Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 420
Offentligt
734892_0001.png
734892_0002.png
734892_0003.png
734892_0004.png
734892_0005.png
734892_0006.png
734892_0007.png
734892_0008.png
734892_0009.png
734892_0010.png
734892_0011.png
734892_0012.png
734892_0013.png
734892_0014.png
734892_0015.png
734892_0016.png
734892_0017.png
J.nr. 2009-711-0026Dato: 28. sep. 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt demodtagne høringssvar vedrørende udkast til Forslag til Lovom ændring af skatteforvaltningsloven og lov om registre-ring af køretøjer (Digital kommunikation, køretøjsregistre-ring, forenklet tilbagebetaling af skatter og afgifter, reglerfor medlemmer af Skatterådet og Landsskatteretten)
Kristian Jensen/K.-H. Ludolph
Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørende udkast til Forslag til Lovom ændring af skatteforvaltningsloven og lov om registrering af køretøjer (Digital kommunikation,køretøjsregistrering, forenklet tilbagebetaling af skatter og afgifter, regler for medlemmer af Skatte-rådet og Landsskatteretten)

Organisationer

Bemærkninger i hørings-

svar

Advokatrådet er positiv over-for forslagets formål medhensyn til obligatorisk elek-tronisk kommunikation og erenig i, at anvendelsen af digi-tal kommunikation bør ud-bredes mest muligt. Advokat-rådet går ud fra, at ministerenvil udnytte bemyndigelsen tilat fastsætte nærmere reglerom obligatorisk digital kom-munikation således, at derskal anvendes digital signatureller anden tilsvarende sik-kerhed.Advokatrådet opfordrer til, atdet nøje undersøges om an-svars- og straffebestemmel-serne i skattelovgivningen erafstemt med de regler, mini-steren måtte fastsætte i enbekendtgørelse om elektro-nisk kommunikation.Advokatrådet finder det væ-sentligt, at regler og tekniskeløsninger udformes således,at virksomheder ikke får etretstab ved nedbrud af kom-munikationen, og at der børindrømmes en betydelig mar-gin, før myndighederne gørgældende, at meddelelserm.v. er indsendt for sent.Advokatrådet anfører endvi-dere, at obligatorisk elektro-nisk kommunikation kræveret meget stort informations-arbejde.Advokatrådet tilslutter sig, atministeren i første række ikkeagter at udnytte sin bemyndi-gelse til at kræve obligatoriskdigital kommunikation forprivate borgere. Dette bør tilsin tid ske med en høj grad afhensyntagen til de borgere,der ikke er IT-parate, herun-der især ældre borgere. Ad-vokatrådet finder, at spørgs-

Kommentar til bemærk-

ninger

Digital kommunikation tilSKAT forudsætter, at SKATrent teknisk er i stand til atbehandle og håndtere den di-gitale meddelelse. Meddelel-sen skal f.eks. sendes i etformat, som SKAT kan be-handle. Det foreslås derfor, atskatteministeren kan fastsættenærmere regler om digitalkommunikation med told- ogskatteforvaltningen. Skatte-ministeren kan herunder fast-sætte regler om anvendelsenaf digital signatur og om,hvilke krav der skal stilles tilden digitale signatur. Digitalsignatur skal anvendes, hvorloven stiller krav om skrift-lighed eller underskrift.Ved fastsættelse af regler omelektronisk kommunikationvil det blive sikret, at an-svars- og straffebestemmelseri skattelovgivningen er af-stemt med de regler, der fast-sættes om elektronisk kom-munikation.Inden kommunikation medtold- og skatteforvaltningengøres obligatorisk digital vilder blive gennemført en in-formationskampagne, lige-som der vil blive etableretsupport for virksomhederne.IT-problemer f.eks. nedbrudkan betyde, at en meddelelseikke kan afleveres til SKAT.Opstår problemerne tæt påfristen for indgivelse af med-delelsen, og kan problemerneføre til, at fristen med rime-lighed ikke kan overholdes,anses meddelelsen for at værekommet frem inden for fri-sten, hvis den gøres tilgænge-lig for SKAT inden for enrimelig tid efter, at forhin-dringen er ophørt.Side 2
Advokatrådet
målet om at sikre de ikke IT-parate borgere fuld informa-tion og en ikke-forringet rets-stilling, vil være et af de storeretssikkerhedsmæssigespørgsmål fremover og delta-ger gerne – sammen medCenter for Lov & RET – iovervejelserne herom.Advokatrådet foreslår at gen-nemføre en evaluering af, omden manglende fremsendelseaf forskudsopgørelsen i papirer gennemført på betryggen-de måde. Advokatrådet delta-ger gerne i et sådant evalue-ringsarbejde.Advokatrådet foreslår, at deraf procesbesparende årsagerindføres adgang til omkost-ningsgodtgørelse ved Lands-skatteretten i sager om regi-strering af køretøjer.
