Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del Bilag 380
Offentligt
700580_0001.png
700580_0002.png
700580_0003.png
700580_0004.png
700580_0005.png
700580_0006.png
Indenrigs- og SocialministerietHandicapJ.nr. 2007-2759tha
26. maj 2009

Notat

om

Bemærkninger til høringssvarene vedr. udkast til bekendtgørelse om fami-

lievejlederordningen efter lov om social service og tilhørende ændringsvej-

ledning

Hørte myndigheder og organisationer

Bekendtgørelsesudkastet og den tilhørende ændringsvejledning har været sendti høring den 27. april 2009 med svarfrist den 20. maj 2009.Ud over relevante styrelser har bekendtgørelsesudkastet og den tilhørende æn-dringsvejledning været sendt i høring hos Advokatrådet, Børnerådet, BørnsVilkår, Center for Ligebehandling af Handicappede, Dansk Handicap Forbund,Danske Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner,Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet, Det Centrale Handi-capråd, Ergoterapeutforeningen, Kommunernes Landsforening, Sjældne Diag-noser, Socialchefforeningen og Socialpædagogernes Landsforbund. Bekendt-gørelsesudkastet og den tilhørende ændringsvejledning har også været tilgæn-gelige på høringsportalen.

Modtagne høringssvar

Følgende har svaret: Advokatrådet, Ankestyrelsen, Børnerådet, Børns Vilkår,Center for Ligebehandling af Handicappede, Dansk Blindesamfund, DanskeFysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Det Cen-trale Handicapråd, Ergoterapeutforeningen, Kommunernes Landsforening ogSocialpædagogernes Landsforbund. Det skal bemærkes, at Dansk Blindesam-fund er blevet bekendt med høringen via Danske Handicaporganisationer.Advokatrådet og Ankestyrelsen har ingen bemærkninger til bekendtgørelses-udkastet og den tilhørende ændringsvejledning.

Ændringer på baggrund af høringsrunden

Der er ikke foretaget nogen ændringer i bekendtgørelsesudkastet eller den til-hørende ændringsvejledning på baggrund af høringsrunden.
Side1af6Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e006fd47\@[email protected]

