophold uden for socialboform, har kommunen udarbejdet en handleplan for alle domfældte mfl.,jf. tabel 2.12.2.12Procentandel beboere med en handleplan. 2008Tilsyn i social boformAntal kommuner100 procent har handleplan99-1 procent har handleplan0 procent har handleplanUoplystI alt4277157Procent7412122100Tilsyn uden for social boformAntal kommuner2678445Procent5816189100
Anm: Tabellen omfatter 57 kommuner med tilsyn i social boform og 45 kommuner med tilsyn uden for social boform
I langt de fleste kommuner takker ingen domfældt mfl. i social boform nej til handleplanI 51 ud af de 57 kommuner, svarende til 90 procent, der har tilsyn med domfældte mfl. medophold i social boform (2008), har ingen domfældt mfl. takket nej til at få udarbejdet enhandleplan,jf. tabel 2.13. Det er en større andel i forhold til kommuner, der har tilsyn meddomfældte mfl. uden for social boform. Her har ingen domfældt mfl. takket nej til at fåudarbejdet en handleplan i 33 ud af de 45 kommuner, svarende til 73 procent,jf. tabel 2.13.
KAPITEL 2 TILSYNET MED DOMFÆLDTE MFL.
19
2.13Procentandel beboere, der har takket nej til handleplan. 2008Tilsyn i social boformAntal kommunerIngen har takket nej til handleplan1-99 procent har takket nej tilhandleplanAlle har takket nej til handleplanUoplystI alt0357.51001645213100513Procent905Tilsyn uden for social boformAntal kommuner335Procent7311
Anm: Tabellen omfatter 57 kommuner med tilsyn i social boform og 45 kommuner med tilsyn uden for social boform
Det faktiske antal opfølgninger er mindst en årlig og ofte flereUd af de 57 kommuner med tilsyn med domfældte mfl. i social boform har 29 kommuner,svarende til 51 procent, oplyst, at der sket en opfølgning i 2007. Billedet er næsten det sammefor tilsyn med domfældte uden for social boform,jf. tabel 2.14.Det typiske antal opfølgninger var i 2007 en gang, mens cirka 40 procent af kommunernemed tilsyn i gennemsnit havde flere opfølgninger på handleplanen over for den enkelteperson, der er omfattet af personkredsen af retssikkerhedslovens § 16 a,jf. tabel 2.14.Tabel 2.14Faktisk antal opfølgninger på handleplan. 2007Tilsyn i social boformAntal kommuner0 opfølgningerFærre end 1 opfølgning1 opfølgning1,1- 2 opfølgningerFlere end 2 opfølgningerUoplystI alt10291013457Procent205118237100Tilsyn uden for social boformAntal kommuner3020116545Procent7044241311100
Anm.: Tabellen omfatter 57 kommuner med tilsyn i social boform og 45 kommuner med tilsyn uden for social boform.Procentandelen summer ikke til 100 på grund af afrunding
Planlagt hyppighed af opfølgningerUd af de 57 kommuner med tilsyn med domfældte mfl. i social boform har 21 kommuner,svarende til ca. en tredjedel oplyst, at kommunalbestyrelsen har planlagt hyppigheden afopfølgning på en handleplan (2008). Billedet er næsten det sammen for kommuner med tilsynmed domfældte mfl. uden for social boform,jf. tabel 2.15.
20 KOMMUNERS TILSYN MED DOMFÆLDTE UDVIKLINGSHÆMMEDE MFL.
Tabel 2.15Planlagt antal opfølgninger på handleplan. 2008Tilsyn i social boformAntal kommunerJaNejUoplystI alt2132457Procent37567100Tilsyn uden for social boformAntal kommuner1428345Procent31627100
Anm.: Tabellen omfatter 57 kommuner med tilsyn med domfældte mfl. i social boform og 45 kommuner med tilsyn meddomfældte mfl. uden for social boform.
Næsten alle kommuner tager afsæt i den udarbejdede handleplanI forbindelse med det personrelaterede tilsyn med personkredsen, der er omfattet afretssikkerhedslovens § 16 a, tager næsten alle kommuner afsæt i den udarbejdedehandleplan. Og det sker i forbindelse med tilsynet med domfældte mfl. såvel i som uden forsocial boform.Det oplyser således 50 ud af de 57 kommuner, svarende til 88 procent, med tilsyn meddomfældte mfl. i social boform (2008), og billedet er det samme for kommuner med tilsynmed domfældte mfl. uden for social boform,jf. tabel 2.16.Tabel 2.16Personrelaterede tilsyn med afsæt i handleplan. 2008Tilsyn i social boformAntal kommunerDer tages afsæt i den udarbejdede handleplanDer tages ikke afsæt i den udarbejdede handleplanUoplystI alt504357Procent8875100Tilsyn uden for social boformAntal kommuner384345Procent8497100
Tabellen omfatter 57 kommuner med tilsyn med domfældte mfl. i social boform og 45 kommuner med tilsyn meddomfældte mfl. uden for social boform.
