Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del Bilag 415
Offentligt
Fremsat den {FREMSAT} af indenrigs- og socialminister Karen Ellemann
Forslagtil
Lov om ændring af lov om ændring af lov om dag-, fritids- og klub-tilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven)(Udskydelse af ikrafttrædelsestidspunkt for frokostmåltid i daginstitutioner m.v. )
§1I lov nr. 1148 af 3. december 2008 om ændring af lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børnog unge (dagtilbudsloven) (Frokostmåltid i daginstitutioner m.v.), foretages følgende ændringer:1.Den under§ 1, nr. 2,fastsatte § 16, stk. 2, i dagstilbudsloven affattes således:»Stk.2.Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at forældre kan medbringe barnets frokosthjemmefra mod en reduktion i forældrebetalingen, jf. § 32, stk. 2, hvis barnet har en lægedokumen-teret allergi eller anden sygdom, som kræver en specialkost, og kommunen ikke på forsvarlig viskan tilbyde barnet et sundt frokostmåltid i daginstitutionen.«2.I den under§ 1, nr. 6,fastsatte affattelse af § 32, stk. 3, i dagtilbudsloven ændres »daginstitutio-ner af samme type i kommunen.« til: »daginstitutioner i kommunen til samme aldersgruppe.«3.I§ 2, stk. 1,ændres »2010« til: »2011«4.§ 3ophæves, og i stedet indsættes:»§ 3.I perioden fra den 1. januar 2010 til og med den 31. december 2010 beregnes kommunalbe-styrelsens tilskud og forældrenes egenbetaling, jf. dagstilbudslovens § 32, til en plads i en kommu-nal eller selvejende daginstitution på grundlag af de budgetterede bruttodriftsudgifter for den enkel-te daginstitution eller på grundlag af de gennemsnitlige budgetterede bruttodriftsudgifter for dagin-stitutioner i kommunen til samme aldersgruppe.§ 4.Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at der i perioden fra den 1. januar 2010 til og med den 31.december 2010 tilbydes et sundt frokostmåltid som en del af dagtilbudsydelsen i en eller flere dag-institutioner eller til bestemte aldersgrupper i daginstitutioner omfattet af dagtilbudslovens § 19, stk.2 og 3.Stk. 2.Træffer kommunalbestyrelsen beslutning i medfør af stk. 1, skal kommunens tilskud pr.barn, jf. dagtilbudslovens § 31, udgøre mindst 70 procent og forældrenes egenbetaling højst 30 pro-cent af de budgetterede bruttodriftsudgifter, bortset fra ejendomsudgifter, herunder husleje og ved-ligeholdelse.Stk. 3.Ved beregning af tilskud og forældrebetaling efter stk. 2, finder dagtilbudslovens § 32, jf. §3, anvendelse, dog skal udgifterne til frokostmåltidet efter stk. 1 alene indgå i de budgetterede brut-todriftsudgifter for daginstitutioner, der tilbyder et sundt frokostmåltid.
Stk. 4.Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at forældre kan medbringe barnets frokosthjemmefra mod en reduktion i forældrebetalingen, hvis barnet har en lægedokumenteret allergi elleranden sygdom, som kræver en specialkost, og kommunen ikke på forsvarlig vis kan tilbyde barnetet sundt frokostmåltid i daginstitutionen. I disse tilfælde finder dagtilbudslovens § 31, stk. 2, anven-delse.Stk. 5.Kommunalbestyrelsen kan for daginstitutioner, der tilbyder et sundt frokostmåltid som endel af dagtilbudsydelsen, jf. stk. 1, kun beslutte at give mulighed for forældrebetalte madordningerefter dagtilbudslovens § 17 for den mad, der ikke udgør frokostmåltidet.Stk. 6.Hvis kommunalbestyrelsen ikke overholder pasningsgarantien, jf. dagtilbudslovens §§ 23-25, skal tilskuddet efter dagtilbudslovens § 25, stk. 1, til børn, der tilbydes et sundt frokostmåltidsom en del af dagtilbudsydelsen, jf. stk. 1, hæves til mindst 73 procent. For de forældre, som med-bringer barnets frokost hjemmefra mod en reduktion i forældrebetalingen, finder dagtilbudslovens §25, stk. 1, anvendelse.«.