Med hensyn til bemærknin-gerne vedrørende ikke IT-parate borgere og frem-gangsmåden ved udsendelseaf forskudsopgørelsen henvi-ser jeg til mit svar til ÆldreSagen.
Sager om registrering af kø-retøjer behandles i Landsskat-teretten allerede i dag udenmedvirken af læge retsmed-lemmer. Der ydes ikke om-kostningsgodtgørelse i sager,der behandles på denne mådei Landsskatteretten, og dervurderes ikke at være særligeårsager til, at dette bør fravi-ges for køretøjsregistrerings-sagernes vedkommende.
For så vidt angår de foreslåe-de regler om forenklet tilba-gebetaling af uretmæssigtopkrævede skatter og afgifterer Advokatrådet generelt be-tænkelig ved at indføre ende-lighedsbestemmelser i danskret, hvorefter et spørgsmålikke kan prøves ved højeremyndighed eller domstolene.Advokatrådet finder, at afgø-relser efter den foreslåede §34 c i skatteforvaltningslovenbør kunne påklages efter desædvanlige regler herunderindbringes for domstolene –samt begæres genoptaget.
Efter stk. 4 i den foreslåede §34 c er en afgørelse om tilba-gebetaling på grundlag af enskematisk fastsat tabsprocentbindende for såvel den skatte-eller afgiftspligtige som for-SKAT. Formålet med de fo-reslåede regler om tilbagebe-taling på grundlag af en ske-matisk tabsprocent er at spareressourcer hos såvel myndig-heder som virksomheder. Dadet er den enkelte skatte- ellerafgiftspligtige virksomhed,der selv vælger, om den øn-sker tilbagebetaling på grund-lag af den af SKAT fastsattetabsprocent, er det fundet ri-meligt at fastholde, at derskal være tale om et bindendevalg.
Danmarks AutomobilforhandlerForening
Har ikke bemærkninger tillovforslaget.Side 3
Dansk AktionærforeningDansk Arbejdsgiverforening
Dansk Erhverv
Landbrug & Fødevarer
Har ikke bemærkninger tillovforslaget.Har oplyst, sagen falder udenfor DA's virkefelt, og at DAunder henvisning hertil ikkeønsker at afgive bemærknin-ger.Dansk Erhverv stiller sigoverordnet positivt overformest mulig digital kommuni-kation, da det nedsætter er-hvervslivets administrativebyrder. Dansk Erhverv er til-freds med løbende at blivehørt vedr. arbejdet med obli-gatorisk digitalisering inden2012. Dansk Erhverv er dognoget betænkelig ved, hvisder helt firkantet indføres to-tal digital kommunikation forså vidt angår virksomheder.Dansk Erhverv er derfor godttilfreds med, at ministerenbemyndiges til at undtagesærlige og velafgrænsedesagstyper og grupper fra kra-vet om digital kommunikati-on. Dansk Erhverv anfører, atdigital kommunikation børfremstå som et attraktivt ogfrivilligt tilbud til virksomhe-der. Dansk Erhverv opfordrerderfor til fortsat forståelse fordet lille mindretal, der vil ha-ve brug for at visse sagsom-råder og fysiske og juridiskepersoner undtages fra kravetom digital kommunikation.Dansk Erhverv stiller sig po-sitivt overfor den foreslåedeprocedure om forenklet tilba-gebetaling af uretmæssigtopkrævede skatter og afgifter.Dansk Erhverv har ikke be-mærkninger til forslaget ved-rørende køretøjsregistreringog forslaget om udnævnelses-regler for medlemmer afSkatterådet og Landsskatte-rettens læge medlemmer.Landbrug & Fødevarer støt-ter, at der indføres regler omforenklet tilbagebetaling afskatter og afgifter og findersom udgangspunkt lovforsla-gets bestemmelser rimelige.
