Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del Bilag 338
Offentligt
689347_0001.png
689347_0002.png
689347_0003.png
689347_0004.png
689347_0005.png
ORIENTERINGSSKRIVELSE
Til samtlige kommuner m.fl.
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København K
T 72 20 50 01E [email protected]www.bm.dk

Orientering om ændring af lov om individuel boligstøtte – forhøjet boligstøt-

te til personer i anviste almene ældreboliger og lignende udlejningsboliger

20. maj 2009J.nr. 2008-9934Ydelseskontoret/ael
Folketinget har den 19. maj 2009 vedtaget L 164 – Forslag til lov om ændring aflov om individuel boligstøtte (Forhøjet boligstøtte til personer i anviste almene æl-dreboliger og lignende udlejningsboliger).Lovforslaget som vedtaget ved 3. behandling kan findes ved Retsinformation påwww.retsinformation.dk.Lovforslaget med bemærkninger til de enkelte bestem-melser kan findes på Folketingets hjemmesidewww.ft.dk.Ændringerne træder i kraft 1. juli 2009.1. Overordnet beskrivelse af persongruppen for forhøjet boligstøtte
Ændringerne betyder, at kommunen efter en konkret vurdering af støttemodtage-rens økonomiske forhold kan udbetale forhøjet boligstøtte, som i det væsentligesvarer til reglerne for stærkt bevægelseshæmmede. Det er et krav, at personen ervisiteret til en særlig bolig af kommunalbestyrelsen.Forhøjet boligstøtte er som udgangspunkt rettet mod to grupper af personer, somvisiteres til en særlig bolig:Personer under 25 år, som modtager kontanthjælp, herunder starthjælp eller in-troduktionsydelse, og som ikke er berettiget til særlig støtte efter § 34 i lov omaktiv socialpolitik eller tilsvarende hjælp til boligudgifter.Ældre personer, som ikke opfylder betingelserne for at få social pension pågrund af betingelserne om optjening, og som derfor modtager kontanthjælp efter§ 27 i lov om aktiv socialpolitik.For begge disse grupper gælder det, at de alene kan modtage boligsikring efter dealmindelige regler, og at der ikke kan ydes hjælp til boligudgifterne efter lov omaktiv socialpolitik.Dette medfører, at for eksempel personer over 25 år, som modtager kontanthjælp,herunder starthjælp eller introduktionsydelse, som udgangspunkt ikke er omfattetaf den berettigede persongruppe, da de kan modtage særlig støtte efter § 34 i lovom aktiv socialpolitik, som gør det muligt at betale selv relativt høje huslejer.De fleste, der anvises ovennævnte boligtyper på grund af funktionsevnenedsættel-se, vil være folkepensionister eller førtidspensionister eller være stærkt bevægel-
seshæmmede, hvilket betyder, at de kan modtage boligstøtte efter gunstigere reglerog dermed i stand til at betale huslejen.Førtidspensionister er derfor som udgangspunkt heller ikke omfattet af den beretti-gede persongruppe, da de får beregnet boligsikring efter særlige regler, som gør detmuligt at betale selv høje huslejer.Endelig bemærkes det, at modtagere af boligydelse ikke er en relevant persongrup-pe for forhøjet boligstøtte, da boligydelsesmodtagere, der af kommunen anvisesalmene boliger m.v., i forvejen er omfattet af særlige beregningsregler, der svarertil beregningsreglerne for forhøjet boligstøtte. Det samme gælder for personer, somer stærkt bevægelseshæmmede.2. Betingelser for at være omfattet af reglerne om forhøjet boligstøtte
Betingelserne for at være omfattet af reglerne om forhøjet boligstøtte består dels i,at personen skal være visiteret til og anvist nogle bestemte boligtyper som følge affunktionsevnenedsættelse, dels at det efter kommunalbestyrelsens konkrete skønvil være umuligt eller meget vanskeligt for den pågældende at betale huslejen i denanviste bolig på grund af forhold vedrørende husstandens økonomiske forhold.Begge betingelser skal være opfyldt samtidig, for at der kan ydes forhøjet bolig-støtte.2.1. Betingelse vedrørende boligbehov og boligtype