§2Loven træder i kraft den 1. januar 2010.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Indledning og baggrundRegeringen ønsker at sikre, at alle børn i daginstitutioner får tilbud om et sundt frokostmåltid som en del afdagtilbudsydelsen.I finanslovsaftalen for 2008 blev der på den baggrund indgået aftale mellem regeringen, Dansk Folkepartiog Ny Alliance om, at alle børn i daginstitutioner fra 0 år og frem til skolealderen senest den 1. januar 2010skal tilbydes et sundt frokostmåltid som en del af dagtilbudsydelsen. Det blev endvidere aftalt, at frokostenskal være omfattet af de almindelige regler om fripladstilskud og søskendetilskud, ligesom det fremgik afaftalen, at forældrenes betaling for børnenes frokostmåltid skal opkræves i forbindelse med den almindeligebetaling til daginstitutionen.I forbindelse med aftalen mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2009 blev det aftalt, atdet nuværende loft for forældrebetalingsandelen på 25 procent i forbindelse med indførelsen af frokost somen del af dagtilbudsydelsen hæves med 5 procentpoint til 30 procent af de budgetterede bruttodriftsudgifterfor en plads i dagtilbud. For kommuner, som allerede tilbyder et frokostmåltid som en del af dagtilbudsydel-sen i kommunens daginstitutioner, blev det aftalt, at det er en lokalpolitisk prioritering at vælge at hæveegenbetalingen fra de nuværende 25 procent.På den baggrund vedtog Folketinget den 25. november 2008 lov nr. 1148 af 3. december 2008 om fro-kostmåltid i daginstitutioner m.v. Lovforslaget (L 16) blev fremsat den 9. oktober 2008.Efterfølgende har der lokalt vist sig en række praktiske udfordringer i forhold til at nå at implementere lo-ven inden den 1. januar 2010. I forbindelse med aftalen mellem regeringen og KL om kommunernes økono-mi for 2010 er der på den baggrund indgået aftale om, at regeringen vil søge Folketingets tilslutning til atændre lovens tidsfrister, så tidspunktet for, hvornår kommunerne skal tilbyde et sundt frokostmåltid til allebørn i daginstitutioner, ændres til den 1. januar 2011. Det er endvidere aftalt, at kommunerne får større flek-sibilitet i forbindelse med implementeringen af ordningen, idet kommunerne via en overgangsbestemmelsefår mulighed for at indføre frokostmåltidet gradvist i 2010 og hæve forældrebetalingen tilsvarende i daginsti-tutioner, der tilbyder et sundt frokostmåltid.Det er endvidere aftalt, at kommunerne tilføres 400 mio. kr. årligt fra 2011 som et permanent løft af blok-tilskuddet med henblik på implementering af loven. De kommuner, der tilbyder et sundt frokostmåltid somen del af dagtilbudsydelsen i daginstitutioner i 2010, vil få udbetalt deres forholdsmæssige andel af bloktil-skudskompensationen.Regeringen og KL er enige om, at kommunerne med aftalerne om kommunernes økonomi for 2009 og2010 har gode rammer for at tilbyde et sundt frokostmåltid i alle daginstitutioner fra 1. januar 2011.2. Gældende retLov nr. 1148 af 3. december 2008 om frokostmåltid i daginstitutioner m.v. blev vedtaget i Folketinget den25. november 2008 med ikrafttræden den 1. januar 2010. Der henvises til Folketingstidende 2008-2009, Fol-ketingets forhandlinger spalte 372, 1199 og 1367, Tillæg A spalte 808 og 820, Tillæg B spalte 62, Tillæg Cspalte 10.I loven er der indsat en overgangsbestemmelse, jf. § 3, hvor der i overgangsåret fra den 1. januar 2009 til ogmed den 31. december 2009 åbnes mulighed for at hæve forældrebetalingen til maksimalt 30 procent af debudgetterede bruttodriftsudgifter, hvis der tilbydes et frokostmåltid tilallebørn i kommunens daginstitutio-ner. I disse tilfælde fastsætter overgangsbestemmelsen blandt andet særlige regler for forældrebetalte mad-ordninger samt tilskud ved brud på pasningsgarantien.