Bemærkninger til bekendtgørelsesudkastet og den tilhørende ændringsvej-

ledning

1. Generelle bemærkningerBørns Vilkår og Socialpædagogernes Landsforbund kan tilslutte sig indholdetaf bekendtgørelsesudkastet og udkastet til ændringsvejledning.Børnerådet, Danske Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer, DanskeRegioner og Ergoterapeutforeningen anser familievejlederordningen som etgodt initiativ. Børnerådet bemærker i forlængelse heraf, at det optimale havdeværet, hvis man kunne samle tilbuddene om kvalificeret rådgivning og kompe-tencen til at træffe afgørelse om hjælpen til familierne i en og samme person.Med familievejlederordningen, som den er tænkt anvendt, vil man kunne frygtesituationer, hvor et konkret rådgivningsforslag fra familievejlederen og detendelige tilbud fra kommunen ikke stemmer overens.Kommunernes Landsforening forholder sig kritisk til indførelsen af familievej-lederordningen, bl.a. fordi man mener, at de eksisterende lovkrav til kommu-nernes rådgivning af familierne er tilstrækkelige.KommentarerDet bemærkes, at formålet med familievejlederordningen er at tilbyde familier,hvis barn får konstateret en funktionsnedsættelse rådgivning og vejledning iden indledende fase, efter at kommunen har fået kendskab til, at funktionsned-sættelsen er konstateret. Formålet med vejledningen er at give information ommulighederne for hjælp fra det offentlige og information om handicaporganisa-tioner m.v. Familievejlederen skal således yde den introducerende vejledningog formidle kontakt mellem familien og socialforvaltningen. Det er ikke hen-sigten med ordningen, at familievejlederen skal være tilknyttet familien og ydevejledning i et længere forløb, ligesom det heller ikke er hensigten, at familie-vejlederen skal have afgørelseskompetence i forhold til familien. Ved ikke attillægge familievejlederen afgørelseskompetence understreges familievejlede-rens rent vejledende rolle.Det bemærkes endvidere, at det nugældende rådgivningssystem, jf. også be-mærkningerne til lovforslaget, af de berørte familier opleves som mangelfuldt.Det vurderes, at det ikke vil være tilstrækkeligt til afhjælpning heraf, at udvikleog kvalificere det nugældende system. Derimod må der etableres en ordning,hvorved familier med børn og unge med betydelig og varigt nedsat funktions-evne tilbydes en særlig rådgivning og vejledning i den indledende fase, efter atfunktionsnedsættelsen er konstateret.2. Målgruppen for familievejlederordningenDansk Blindesamfund anfører i forhold til ændringsvejledningens beskrivelseaf begrebet ”nedsat funktionsevne”, jf. pkt. 108 c, at der er benyttet sammeformulering som i relation til merudgiftsydelsen til voksne – en formulering,
Side 2 af 6Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e006fd47\@[email protected]
som har skabt mange problemer, fordi der lægges en yderligere barriere ind iforhold til at få hjælp. En barriere, der består i en vurdering af, hvornår funkti-onsnedsættelsen har indgribende karakter i den daglige tilværelse. Det kommertil at betyde en ekstra byrde for de familier, man gerne skulle hjælpe. Tilsva-rende begrænsninger af personkredsen kan udledes af den øvrige beskrivelse ipkt. 108 c.Center for Ligebehandling af Handicappede og Det Centrale Handicapråd på-peger, at det er væsentligt, at vejledningsteksten ikke indsnævrer målgruppen.Hvis der i lang tid frem over er behov for kompensation, må dette i sig selv talefor, at der er en nedsat funktionsevne af indgribende karakter.KommentarerDet bemærkes, at den beskrivelse af begrebet ”nedsat funktionsevne”, der eranvendt i vejledningsudkastets pkt. 108 c, er identisk med den, der anvendesgenerelt i forbindelse med en nærmere beskrivelse af, hvad der ligger i ”nedsatfunktionsevne”. F.eks. anvendes beskrivelsen også i pkt. 3 i vejledning omhjælpemidler, biler, boligindretning m.v.Der er således ikke med formuleringen af ændringsvejledningens pkt. 108 ctale om nogen indsnævring af begrebet ”nedsat funktionsevne” i forhold til dengenerelt anvendte beskrivelse af dette begreb.3. Familievejlederordningens tidsmæssige afgrænsningBørnerådet foreslår, at familievejledningen tilbydes hurtigst muligt inden for entre måneders-periode, da nogle familier kan have brug for et tilbud om rådgiv-ning umiddelbart efter, at funktionsnedsættelsen er konstateret, mens andrefamilier har brug for mere tid inden et besøg. Endvidere