Bemyndigelsen til at undtagesærlige og velafgrænsedesagstyper og grupper fra kra-vet om digital kommunikati-on vil blive brugt til at tagehensyn til det lille mindretal,der vil have brug for at vissesagsområder og fysiske ogjuridiske personer undtagesfra kravet om digital kommu-nikation.
25.000 kr. er fundet at væreen passende beløbsgrænsefor, hvornår der kan ske til-bagebetaling af uretmæssigtopkrævede skatter og afgifteruden analyse af, om der erSide 4
Landbrug & Fødevarer læg-ger vægt på, at beløbsgræn-serne på 25.000 kr. og500.000 kr. ikke reduceres oganbefaler, at man hæver be-løbsgrænsen på 25.000 kr. til50.000 kr.Landbrug & Fødevarer anfø-rer, at det bør præciseres ilovforslaget bemærkninger,at SKAT i alle tilfælde, hvortilbagebetalingskravet redu-ceres, skal føre bevis for, attabet er reduceret som følgeaf overvæltning. Dette kravtil bevisbyrde og dokumenta-tion bør ifølge Landbrug &Fødevarer også gælde kravop til 25.000 kr., hvilket ikkefremgår klart af lovforslaget.
sket overvæltning og dermedreduktion af virksomhedenstab.
Lovforslaget går netop ud på,at der i sager om tilbagebeta-ling af uretmæssigt opkræve-de skatter og afgifter, dervedrører beløb under 25.000kr., kan ske tilbagebetalinguden nogen vurdering af, omder er sket overvæltning påandre omsætningsled, oguden afkortning af kravet.
Landbrug & Fødevarer anbe-faler, at SKAT samarbejdermed brancheorganisationerom fastsættelse af skemati-ske tabsprocenter i brancher,hvor der er stor sagskomplek-sitet eller specielle virksom-heder, og hvor SKAT ikke iførste omgang kan fastsætteen tabsprocent.Landbrug & Fødevarer støttergenerelt regeringens overord-nede strategi om øget digita-lisering og elektronisk kom-munikation mellem virksom-hederne og det offentlige,herunder SKAT. Landbrug&Fødevarer anfører dog, atder er væsentlige problemstil-linger og omstillingsomkost-ninger forbundet med over-gangen til elektronisk kom-munikation – ikke mindst di-gital signatur.
Det fremgår af bemærknin-gerne, at tabsprocenten vilvære baseret på oplysningerindhentet fra brancheorgani-sationer, Konkurrencestyrel-sen mv. Skatteministeriet harnoteret tilsagnet fra Landbrug& Fødevarer om i give fald atville medvirke.
Mange virksomheder benyt-ter allerede i dag de digitaleløsninger, som SKAT stillertil rådighed. Myndighedernesinformationskampagne ogsupport vil lette virksomhe-dernes overgang til obligato-risk digital kommunikation.Landbrug & Fødevarer kom-mer med nogle generellesynspunkter om digital signa-tur. Et projekt under Finans-ministeriet ser på udformnin-gen af den nye digitale signa-tur. Det er ikke initiativer, derer påvirket af nærværendeforslag.
Side 5
Landbrug & Fødevarer anfø-rer, at det bør sikres, at virk-somhederne slipper for dob-beltindberetninger, når deskal foretage digitale indbe-retninger. De forskellige sy-stemer bør kunne samkøres,så virksomhedens stamdata,som går igen i forskelligeindberetninger, kan trækkesfra centralt hold.
Det fremgår af regerings-grundlaget, at brugen af digi-tale løsninger, der tager ud-gangspunkt i virksomheder-nes situation, og hvor databliver genbrugt på tværs afmyndighederne, skal frem-mes. Og det følger af digitali-seringsstrategien, at den of-fentlige sektor i så høj gradsom muligt skal genbruge da-ta på tværs af sektorer ogmyndighedsniveauer.Indberetningerne gøres førstdigitale, når bemyndigelsen ilovforslaget udnyttes ved be-kendtgørelse. Der vil blivegennemført informations-kampagner forud for regler-nes ikrafttræden for at sikre,at virksomhederne er oriente-ret og har mulighed for atindrette sig på ændringerne.Det er i øvrigt Skatteministe-riets vurdering, at lovforsla-get med bemærkninger i til-strækkelig grad giver mulig-hed for at tage hensyn til ikkeIT-parate virksomheder.