3. Den foreslåede ordningDet foreslås, at tidspunktet for, hvornår alle daginstitutioner senest skal tilbyde alle børn et sundt frokost-måltid, udskydes til den 1. januar 2011. Det foreslås endvidere, at kommunerne får mulighed for at indføreordningen gradvist, idet der via en overgangsbestemmelse åbnes mulighed for, at kommunerne fra den 1.januar 2010 får mulighed for at tilbyde et sundt frokostmåltid som en del af dagtilbudsydelsen i en eller fleredaginstitutioner og at hæve forældrebetalingen i de daginstitutioner, der tilbyder et sundt frokostmåltid somen del af dagtilbudsydelsen. Såfremt kommunen anvender aldersopdelte takster, betyder forslaget endvidereat kommunalbestyrelsen får mulighed for at opkræve højere forældrebetaling alene for de respektive alders-grupper, der i 2010 tilbydes et sundt frokostmåltid som en del af dagtilbudsydelsen i henhold til forslaget.Der henvises til bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 4.Private pasningsordninger, jf. dagtilbudslovens §§ 78 og 80, omfattes ikke af lovforslaget. Det skal ses isammenhæng med, at private pasningsordninger heller ikke er omfattet af de øvrige indholdsmæssige lov-krav, der gælder for dagtilbud, herunder blandt andet kravet om udarbejdelse af pædagogiske læreplaner,børnemiljøvurderinger og forældreindflydelse.Dagplejen er endvidere ikke omfattet af lovforslaget, da kost allerede i dag i praksis er en del af dagpleje-ydelsen. Der henvises til, at dagplejere i henhold til dagplejeoverenskomsten i dag er forpligtet til at drageomsorg for barnets pasning og pleje, herunder ydelse af kost, så længe barnet opholder sig i dagplejehjem-met. Ligeledes har kommunale dagplejere efter ligningslovens § 9H et skattemæssigt fradrag for blandt andetudgifter til kost til børnene i dagplejehjemmet. Da børn således allerede i praksis får kost i dagplejen, er derikke fundet grund til at regulere dette yderligere4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.6. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.7. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.8. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.9. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget er sendt i høring hos følgende organisationer: Børne- og Ungdomspædagogernes Landsfor-bund (BUPL), FOA - fag og arbejde, Daginstitutionernes LandsOrganisation (DLO), Landsforeningen afforældre til børn i dagtilbud (FOLA), Socialpædagogernes Landsforbund (SL), Kommunernes Landsforening(KL), Foreningen af socialchefer i Danmark, Børne- og Kulturchefforeningen (BKF), FTF, Børnerådet, DetCentrale Handicapråd og Danske Handicaporganisationer (DH).
10. Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenserPositive konsekvenser / min-dreudgifterIngenNegative konsekvenser / merud-gifterIngen
Økonomiske konsekvenser for
stat, regioner og kommunerAdministrative konsekvenser forstat, regioner og kommunerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forerhvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenser forborgerneForholdet til EU-retten
IngenIngenIngenIngenIngen
IngenIngenIngenIngenIngen
Forholdet indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Det foreslås, at dagtilbudslovens § 16 a, stk. 2, jf. § 1, nr. 2 i lov nr. 1148 af 3. december 2008 om fro-kostmåltid i daginstitutioner ændres med henblik på at tydeliggøre, at kommunalbestyrelsen i de tilfælde,hvor et barn har en lægedokumenteret allergi eller anden sygdom, som kræver en specialkost, og kommunenikke på forsvarlig vis kan tilbyde barnet et sundt frokostmåltid i daginstitutionen, har pligt til at træffe afgø-relse om, at forældrene kan medbringe barnets frokost hjemmefra mod en nedsættelse af forældrenes egenbe-taling.Til nr. 2Det foreslås, at begrebet ’daginstitutioner af samme type’, som det bl.a. fremgår i dagtilbudslovens § 32ændres og erstattes af begrebet ’daginstitutioner til samme aldersgruppe’ med henblik på at tydeliggøre, at degennemsnitlige budgetterede bruttodriftsudgifter skal opgøres for tilbud til samme aldersgruppe. Der er taleom en redaktionel ændring og