Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del Bilag 460
Offentligt
1
Forslag til lovgivning og sociale tiltag vedr. prostitutionSeksualpolitisk Forum, oktober 2008Seksualpolitisk Forum præsenterer her en række forslag til afkriminalisering ogsociale tiltag på prostitutionsområdet. Nederst i dokumentet findes desuden en særliguddybning af forslaget om skærpede krav og kontrol overfor bordeller, ved en skærpetbranchevejledning.Disse enkle, lovmæssige tiltag vil sikre både frivillighed, rådgivning, sociale tiltag oggode arbejdsforhold uden udnyttelse, og politi og myndigheder nemt kan tjekke omreglerne bliver overholdt.Afkriminalisering er ikke et moralsk budskab. Forslaget handler ikke om at være "for"eller "imod" prostitution. Det handler om sociale tiltag. Det handler om at forbedreforholdene for sexarbejderne, give dem rettigheder, respekt og værdighed og gode ogtrygge arbejdsvilkår. For prostitutionen forsvinder ikke, og både forbud og gråzonergår ud over mennesker.Derfor lyder vor opfordring til politikerne:Tænk nyt! Drop fordommene ogforbudstankerne. Læs vort forslag med et åbent sind, tag sexarbejderne med på råd,og fjern al diskriminerende lovgivning. Lad os sikre gode, værdige og tryggearbejdsforhold - og gøre tingene bedre for dem, vi vil hjælpe!
Seksualpolitisk Forum foreslår:1. En fuldafkriminalisering og anerkendelse af sexarbejde som lovligt erhverv.Oprettelse af fagforening, A-kasse og faglige rettigheder. En stærk fagforening og A-Kasse vil kunne støtte de, som har problemer, rense ud i evt. kriminalitet, samt øgeselvværdet hos arbejderne.(Dette er selvfølgelig ikke enkelt, og kræver faglige særordninger - f.eks. bør manselvfølgelig ikke kunne komme i erhvervspraktik eller jobtræning på massageklinik,det kan diskuteres om der skal tilbydes en "frit lejde"-ordning, osv.)2. Der skal værestatslig kontrol ved bordeldrift,så arbejdet sker under ordentligeforhold. Lige nu er bordellerne halvt ulovlige, menArbejdsmiljølovensbestemmelser,herunder bekendtgørelse om arbejdets udførelse, bør være gældendepå bordeller, og der skal udarbejdes deren særlig, skærpet branchevejledningvedr.arbejdsmiljømæssig indretning og drift, således at arbejdet i alle led kan udføressikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.Branchevejledningen kan f.eks. indeholde bestemmelser vedr.:Sikkerheds- og sundhedsforholdene på bordellet.Velfærdsforanstaltninger m.v. f.eks. opholds- og spiserum, garderober,omklædningsrum, toiletter og baderum.at arbejdspladsen er forpligtiget til synligt at videregive tilbud om rådgivningtil sexarbejdere, f.eks. fagligt, psykologisk, og sexologisk.
2at arbejdspladsen er forpligtiget til synligt at videregive vejledende råd omsikker sex.at arbejdspladsen er forpligtiget til synligt at oplyse om branchevejledningenog dens krav til arbejdspladsen - også på engelsk.