foreslås det, at detpræciseres, hvad der ligger i ”kommunalbestyrelsen har fået kendskab til, atfunktionsnedsættelsen er konstateret”. Begge forslag relaterer sig til bekendtgø-relsesudkastets § 2. Processen omkring afklaringen af funktionsnedsættelsensomfang kan løbe over en længere periode. Med den nuværende formulering vilder kunne rejses tvivl om, hvornår tre måneders-perioden begynder.Danske Fysioterapeuter og Ergoterapeutforeningen anfører, at det er vigtigt atvære opmærksom på, at det ikke altid er entydigt, hvornår en funktionsnedsæt-telse er konstateret. Det er endvidere uklart, i hvor lang tid familievejlederord-ningen tænkes at løbe.Danske Handicaporganisationer anfører, at bekendtgørelsesudkastets § 2 børjusteres, sådan at familievejlederordningen skal tilbydes hurtigst muligt indenfor tre måneder efter, at kommunalbestyrelsen har fået kendskab til, at barnetsfunktionsnedsættelse er konstateret. Herved sikres det, at tilbuddet gives såhurtigt som muligt, da tre måneder kan være lang tid at vente for nogle famili-er. Der vil dog også være nogle familier, der ikke kan rumme rådgivning ogvejledning om fremtiden inden for de første tre måneder. I disse tilfælde skaldet være muligt for familierne at indgå aftale om, at de kan modtage familievej-ledning på et senere tidspunkt. I forlængelse heraf anføres det, at det er uklart,
Side 3 af 6Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e006fd47\@[email protected]
hvornår de tre måneder skal tælle fra, idet det er et fortolkningsspørgsmål, delshvornår funktionsnedsættelsen er konstateret, og dels hvornår kommunalbesty-relsen har fået kendskab til det.Kommunernes Landsforening anfører, at det ikke fremgår præcist af vejled-ningsudkastet, om vejledningen skal være afholdt og modtaget inden for tremåneders-perioden. Det bør fremgå klart, om den tidsmæssige afgrænsning kunvedrører tilbuddet til familien om rådgivning og vejledning, eller om den bådeomfatter tilbuddet og selve familievejledningen. Da vejledningsudkastet ikkeeksplicit forholder sig til familiernes behov for vejledning i den periode, derligger forud for den specifikke konstatering af en funktionsnedsættelse, antagerKommunernes Landsforening, at familievejledningen i udgangspunktet ikkeskal - men kan – tilbydes forældrene, inden det er endeligt afklaret, om barnethar en funktionsnedsættelse eller ej.KommentarerDet skal bemærkes, at der, jf. retssikkerhedslovens § 3 og god forvaltningsskiki øvrigt, gælder en generel forpligtelse for kommunalbestyrelsen til at behandlealle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt. Dette gælder naturligvis også iforhold til familievejlederordningen. Det ligger således implicit, at familievej-ledningen skal tilbydes så hurtigt som muligt inden for tre måneders-perioden.Tilbuddet om familievejledning skal gives inden for tre måneder efter, at kom-munalbestyrelsen har fået kendskab til, at barnets funktionsnedsættelse er kon-stateret. Det er selve tilbuddet om familievejledning, der skal være givet indenfor tidsfristen på tre måneder, hvilket også fremgår af formuleringen i såvelbekendtgørelsesudkastets § 2 som vejledningsudkastets pkt. 108 d. Hvis blottilbuddet om familievejledning er givet inden for tidsfristen på tre måneder, vilkommunen have levet op til sin forpligtelse. Derimod ligger det ikke i forplig-telsen, at vejledningen også skal være afsluttet inden for tre måneder, efter atbarnets funktionsnedsættelse er konstateret. Der kan således godt tænkes nogletilfælde, hvor familievejledningen af praktiske grunde ikke kan afsluttes indenfor tre måneder.Det vurderes ikke muligt generelt at beskrive, hvornår kommunalbestyrelsenhar fået kendskab til, at der hos barnet er konstateret en funktionsnedsættelse.Dels må det bero på en konkret vurdering, hvornår barnets funktionsnedsættel-se er konstateret, dels må det også bedømmes i hver enkelt sag, hvornår kom-munalbestyrelsen har fået kendskab til dette. En generel vejledende uddybningheraf vil derfor ikke være mulig.4. Omfanget af familievejlederordningenDansk Blindesamfund foreslår, at bekendtgørelsesudkastets § 5 justeres, såle-des at der skal - og ikke kan – tilbydes yderligere vejledning, hvis det skønnesnødvendigt. Dette skal sikre, at det gøres obligatorisk, at kommunen tilbyderyderligere vejledningssamtaler, hvis der vurderes at være behov herfor.