ikke en indholdsmæssig ændring. Samtidig skabes overensstemmelse medterminologien i de øvrige tilskudsbestemmelser i dagtilbudsloven, som ligeledes anvender begrebet ”sammealdersgrupper” i relation til tilskud og forældrebetaling.Til nr. 3Det foreslås, at § 2, stk. 1, i lov nr. 1148 af 3. december 2008 om frokostmåltid i daginstitutioner m.v. æn-dres, så tidspunktet for, hvornår alle børn i daginstitutioner i kommunen skal tilbydes et sundt frokostmåltid,udskydes til den 1. januar 2011. Udskydelsen har baggrund i, at der lokalt har vist sig en række praktiskeudfordringer i forhold til at nå at implementere loven inden den 1. januar 2010.Til nr. 4Ved den affattede § 3 foreslås, at beregningen af kommunalbestyrelsens tilskud og forældrenes egenbeta-ling, jf. dagtilbudslovens § 32, i perioden 1. januar 2010 til og med 31. december 2010 skal ske på grundlagaf de budgetterede bruttodriftsudgifter for den enkelte daginstitution eller på grundlag af de gennemsnitligebudgetterede bruttodriftsudgifter for daginstitutioner til samme aldersgruppe. Den gældende § 32 er formule-ret således, at beregningen skal ske på grundlag af de gennemsnitlige budgetterede bruttodriftsudgifter fordaginstitutioner af samme type i kommunen. Ændringen består således i, at begrebet daginstitutioner afsamme type erstattes af begrebet daginstitutioner til samme aldersgruppe. Ændringen sker for at præcisereden hidtidige fortolkning af bestemmelsen, hvorefter de gennemsnitlige budgetterede bruttodriftsudgifterskal opgøres for tilbud til samme aldersgruppe. Der er således alene tale om en redaktionel ændring. Samti-dig skabes overensstemmelse med terminologien i de øvrige tilskudsbestemmelser i dagtilbudsloven, somligeledes anvender begrebet ”aldersgrupper” i relation til tilskud og forældrebetaling.Ved den affattede § 4, stk. 1 og 2, foreslås, at kommunalbestyrelsen fra den 1. januar 2010 får mulighed forat tilbyde et sundt frokostmåltid som en del af dagtilbudsydelsen i en eller flere daginstitutioner eller til be-
stemte aldersgrupper i daginstitutioner omfattet af dagtilbudslovens § 19, samt at loftet for forældrenes egen-betaling pr. barn hæves til 30 procent for børn, der tilbydes et sundt frokostmåltid. Efter den foreslåede be-stemmelse er det ikke en betingelse, at der tilbydes et sundt frokostmåltid i alle daginstitutioner.Fra den 1. januar 2010 til og med den 31. december 2010 gives der således mulighed for, at kommunalbe-styrelsen kan beslutte at tilbyde et sundt frokostmåltid i nogle daginstitutioner med mulighed for at forhøjeforældrebetalingen op til 30 procent af de budgetterede bruttodriftsudgifter, mens andre daginstitutioner ikommunen kan vente, og forældrebetalingen i sidstnævnte tilfælde fastholdes på højest 25 procent af udgif-terne. Anvender kommunen aldersopdelte takster, eksempelvis opdelt på henholdsvis 0-2 år og 3 år-skolestart, er der yderligere mulighed for at anvende ordningen alene for den enkelte aldersgruppe, jf. nær-mere herom i bemærkningerne til den foreslåede § 4, stk. 3.Beslutter kommunalbestyrelsen i 2010 at tilbyde et sundt frokostmåltid som en del af dagtilbudsydelsen ien eller flere daginstitutioner eller til bestemte aldersgrupper i daginstitutioner, gælder der tilsvarende ind-holdsmæssige krav til ordningen, jf. dagtilbudslovens § 16 a, affattet ved § 1, nr. 2, i lov nr. 1148 af 3. de-cember 2008. Kravene består bl.a. i, at frokostmåltidet skal følge de til enhver tid gældende officielle danskeanbefalinger for kost til børn i den relevante aldersgruppe, og at frokostmåltidet omfatter både mad og drik-kelse. For en nærmere beskrivelse af kravene til ordningen henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 2, i lov-forslaget L 16, fremsat den 9. oktober 2008. Beslutter kommunalbestyrelsen i 2010 at indføre et sundt fro-kostmåltid som en del af dagtilbudsydelsen i daginstitutioner, skal kommunens tilskud til børn i de daginsti-tutioner, der tilbyder frokost, udgøre mindst 70 procent og forældrenes egenbetaling højst 30 procent af debudgetterede bruttodriftsudgifter, bortset fra ejendomsudgifter, herunder husleje og vedligeholdelse.