Fremsat den {FREMSAT} af velfærdsminister Karen Jespersen

Forslag

til

Lov om ændring af lov om social service

(Familievejlederordning)

 

§ 1

I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 979 af 1. oktober 2008, som ændret senest ved § 1 i lov nr. 549 af 17. juni 2008, foretages følgende ændringer:

 

1. I § 11 indsættes som stk. 4:

»Stk. 4. Kommunalbestyrelsen skal etablere en særlig familievejlederordning for familier med børn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Vejledningen skal tilbydes indenfor 3 måneder, efter at funktionsnedsættelsen er konstateret. Velfærdsministeren fastsætter i en bekendtgørelse regler om familievejlederordningen.«

 

§ 2

 

Loven træder i kraft den 1. juli 2009.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Lovforslagets baggrund og formål

 Formålet med lovforslaget er at sikre, at familier med børn med betydelig og varigt nedsat funktionsevne i den indledende fase efter at funktionsnedsættelsen er konstateret, får et tilbud om indgående rådgivning og vejledning for at styrke familiens og barnets videre udvikling og trivsel set i lyset af familiens ændrede livssituation som følge af barnets funktionsnedsættelse. Vejledningen og rådgivningen skal medvirke til at øge familiens kendskab til muligheden for iværksættelse af social indsats og kendskabet til de tilbud om offentlig hjælp på tværs af sektorerne, som barnets opvækst- og udviklingsvilkår i vidt omfang er betinget af.

 

Efter de gældende regler har kommunen ifølge lov om social service en forpligtelse til ved opsøgende arbejde at tilbyde rådgivning til enhver, som på grund af særlige forhold må antages at have behov herfor. Dette vurderes dog ikke at være tilstrækkeligt til at imødekomme familiernes behov for rådgivning og vejledning.

 

Undersøgelser foretaget af SFI og af PLS-Rambøll viser således, at familier med børn med nedsat funktionsevne oplever, at informations- og vejledningstilbuddene fra kommunen er mangelfuld. Familierne giver udtryk for, at de selv skal finde ud af, hvad der er deres rettigheder, og hvilke hjælpe- og tilbudsmuligheder der er.

 

Det er problemerne omkring den mangelfulde rådgivning og vejledning af familier med børn med funktionsnedsættelse, som lovforslaget skal søge at imødegå.

 

Det skønnes, at der vil være ca. 3.200 nye børn med betydelig og varigt nedsat funktionsevne hvert år bestående af nyfødte med funktionsnedsættelse og 1-17 årige, der har pådraget sig nedsat funktionsevne.

 

Det er målet, at Størstedelen af de familier, der har fået tilbud om familievejledning, oplever, at de har fået en tilfredsstillende information og vejledning.

 

2. Lovforslagets indhold

 Lovforslaget fremsættes med henblik på at skabe hjemmel for velfærdsministeren til at fastsætte regler om kommunalbestyrelsens pligt til at etablere en familievejlederordning for familier, som får et barn med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Ordningen skal både omfatte familier med et nyfødt barn og familier, hvor funktionsnedsættelsen opstår under barnets opvækst.  Ordningen skal være synlig både for familierne og for relevante instanser såsom sygehuse, sundhedsplejen, praktiserende læger, dagtilbud, skoler m.fl. Familievejlederen skal kunne tilbyde en helhedsorienteret information og vejledning om familiens rettigheder og hjælpemuligheder på tværs af sektorerne og gøre opmærksom på, hvad der findes af bl.a. videnscentre og handicaporganisationer på området.

 

Familievejlederen skal desuden kunne tilbyde at formidle kontakt til andre familier med handicappede børn med henblik på netværksdannelse.

 

Informationen og vejledningen skal så vidt muligt foregå ved besøg i hjemmet, bl.a. fordi familievejlederen på den måde får mulighed for at få et bedre indtryk af forældrenes, barnets og eventuelle søskendes behov og af de hjemlige forhold, hvilket kan have relevans for vejledningen.

 

Kommunen skal tilbyde hjemmebesøg inden for 3 måneder efter fødslen af barnet eller efter konstateringen af, at barnet har nedsat funktionsevne. I forhold til familier, hvor barnets funktionsnedsættelse har været konstateret i mere end 3 måneder, forudsættes det, at disse familier har været i kontakt med kommunen og på denne måde har fået vejledning om deres rettigheder, hjælpemuligheder m.v. Forslaget omfatter derfor ikke disse familier.

