Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del Bilag 303
Offentligt
Foretræde for socialudvalgetLivslinien gerne anmode om foretræde for socialudvalget snarest.
Baggrund:Livslinien er det sted i Danmark som møder flest mennesker som er berørt af selvmordstanker. Vi vilderfor gerne bidrage med vores erfaringer til B 147 Forslag til Folketingsbeslutning om ret tilbehandling til selvmordstruede samt B 158 Forslag til Folketingsbeslutning om behandlingsgaranti forselvmordstruede.Bestyrelsesformand Morten Thomsen ønsker foretræde for socialudvalget.
Hvem er Livslinien:Livsliniens Telefon- og Netrådgivning 2008Livsliniens kerneydelse er anonym telefon- og netrådgivning til mennesker med selvmordstanker, pårørendeog efterladte. Rådgivningen har oplevet en støt stigning i antallet af henvendelser siden 2001. Alene fra 2007til 2008 har vi oplevet en stigning på 2.573 flere henvendelser, og antallet af henvendelser er i fortsat stigning i2009.ÅrstalAntal samtaler20013.64220025.13620036.57720048.199200511.333200612.071200711.227200813.800
Livsliniens frivillige rådgivereLivsliniens vigtigste ressource er vores frivillige rådgivere. Vi har 180 aktive frivillige. For at blive frivillig påLivslinien skal man have en relevant faglig baggrund indenfor psykologi, medicin, teologi, sygepleje ogbeslægtede fagområder, samt overskud til at rådgive mennesker med alvorlige problemstillinger. Derudoverskal man gennemføre Livsliniens grunduddannelse. Livsliniens Telefonrådgivning har åbent alle årets dage fra11-23, også juleaften og nytårsaften, og der er 3-4 frivillige rådgivere på alle vagter. Livsliniens Netrådgivningkan der skrives til på alle tider af døgnet, men den er ikke åben for akuthenvendelser, da det grundetLivsliniens kvalitetssikringsprocedurer ikke er muligt at besvare indskrivningerne med det samme.AkutopkaldLivslinien modtager hver uge opkald fra mennesker der er i færd med et selvmordsforsøg under samtalen.Opkalderen har altså taget piller, skåret sig eller på anden måde skadet sig selv straks før eller underopkaldet. Antallet af akutopkald til Livslinien steg sidste år med 46 opkald fra 122 akutopkald i 2007 til 168 i2008. I 70 procent af akutopkaldene havde brugeren taget paracetamol eller andre piller.AldersfordelingI 2008 var 15 procent af vores henvendelser fra brugere under 19 år. 3 procent fra børn under 14 år og 12procent fra unge mellem 15-19 år. De øvrige henvendelser er jævnt fordelt fra brugere i aldersgruppen 20-69år. Vi modtager kun få henvendelser fra brugere ældre end 70 år.Selvmordsadfærd27 procent af brugerne har tidligere forsøgt selvmord, og 44 procent giver udtryk for at have selvmordstanker,når de kontakter Livslinien.