Ønsker kommunalbestyrelsen at hæve forældrebetalingen i henhold til reglerne om frokostmåltid i dagin-stitutioner, skal kommunen iagttage varslingsreglerne for ændring af tilskud og forældrenes egenbetaling, jf.§ 100, stk.1, i bekendtgørelse nr. 1233 af 11. december 2008 om pasningsgaranti, kommunens tilskud tilbrug for dag-, fritids- og klubtilbud, forældrenes egenbetaling og indhentelse af børneattester m.v. (dagtil-budsbekendtgørelsen).I kommuner, der allerede i 2009 tilbyder et sundt frokostmåltid som en del af dagtilbudsydelsen til allebørn i daginstitutioner på grundlag af en beslutning efter overgangsbestemmelsen i § 3 i lov nr. 1148 af 3.december 2008, skal kommunalbestyrelsen træffe beslutning om, hvorvidt der fortsat skal tilbydes et sundtfrokostmåltid i 2010. I disse tilfælde finder § 3 og § 4, som affattet ved forslagets § 1, nr. 4, anvendelse.Efter § 3 i lov nr. 1148 af 3. december 2008 er der i perioden fra den 1. januar 2009 til og med den 31. de-cember 2009 mulighed for at hæve forældrebetalingen til maksimalt 30 procent af de budgetterede brutto-driftsudgifter, hvisallebørn i daginstitutioner i kommunen tilbydes et sundt frokostmåltid. Efter den foreslå-ede ordning for perioden 1. januar 2010 til og med den 31. december 2010, jf. den foreslåede affattelse af §4, er det ikke længere et krav, at der skal tilbydes et sundt frokostmåltid tilallebørn i daginstitutioner ikommunen som betingelse for at hæve forældrebetalingen. Hvis kommunen beslutter at tilbyde et frokost-måltid i udvalgte dagtilbud i 2010, kan forældrebetalingen højest udgøre 25 procent i de eventuelle dagtil-bud, hvor der ikke tilbydes et sundt frokostmåltid som en del af dagtilbudsydelsen.Ved godkendelse af privatinstitutioner, jf. dagtilbudslovens § 19, stk. 4, fastsætter kommunalbestyrelsengodkendelseskriterier, jf. dagtilbudslovens § 20. For så vidt angår privatinstitutioner, jf. dagtilbudslovens §19, stk. 4, skal kommunalbestyrelsen i kriterierne for godkendelse af privatinstitutioner stille samme kravsom til kommunens egne institutioner og må ikke gå videre end dette, jf. dagtilbudslovens § 20. Kommunal-bestyrelsen skal således i godkendelseskriterierne for privatinstitutioner stille krav om, at et sundt frokost-måltid skal tilbydes som en del af dagtilbudsydelsen, hvis et sådant krav efter den affattede § 4, stk. 1, stillestil kommunens egne institutioner til aldersgruppen.Lovforslaget ændrer ikke ved beregningen af tilskud til en plads i en privatinstitution eller til en plads i enanden kommune end opholdskommunen. Tilskuddene beregnes fortsat ud fra de gennemsnitlige budgettere-de nettodriftsudgifter pr. barn i et alderssvarende dagtilbud i kommunen efter § 19, stk. 2 og 3, og § 21. stk. 2og 3, som fastsat i dagtilbudslovens §§ 36-38 og §§ 41-42. Således medregnes både de alderssvarende dag-tilbud i kommunen, der tilbyder et sundt frokostmåltid og de alderssvarende dagtilbud, der ikke tilbyder fro-kost, i beregningen. Tilskuddene afspejler dermed kommunens gennemsnitlige udgift ved en plads i et al-
derssvarende dagtilbud i opholdskommunen og afspejler herunder også forholdsmæssigt i hvilket omfang,der tilbydes frokost til den pågældende aldersgruppe i dagtilbud i kommunen.Ved den affattede § 4, stk. 3 foreslås, at dagtilbudslovens § 32 om opgørelse af beregningsgrundlaget forkommunens tilskud og forældrenes egenbetaling finder anvendelse, når kommunalbestyrelsen vælger at til-byde et sundt frokostmåltid i overgangsåret fra den 1. januar 2010 til og med den 31. december 2010. Udgif-terne til frokostmåltidet skal dog alene indregnes i beregningsgrundlaget for forældrebetalingen for de dagin-stitutioner, hvor børnene tilbydes et sundt frokostmåltid efter stk. 1.Det er ved den affattede § 3 præciseret, at opgørelsen af de gennemsnitlige bruttodriftsudgifter efter dagtil-budslovens § 32 skal ske for daginstitutioner i kommunen til samme aldersgruppe. Har kommunen fastsattilskud og forældrenes egenbetaling, så de varierer efter alder (aldersopdelte