 

Familievejlederen har ikke kompetence til at træffe afgørelser om hjælpen til familien, men skal kunne formidle kontakten og viden om familien til socialforvaltningen. Ved ikke at give familievejlederen afgørelseskompetence sikres det, at familievejlederens rådgivnings- og vejledningsfunktion fastholdes. Hvis familievejlederen også havde afgørelseskompetence, kunne der let opstå risiko for, at vejledningsfunktionen ville glide i baggrunden.

 

Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner

På finansloven for 2009 er afsat en ramme på 2,7 mio. kr. i 2009 og 5,4 mio. kr. i 2010 og årligt herefter til udmøntning af bemyndigelsesbestemmelsen. De økonomiske konsekvenser skal forhandles med de kommunale parter.

 

Erhvervsmæssige konsekvenser

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

   Ingen

Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.

Hørte myndigheder og organisationer

Tekst

Lovforslagets konsekvenser i hovedtræk

 

Positive konsekvenser/

Mindreudgifter

Negative konsekvenser/

Merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Ingen.

Der afsættes 2,7 mio. kr. i 2009 og 5,4 mio. kr. i 2010 og frem.

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter

 

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

 

 

Til § 1

 

 

Til nr. 1

 

Det foreslås, at kommunalbestyrelsen får pligt til at etablere en særlig familievejlederordning for familier med børn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Vejledningen skal tilbydes indenfor 3 måneder efter, at funktionsnedsættelsen er konstateret. Det foreslås videre at give velfærdsministeren hjemmel til i en bekendtgørelse at fastsætte nærmere regler om ordningen. Bekendtgørelsen skal indeholde en afgrænsning af målgruppen for familievejlederordningen, så det bliver præciseret, at ordningen gælder for familier med børn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Ordningen skal både omfatte familier med et nyfødt barn og familier, hvor funktionsnedsættelsen opstår under barnets opvækst.

 

Herudover skal bekendtgørelsen præcisere, at vejledningen skal tilbydes indenfor 3 måneder efter, at funktionsnedsættelsen er konstateret, og formålet med vejledningen og rådgivningen skal beskrives. Dette formål er at medvirke til at øge familiens kendskab til muligheden for iværksættelse af social indsats og kendskabet til de tilbud om offentlig hjælp på tværs af sektorerne, som barnets opvækst- og udviklingsvilkår i vidt omfang er betinget af.

 

Endvidere skal bekendtgørelsen indeholde en nærmere afgrænsning af den vejledning og rådgivning, som familievejlederen skal tilbyde familierne. Familievejlederen skal således kunne tilbyde en helhedsorienteret information og vejledning om familiens rettigheder og hjælpemuligheder på tværs af sektorerne og gøre opmærksom på, hvad der findes af bl.a. videnscentre og handicaporganisationer på området.

 

Familievejlederen skal desuden kunne tilbyde at formidle kontakt til andre familier med handicappede børn med henblik på netværksdannelse.

 

Endelig skal bekendtgørelsen præcisere, at familievejlederen ikke har kompetence til at træffe afgørelser om hjælpen til familien, men skal kunne formidle kontakten og viden om familien til socialforvaltningen.

 

 

Til § 2

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2009.

 

 

 

+++Bilag+++Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 11. Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at forældre med børn og unge eller andre, der faktisk sørger for et barn eller en ung, kan få en gratis familieorienteret rådgivning til løsning af vanskeligheder i familien. Kommunalbestyrelsen er forpligtet til ved opsøgende arbejde at tilbyde denne rådgivning til enhver, som på grund af særlige forhold må antages at have behov for det.

Stk. 2. Såvel forældre som børn og unge, der alene søger rådgivning efter stk. 1, skal kunne modtage denne anonymt og som et åbent tilbud.

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde gratis rådgivning, undersøgelse og behandling af børn og unge med adfærdsvanskeligheder eller nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne samt deres familier. Opgaverne kan varetages i samarbejde med andre kommuner

 

 

 

§ 1

I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 979 af 1. oktober 2008, som ændret senest ved § 1 i lov nr. 549 af 17. juni 2008, foretages følgende ændringer:

 

1. I § 11 indsættes som stk. 4:

»Stk. 4. Kommunalbestyrelsen skal etablere en særlig familievejlederordning for familier med børn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Vejledningen skal tilbydes indenfor 3 måneder, efter at funktionsnedsættelsen er konstateret. Velfærdsministeren fastsætter i en bekendtgørelse regler om familievejlederordningen.«

 

 

 

 

 

 

 

§ 2

 

Loven træder i kraft den 1. juli 2009.