Dansk TaxirådDansk Told & Skatteforbund
Landbrug & Fødevarer finderdet hensigtsmæssigt, at derforeligger en afprøvet løs-ning, der tager hensyn tilvirksomhedernes situation,før overgang til digitaliseringgennemføres, og finder ensenere ikrafttræden end fore-slået alternativt en over-gangsordning hensigtsmæs-sig. Landbrug & Fødevarerbemærker, at skatteministe-ren bør være åben over for atanvende undtagelses- og dis-pensationsmuligheden i § 35,stk. 2. Endelig henstillerLandbrug & Fødevarer til, atvirksomhederne i god tid medalmindelig post skriftligt ori-enteres om, at der skal indbe-rettes og kommunikeres digi-talt.Har ikke bemærkninger tillovforslaget.Vedrørende køretøjsregistere-ring tilkendegiver DanskTold- & Skatteforbund, atman som udgangspunkt erfortaler for en øget digitalise-ring, men man opfordrer til,at det sikres, at de nødvendi-ge ressourcer er til stede iSKAt, således at borgere ogvirksomheder kan få den retteservice.Dansk Told & Skatteforbunder enig i, at det vil være hen-sigtsmæssigt at forenkle reg-lerne om tilbagebetaling afuretmæssigt opkrævede skat-ter og afgifter som foreslået.
Disse synspunkter harmone-rer med de overvejelser, dergøres i forbindelse med denforestående digitalisering afkøretøjsregisteringen.
Skatteministeriet er enig i, atarbejdet med at fastsætteskematiske tabsprocenter udfra forholdene i den pågæl-dende branche vil være tids-Side 6
Dansk Told & Skatteforbundforudser, at fastlæggelsen aftabsprocenter for branchernevil være tidskrævende ogvanskelig.Dansk Told & Skatteforbundanfører, at tabsprocenterneskal fremgå af SKATs genop-tagelsesmeddelelser og pegerpå, at et udvalg under Skat-teministeriet har peget på be-hovet for behovet for op-stramning af procedurer mv.så genoptagelsesmeddelelserkan udsendes hurtigere, og atarbejdet med fastlæggelse aftabsprocenterne kan forsinkeudsendelsen af genoptagel-sesmeddelelser. Dansk Told& Skatteforbund finder detderfor vigtigt, at der afsættesressourcer til at prioritere enhurtig udsendelse af genopta-gelsesmeddelelser på trods afdet yderligere arbejde, derskal udføres forud for udsen-delsen.Dansk Transport og Logistiker tilhænger af en så effektiv,rationel og gnidningsløskommunikation mellem sinemedlemsvirksomheder og detoffentlige som muligt og fin-der at mulighederne for atopnå væsentlige forbedringerer til stede.DTL er imidlertid betænkeligved indførelsen af en generelobligatorisk kommunikation.Mange små og mellemstorevirksomheder har en begræn-set kommunikation bl.a. fordiden i væsentligt omfang vare-tages af deres kunder somf.eks. større vognmands- ellerspeditørvirksomheder. EfterDTLs opfattelse bør digitalkommunikation fremstå at-traktivt som et frivilligt tilbudtil virksomhederne, hvor derlægges vægt på at virksom-hederne er kunder hos det of-fentlige, frem for en påbudtordning. DTL bemærker, atdette er en reel mulighed, da
krævende og vanskelig. Menikke så tidskrævende som atforetage en konkret vurderingaf tabsprocenten i hver enkeltsag.
En hurtig afgørelse i genop-tagelsessager er efter Skatte-ministeriets opfattelse vigtig.Efter ministeriets opfattelseindebærer dette dog ikkenødvendigvis en større samletindsats, men derimod en æn-dret prioritering af tidspunk-tet for indsatsen.
Dansk Transport og Logistik
Jeg er enig i, at digital kom-munikation mellem virksom-heder og det offentlige skalvære attraktiv, og at der læg-ges vægt på, at virksomhe-derne er kunder hos det of-fentlige. Selvom den digitalekommunikation gøres obliga-torisk er det absolut hensig-ten, at kommunikationen skalvære attraktiv, og at der skallægges vægt på, at virksom-hederne er kunder hos SKAT.Overgangen til digital indbe-retning vil ske på en måde,hvor der tages hensyn tilvirksomheder, der ikke er IT-parate, ligesom der vil blivegennemført en informations-kampagne om indberetnin-gerne og etableret support.Obligatorisk digital kommu-nikation vil imidlertid på sigtmedføre en gevinst for bådedet offentlige og virksomhe-derne.