takster), kan kommunalbestyrel-sen med den foreslåede affattelse af § 4 i 2010 differentiere forældrebetalingen på aldersgrupper i den enkel-te daginstitution alt afhængigt af, om der tilbydes et sundt frokostmåltid som en del af dagtilbudsydelseneller ikke. Muligheden for en sådan differentiering følger af, at kommunalbestyrelsen efter dagtilbudsbe-kendtgørelsen har mulighed for at fastsætte tilskud og forældrebetaling til en plads i dagtilbud, jf. dagtilbuds-lovens § 31, så procenterne varierer efter aldersgrupper (aldersopdelte takster). I disse tilfælde anvendes debudgetterede bruttodriftsudgifter for den pågældende aldersgruppe ved beregningen af kommunalbestyrel-sens tilskud og forældrenes egenbetaling til aldersgruppen, jf. dagtilbudslovens § 32 og dagtilbudsbekendt-gørelsen. Har en kommune eksempelvis fastsat aldersopdelte takster for henholdsvis aldersgruppen 0-2 år ogfor aldersgruppen 3 år - skolestart, skal beregningsgrundlaget efter dagtilbudslovens § 32 opgøres tilsvarendefor henholdsvis aldersgruppen 0-2 år og til aldersgruppen 3 år – skolestart. Tilbydes der i 2010, efter denaffattede § 4, et sundt frokostmåltid til 0-2 års gruppen, men ikke til aldersgruppen 3 år og til skolestart, kander således fastsættes tilskud og forældrebetaling differentieret for de to respektive aldersgrupper. Hviskommunen derimod har fastsat samme tilskud og forældrebetalingsprocent for aldersgruppen 0 år og til sko-lestart, skal beregningsgrundlaget efter dagtilbudslovens § 32, jf. den affattede § 3, tilsvarende opgøres sam-let for denne aldersgruppe.Den affattede § 4, stk. 3 sammenholdt med reglerne i dagtilbudsbekendtgørelsen om aldersopdelte taksterog beregningsgrundlaget i disse tilfælde, indebærer således, at for kommuner, der fastsætter tilskud og foræl-drebetaling som et gennemsnit af bruttodriftsudgifterne for den enkelte daginstitution og yderligere alders-opdelt, skal udgifterne til et sundt frokostmåltid kun indgå i grundlaget for den aldersgruppe, der tilbydes etsundt frokostmåltid i daginstitutionen. For kommuner, der fastsætter tilskud og forældrebetaling som et gen-nemsnit af bruttodriftsudgifterne i daginstitutioner af samme type, dvs. aldersbestemte takster, skal udgifter-ne vedrørende et sundt frokostmåltid kun tillægges de gennemsnitlige bruttodriftsudgifter for de børn i denpågældende aldersgruppe, der tilbydes et sundt frokostmåltid.Den affattede § 4, stk. 4, fastsætter, at kommunalbestyrelsen i de tilfælde, hvor et barn har en lægedoku-menteret allergi eller anden sygdom, som kræver en specialkost, og kommunen ikke på forsvarlig vis kantilbyde barnet et sundt frokostmåltid i daginstitutionen, har pligt til at træffe afgørelse om, at forældrene kanmedbringe barnets frokost hjemmefra mod en nedsættelse af forældrenes egenbetaling. Bestemmelsen svarerindholdsmæssigt til dagtilbudslovens § 16 a, stk. 2, som affattet ved jf. § 1, nr. 2, i lov nr. 1148 af 3. decem-ber 2008, jf. dog den foreslåede § 1, nr. 1. Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 2, i L 16 fremsat den9. oktober 2008, samt bemærkningerne til den foreslåede § 1, nr. 1.Ved den affattede § 4, stk. 5, foreslås, at kommunalbestyrelsen i forhold til daginstitutioner, der tilbyder etsundt frokostmåltid efter stk. 1, alene kan anvende dagtilbudslovens § 17 om forældrebetalte madordninger iforhold til den mad, der ikke udgør frokostmåltidet.Ved den affattede § 4, stk. 6, fastsættes de tilskudsmæssige konsekvenser ved kommunalbestyrelsensmanglende overholdelse af pasningsgarantien og svarer indholdsmæssigt til dagtilbudslovens § 25, stk. 1,som affattet ved § 1, nr. 4, i lov nr. 1148 af 3. december 2008, dog med en præcisering af, at forhøjelsen aftilskuddet til mindst 73 procent alene gælder for børn i daginstitutioner, der efter stk. 1, tilbydes et sundtfrokostmåltid som en del af dagtilbudsydelsen, mens dagtilbudslovens § 25, stk. 1, gælder for de forældre,som medbringer barnets frokost hjemmefra mod en reduktion i forældrebetalingen. Der henvises til bemærk-ningerne til § 1, nr. 4, i L 16 fremsat den 9. oktober 2008.
Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2010.
Gældende formulering
Lovforslaget
§1I lov nr. 1148 af 3. december 2008 om æn-dring af lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v.til børn og unge (dagtilbudsloven) (Frokostmål-tid i daginstitutioner m.v.), foretages følgendeændringer:§ 1, nr. 2Efter § 16 indsættes:»Mad i daginstitutioner§ 16 a.Der skal i alle daginstitutioner omfattetaf § 19 tilbydes et sundt frokostmåltid til allebørn som en del af dagtilbudsydelsen, jf. dogstk. 2.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen kan beslutte, atforældre kan medbringe barnets frokost hjem-mefra mod en reduktion i forældrebetalingen,jf. § 32, stk. 2, hvis barnet har en lægedoku-menteret allergi eller anden sygdom, som kræ-ver en specialkost, og kommunalbestyrelsenvurderer, at den ikke på forsvarlig vis kan til-byde barnet et frokostmåltid efter stk. 1.«§ 1, nr. 6§ 32affattes således:»§32.Tilskud til kommunale daginstitutionerog selvejende daginstitutioner, jf. § 31, stk. 1,skal udgøre mindst 70 pct. og forældrenesegenbetaling højst 30 pct. af de budgetteredebruttodriftsudgifter efter § 31, stk. 2, jf. dog stk.2.Stk. 2. Ved reduktion af forældrebetalingenefter § 16 a, stk. 2, skal tilskuddet efter § 31,stk. 1, udgøre mindst 75 pct. og forældrenesegenbetaling højst 25 pct. af de budgetteredebruttodriftsudgifter, jf. § 31, stk. 2.2.I den under§ 1, nr. 6,fastsatte affattelse af §32, stk. 3, i dagtilbudsloven ændres »daginstitu-tioner af samme type i kommunen.« til: »dagin-stitutioner i kommunen til samme aldersgrup-pe.«»Stk.2.Kommunalbestyrelsen træffer afgø-relse om, at forældre kan medbringe barnetsfrokost hjemmefra mod en reduktion i foræl-drebetalingen, jf. § 32, stk. 2, hvis barnet har enlægedokumenteret allergi eller anden sygdom,som kræver en specialkost, og kommunen ikkepå forsvarlig vis kan tilbyde barnet et sundtfrokostmåltid i daginstitutionen.«1.Den under§ 1, nr. 2,fastsatte § 16, stk. 2, idagstilbudsloven affattes således:
Stk. 3. Ved optagelse i en kommunal eller selv-ejende daginstitution beregnes kommunalbesty-relsens tilskud og forældrenes egenbetaling pågrundlag af de budgetterede bruttodriftsudgifterfor den enkelte daginstitution eller på grundlagaf de gennemsnitlige budgetterede bruttodrifts-udgifter for daginstitutioner af samme type ikommunen.«§ 2.Loven træder i kraft den 1. januar 2010.3.I§ 2, stk. 1,ændres »2010« til: »2011«
§ 3.Kommunalbestyrelsen kan med virkningfor alle daginstitutioner i kommunen, jf. dagtil-budslovens § 19, beslutte, at der i perioden fraden 1. januar 2009 til og med den 31. december2009 skal tilbydes et sundt frokostmåltid til allebørn som en del af dagtilbudsydelsen.Stk. 2.Træffer kommunalbestyrelsen beslut-ning i medfør af stk. 1, skal kommunens tilskudtil kommunale daginstitutioner og selvejendedaginstitutioner omfattet af dagtilbudslovens§ 19, stk. 2 og 3, udgøre mindst 70 pct. og for-ældrenes egenbetaling højst 30 pct. af de bud-getterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dag-tilbud, bortset fra ejendomsudgifter, herunderhusleje og vedligeholdelse.