Opfølgning på handleplan sikres også på anden visSom nævnt ovenfor er der en nær sammenhæng mellem det personrelaterede tilsyn forpersonkredsen, der er omfattet af retssikkerhedslovens § 16 a, og handleplanen forpersonkredsen. Opfølgningen på handleplanen sikres imidlertid også på anden vis. 38 ud afde 57 kommuner med tilsyn med domfældte mfl. i social boform, eller ca. to tredjedele, følgerogså på anden vis op på handleplanen over for domfældte mfl. i social boform (2008). Billedeter stort set det samme med domfældte mfl. uden for social boform,jf. tabel 2.17.
KAPITEL 2 TILSYNET MED DOMFÆLDTE MFL.
21
Tabel 2.17Anden opfølgning på handleplan. 2008Tilsyn i social boformAntal kommunerDer sikres også på anden vis, at derfølges op på handleplanDer sikres ikke på anden vis, at derfølges op på handleplanUoplystI alt2574100545111001730132938Procent67Tilsyn uden for social boformAntal kommuner27Procent60
Tabellen omfatter 57 kommuner med tilsyn med domfældte mfl. i social boform og 45 kommuner med tilsyn meddomfældte mfl. uden for social boform. Procentandelen summer ikke til 100 på grund af afrunding.
Som eksempler på, hvordan der også følges op på en handleplan nævner kommunerne, at deri tilfælde, hvor der opstår problemer, er særlig tæt kontakt fra leverandør til myndighed. Detkan dreje sig om retssikkerheden, hvor tilsynet med den domfældte og det personrelateredetilsyn udføres af henholdsvis en tilsynskonsulent og myndighedsafdelingen.
2.3Supplerende retningslinjer for tilsyn, jf. retssikkerhedslovens §16 aKommunerne er spurgt, om de har supplerende retningslinjer for tilsynet efterretssikkerhedslovens § 16 a i forhold til det personrelaterede tilsyn, jf. servicelovens § 148, stk.1.Ud af de 57 kommuner, der har tilsyn med domfældte mfl. i social boform, har 15kommuner, svarende til ca. en fjerdedel, fastsat supplerende retningslinjer for tilsynet, jf.retssikkerhedslovens § 16 a (2008). Ud af de 15 kommuner har 4 kommuner, svarende til 7procent oplyst, at retningslinjerne er godkendt af kommunalbestyrelsen. Billedet er stort setdet samme med tilsyn med domfældte mfl. uden for social boform,jf. tabel 2.18.Som eksempler på supplerende retningslinjer har kommunerne blandt andet oplystinddragelse af ekspertise fra regionen og anvendelse af vejledningsmateriale fra NDU(Netværket vedrørende Domfældte Udviklingshæmmede).
22 KOMMUNERS TILSYN MED DOMFÆLDTE UDVIKLINGSHÆMMEDE MFL.
Tabel 2.18Supplerende retningslinjer for tilsynet efter § 16 a i forhold til tilsynet efter servicelovens § 148, stk. 1,om personrelateret tilsyn. 2008Tilsyn i social boformAntal kommunerJa, med godkendelse af kommunalbestyrelsenJa, uden godkendelse af kommunalbestyrelsenJa, i altNejUoplyst om ja eller nejTotal5741115411Procent71926722100Tilsyn uden for social boformAntal kommuner391231245Procent72027694100
Anm.: Tabellen omfatter 57 kommuner med tilsyn i social boform og 45 kommuner med tilsyn uden for social boform.
2.4Løbende opfølgning af de enkelte sager, jf. servicelovens §148, stk. 22.4.1Supplerende retningslinjer for opfølgningen af de enkelte sagerUd af de 57 kommuner, der har tilsyn med domfældte mfl. i social boform, har 27kommuner, svarende til 47 procent, enten fastsat eller planlagt fastsat supplerenderetningslinjer for opfølgning af de enkelte sager (2008). Ud af 15 kommuner medretningslinjer har 4 kommuner, eller 7 procent af de 57 kommuner, oplyst, atretningslinjerne er godkendt af kommunalbestyrelsen. Billedet svarer i store træk til billedetaf kommuner med tilsyn med domfældte mfl. uden for social boform,jf. tabel 2.19.Andelen af kommuner, der har domfældte udviklingshæmmede mfl., men som ikke har ellerplanlægger at udarbejde retningslinjer, er ca. halvdelen, såvel i som uden for social boform,jf. tabel 2 19.
KAPITEL 2 TILSYNET MED DOMFÆLDTE MFL.
23
Tabel 2.19Supplerende retningslinjer for opfølgning af de enkelte sager. 2008Tilsyn i social boformAntal kommunerJa, med godkendelse af kommunalbestyrelsenJa, uden godkendelse af kommunalbestyrelsenJa, i altNej, men der er planlagt retningslinjerNej, og der er ikke planlagt retningslinjerNej, uoplyst med hensyn til planlægningNej, i altUoplyst om ja eller nejTotal411151227241157Procent7192621474722100Tilsyn uden for social boformAntal kommuner7714622230145Procent16163113494672100
Anm.: Tabellen omfatter 57 kommuner med tilsyn i social boform og 45 kommuner med tilsyn uden for social boform.