Dette indebærer bl.a. at der ikke arbejder mindreårige og at der ikke arbejderpersoner, som ikke har dansk arbejdstilladelse, eller som er der under tvang eller somfølge af menneskehandel. Arbejdstilsynet skal jævnligt foretage godkendelse ogkontrol af disse forhold.Ordnede og afkriminaliserede forhold for bordeller og escortbureauer vil være etincitament for gadeprostituerede til at vælge at arbejde indendørs sammen med andre,hvilket dels vil give disse prostituerede større tryghed og dels vil medvirke til atmindske gadeprostitutionen. Samtidig vil de nu lovlige bordeller have yderligeremotivation til at hjælpe med at bekæmpe bordel-baseret trafficking.3.Traffickingofrebør hjælpes bedre og mere hensigtsmæssigt end det er tilfældetnu. Ved mistanke om trafficking, bør myndighederne kunne give tilbud ommidlertidig arbejdstilladelse eller opholdstilladelse,hvis personen samarbejdermed at få afsløret evt. bagmænd. I særlige tilfælde bør der kunne gives permanentopholdstilladelse, hvis et offer for trafficking bevisligt ikke kan vende tilbage til sithjemland fordi truende bagmænd venter der. For at undgå misbrug af ordningen, mådisse forhold kunne bevises gennem politimæssig efterforskning.Vi anbefaler, at Danmark overvejer at følge den Belgiske lovgivning;Her tilbydes ofre for trafficking i første omgang krisehjælp og bliverorienteret om deres rettigheder. I specialiserede centre tilbydes depsykologisk støtte og hjælp samt medicinsk behandling.Ved samarbejde med politiet om at afsløre bagmændene udløses enopholdstilladelse på tre måneder og ofret bliver tilbudt en midlertidigarbejdstilladelse.Hvis bagmanden bliver afsløret og dømt og en række andre forhold er påplads, kan der udstedes enpermanent opholdstilladelse. I andre tilfældekan opholdstilladelsen forlænges for et halvt år ad gangen.I Belgien forstærker lovgivningen beskyttelsen mod “bolighajer”.Lovgivningen opfatter ikke bolighajer som menneskehandlere, men det erulovligt, at udnytte en persons sårbare position til at kræve ågerpriser forudlejning eller ved salg af bolig.
4. Dannelsen afsociale netværkfor de forskellige grupperinger af sexarbejdere -ikke mindst de udenlandske (f.eks. sexarbejdere fra Thailand/Asien,Østeuropa/Rusland, Afrika). Derved kan sexarbejderne selv komme til orde, findesammenhold og styrke deres selvværd, livskvalitet og kultur. (Dette kræverselvfølgelig en afkriminalisering.)5. Mere ognytænkende socialt arbejde,herunder tilbud om psykologisk, social,faglig, retslig og sundhedsmæssig rådgivning og støtte. Nemmere adgang tilsundhedstjek og rådgivning om sundhed og sikkerhed. Effektive handlingsplaner forindivider som ønsker at forlade branchen.
36. Let adgang til flere og bedre former forbehandlingstilbudfor stof- ogalkoholafhængige.7. Udenlandske (migrerende) sexarbejdere som ønsker at arbejde i Danmark, må søgearbejdstilladelse- på samme måde som udenlandske håndværkere. Trafficking skalbekæmpes fuldstændigt, hvilket er nemmere når erhvervet er afkriminaliseret ogdermed blevet mere gennemskueligt.8. Yderligere ressourcer tilpolitiets efterforskningaf trafficking og bagmænd.Politiet bør ikke længere skulle spilde ressourcer på at kontrollere klinikker medordnende forhold. Dette vil efterfølgende kunne varetages af Arbejdstilsynet på linjemed praksis på alle andre arbejdspladser i Danmark.9. Kampagnerimod diskrimination af sexarbejdere,herunder stigmatisering somofre, ’ludere’, misbrugte, umyndige eller syndige. Sexarbejderne fortæller ofte, atdenne stigmatisering er deres største problem, med svære sociale og psykiske skadertil følge. Den offentlige nedgørelse kan bl.a. føre til lavt selvværd, skam,hemmeligholdelse og udstødelse fra samfundet, og påtvinge/fastholde sexarbejderen ien selvforståelse som "offer".10. Oprettelse afnøgterne, ikke-moraliserende støttecentresom ikke optræderstigmatiserende, fordømmende eller umyndiggørende overfor sexarbejderne, hellerikke offentligt. Både de udsatte og sexarbejdere generelt bør kunne få hjælp, støtte ogrådgivning uden at skulle indprentes eller underlægges forskellige missionersreligiøse, moralske og/eller kønspolitiske holdninger.11. Mereuvildig forskningog viden om sexarbejde i Danmark, og færre urigtige,moraliserende, fordomsfulde og tendentiøse postulater. Det er vigtigt, at der lovgivesud fra den bedst mulige viden om realiteterne.Seksualpolitisk Forum er et bredt netværk af forfattere, akademikere, journalister,antropologer, jurister mm. Vi hjælper gerne med at konkretisere ovenstående.----------------------------------------------------------------------------------------------------Uddybelse:
Godkendelse og kontrol med bordellerMålet med dette forslag er, at skabe bedre vilkår for de prostituerede; herundersikkerhed, tryghed og værdighed. Dette vil væreskades-reducerende,altsåforebygge risici for evt. skadevirkninger.For at opnå bedre forhold, er det altafgørende vigtigt at få bordellerne og deresmedarbejdere med som medspillere. Som ”rufferiloven” står nu, nu er bordellernegjort delvist ulovlige, og enhver som hjælper sexarbejderne kan potentielt anklagesfor rufferi. Bordellerne befinder sig derfor i en gråzone, og operer individuelt medvidt forskellige standarder.