Betingelsen består i, at personen skal have et særligt boligbehov, som er betinget afpersonens fysiske eller psykiske funktionsevnenedsættelse, og at disse forholdmedfører, at kommunalbestyrelsen visiterer den pågældende til en særlig bolig, ogat den pågældende efterfølgende anvises til en bestemt boligtype.Der er tale om følgende udtømmende liste over boligtyper:a)Almene ældreboliger, herunder ustøttede almene plejeboliger.b)Almene familieboliger, som ved tilsagnet om offentlig støtte tidligere harværet forbeholdt (klausuleret for) ældre og personer med handicap, ellersom med offentlig støtte efter bistandsloven er indrettet særligt til dennegruppe, og hvor kommunalbestyrelsen i medfør af bekendtgørelse om ud-lejning af almene boliger m.v. har besluttet, at boligerne skal udlejes afboligorganisationen efter tilsvarende retningslinjer, som gælder for udlej-ning af almene ældreboliger.c)Ældreboliger efter ældreboligloven.d)Ustøttede private plejeboliger.e)Friplejeboliger.Det er en forudsætning, at kommunalbestyrelsen i det enkelte, konkrete tilfælde harforetaget en visitation til en særlig bolig som følge af personens fysiske eller psyki-ske funktionsevnenedsættelse, og at vedkommende herefter anvises en af de nævn-te boligtyper. At visitationen skal være sket på grund af personens fysiske ellerpsykiske funktionsevnenedsættelse udelukker de tilfælde, hvor for eksempel alme-ne ældreboliger udlejes til andre boligsøgende, fordi de pågældende boliger ikkekan udlejes til den berettigede personkreds, jf. lov om almene boliger, § 54, stk. 1,2. pkt.
2
Det er dog ikke afgørende, om anvisningsretten i det konkrete tilfælde udøves afkommunalbestyrelsen selv, eller om anvisningsretten er overladt til udlejeren.2.2. Betingelse vedrørende husstandens økonomiske forhold
Betingelsen består i, at kommunalbestyrelsen efter et konkret skøn vedrørende hus-standens økonomiske forhold finder, at det er umuligt eller meget vanskeligt forden pågældende at betale huslejen i den anviste bolig.Med ”husstandens økonomiske forhold” tænkes der som udgangspunkt alene på,om husstandens forsørgelsesmæssige situation (se afsnit 2.2.1.) sammenholdt medhuslejens størrelse gør det umuligt eller meget vanskeligt at betale nettohuslejen (seafsnit 2.2.2.).Som udgangspunkt skal andre forhold vedrørende husstandens økonomi holdesuden for kommunalbestyrelsens vurdering, herunder særlige husholdningsudgifter(for eksempel egenbetaling i tilknytning til rengøring, tøjvask/linnedservice, mad-service mv.), særlige udgifter forbundet med livsførelsen i øvrigt, andre faste udgif-ter, gæld mv.2.2.1. Husstandens forsørgelsesmæssige situation
I forbindelse med den konkrete vurdering af den forsørgelsesmæssige situation børkommunen undersøge, om der er tale om en person, som:1. I kraft af sit forsørgelsesgrundlag er kendetegnet ved i) en forholdsvis lav ind-komst, ii) ikke at have adgang til særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv social-politik eller lignende tilskud, og iii) at få beregnet boligstøtte efter de alminde-lige boligsikringsregler. Det drejer sig oma)personer under 25 år, som modtager kontanthjælp, herunder starthjælp el-ler introduktionsydelse, og som ikke er berettiget til særlig støtte efter §34 i lov om aktiv socialpolitik eller tilskud til nødvendige merudgifter tilboligen efter §§ 64 og 64 a i lov om aktiv socialpolitik, samtb)ældre som ikke kan få social pension på grund af, at betingelserne om op-tjening af ret til social pension ikke er opfyldt, og som derfor modtagerkontanthjælp efter § 27 i aktivloven.2. Er enlig uden hjemmeboende børn, da hjemmeboende børn betyder, at bolig-sikring kan udgøre mere end 15 pct. af huslejen.3. Ikke har øvrig indkomst eller formue.En person, hvis forsørgelsesmæssige situation er kendetegnet ved alle de oven-nævnte forhold, vil som udgangspunkt være berettiget til forhøjet boligstøtte, hvisdet er umuligt eller meget vanskeligt for vedkommende at betale nettohuslejen.En person eller en husstand, hvis forsørgelsesmæssige situation ikke er kendetegnetved alle de nævnte forhold, vil som udgangspunkt kun være berettiget til forhøjetboligstøtte, hvis der er tale om en særligt høj husleje, som gør det umuligt ellermeget vanskeligt at betale nettohuslejen, eller hvis personens eller husstandensindkomstgrundlag, adgang til hjælp til huslejebetaling samt indkomst- og formue-forhold i øvrigt svarer til de ovennævnte forhold.