Som områder for supplerende retningslinjer nævner kommunerne vejledning fra Detlandsdækkende Netværk vedrørende Domfældte Udviklingshæmmede (NDU) og særligeindmeldinger med sigtet at begrænse fremtidig kriminalitet.
2.4.2Tidsfrister for opfølgning på indsatsen over for domfældte mfl.Ud af de 57 kommuner, der har tilsyn med domfældte mfl. i social boform, har 36kommuner, svarende til 63 procent, fastsat tidsfrister for den løbende opfølgning (2008) påindsatsen over for personkredsen. Billedet er det samme for den løbende opfølgningkommunerne, der har tilsyn med domfældte mfl. uden for social boform,jf. tabel 2.20.Tabel 2.20Fastsættelse af tidsfrister for den løbende opfølgning. 2008Tilsyn i social boformAntalkommunerDer er fastsat tidsfrister for den løbende opfølgningDer er ikke fastsat tidsfrister for den løbende opfølgningUoplystI alt361925763334100ProcentTilsyn uden for social boformAntalkommuner271714560382100Procent
Anm.: Tabellen omfatter 57 kommuner med tilsyn med domfældte mfl. i social boform og 45 kommuner med tilsyn meddomfældte mfl. uden for social boform.
Der sker typisk en opfølgning årligtFor de kommuner, der har fastsat tidsfrister for den løbende opfølgning, er billedet detsamme, uanset om der er tale om domfældte i eller uden for social boform. Der er typiskfastsat opfølgning til 1 gang årligt (2008),jf. tabel 2.21.
24 KOMMUNERS TILSYN MED DOMFÆLDTE UDVIKLINGSHÆMMEDE MFL.
Tabel 2.21Antal opfølgninger fastsat af kommunalbestyrelsen. 2008Tilsyn i social boformAntal kommuner1 opfølgning1,1- 2 opfølgningerFlere end 2I alt265536Procent721414100Tilsyn uden for social boformAntal kommuner194427Procent701515100
Anm.: Tabellen omfatter 36 kommuner med fastsat antal opfølgninger med domfældte mfl. i social boform og 27kommuner med fastsat antal opfølgninger med domfældte mfl. uden for social boform
2.4.3Personlig samtale mellem den tilsynsførende og beboer i social boformI forbindelse med den løbende opfølgning tages der typisk en personsamtale mellem dentilsynsførende og beboeren i social boform. Det er således tilfældet i 47 ud af de 57kommuner, svarende til 82 procent, der har tilsyn med domfældte mfl. i social boform (2008).4 ud af de 57 kommuner var uoplyste,jf. tabel 2.22.Tabel 2.22Personlig samtale mellem den tilsynsførende og beboeren i social boform. 2008AntalkommunerDer tages en personlig samtale med den tilsynsførendeDer tages ikke en personlig samtale med den tilsynsførendeUoplystI altAnm.: Tabellen omfatter 57 kommuner med tilsyn med domfældte mfl. i social boform
Procent82117100
476457
BILAG1DATAGRUNDLAG
25
Bilag 1Datagrundlag1Spørgeskema og svarprocentGrundlaget for rapporten er kommunernes besvarelse af et elektronisk spørgeskema for allekommuner om tilsynet med personkredsen, der er omfattet af retssikkerhedslovens § 16 a(domfældte udviklingshæmmede mfl.)89 kommuner svarende til 91 procent af landets kommuner har besvaret spørgeskemaet.For det nærmere indhold af skemaet henvises tilbilag 3.Flere kommuner især i region Syddanmark oplyser, at regionen eller en anden kommuneefter aftale udfører opgaver i forbindelse med tilsynet. Men uanset dette forhold så indgåralle de 89 besvarende kommuner i undersøgelsen med selvstændige besvarelser.
2Metode og afgrænsningKvantitativ kortlægningUndersøgelsen er en kvantitativ kortlægning af kommunernes tilsyn mv. med personkredsen,der er omfattet af § 16 a i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område(domfældte udviklingshæmmede). Formålet er at få et billede af kommunernes bevågenhedmed tilsynet med domfældte udviklingshæmmede mfl. Udførelsen af tilsynet kan væreafhængig af, om personen opholder sig i en boform med døgndækning, hvor vedkommendeer under et mere konstant opsyn, eller i eget hjem i øvrigt. Undersøgelsen har fokus på, omkommunerne har særlige retningslinjer, herunder om de er politisk godkendte. Der erligeledes fokus på, om der er planlagt særlige retningslinjer og på hyppigheden af tilsynafhængig af, om personen opholder sig i en social boform eller i eget hjem i øvrigt.PersonkredsUndersøgelsen omfatter personer, der er omfattet af retssikkerhedslovens § 16 a. Det vil sigepersoner med betydeligt og varigt nedsat funktionsevne, som i henhold til dom eller kendelseeller som vilkår for tiltalefrafald eller prøveløsladelse skal undergives tilsyn af de socialemyndigheder. I undersøgelsen indgår personkredsen, der er omfattet af retssikkerhedslovens§ 16 a, uanset boform.Undersøgelsen er tilrettelagt, så der besvares særskilt for personer med ophold i en socialboform og med ophold i eget hjem i øvrigt i de enkelte spørgsmål. Opdelingen er foretaget ud
