Til

       Folketinget - Skatteudvalget

Af § 6A, stk. 6 i tips- og lottoloven fremgår, at finansministeren og skatteministeren inden udgangen af folketingsåret 2007-08 skal redegøre for udlodningsordningen i samme paragrafs stk. 3-5. Til orientering er vedlagt et notat om denne ordning.

(Alm. del).

 

 

 

 

Kristian Jensen

 

                                                                                       /Lars H. Nielsen

 

                        


 

Skatteministeriet

Finansministeriet

6. oktober 2008

 

       

 

 

 

     Notat

        om

        udlodningsloftet i § 6 A, stk. 3-6 i tips- og lottoloven

 

 

Med Folketingets vedtagelse af lovforslag L 111 om medtagelse af hestevæddeløbssporten på fordelingsnøglen for tips- og lottomidler den 25. marts 2003 blev udlodningsloftet i tips- og lottoloven ændret.

De tidligere regler i tips- og lottoloven fastsatte et loft for udlodning til modtagerne af Tipstjenestens (nu Danske Spil`s) overskud inkl. rentekompensation. Hvis Tipstjenestens overskud oversteg loftet, tilfaldt det overskydende beløb staten.

I forbindelse med ændringen af fordelingsnøglen i tips- og lottoloven blev udlodningsloftet ændret således, at modtagerne af Danske Spil`s overskud ”i dårlige tider” får suppleret overskuddet med midler fra staten, mens de i ”gode tider” skal aflevere en del af overskuddet til statskassen. Ændringen betød, at:

1. Udlodningen til Danske Spil`s overskudsmodtagere fastsættes med udgangspunkt i Danske Spil`s faktiske overskud i 2003, tillagt et beløb pÃ¥ 20 mill. kr. svarende til den forventede rentekompensation i 2003. Dette loft reguleres Ã¥rligt med udviklingen i reguleringstallet efter personskattelovens § 20.

2. Forskellen mellem det fastsatte beløb og Danske Spil`s realiserede overskud vil blive opgjort for 2004 og efterfølgende år. Hvis Danske Spil`s overskud er mindre end det fastsatte beløb, kompenseres overskudsmodtagerne med 50 pct. af forskellen via finansloven, mens de modtager 50 pct. af forskellen, hvis Danske Spil`s overskud overstiger det fastsatte beløb.

Det indebærer med andre ord, at hvis Danske Spil`s overskud overstiger udlodningsloftet fordeles det overskydende beløb ligeligt mellem overskudsmodtagerne og staten, men er overskuddet under loftet, så finansierer staten halvdelen af forskellen, der efterfølgende tillægges overskudbeløbet.

I det vedtagne lovforslag er også fastsat, at finansministeren og skatteministeren inden udgangen af folketingsåret 2007-08 skal redegøre for det nye loft for udlodning med henblik på en eventuel revision af dette.

I nedenstående tabel er vist virkningerne af udlodningsloftet i tips- og lottoloven i 2004 – 2010.

 

  Virkning af udlodningsloftet i tips- og lottoloven. 2004 – 2010.

 

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010 1)

 

Ca. mio. kr.

(1) Udlodningsloft

1.552

1.586

1.622

1.666

1.710

1.768

1.8282)

(2) Danske Spils overskud

1.601

1.613

1.620

1.617

1.5503)

1.5503)

1.5503)

(3) Overskud i pct. af udlodningsloft. (2) / (1) x 100

3,1

1,7

-0,1

-2,9

-9,4

-12,3

-15,2

(4) Beløb til loftsberegning. (1) – (2)

49

27

- 2

- 49

- 160

- 218

- 278

(5) Beløb til staten.  50% af (4)

25

14

- 1

- 25

- 80

- 109

- 139

(6) I alt udlodningsbeløb. (2) - (5)

1.577

1.600

1.621

1.642

1.630

1.659

1.689

1)       Skøn.

2)       Udlodningsloftet er fremregnet med 3,4 pct. i 2010, svarende til reguleringstallet for 2009.

3)       Danske Spil har i deres halvÃ¥rsrapport for 2008 skønnet et overskud i niveauet 1,5 – 1,6 mia. kr. Der er derfor valgt et overskud pÃ¥ 1.550 mio. kr. i 2008 og niveauet er fastholdt i 2009 og 2010.

 

Der har i perioden 2004 – 2007 været en tendens til, at Danske Spil’s overskud ikke kan følge med udviklingen i udlodningsloftet. En tendens der ser ud til at fortsætte de næste år.

I 2004 og 2005 lå Danske Spil’s overskud over udlodningsloftet, hvilket betød at staten fik halvdelen af det overskydende beløb, hhv. 25 og 14 mio. kr. I 2006 svarede Danske Spil’s overskud stort set til udlodningsloftet.

2007 var det første år, hvor overskuddet lå under udlodningsloftet, hvilket betød, at staten havde en udgift på ca. 25 mio. kr. De foreløbige tal for Danske Spil’s overskud i perioden 2008 – 2010 viser, at overskuddet også i de kommende år ikke vil følge med reguleringen af udlodningsloftet. Det betyder, at staten vil skulle finansierer et stadigt større beløb til udlodning blandt overskudsmodtagerne. Med andre ord ser det ud til, at udlodningsloftet har mistet sin betydning som loft og snarere kan betegnes som en ”bund” for udlodningen.

Regeringen har overvejelser angående fastlæggelse af en fremtidig spillestrategi og er i den forbindelse åben over for alle muligheder herunder også en delvis liberalisering – dvs. af markedet for sportsspil og netkasinospil.

 

En undersøgelse af en sådan liberaliseringsmulighed indebærer økonomiske analyser, men også analyser vedrørende beskyttelse af såvel licenstagerne som spillerne. Derudover skal bl.a. også kontrol, tilsyn og licensvilkår i forbindelse med en delvis liberalisering undersøges nærmere. Regeringen har med udgangspunkt i Skatteministeriet igangsat et sådant arbejde.

I forbindelse med regeringens overvejelser om dem den fremtidige spillestrategi vil også blive overvejet, om der skal ske ændringer af udlodningsloftet og i givet fald hvilke. Folketinget vil blive orienteret om resultatet af disse overvejelser om udlodningsloftet.