Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del Bilag 312
Offentligt
677035_0001.png
677035_0002.png
677035_0003.png
677035_0004.png
677035_0005.png
677035_0006.png
677035_0007.png
Vejledning om ændring af vejledning om særlig støtte til børn ogunge og deres familier (vejledning nr. 3 til serviceloven)1.
I vejledning nr. 99 af 5. december 2006 om særlig støtte til børn og unge og deres familier foretages følgendeændringer:1.I afsnit II indsættes som nyt kapitel:
Kapitel 4 aFamilievejlederordning
Indledning

108 a.

I dette kapitel beskrives reglerne om kommunalbestyrelsens pligt til at etablere en særligfamilievejlederordning for familier med børn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk ellerpsykisk funktionsevne.Kapitlet beskriver formålet med familievejlederordningen, personkredsen for ordningen og detnærmere indhold af familievejledningen og vejledningens omfang. Endelig beskrives samspilletmellem familievejlederordningen og andre typer af rådgivning og vejledning.Reglerne om familievejlederordningen findes i servicelovens § 11, stk. 4-5, og i bekendtgørelsenr.xxafxxomfamilievejlederordningenefterlovomsocialservice(familievejlederbekendtgørelsen).
Serviceloven

§

11. …Stk. 2. …Stk. 3. …Stk. 4. Kommunalbestyrelsen skaletablere en særligfamilievejlederordning for familiermed børn under 18 år med betydeligog varigt nedsat fysisk eller psykiskfunktionsevne. Vejledningen skaltilbydes indenfor 3 måneder, efter atkommunalbestyrelsen har fåetkendskab til, at funktionsnedsættelsener konstateret.Stk. 5. Velfærdsministerenfastsætter nærmere regler omfamilievejlederordningen.
Formål

108 b.

Kommunalbestyrelsen skal efter servicelovens § 11, stk. 4, etablere en særligfamilievejlederordning for familier med børn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk ellerpsykisk funktionsevne.Formålet med familievejlederordningen er at sikre, at disse familier i den indledende fase, efter atfunktionsnedsættelsen er konstateret, får et tilbud om indgående rådgivning og vejledning for atstyrke familiens og barnets videre udvikling og trivsel set i lyset af familiens ændrede livssituationsom følge af barnets funktionsnedsættelse. Rådgivningen og vejledningen skal medvirke til at øgefamiliens kendskab til muligheden for iværksættelse af social indsats og kendskabet til de tilbud omoffentlig hjælp på tværs af sektorerne, som barnets opvækst- og udviklingsvilkår i vidt omfang erbetinget af.Formålet med familievejlederordningen er således at give familien et tilbud om introducerendevejledning, og familievejlederen skal kunne håndtere nogle af familiens indledende spørgsmål.Ordningen er altså en form for ”brobygning” mellem familien og det offentlige i den indledendefase, efter at barnets funktionsnedsættelse er konstateret. Derimod er ordningen ikke et ståendetilbud til familien i et længere forløb.Familievejlederordningen skal være synlig både for familierne og for relevante instanser såsomsygehuse, sundhedsplejen, praktiserende læger, dagtilbud, skoler m.fl.Familievejlederbekendtgørelsen§ 1. Kommunalbestyrelsen skaletablere en særligfamilievejlederordning for familiermed børn under 18 år med betydeligog varigt nedsat fysisk eller psykiskfunktionsevne.Stk. 2. Familievejlederordningenomfatter både familier med nyfødtebørn med nedsat funktionsevne ogfamilier, hvor funktionsnedsættelsenkonstateres under barnets opvækst.Personkreds

108 c.