26 KOMMUNERS TILSYN MED DOMFÆLDTE UDVIKLINGSHÆMMEDE MFL.
fra Rigsadvokatens oversigt over foranstaltninger, jf. Rigsadvokatens meddelelse nr. 5/2007,der fremgår af bilag 2 om regelgrundlaget.For regelgrundlaget for tilsyn mv. i øvrigt henvises ligeledes til bilag 2.Undersøgelsestidspunkt og de undersøgte perioderUndersøgelsen er gennemført i perioden september - december 2008. Det vil sige knap to årefter kommunalreformen, hvor kommunalbestyrelser/regionsråd fra den 1. januar 2007 harmyndighedsansvaret for at føre tilsyn. Hovedparten af spørgsmålene vedrørerundersøgelsestidspunktet og enkelte spørgsmål planlagte aktiviteter. Hyppigheden aftilsynsbesøg, opfølgninger på handleplaner og den løbende opfølgning af de enkelte sagervedrører også 2007.Den relativt lange undersøgelsesperiode afspejler, at undersøgelsen har været omfattendeisær for kommunerne. Det gælder for eksempel koordinering af svarene mellem flerepersoner/afdelinger.Gennemsnitligt antal tilsynI undersøgelsen har det været for omfattende at spørge kommunerne om antallet aftilsynsbesøg i forhold til den enkelte domfældte mfl. I stedet er der, som udtryk forkommunens tilsynsaktivitet, spurgt om de gennemførte tilsynsbesøg i 2007 og deplanlagte tilsyn på undersøgelsestidspunktet, som et gennemsnit for alle de personer, derer omfattet af personkredsen for retssikkerhedslovens § 16 a, domfældte mfl., ikommunen. Et sådan gennemsnit kan dække over, at nogle domfældte mfl. har haft fleretilsynsbesøg og andre måske ingen tilsyn i løbet af året. Det betyder også, at antallet afårlige tilsynsbesøg i gennemsnit kan være mindre end ét. For eksempel kan antallet aftilsynsbesøg være 0,5 i gennemsnit for alle domfældte mfl. i kommunen i de tilfælde, hvorkommunen har udført ét tilsyn med hver anden domfældte mfl.VejledningDer er i forbindelse med undersøgelsen sporet en del usikkerhed i kommunerne omregelsættet. Ankestyrelsen har derfor i forbindelse med undersøgelsen ydet vejledning heromog om afgrænsning af indholdet i spørgeskemaet.Test af spørgeskemaerInden undersøgelsen har spørgeskemaet vedrørende domfældte udviklingshæmmede mfl.været testet i en kommune.
BILAG 2
REGELGRUNDLAG
27
Bilag 2RegelgrundlagPersonkredsen, der er omfattet af retssikkerhedslovens § 16 a.I undersøgelsen indgår personkredsen, der er omfattet af retssikkerhedslovens § 16 a, uansetboform. Udførelsen af tilsynet kan være afhængig af, om personen opholder sig i en boformmed døgndækning, hvor vedkommende er under et mere konstant opsyn, eller i eget hjem iøvrigt.Undersøgelsen er derfor tilrettelagt, så der besvares særskilt for personer med ophold i ensocial boform og med ophold andetsteds.Opdelingen er foretaget ud fra Rigsadvokatensoversigt over foranstaltninger, jf. Rigsadvokatens meddelelse nr. 5/2007:
1. Personer med ophold i en social boform med døgndækning (servicelovens § 108), herunder isikret afdeling, omfatter personer med:- dom til anbringelse i sikret social boform for personer med vidtgående psykiske handicap (for tiden har aleneKofoedsminde sikrede afdelinger)- dom til anbringelse i en social boform for personer med vidtgående psykiske handicap, hvor kommunen harmulighed for (uden godkendelse fra retten) at bestemme, at personen skal blive overført til sikret afdeling- dom til anbringelse i en social boform- dom om tilsyn med kommunen, hvor kommunen har mulighed for (uden godkendelse fra retten) at bestemme, atpersonen skal have ophold i en social boform med døgndækning, og hvor kommunen har benyttet denne mulighed2. Personer med ophold andetsteds, omfatter personer med:- dom om tilsyn, hvor kommunen har mulighed for (uden godkendelse fra retten) at bestemme, at personen skal haveophold i en social boform med døgndækning, men hvor kommunen ikke har benyttet denne mulighed- dom om tilsyn af kommunen.
28 KOMMUNERS TILSYN MED DOMFÆLDTE UDVIKLINGSHÆMMEDE MFL.
Personrelateret tilsyn, jf. servicelovens § 148, stk. 1Kommunalbestyrelsen fører tilsyn, jf. servicelovens § 148, stk. 1, med de tilbud, somkommunalbestyrelsen i forhold til den enkelte person har truffet afgørelse om.
