Fra: Ove Holm [mailto:[email protected]]
Sendt: 4. december 2008 07:33
Til: Liza Christensen
Cc: Morten Lindbo
Emne: Foretræde om kontrol af udenlandske lastbilers betaling af
vejbenyttelsesafgift - supplerende materiale
I forlængelse af DTLs foretræde for Folketingets Skatteudvag den 3. december fremsendes hermed pressemeddelelse fra DTL.
Vi skal bede om at udvalget bliver gjort bekendt dermed.
Ny DTL-indsats mod snyd med udenlandske lastbiler
Politiet har ved to nylige kontroller af lastbiler dokumenteret, at der ikke er betalt vejbenyttelsesafgift af ca. hver femte udenlandske lastbil. Det har DTL længe vidst - og påpeget over for politiet. Nu viser politiets opgørelser således det samme, og det søgte DTL at få gjort noget effektivt ved under et foretræde 3. december for Folketingets Skatteudvalg.
"Vi fremhævede den åbenlyse konkurrenceforvridning, der finder sted på denne måde, og som af DTL opleves som helt urimelig, da alle danske lastbiler opkræves automatisk forud for et helt år af gangen, mens hver femte udenlandske lastbilchauffør vælger at undlade at betale deres afgift inden kørsel i Danmark", siger DTLs vicedirektør Morten Lindbo, der deltog i DTL-deputationen sammen med cheføkonom Ove Holm.
Skatteministeren har tidligere afvist at ændre proceduren for kontrollen af betaling af vejbenyttelsesafgift for udenlandske lastbiler. Ministerens afvisning indgik i et svar på et spørgsmål fra folketingsmedlem Jesper Petersen (SF), efter at det først i oktober måned under en særlig politirazzia i Sønderjylland blev konstateret, at mange udenlandske lastbiler kører rundt i landet uden at have betalt afgiften. En måned senere var den dog gal igen.
"Vi kunne oplyse skatteudvalget om, at der på baggrund af ITDs seneste grænsetællinger årligt passerer omkring 1,8 mio. udenlandsk indregistrerede lastbiler over Danmarks grænser. Det svarer til hele 78 procent af den samlede lastbiltrafik inklusive til/fra-trafik og transitkørsel. Når man så ser på, hvilken procentuel vækst der forventes i det fremtidige samlede transportarbejde, især med udenlandske lastbiler, så kan det godt blive til mange penge", siger Morten Lindbo.
DTL kunne oplyse skatteudvalget, at det foreløbig er 16 mio. kr. på årsplan, som unddragelserne snyder statskassen for. Men ikke mindst kan snyderiet nemt udgøre over halvdelen af en dansk lastbils daglige overskud, og det går alvorligt ud over konkurrenceevnen på det meget barske transportmarked.
DTLs deputation pegede på en målrettet, men alligevel kortvarig, stærkt intensiveret politikontrol til at sætte en stopper for unddragelserne, før de eskalerer.
"Politiet kan i dag tjekke, om afgiften er betalt uden at standse lastbilen. Får politiet desuden en elektronisk mulighed for at kunne kortopkræve på stedet, og hæves bøden for at undlade at betale afgift betragteligt, ja så går der ikke særlig lang tid, før det rygtes, at i Danmark skal man nok betale afgiften, før man kører ind i landet. Dette kunne passende suppleres med meget klar og tydelig skiltning ved grænseovergangene, som ikke findes i dag," siger Morten Lindbo.
Skatteudvalget har på baggrund af DTLs henvendelse bedt om skatteministerens bemærkninger, ligesom andre folketingsmedlemmer også har stillet spørgsmål til ministeren.
Med venlig hilsen
Ove Holm
Cheføkonom
Dansk Transport og Logistik (DTL)
Grønningen 17
Postboks 2250
DK – 1019 København K
Tel. +45 70 15 95 00
Mobile +45 23 44 29 09