4Sexarbejderne skal sikres trygge og ordentlige arbejdsforhold på bordellerne, og detkan man kun gøre ved afkriminalisering.
Skærpede og klare krav til klinikkerneArbejdsmiljølovens bestemmelser,herunder bekendtgørelse om arbejdets udførelse,skal være gældende på bordeller.Der udarbejdes derforen særlig, skærpet branchevejledningvedr.arbejdsmiljømæssig indretning og drift, således at arbejdet kan udføres sikkerheds- ogsundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Denne branchevejledning udarbejdes i etsamarbejde mellem Arbejdsmiljørådet og sexarbejdernes organisation, SiO.Branchevejledningen kan f.eks. indeholde bestemmelser vedr.:Sikkerheds-ogsundhedsforholdenepå bordellet.at arbejdspladsen er forpligtiget til synligt at videregivetilbud om rådgivningtil sexarbejdere, f.eks.fagligt, psykologisk, og sexologisk.at arbejdspladsen er forpligtiget til synligt at videregive vejledende råd omsikker sex.at arbejdspladsen er forpligtiget til synligt at oplyse om branchevejledningenog dens krav til arbejdspladsen - ogsåpå engelsk.Velfærdsforanstaltningerm.v. f.eks. opholds- og spiserum, garderober,omklædningsrum, toiletter og baderum.
Dette indebærer bl.a. at der ikke på bordellerne arbejder mindreårige, eller personersom ikke hartilladelse til at arbejde i Danmark,eller som befinder sig der undertvang eller som følge af menneskehandel.Arbejdstilsynet skal jævnligt foretagegodkendelse og kontrolaf disse forhold.Tilsvarende skal escortbureauer registreres.Forslaget indebærer en nødvendig omskrivning og konsekvensrettelse af rufferiloven.Her kan man f.eks. kræve, at indehaveren af bordelletikke tidligere må værestraffet for grov kriminalitet,og at denne har ansvar for, at ovenståendebranchevejledning og øvrig lovgivning overholdes. Ved brud på dette kanindehaveren fratages retten til at drive bordel.Derudover kan man indskrive lovgivning, som forstærker både danske ogudenlandskes sexarbejderesbeskyttelse mod “bolighajer”.Som i Belgien, bør detspecifikt være ulovligt, at udnytte en persons sårbare position til at kræve ågerpriserfor udlejning eller ved salg af bolig.
Anerkendelse til de prostitueredeGrundprincipperne bag forslaget er:
5Enhver sexarbejder skal arbejde frivilligt, og myndighederne skal nemt kunnekontrollere bordellerne.Evt. kriminelle elementer skal renses ud, og der skal være gennemskuelighedpå området.Ingen skal kunne udnyttes, og tilbud om rådgivning og støtte skal foreligge forenhver sexarbejder.Sikkerhed, gode arbejdsvilkår og trygge rammer skal i højsædet.Stigmatisering og fordomme skal modvirkes, og sexarbejderne skal styrkesved at få anerkendelse og faglige rettigheder, som alle andre arbejdere.
En anerkendelse af erhvervet, er den eneste måde hvorpå sexarbejderne kan styrkesog få ordentlige arbejdsvilkår. Den nuværende gråzone, hvor sexarbejderne betalerskat og moms, men ingen faglige rettigheder har, er både diskriminerende og skadeligfor sexarbejderne.
Støtte til gadeprostituerede og udenlandske sexarbejdereSexarbejderne på gaden og de migrerende (udenlandske) sexarbejdere vil også dragefordel af, at området er mere kontrolleret og gennemskueligt.De ordnede og afkriminaliserede forhold for bordeller og escortbureauer som viforeslår, vil være et incitament for gadeprostituerede til at vælge at arbejde indendørssammen med andre - hvilket dels vil give disse prostituerede større tryghed og dels vilmedvirke til at mindske gadeprostitutionen. Samtidig vil de nu lovlige bordeller haveyderligere motivation til at hjælpe med at bekæmpe bordel-baseret trafficking.