§ 148.Kommunalbestyrelsen i opholdskommunen, jf. §§ 9-9 b i lov om retssikkerhed og administration på det socialeområde, fører tilsyn med de tilbud, som kommunalbestyrelsen i opholdskommunen i forhold til den enkelte person hartruffet afgørelse om, jf. § 3, stk. 1. Tilsynet omfatter ikke det generelle driftsorienterede tilsyn, jf. 148 a.Denne bestemmelse betyder, at opgaverne skal tilrettelægges og udføres på en måde, så delever op til lovens krav og til de beslutninger om standard, som kommunalbestyrelsen hartruffet.Løbende opfølgning, jf. servicelovens § 148, stk. 2Kommunalbestyrelsen skal ud over tilsynet, jf. servicelovens § 148, stk. 1, løbende følge deenkelte sager, jf. servicelovens § 148, stk. 2, for at sikre sig, at hjælpen fortsat opfylder sitformål.
Stk. 2.Kommunalbestyrelsen i opholdskommunen, jf. §§ 9-9 b i lov om retssikkerhed og administration på det socialeområde, skal løbende følge de enkelte sager for at sikre sig, at hjælpen fortsat opfylder sit formål.Kommunalbestyrelsen skal herunder være opmærksom på, om der er behov for at yde andre former for hjælp.Opfølgningen skal ske ud fra modtagerens forudsætninger og så vidt muligt i samarbejde med denne.Kommunalbestyrelsen skal herunder være opmærksom på, om der er behov for at yde andreformer for hjælp. Heri ligger en helhedsvurdering i forhold til den enkelte persons forhold.Tilsyn, jf. retssikkerhedslovens § 16 aKommunalbestyrelsen fører, jf. retssikkerhedslovens § 16a, tilsyn med personer med betydeligog varigt nedsat psykisk funktionsevne, som i henhold til dom eller kendelse eller som vilkårfor tiltalefrafald eller prøveløsladelse skal undergives tilsyn af de sociale myndigheder.Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om ophold i en boform efter § 108 i serviceloven.
§ 16 a.Kommunalbestyrelsen fører tilsyn med personer med betydeligt og varigt nedsat psykisk funktionsevne, som ihenhold til dom eller kendelse eller som vilkår for tiltalefrafald eller prøveløsladelse skal undergives tilsyn af desociale myndigheder. Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om ophold i en boform efter § 108 i lov om socialservice.Stk. 2.Velfærdsministeren kan fastsætte regler om de sociale myndigheders tilsyn.
BILAG 2
REGELGRUNDLAG
29
Tilsynet udøves som udgangspunkt af opholdskommunen og hænger sammen med detpersonrelaterede tilsyn. Opholdkommunen kan, jf. retssikkerhedslovens § 9, stk. 6, når der ersærlige omstændigheder til det, indgå aftale med en tidligere opholdskommune om, at denfortsat har forpligtelsen til at yde hjælp. En sådan aftale kræver, at den pågældende personsiger god for, at tilsynsforpligtelsen/handlepligten forbliver i den tidligere opholdskommune.
Bilag 3Spørgeskemaer
SPØRGESKEMA TIL KOMMUNALBESTYRELSENom det personrelaterede tilsyn mv. med med domfældteudviklingshæmmede i eget hjem, jf. retssikkerhedslovens § 16a
Kommune:Kommunenummer:Kontaktperson:Kontaktpersons e-post adresse:Kontaktpersons telefonnummer/lokalnummer:
Tryk "OK" for at fortsætte.
OK
Personrelateret tilsyn mv. med domfældte udviklingshæmmede jf.retssikkerhedsloven §16a
Spørgeskemaet omfatter omfang og retningslinjer for det personrelaterede tilsyn, arbejdet medhandleplaner, løbende opfølgning i de enkelte sager og det kriminalpræventive tilsyn.I undersøgelsen indgår domfældte udviklingshæmmede uanset boform. Det antages, at udførelsen aftilsynet er afhængig af om personen opholder sig i en boform med døgndækning, hvor vedkommende erunder mere konstant opsyn, eller i eget hjem i øvrigt. Undersøgelser er derfor tilrettelagt, så der besvaressærskilt for domfældte udviklingshæmmede med ophold i en social boforn og med ophold i eget hjem i deenklete spørgsmål. Opdelingen er foretaget ud fra Rigsadvokatens oversigt over foranstaltninger, jf.Rigsadvokatens meddelelse nr. 5/2007.1. Personer med ophold i en social boform med døgndækning (SEL § 108), herunder i sikretafdeling,omfatter personer med:- dom til anbringelse i sikret social boform for personer med vidtgående psykiske handicap ( for tidenalene Kofoedsminde med sikrede afdelinger)- dom til anbringelse i en social boform for personer med vidtgående