Til Skatteudvalget
Orientering om eIndkomst samt særlig rykkerkørsel i forhold til virksomhederne
Indledning
Som nævnt i kvartalsrapporten om den aktuelle situation i SKAT, 2. kvartal 2008, SAU alm. del – Bilag 269 (2007/08, 2. samling) vil Skatteudvalget få en nærmere redegørelse om oprydningsarbejdet for at få angivelser og betalinger i forbindelse med eIndkomst til at falde korrekt på plads. I det følgende gives en sådan redegørelse.
Kort om eIndkomstsystemet
Med udgangspunkt i regeringens generelle ønske om at effektivisere den offentlige administration og lette administrative byrder for borgere og virksomheder blev det ved lov nr. 403 af 8. maj 2006 besluttet at arbejde med et eIndkomstregister med månedlige oplysninger om indkomst og arbejdsomfang.
Indberetningen til eIndkomstregistret er obligatorisk for alle indberetningspligtige pr. 1. januar 2008. Hver måned indberetter i størrelsesordenen 170.000 virksomheder til eIndkomst, og dette niveau er meget lig antallet af papirangivelserne før 1. januar 2008. Digitaliseringsgraden ligger på over 98 procent, og der er indtil videre leveret over 90 mio. transaktioner til systemet.
Der er udviklet funktionalitet i eIndkomst som gør, at data stilles til rådighed for de interessenter, som har lovhjemmel til at hente oplysninger i registret. Her udgør kommunerne den væsentligste interessent, hvor data skal anvendes til at effektivisere en lang række arbejdsopgaver samt sikre korrekte udbetalinger til borgerne samt mindske svig. Derudover kan den enkelte borger følge indberetningerne i Skattemappen på TastSelv.
Uoverensstemmelser mellem angivelser og betaling i eIndkomst
Indberetning til eIndkomst-registret fordrer meget præcise angivelser for såvel angivelse, betaling og periodisering fra virksomhedernes side. Da ikke alle indberetninger har kunnet matche de systemmæssige krav, har det i en række tilfælde medført uoverensstemmelse mellem de beløb, som virksomhederne har angivet som A-skat og de beløb, som rent faktisk er indbetalt.
Var SKAT i denne situation 1. januar 2008 fortsat med almindelig praksis ville det betyde, at et stort antal virksomheder uretmæssigt ville blive tilsendt rykkere, da deres indbetalinger ikke er registreret korrekt, uagtet at SKAT faktisk har modtaget betalingerne.Â
Derfor har SKAT fra indkøringsperioden og frem til og med august 2008 suspenderet den normale praksis med rykkerkørsel samt overførsel fra hovedkonto til restancekonto hver måned. Beslutningen blev truffet under hensyntagen til virksomhederne, idet ønsket var at undgå uretmæssige rykkerskrivelser samt eksplosiv vækst af ikke-reelle virksomhedsrestancer, ligesom det har været sigtet, at give virksomhederne passende tid til at vænne sig til de metoder. I forlængelse heraf valgte SKAT at kontakte virksomheder, hvis forhold ikke var korrekte.
Imidlertid må det konstateres, at dette arbejde har vist sig mere besværligt end forudset. Dialogen med virksomhederne har været meget tung. Det er svært at finde frem til en relevant person i virksomheden, som reelt kan rette forholdene op. Det er derfor meget tidskrævende at være opsøgende over for virksomhederne.
Da det er vitalt for SKAT at få udredt de mange misforhold hurtigst muligt for at sikre, at årsopgørelserne for lønmodtagerne bliver korrekte, og set i lyset af, at de væsentligste årsager til den massive pukkel reelt beror på, at virksomhederne ikke indberetter korrekt, er it-mæssigt på plads eller har rod i deres registreringsforhold genindfører SKAT nu derfor den normale praksis.
Det betyder at alle virksomheder, hvor deres angivelser og betalinger ikke matcher overføres til restancekontoen og vil blive rykket. En del virksomheder vil være af den opfattelse, at de har gjort, hvad de skulle, og at de dermed bliver rykket uretmæssigt, men SKAT ser ingen andre muligheder end at genindføre normal procedure for at sikre en optimal genopretning. Det vil â€tvinge†virksomhederne til at komme i dialog med SKAT, ligesom det sikres, at det er den rigtige personkreds, som kontakter SKAT, hvorved trÃ¥dene lettere kan udredes.
Genoptagelsen af hidtidig praksis betyder, at den første rykkerkørsel bliver meget omfattende og udformet lidt anderledes end normalt. Rykkerskrivelsen holdes i denne særlige kørsel gebyrfri og ledsages af et brev, hvori SKAT redegør for, hvorfor virksomheden er blevet rykket samt en vejledning til, hvordan de skal forholde sig, når de kontakter SKAT.
Der er etableret et særligt beredskab til at håndtere disse henvendelser med virkning fra den 20. oktober 2008, ligesom der til formålet er etableret en særlig telefonsluse, som er under konstant overvågning med henblik på justering af beredskabet.
Restancemassen
Endvidere vil tiltaget medføre en markant stigning i antallet af virksomhedsrestancer, dels som følge af den lange suspension af overførsel til restancekontoen og dels som følge af differencerne mellem angivelse og betaling. I lyset af, at eIndkomst-systemet næppe har haft indflydelse på virksomhedernes evne og vilje til at betale, vil der blive tale om et ikke reelt restancebillede, idet en række virksomheder vil have betalt, men ikke angivet korrekt i overensstemmelse med betalingen. Genopretningen i forlængelse af rykkerkørslen vil derfor antageligt medføre et hurtigt fald i restancesaldoen igen.