Side 7
skatteministeren bemyndigestil at undtage nærmere angiv-ne sagsområder og grupper affysiske og juridiske personerfra kravet om obligatoriskkommunikation. At gennem-tvinge løsninger fremmerhverken forståelsen for beho-vet for digital kommunikati-on eller incitamentet til at fåudviklet en brugervenlig digi-tal indberetning. En tvungenordning vil desuden påføre eterhverv, der er under pres frade økonomiske konjektureren yderligere belastning.DTL mener desuden, at derikke opnås en nævneværdiggevinst, da det er hensigten iførste omgang at indføre ob-ligatorisk indberetning påområder, hvor de fleste ind-beretninger allerede foretagesdigitalt.DTL støtter bestræbelsernepå i forlængelse af beslut-ningsforslag B 42 fra 2005 atskabe bedre og mere rimeligemuligheder for virksomhederfor at få tilbagebetalt uret-mæssigt opkrævede skatterog afgifter. DTL anfører, aten enkel og transparent pro-ces for tilbagebetaling ogsåvil være i tråd med det offent-liges bestræbelser i disse årpå at lette de administrativebyrder og forenkle reglernefor danske virksomheder.DTL finder det hensigtsmæs-sigt, at forslaget skal gøre detmuligt at undgå indsamling afvirksomhedsspecifikke op-lysninger i forbindelse medvurderingen af overvæltnin-gen og opgørelsen af en virk-somheds tab i genoptagelses-sager, hvor der kan være taleom afkortning af tilbagebeta-lingskravet som følge afovervæltning. DTL anfører,at det vil være ønskeligt, hvisSkatteministeriet kan oplyseom, hvilke konsekvenser for-slagets ændringer vil have for
Det fremgår af ikrafttrædel-sesbestemmelsen, at den fo-reslåede § 34 c i skattefor-valtningsloven, at loven harvirkning for krav om tilbage-betaling af uretmæssigt op-krævede skatter og afgifter isager, hvor praksis er endeligtunderkendt ved en dom, enlandsskatteretskendelse elleren praksisændring offentlig-gjort af Skatteministeriet den1. januar 2010 eller senere.De foreslåede regler har såle-des alene virkning for fremti-dige sagskomplekser og der-med ikke for verserende sagerom smøreolieafgiften.
Side 8
allerede eksisterende sager,der verserer på området forsmøreolieafgiften.DTL finder det positivt, atder bliver mulighed for at fåbindende svar i køretøjsre-gistreringssager, og at derindføres et retskrav for skat-teyderen for at få genbehand-let sin sag efter første hen-vendelse, hvis relevante do-kumenter har manglet vedførstebehandlingen.Danske Advokater ønsker detforeslåede § 32 a, stk. 1, nr.3, præciseret, således at detfremgår, at skatteydere ogsåkan påberåbe sig bestemmel-sen om ændring af åbenbarefejlregistreringer af køretøjer.Lovforslaget tilsigter ikke atændre den nuværende praksisfor genoptagelse af køretøjs-registreringssager.
Danske Advokater
Bestemmelsen er ikke korri-geret. Den gælder for alleåbenbare fejlregistreringer,uanset om de har økonomiskekonsekvenser for ejeren afkøretøjet, og uanset om even-tuelle økonomiske konse-kvenser er i ejerens favør el-ler disfavør. Kun SKAT kandog afgøre, om fejlregistre-ringen er åbenbar. Fejlrettel-ser af denne type sker medvirkning fra den oprindeligeregistrering. 2. punktum i be-stemmelsen er dog en særre-gel om, at yderligere afgift igivet fald kun kan pålæggesmed fremadrettet virkning.De formuleringstekniske for-slag er delvis fulgt, samtidigmed at bestemmelsen fortsater opbygget parallelt med §§27 og 32, der også omhandlerekstraordinær genoptagelse.Lovforslaget giver ikke – oghar ikke til formål at give –hjemmel til afkortning af til-bagebetalingskrav. Afkort-ning af tilbagebetalingskravsom følge af overvæltningsker for at undgå ugrundetberigelse ved tilbagebetalin-gen og sker efter dansk retsalmindelige regler. Der son-dres ikke mellem skatter ogafgifter. I praksis er over-væltning dog alene blevetgjort gældende i moms- ogafgiftssager.Side 9
Danske Advokater har endvi-dere nogle formuleringstekni-ske forslag vedrørende affat-telsen af § 32 a.