psykiske handicap, hvor kommunenhar mulighed for (uden godkendelse fra retten) at bestemme, at personen skal blive overført til sikretafdeling- dom til anbringelse i en social boform- dom om tilsyn med kommunen, hvor kommunen har mulighed for (uden godkendelse fra retten) atbestemme, at personen skal have ophold i en social boform med døgndækning, og hvor kommunen harbenyttet denne mulighed2. Personer med ophold i eget hjem i øvrigt,omfatter personer med:- dom om tilsyn , hvor kommunen har mulighed for (uden godkendelse fra retten) at bestemme , atpersonen skal have ophold i en social boform med døgndækning, men hvor kommunen ikke har benyttetdenne mulighed- dom om tilsyn af kommunenPersonkredsUndersøgelsen omfatter personer, der er omfattet af retssikkerhedslovens § 16a. Det vil sige personermed betydeligt og varigt nedsat psykisk funktionsevne, som i henhold til dom eller kendelse eller somvilkår for tiltalefrafald eller prøveløsladelse skal undergives tilsyn af de sociale myndigheder(domfældteudviklingshæmmede). I undersøgelsen indgår ikke personer med ophold i varetægtssurrogat.Personrelateret tilsyn:Kommunalbestyrelsen fører tilsyn, jf. servicelovens § 148, stk.1, med de tilbud, somkommunalbestyrelsen i forhold til den enkelte person har truffet afgørelse om Heri ligger blandt andet, atopgaverne tilrettelægges og udføres på en måde, så de lever op til lovens krav og til de beslutninger omstandarden, som kommunalbestyrelsen selv har truffetLøbende opfølgning:Kommunalbestyrelsen skal også, jf. servicelovens §148 stk. 2 løbende følge de enkelte sager for at sikresig, at hjælpen fortsat opfalder sit formål. Kommunalbestyrelsen skal herunder være opmærksom på, omder er behov for at yde andre former for hjælp. Heri ligger en helhedsvurdering i forhold til den enkeltepersons forhold.Særligt tilsyn (kriminalpræventivt tilsyn)Kommunalbestyrelsen fører, jf. retssikkerhedslovens § 16a, tilsyn, som skal forhindre ny kriminalitet, samtsikre at der sættes en en positiv udvikling i gang for den domfældte. Ligeledes skal kommunalbestyrelsenorientere om dommens vilkår, samt orientere om, hvilke rettighder, den domfældte har.Det kriminalpræventive tilsyn udøves som udgangspunkt af opholdskommunen og hænger sammen meddet personrelaterede tilsyn i øvrigt. Opholdkommunen kan, jf. retssikkerhedslovens § 9, stk 6, når der ersærlige omstændigheder til det, indgå aftale med en tidligere opholdskommune om, at den fortsat har
forpligtelsen til at yde hjælp. En sådan aftale kræver, at den dømte siger god for, attilsynsforpligtelsen/handlepligten forbliver i den tidligere opholdskommune.
1. Det personrelaterede tilsyn
1Havde kommunen i 2007 i henhold til dom tilsyn med domfældte udviklngshæmmede?(Gælder for alle foranstaltningsdomme, hvor kommunen har haft myndighedsansvaret.)1.aMed ophold i en social boform1.bMed ophold i eget hjem i øvrigtjklmnJanNejjklmjklmnJanNejjklm
1.1Hvis "Ja" i spm.1, hvor mange domfældte udviklingshæmmede havde kommunen da i henhold til domtilsyn med i 2007?(Der ønskes oplyst antallet af personer, som i løbet af året var under tilsyn i henhold til dom)1.1aMed ophold i en social borform1.1bMed ophold i eget hjem i øvrigt
2Har kommunen særlige retningslinjer for procedurer og/eller rutiner, herunder for anvendelsen afhandleplaner (SEL §141), i forbindelse med det personrelaterede tilsyn for domfældteudviklingshæmmede?2aMed ophold i en social boform2bMed ophold i eget hjem i øvrigtjklmnJanNejjklmjklmnJanNejjklm
Hvis" Nej" i både spm. 2a og 2b, fortsæt til spm. 2.3
2.1Hvis "Ja" i spm. 2a og/eller 2b, har kommunalbestyrelsen da godkendt retningslinjerne for domfældteudviklingshæmmede?2.1aMed ophold i en social boform2.1bMed ophold i eget hjem i øvrigtjklmjklmnJanNejjklmjklmnJanNej
2.2Hvis "Ja" i spm. 2a og/eller 2.b, adskiller retningslinjerne for domfældte udviklingshæmmede sig fraøvrige modtagere af hjælp efter serviceloven?2.2aMed ophold i en social boform2.2bMed ophold i eget hjem i øvrigtjklmjklmnJanNejjklmnJanNejjklm
2.2.1 Hvis "Ja" i spm. 2.2a og /eller 2.2.b,angiv kort forskellen fra øvrige modtagereaf hjælp efter serviceloven:
2.3Hvis "Nej" i spm. 2a og/eller 2b, har kommunalbestyrelsen da planlagt at udarbejde retningslinjer fordet personrelaterede tilsyn for domfældte udviklingshæmmede?2.3aMed ophold i en social borform2.3bMed ophold i eget hjem i øvrigtjklmnJanNejjklmjklmnJanNejjklm
3Hvilke områder indgår i retningslinjerne for kommunens personrelaterede tilsyn med domfældteudviklingshæmmede?Markér gerne flere områder3.1Med ophold i en social boformcdefg3.1a. Indhold af tilsyncdefg3.1b. Hyppigheden af tilsyncdefg3.1c. Opfølgning af tilsyncdefg3.1d. Andet
3.1.1 Hvis "Andet", oplys venligst hvad:
3.2Med ophold i eget hjem i øvrigt
cdefg3.2a Indhold af tilsyncdefg3.2b Hyppigheden af tilsyncdefg3.2c Opfølgning af tilsyncdefg3.2d Andet
3.2.1 Hvis "Andet", oplys venligst hvad:
4.1Hvis X i 3.1a (om indhold af tilsyn), hvilkeområder indgår da i retningslinjerne forkommunens tilsyn med domfældteudviklingshæmmedemed ophold i en socialboform?Markér gerne flere områder
cdefg4a Tilbuddets indhold som det f.eks fremgår aftilbudsportalencdefg4b Tilbuddets socialpædagogiske indhold iforhold til den enkelte beoer
cdefg4c Tilbuddets indhold i forhold til den enkeltebeboers sundhedcdefg4d Tilbuddets indhold i øvrigt i forhold til denenkelte beboers trivselcdefg4e Anvendelse af ekstern ekspertise iforbindelse med tilsynetcdefg4g Udarbejdelse af en risikovurdering iforbindelse med tilsynetcdefg4h Andet
4.1.1 Hvis "Andet", oplys venligst hvad:
4.2Hvis X i 3.2a (om indhold af tilsyn), hvilkeområder indgår da i retningslinjerne forkommunens tilsyn med domfældteudviklingshæmmedemed ophold i eget hjem iøvrigt?Markér gerne flere områder
cdefg4a Det socialpædagogiske indhold i forhold tilden enkeltecdefg4b Det sundhedsmæssige indhold i forhold tilden enkeltecdefg4c Den enkeltes trivsel
cdefg4d Anvendelse af ekstern ekspertise iforbindelse med tilsynetcdefg4e Udarbejdelse af en risikovurdering iforbindelse med tilsynetcdefg4f Andet
4.2.11 Hvis "Andet", oplys venligst hvad:
Antal personrelaterede tilsynsbesøg årligt5.1Hvis X i spm 3.1b (hyppigheden af tilsyn), hvormange personrelaterede tilsynsbesøg fremgår detaf retningslinjerne, at kommunalbestyrelsen skalgennemføre med den enkelte domfældteudviklingshæmmedemed ophold i en socialboformom året :
5.1.1 Eventuelle bemærkninger:
Antal personrelaterede tilsynsbesøg om året
5.2Hvis X i spm 3.2b (hyppigheden af tilsyn), hvormange personrelaterede tilsynsbesøg fremgår detaf retningslinjerne, at kommunalbestyrelsen skalgennemføre med den enkelte domfældteudviklingshæmmedemed ophold i eget hjem iøvrigtom året:
5.2.1 Eventuelle bemærkninger:
6.1Hvis X i spm. 3.1c (om opfølgning af tilsyn),tager opfølgningen af personrelaterede tilsyn meddomfældte udviklingshæmmede udgangspunkt i:Marker gerne med flere x'er
cdefg6a Handleplanercdefg6b Tidligere tilsynsrapporter om detpersonrelaterede tilsyncdefg6c Andet
6.1.1 Hvis "Andet", oplys venligst hvad:
6.2Hvis X i spm. 3.2c (om opfølgning af tilsyn),tager opfølgningen af personrelaterede tilsyn meddomfældte udviklingshæmmede i eget hjem iøvrigt udgangspunkt i:Marker gerne med flere x'er
cdefg6a Handleplanercdefg6b Tidligere tilsynsrapporter om detpersonrelaterede tilsyncdefg6c Andet
6.1.1 Hvis "Andet", oplys venligst hvad:
7Hvor mange gange har kommunen i 2007 i gennemsnit gennemført personrelaterede tilsyn med denenkelte domfældte udviklingshæmmede?(Gennemsnitligt antal tilsynsbesøg i 2007, dvs. det samlede antal af tilsyn i forhold til det samlede antal afdomfældte udviklingshæmmede, som kommunen førte tilsyn med i 2007( Evt. skøn))Gennemsnitligt antal besøg7aMed ophold i en social borform7bMed ophold i eget hjem i øvrigt
8 Indgår det retningslinjerne for domfældteudviklingshæmmedemed ophold i en socialboform,at det personrelaterede tilsyn indeholderjklmjklmnJanNejen personlig samtale?
Tryk "OK" for at fortsætte.
OK
2. Arbejdet med handleplaner (SEL §141)
9Har kommunen særlige retningslinjer for procedurer og/eller rutiner for arbejdet med handleplaner fordomfældte udviklingshæmmede?9.aMed ophold i en social boform9.bMed ophold i eget hjemjklmnJanNejjklmjklmnJanNejjklm
9.1Hvis "Ja" i spm 9a og/ eller spm. 9b, harkommunalbestyrelsen da godkendtretningslinjerne?