Den 26. september 2008 blev der overført 2,4 mia. kr. til restancekontoen for A-skat mv. beløbet vedrører 27.800 virksomheder. Med ovenstående in mente er det derfor  ikke muligt at tegne et præcist billede af den reelle restancesituation, og at dette først kan forventes afspejlet og redegjort for ultimo 2008.
Restanceudviklingen vil blive fulgt nøje,  og der vil blive afgivet status herpå løbende.
Handleplan
SKAT har i forbindelse med genopretningsarbejdet lavet en konkret handleplan. I punktform omfatter den igangsatte plan følgende aktiviteter:
· Der er foretaget en overførsel fra hovedkonto til restancekonto den 26. september 2008, og der udsendes rykkerskrivelser til virksomhederne med start fra den 20. oktober 2008. Det samlede beløb udgør 2,4 mia. kroner. Med rykkerskrivelsen medsendes en særlig vejledning til virksomhederne, hvor der redegøres for, hvordan virksomheden skal forholde sig – herunder hvad virksomheden bør tjekke forud for at SKAT kontaktes. Af hensyn til at der i vid udstrækning er tale om registreringsfejl holdes den samlede rykkerkørsel gebyrfri.
· SKAT har nedsat et særligt beredskab, der løbende og indtil til rykkerskrivelserne sendes, udreder de væsentligste fejl i dialog med virksomhederne, og dermed reducerer antallet af henvendelser efterfølgende. Der er endvidere nedsat en særlig taskforce til håndtering af store virksomheder og dermed store beløb uden angivelser. Det samlede beredskab skifter karakter fra den 20. oktober 2008 med henblik på at håndtere henvendelserne fra virksomhederne. I skrivende stund kan resultatet af dette arbejde foreløbig opgøres til, at SKAT sender rykkerskrivelser ud for beløb svarende til 1,2 mia. kr. Med indsatsen er det samlede beløb dermed allerede halveret.
· Der er oprettet en særlig sluse på telefonsystemet til fra den 20. oktober 2008 at håndtere et forventeligt stort antal henvendelser, der visiteres via Betalingscentret i Ringkøbing. Telefonslusen vil være under konstant overvågning. Erfaringen viser, at samtalerne med virksomhederne i forhold til dette emne ofte er langvarige, hvorfor der tages skridt til, at SKAT i første omgang tager mod besked og ringer tilbage, således at trykket på telefonerne kan minimeres.
· Der er taget skridt til at ændre funktionaliteten i eIndkomstsystemet, således, at der ikke længere accepteres indberetninger fra virksomheder med rod i registreringsforholdene. Dette er meddelt til lønservicebureauerne og vil have en stor forebyggende effekt på antallet af poster, som ikke kan falde på plads.
· Der rapporteres ugentligt om status på fremdriften til SKATs produktionsdirektion, der agerer styregruppe for den samlede handleplan.
· SKAT udarbejder løbende status til alle relevante interessenter – herunder Skatteudvalget, ligesom der vil være særlig fokus på bevægelserne omkring virksomhedsrestancerne.
· Med henblik på at informere arbejdsgiverorganisationerne samt øvrige interessenter er der indkaldt til møde i følgegruppen om eIndkomst fredag den 10. oktober 2008.
· Med henblik på sikring af kvaliteten af data i eIndkomst er der lavet en særlig handleplan for dette arbejde også, og som vil strække sig frem til februar 2009 forud for dannelsen af årsopgørelserne. Dette initiativ skal sikre korrekte årsopgørelser samt kvalitetssikre de oplysninger, som eIndkomstsystemet udstiller til brug for andre myndigheder.
Ny tilgang over for virksomheder Eindkomstsystemet har hidtil accepteret indberetninger fra virksomheder på trods af ufuldstændige eller helt manglende registreringsforhold. En efterfølgende advisering af virksomhederne om at få registreringsforholdene på plads har vist sig ikke at have den tilsigtede virkning, idet det i mange tilfælde ikke finder sted. Dette har medført et ekstraordinært stort antal poster, som ikke har kunnet falde korrekt på plads, ligesom der har været et meget stort administrativt arbejde for SKAT med henblik på udredning og dialog med de enkelte virksomheder.
For at sikre SKAT mod lignende problemstillinger fremover er der behov for en ændret strategi, for at få virksomhederne til at gøre det rigtigt første gang. Konkret arbejdes der for, at SKAT kan afvise indberetninger, som er foretaget af virksomheder, som ikke er korrekt registreret. Registreringsforholdene skal bringes i orden, inden angivelsen kan modtages af SKAT.
SKAT har i forlængelse heraf erkendt behovet for en ny tilgang over for specielt lønservicebureauerne, idet erfaringen viser, at fejlindberetningerne fortsætter og genererer nye åbenstående poster trods fremsendte adviser.  SKAT har derfor taget initiativ til en dialog med lønservicebureauerne, der skal sikre, at registreringsforholdene fremover er korrekte for alle virksomheder ved indberetninger til eIndkomst. Således vil der blive udviklet et program, som fremover vil afvise transaktioner til eIndkomst, hvis forholdene er manglende eller ufuldstændige. SKAT har ikke fået negativ respons på denne beslutning fra lønservicebureauerne. Endvidere vil dette sikre en ensartet behandling af alle virksomheder, idet virksomheder, der ikke anvender et lønservicebureau – og dermed selv varetager indberetningerne – allerede i dag afvises, hvis der er fejl i registreringsforholdene.
|