Side 4 af 6Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e006fd47\@[email protected]
Danske Fysioterapeuter og Ergoterapeutforeningen anfører, at det er uklart,hvor omfattende familievejlederordningen tænkes.KommentarerDet bemærkes, at det uanset formuleringen af bekendtgørelsesudkastets § 5,stk. 1, er obligatorisk at tilbyde flere vejlednings- og rådgivningssamtaler udover den første, hvis det skønnes nødvendigt, for at formålet med familievej-ledningen kan opfyldes. Brugen af ordet ”kan” skal understrege, at der i hvertenkelt tilfælde må foretages en konkret vurdering af behovet for yderligeresamtaler. I denne vurdering vil der bl.a. kunne lægges vægt på karakteren ogomfanget af barnets funktionsnedsættelse og sagens kompleksitet i øvrigt.5. Situationen efter afslutningen af vejledningen i regi af familievejleder-ordningen og familievejlederens rolleCenter for Ligebehandling af Handicappede og Det Centrale Handicapråd anfø-rer, at når familievejlederordningen vælges gennemført med kun en eller fåsamtaler, vil det være vigtigt, at familievejlederen derudover får ansvar for athjælpe familien til en forankret kontakt til en sagsbehandler, der kan koordinereden fremtidige rådgivning og sagsbehandling i kommunen. Det er vigtigt, atfamilievejlederen er med til at sikre, at der er planlagt et koordineret forløb,således at familien ikke kommer til at stå i en situation uden rådgivning.Danske Fysioterapeuter og Ergoterapeutforeningen anfører, at det er uklart,hvad der sker med barn og familie, når familievejledningen i regi af familievej-lederordningen er afsluttet.Danske Regioner anfører, at der i vejledningsudkastets pkt. 108 f kan være enpotentiel uklarhed omkring forståelsen af familievejlederens rolle, der beskri-ves som rent vejledende, selv om vejlederen også ifølge vejledningen skal for-midle viden om familien tilbage til socialforvaltningen. Dette kunne udlæggessom en form for overvågning af familien. Det kunne derfor overvejes at uddybenærmere, hvad begrundelsen er for denne tilbagerapportering til socialforvalt-ningen, og under hvilke vilkår den kan/må foregåKommentarerDet bemærkes, jf. også formuleringen af vejledningsudkastets pkt. 108 f, atfamilievejlederens rolle i forhold til familien er rent vejledende. Vurderingen affamiliens konkrete hjælpebehov ligger i socialforvaltningen i forbindelse medpåbegyndelsen af den egentlige sagsbehandling. Det er for at sikre, at denegentlige sagsbehandling bliver så effektiv som muligt, at familievejlederenskal kunne formidle kontakt og viden om familien til socialforvaltningen. Idenne sammenhæng vil det være naturligt, at familievejlederen formidler kon-takt og viden videre til den relevante sagsbehandler. Denne formidling må skeunder iagttagelse af de almindelige forvaltningsretlige regler om myndigheder-nes videregivelse af oplysninger. Det vurderes i øvrigt at være op til den enkel-te kommune, hvorledes familievejlederens formidling af kontakt og viden tilsocialforvaltningen nærmere skal tilrettelægges.6. Familievejlederordningen og specialiseret rådgivningSide 5 af 6Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e006fd47\@[email protected]
Kommunernes Landsforening er af den opfattelse, at det i første omgang erkommunen, der skal yde den specialiserede rådgivning og vejledning. Kom-munen kan vælge at søge rådgivning hos andre kommuner, regionen, VISOeller andre aktører, eller henvise borgeren dertil. Kommunernes Landsforeningmener derfor, at bekendtgørelsesudkastets § 6, stk. 2, og vejledningsudkastetspkt. 108 i bør ændres i overensstemmelse hermed.KommentarerDet bemærkes, at den specialiserede rådgivning og vejledning ikke er omfattetaf familievejlederordningen, men fortsat skal ydes af de organisationer, derbesidder en ekspertise på det relevante område. Den vejledning, der ligger iregi af familievejlederordningen har karakter af rent introducerende vejledning,og det er derfor vigtigt at understrege, jf. også den nuværende formulering afbekendtgørelses- og vejledningsudkastet, at kommunalbestyrelsen skal sikre, atfamilievejlederen besidder den fornødne viden omkring muligheden for at hen-vise til landsdækkende ekspertise eller til VISO, hvis det skønnes relevant. Deter ikke hensigten at ændre på de nugældende regler om specialiseret rådgivningog vejledning.
Side 6 af 6Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e006fd47\@[email protected]