jklmjklmnJanNej
9.2hvis "Nej" i spm 9a og/eller 9b, har kommunalbestyrelsen da planlagt at udarbejde retningslinjer forhandleplaner for domfældte udviklingshæmmede?9.2aMed ophold i en social boform9.2bMed ophold i eget hjem i øvrigtjklmnJanNejjklmjklmnJanNejjklm
10Inddrages leverandører i udarbejdelsen af handleplaner for domfældte udviklingshæmmede?10aMed ophold i en social boform10bMed ophold i eget hjem i øvrigtjklmnJanNejjklmjklmnJanNejjklm
9.1 Hvis "Ja" i spm. 10a og/eller 10b, angivkort hvordan:
11Inddrages leverandører i opfølgningen af handleplaner for domfældte udviklingshæmmede?11aMed ophold i en social boform11bMed ophold i eget hjem i øvrigtjklmnJanNejjklmjklmjklmnJanNej
11.1 Hvis "Ja" i spm. 11a og/eller 11b, angiv kort hvordan:
2. Arbejdet med handleplaner
Omfanget af handleplaner
12Hvor mange domfældte udviklingshæmmede har fået udarbejdet en handleplan?Antal domfældte udviklingshæmmedeI social boform I eget hjem i øvrigt12aKommunalbestyrelsen har udarbejdet handleplan12bBeboere har takket nej til handleplan12cAndetI alt 100 %I alt 100 %
Tryk "OK" for at fortsætte.
OK
2. Arbejdet med handleplaner for domfældte udviklingshæmmede
Det nærmere arbejde med handleplaner for domfældte udviklingshæmmede
13Hvor ofte blev der i gennemsnit fulgt op på en udarbejdet handleplan for domfældteudviklingshæmmede i 2007?(Gennemsnitlig antal gange i 2007, dvs. det samlede antal opfølgninger i forhold til det samlede antaldomfældte udviklingshæmmede, som kommunen havde tilsyn med i 2007, evt. skøn)13aMed ophold i en social boform13bMed ophold i eget hjem i øvrigtjklmnJanNejjklmjklmnJanNejjklm
14Har kommunalbestyrelsen eventuelt planlagt hyppigheden af opfølgning med handleplaner fordomfældte udviklingshæmmede fremover?14aMed ophold i en social boform14bMed ophold i eget hjem i øvrigtjklmnJanNejjklmjklmnJanNejjklm
15Tages der afsæt i den udarbejdede handleplan i forbindelse med det personrelaterede tilsyn fordomfældte udviklingshæmmede ?15aMed ophold i en social boform15bMed ophold i eget hjem i øvrigtjklmnJanNejjklmjklmnJanNejjklm
16Sikres det på anden vis/også på anden vis, at der følges op handleplanen for domfældteudviklingshæmmede?16aMed ophold i en social boform16bMed ophold i eget hjem i øvrigtjklmnJanNejjklmjklmnJanNejjklm
3. Det særlige tilsyn (det kriminalprævertive tilsyn) med domfældte
udviklingshæmmede, jf. retssikkerhedsloven § 16a stk.
17.Har kommunen (eventuelt supplerende ) retningslinjer for procedurer og/eller rutiner for detkriminalpræventive tildyn med domfældte udviklingshæmmede?17a.Med ophold i en social boform17bMed ophold i eget hjem i øvrigtjklmnJanNejjklmjklmnJanNejjklm
17.1Hvis "Ja" i spm. 17a og/eller 17b, er retningslinjerne godkendt af kommunalbestyrelsen?17.1a.Med ophold i en social boform17.1bMed ophold i eget hjem i øvrigtjklmjklmnJanNejjklmjklmnJanNej
Tryk "OK" for at afslutte.
OK
_
_
3. Løbende opfølgning af de enkelte sager, jf. servicelovens § 148, stk. 2
18.Har kommunen særlige retningslinjer for procedurer og/eller rutiner for den løbende opfølgning af deenkelte sager, jf. servicelovens § 148 stk. 2 for domfældte udviklingshæmmede18aMed ophold i en social boform18bMed ophold i eget hjem i øvrigtjklmjklmnJanNejjklmjklmnJanNej
18.1 Hvis "Ja" i spm. 18a og/eller 18b, angivkort indholdet af retningslinjerner fordomfældte udviklingshæmmede:
18.2Hvis "Ja" i spm. 18, er retningslinjerne godkendt af kommunalbestyrelsen?18.2aMed ophold i en social boform18.2bMed ophold i eget hjem i øvrigtjklmnJanNejjklmjklmnJanNejjklm
18.3Hvis "Nej" i spm. 18, har kommunalbestyrelsen planlagt at udarbejde retningslinjerfor den løbende opfølgnnig?18.3aMed ophold i en social boform18.3bMed ophold i eget hjem i øvrigtjklmnJanNejjklmjklmjklmnJanNej
19Har kommunen tidsfrister for den løbende opfølgning af de enkelte sager,for at sikre at hjælpen fortsat opfylder sit formål for domfældte udviklingshæmmede?19aMed ophold i en social boform19bMed ophold i eget hjem i øvrigtjklmnJanNejjklmjklmnJanNejjklm
_
_
19.1Hvis ja i spm. 19a og/eller 19b, hvilke tidsfrister har kommunalbestyrelsen da fastsat for domfældteudviklingshæmmede?19.1aMed ophold i en social boform19.1bMed ophold i eget hjem i øvrigtjklmnJanNejjklmjklmnJanNejjklm
20Tages der i forbindelse med den løbendeopfølgning en personlig samtale med dendomfældte udviklingshæmmedemed ophold i ensocial boform?
jklmjklmnJanNej
Tryk "OK" for at afslutte.
OK
_
_