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen kan beslutte, atforældre kan medbringe barnets frokost hjem-mefra mod en reduktion i forældrebetalingen,hvis barnet har en lægedokumenteret allergieller anden sygdom, som kræver en specialkost,og kommunalbestyrelsen vurderer, at den ikkepå forsvarlig vis kan tilbyde barnet et frokost-måltid i daginstitutionen. I disse tilfælde finderdagtilbudslovens § 31, stk. 2, anvendelse.Stk. 4.Kommunalbestyrelsen kan for dagtil-bud omfattet af dagtilbudslovens § 19, stk. 2 og3, beslutte at give mulighed for forældrebetaltemadordninger for den mad, der ikke udgør fro-kostmåltidet. Kommunalbestyrelsen fastsætterde overordnede rammer for disse madordnin-ger.Stk. 5.Hvis kommunalbestyrelsen ikke over-holder pasningsgarantien, jf. dagtilbudslovens§§ 23-25, skal tilskuddet efter dagtilbudslovens§ 25, stk. 1, til børn i daginstitutioner omfattet
4.§ 3ophæves, og i stedet indsættes:»§ 3.I perioden fra den 1. januar 2010 til ogmed den 31. december 2010 beregnes kommu-nalbestyrelsens tilskud og forældrenes egenbe-taling, jf. dagstilbudslovens § 32, til en plads ien kommunal eller selvejende daginstitution pågrundlag af de budgetterede bruttodriftsudgifterfor den enkelte daginstitution eller på grundlagaf de gennemsnitlige budgetterede bruttodrifts-udgifter for daginstitutioner i kommunen tilsamme aldersgruppe.§ 4.Kommunalbestyrelsen kan beslutte, atder i perioden fra den 1. januar 2010 til og medden 31. december 2010 tilbydes et sundt fro-kostmåltid som en del af dagtilbudsydelsen i eneller flere daginstitutioner eller til bestemtealdersgrupper i daginstitutioner omfattet af dag-tilbudslovens § 19, stk. 2 og 3.Stk. 2.Træffer kommunalbestyrelsen beslut-ning i medfør af stk. 1, skal kommunens tilskudefter dagtilbudslovens § 31 pr. barn, der tilby-des et sundt frokostmåltid, udgøre mindst 70procent og forældrenes egenbetaling højst 30procent af de budgetterede bruttodriftsudgifter,bortset fra ejendomsudgifter, herunder huslejeog vedligeholdelse.Stk. 3.Ved beregning af tilskud og forældre-betaling efter stk. 2 finder dagtilbudslovens §32, som ændret ved § 3, anvendelse, dog skaludgifterne til frokostmåltidet efter stk. 1 aleneindgå i de budgetterede bruttodriftsudgifter fordaginstitutioner, der tilbyder et sundt frokost-måltid.Stk. 4.Kommunalbestyrelsen træffer efter
af dagtilbudslovens § 19, stk. 2 og 3, hæves tilmindst 73 pct. For de forældre, som medbringerbarnets frokost hjemmefra mod en reduktion iforældrebetalingen, finder dagtilbudslovens§ 25, stk. 1, anvendelse.
anmodning for daginstitutioner, der tilbyder etsundt frokostmåltid som en del af dagtilbuds-ydelsen, jf. stk. 1, afgørelse om, at forældre kanmedbringe barnets frokost hjemmefra mod enreduktion i forældrebetalingen, hvis barnet haren lægedokumenteret allergi eller anden syg-dom, som kræver en specialkost, og kommunenikke på forsvarlig vis kan tilbyde barnet etsundt frokostmåltid i daginstitutionen. I dissetilfælde finder dagtilbudslovens § 31, stk. 2,anvendelse.Stk. 5.Kommunalbestyrelsen kan for dagin-stitutioner, der tilbyder et sundt frokostmåltidsom en del af dagtilbudsydelsen, jf. stk. 1, kunbeslutte at give mulighed for forældrebetaltemadordninger efter dagtilbudslovens § 17 forden mad, der ikke udgør frokostmåltidet.Stk. 6.Hvis kommunalbestyrelsen ikke over-holder pasningsgarantien, jf. dagtilbudslovens§§ 23-25, skal tilskuddet efter dagtilbudslovens§ 25, stk. 1, til børn, der tilbydes et sundt fro-kostmåltid som en del af dagtilbudsydelsen, jf.stk. 1, hæves til mindst 73 procent. For de for-ældre, som medbringer barnets frokost hjem-mefra mod en reduktion i forældrebetalingen,finder dagtilbudslovens § 25, stk. 1, anvendel-se.«.§2Loven træder i kraft den 1. januar 2010.