Personkredsen for familievejlederordningen er familier, herunder også enlige forsørgere,med børn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Ordningenomfatter både familier med nyfødte børn med nedsat funktionsevne og familier, hvorfunktionsnedsættelsen konstateres under barnets opvækst.Der skal være tale om en varigt nedsat funktionsevne hos barnet, hvis konsekvenser er afindgribende karakter i den daglige tilværelse. Det indebærer, at der ikke inden for en overskueligfremtid vil være udsigt til bedring af de helbredsmæssige forhold, og at der i lang tid frem over vilvære behov for at kompensere for følgerne af funktionsnedsættelsen. Normalt vilfunktionsnedsættelsen være en belastning resten af livet.
Funktionsnedsættelse er et begreb, der bruges ved tildeling af de ydelser i serviceloven, der skalkompensere for en nedsat funktionsevne. Ved at lægge vægt på funktionsevnen betones det, at detikke er lidelsens art eller omfang, der er afgørende, men derimod følgerne af den nedsatte kropsligeeller kognitive funktion.Selv om årsagen til den nedsatte funktionsevne ofte vil være en lægelig diagnosticeret lidelse, derangiver en varig nedsættelse af kropslige eller kognitive funktioner, er det imidlertid den samledevurdering af funktionsevnenedsættelsen i forhold til den daglige tilværelse, der er afgørende iforhold til vurderingen af begrebet nedsat funktionsevne.Familievejlederbekendtgørelsen
§ 2. Familievejledningen skaltilbydes inden for tre måneder efter,at kommunalbestyrelsen har fåetkendskabtil,atbarnetsfunktionsnedsættelse er konstateret.
Den tidsmæssige afgrænsning

108 d.

Familievejledningen skal tilbydes inden for tre måneder efter, at kommunalbestyrelsen harfået kendskab til, at barnets funktionsnedsættelse er konstateret.Det må i hvert enkelt tilfælde vurderes konkret, hvornår inden for tidsfristen familievejledningenskal tilbydes. Det afgørende må her være, hvornår familien er parat til at modtagefamilievejledning.Der vil således ikke være noget til hinder for, at familievejledningen i nogle tilfælde tilbydesumiddelbart efter, at kommunalbestyrelsen har fået kendskab til barnets funktionsnedsættelse. Iandre tilfælde kan det derimod vurderes, at udbyttet af familievejledningen vil blive større, hvisvejledningstilbuddet gives senere inden for tre måneders-fristen.Som eksempler på måder, hvorpå kommunalbestyrelsen kan få kendskab til barnetsfunktionsnedsættelse, kan nævnes underretning fra sygehus, praktiserende læge ellersundhedsplejen.
Familievejlederbekendtgørelsen§ 3. Familievejledningen skalindeholde en introducerende oghelhedsorienteret information ogvejledning om familiens rettighederog hjælpemuligheder på tværs afsektorerne.Vejledningenskalendvidere indeholde oplysninger omrelevantevidensmiljøeroghandicaporganisationer på området.Stk. 2. Familievejledningen skalrumme et tilbud om formidling afkontakt til andre familier med børnmed nedsat funktionsevne medhenblik på dannelse af netværk.
Indhold

108 e.

Familievejlederen skal kunne tilbyde en introducerende og helhedsorienteret informationog vejledning om familiens rettigheder og hjælpemuligheder på tværs af sektorerne og oplyse om,hvad der findes af bl.a. vidensmiljøer og handicaporganisationer på området. Familievejlederen skaldesuden kunne tilbyde at formidle kontakt til andre familier med børn med nedsat funktionsevnemed henblik på dannelse af netværk.Den vejledning, der er indeholdt i familievejlederordningen, er således introducerende og af meregenerel og overordnet karakter.Det vurderes at være af stor vigtighed, at de medarbejdere, der skal fungere som familievejledere,har relevant faglig baggrund, den fornødne ekspertise og det fornødne kendskab tilhjælpemulighederne på tværs af sektorerne. Det er kommunalbestyrelsen, der må sikre, atmedarbejderne besidder den fornødne faglige viden i forhold til opgaveløsningen, ligesomkommunalbestyrelsen må sikre, at familievejlederen besidder den fornødne viden omkringmuligheden for at henvise til landsdækkende ekspertise, hvis dette skønnes relevant, f.eks. på grundaf karakteren af barnets funktionsnedsættelse.Det vil være en naturlig del af den rådgivning og vejledning, der finder sted i regi affamilievejlederordningen, at der gøres opmærksom på VISO. Det kan i øvrigt oplyses, at VISO yderfaglig rådgivning i komplicerede enkeltsager på det sociale område og påspecialundervisningsområdet. VISO vil – som det i øvrigt er tilfældet generelt – stå til rådighedvedrørende alle problemstillinger, der falder inden for VISO’s formål.
Familievejlederbekendtgørelsen§ 4. Familievejlederen har ikkekompetence til at træffe afgørelse omhjælpen til familien.Stk. 2. Når familievejledningen erafsluttet,skalfamilievejlederenformidle kontakt og viden omfamilien til socialforvaltningen.
Ikke afgørelseskompetence

108 f.