3
2.2.2. Nettohuslejen
Ved ”nettohusleje” skal forstås huslejen efter fradrag af individuel boligstøtte(uden anvendelse af reglerne om forhøjet boligstøtte) og eventuel anden hjælp tilbetaling af huslejen. Anden hjælp til betaling af huslejen kan for eksempel væresærlig støtte efter aktivlovens § 34, tilskud til nødvendige merudgifter til boligenefter aktivlovens §§ 64 og 64 a eller dækning af merudgifter efter servicelovens §100.3. Beregningsregler for forhøjet boligstøtte
Hvis kommunen træffer afgørelse om at yde forhøjet boligstøtte, finder følgendesærlige beregningsregler for boligstøtten anvendelseReglen om, at den husleje, der lægges til grund for boligstøtteberegningen,maksimalt kan udgøre 69.900 kr. (2009-satsen for boligsikring), anvendes ikke.Reglen om, at boligsikring til husstande uden børn maksimalt kan udgøre 15pct. af huslejen, anvendes ikke.Reglen om, at den udbetalte boligstøtte maksimalt kan udgøre 36.876 kr. (2009-satsen for boligsikring), anvendes ikke.4. Øvrigt
Tidspunktet for personens anvisning til en af de omfattede boligtyper er ikke afgø-rende for retten til forhøjet boligstøtte. Reglerne om forhøjet boligstøtte gælderuanset anvisningstidspunktet, dvs. uanset om personen er anvist til en konkret boligfør eller efter lovens ikrafttræden, og uanset om anvisning er sket før boligens om-dannelse til en af de omfattede boligtyper (for eksempel omdannelse af længereva-rende botilbud efter serviceloven til en almen ældrebolig).Kommunerne afholder fuldt ud de udgifter, der er forbundet med at yde forhøjetboligstøtte. Udgifterne til forhøjelsen af boligstøtten opgøres som forskellen mel-lem den beregnede boligstøtte uden anvendelse af reglerne om forhøjet boligstøtte,og den beregnede boligstøtte ved anvendelse af beregningsreglerne for forhøjet bo-ligstøtte.Hvis betingelserne vedrørende en persons økonomiske forhold på et tidspunkt æn-drer sig, vil kommunalbestyrelsen have pligt til at genvurdere sagen, og i givet faldtræffe afgørelse om, at der er ikke længere er ret til forhøjet boligstøtte. Det be-mærkes i den forbindelse, at det af afgørelsen om forhøjet boligstøtte vil skullefremgå i hvilke tilfælde, afgørelsen vil skulle vurderes på ny.Der kan ikke gives en udtømmende opregning af de situationer, hvor en fornyetvurdering vil være relevant. Som eksempler kan nævnes, at en støttemodtager bli-ver selvforsørgende, herunder fx i et fleksjob. Der kan være tale om tilfælde, hvoren støttemodtager overgår til en anden forsørgelsesydelse. Det kan fx være en kon-tanthjælpsmodtager, der fylder 25 år og dermed overgår fra kontanthjælp på unge-sats til almindelig kontanthjælp. I denne situation vil vedkommende dels modtageen højere kontanthjælp, dels efter omstændighederne kunne være berettiget til sær-lig støtte efter aktivlovens § 34. Et andet eksempel kan være overgang fra kontant-hjælp på ungesats til revalidering, hvor vedkommende får en højere ydelse og mu-lighed for støtte til boligudgifter, eller det kan være overgang til førtidspension,
4
hvor vedkommende dels modtager en højere forsørgelsesydelse, dels omfattes af desærlige boligsikringsregler for førtidspensionister.
Med venlig hilsenBent NielsenKontorchef
5