Familievejlederen har ikke kompetence til at træffe afgørelse om hjælpen til familien, menskal kunne formidle kontakt og viden om familien til socialforvaltningen. Herved sikres det, atfamilievejlederens rolle i forhold til familien er rent vejledende. Endvidere vil det også falde udenfor formålet med familievejlederordningen, som indeholder den introducerende vejledning oghåndteringen af familiens indledende spørgsmål, at vurdere spørgsmålet om familiens konkretehjælpebehov.Vurderingen af familiens konkrete hjælpebehov ligger i socialforvaltningen i forbindelse medpåbegyndelsen af den egentlige sagsbehandling med indsamling af nødvendige oplysninger m.v.Det bemærkes i forhold til familievejlederens formidling af kontakt og viden om familien tilsocialforvaltningen, at denne formidling må ske under iagttagelse af de almindeligeforvaltningsretlige regler om myndighedernes videregivelse af oplysninger.
Familievejlederbekendtgørelse§ 5. Der kan efter en konkretvurdering tilbydes flere rådgivnings-og vejledningssamtaler ud over denførste samtale, hvis det skønnesnødvendigt, for at formålet medfamilievejledningen kan opfyldesStk. 2. …
Omfang

108 g.

Der kan efter en konkret vurdering tilbydes flere rådgivnings- og vejledningssamtaler udover den første samtale, hvis det skønnes nødvendigt, for at formålet med familievejledningen kanopfyldes. I vurderingen af behovet for yderligere samtaler vil der bl.a. kunne lægges vægt påkarakteren og omfanget af barnets nedsatte funktionsevne og sagens kompleksitet i øvrigt.
Familievejlederbekendtgørelse§ 5. …Stk. 2. Familievejledningen skal såvidt muligt gives ved besøg ihjemmet.
Hjemmebesøg

108 h.

Familievejledningen skal så vidt muligt gives ved besøg i hjemmet.Der kan dog være situationer, hvor det ikke vil være muligt at tilbyde familievejledningen ihjemmet. Som et eksempel herpå kan nævnes, at familien udtrykkeligt frabeder sig, atvejledningssamtalen foregår i deres hjem. Her vil samtalen kunne gennemføres hos kommunen.Familievejlederbekendtgørelsen§ 6. Når rådgivningen ogvejledningeniregiaffamilievejlederordningen er afsluttet,vil familierne have ret til fortsatrådgivning og vejledning efter deøvrige regler herom.Stk. 2. Specialiseret rådgivning ogvejledning er ikke omfattet affamilievejlederordningen, men skalfortsat ydes af de organisationer,herunder VISO, der besidder ensærlig ekspertise på det relevanteområde..Samspil

108 i.

Familievejlederordningen indgår i et samspil med de øvrige regler om rådgivning ogvejledning.Når rådgivningen og vejledningen i regi af familievejlederordningen er afsluttet, vil familiernehave ret til fortsat rådgivning og vejledning fra kommunen efter de øvrige regler herom. Herved
sikres det, at familierne får vedvarende rådgivning og vejledning ud over de første tre månederefter, at barnets funktionsnedsættelse er konstateret.Den specialiserede rådgivning og vejledning er ikke omfattet af familievejlederordningen, menskal fortsat ydes af de organisationer, herunder VISO, der besidder en særlig ekspertise på detrelevante område. Det er derfor vigtigt, at kommunalbestyrelsen sikrer, at familievejlederenbesidder den fornødne viden omkring muligheden for at henvise til landsdækkende ekspertise ellertil VISO, hvis dette skønnes relevant, f.eks. på grund af karakteren af barnets funktionsnedsættelse.2.
Vejledningen vedrører reglerne om familievejlederordning i servicelovens § 11, stk. 4-5, dertræder i kraft den 1. juli 2009.