Danske Advokater opfordrertil, at henvisningen til skatterfjernes i den foreslåede § 34 ci skatteforvaltningsloven omtilbagebetaling af uretmæs-sigt opkrævede skatter og af-gifter. Danske Advokaterhenviser til, at overvæltnings-synspunktet aldrig har væretgjort gældende i skattesagerog finder det retssikkerheds-mæssigt betænkeligt, hvis dergennemføres en lovændring,der ”blåstempler” mulighe-den for, at SKAT fremovergør overvæltningssynspunk-
tet gældende i skattesager.Danske Advokater menerendvidere, at der altid skalvære krav på tilbagebetalingaf de første 25.000 kr., uansettilbagebetalingskravets stør-relse, og uanset om reglerneom skematisk tabsprocentanvendes.Sigtet med lovforslaget er ik-ke at udbetale mere, men atgive mulighed for en hurtige-re og lettere procedure i til-bagebetalingssager, hvor deropstår spørgsmål om over-væltning. Hvis kravet over-stiger 500.000 kr., eller virk-somheden fravælger denskematiske tabsprocent, skerder ingen lettelser af byrdenfor hverken virksomhed ellermyndighed, og det må fast-holdes, at der i disse situatio-ner ikke kan ske tilbagebeta-ling af de første 25.000 kr.uden afkortning for eventuelovervæltning.Den skatte- eller afgiftspligti-ge skal selvfølgelig ikke væl-ge tilbagebetaling på grund-lag af en skematisk tabspro-cent, før tabsprocenten erudmeldt af SKAT. Der findesikke behov for at præciseredette yderligere i lovtekst ogbemærkninger.Den foreslåede bemyndigelsegiver skatteministeren hjem-mel til at fastsætte regler omobligatorisk digital kommu-nikation for såvel virksomhe-der som borgere, hvilket ertilsigtet. Men som det frem-går af lovforslagets bemærk-ninger, er det i første omganghensigten at udnytte bemyn-digelsen til at foreskrive obli-gatorisk digital kommunika-tion på virksomhedsområdet.
Danske Advokater foreslårdet præciseret i lovteksten, atskatteyder først skal frem-komme med ønsket om tilba-gebetaling med en skønnettabsprocent, når tabsprocen-ten er oplyst af SKAT.
Danske Advokater anfører, atdet i lovforslagets almindeli-ge bemærkninger er angivet,at den pligtmæssige elektro-niske kommunikation kunskal gælde for virksomheder,mens det for borgerne ogsåefter 2012 kun skal være enmulighed. På den baggrundforslår Danske Advokaterlovteksten præciseret.
Danske Advokater foreslår, at Det findes ikke hensigtsmæs-bemærkningerne om, hvornår sigt at lovfæste bemærknin-gerne.en digital meddelelse ansesfor at være kommet frem, ud-bygges og inddrages i selvelovteksten.Danske Advokater foreslårmed henvisning til lovforsla-gets almindelige bemærknin-Det er netop tanken, at al re-levant korrespondance mel-Side 10
ger om ”anden virksomheds-kommunikation” (afsnit3.1.2.2), at det præciseres, atvirksomheder også fremoverkan e-mailkorrespondere medSKAT, uden at det behøverske gennem virksomhedensskattemappe, samt at ikkepligtmæssig korrespondancefortsat kan ske ved alminde-ligt brev og telefonsamtale.
Datatilsynet
Datatilsynet anfører medhenvisning til lovforslagetsbemærkninger om en analyseaf forskellige indberetningersmodenhed til at overgå til ob-ligatorisk digital indberet-ning, at der efter tilsynets op-fattelse også kan være behovfor at analysere, om der fin-des løsninger, der indeholdertilstrækkelig databeskyttelseog muliggør en tilfredsstil-lende beskyttelse af borger-nes privatliv. Datatilsynet gøropmærksom på, at tilsynetflere gange har opfordret til,at der i forhold til SKATsselvbetjeningsløsninger tagesinitiativ til at øge sikkerhe-den, således at der arbejdeshen imod, at pinkodeadgan-gen udgår, og at der alene gi-ves adgang til følsomme per-sonoplysninger ved anven-delse af certifikat/digital sig-natur og eventuelt Net-ID.Datatilsynet anfører underhenvisning til lovforslagetalmindelige bemærkningerom sikkerhed, at tilsynet for-udsætter, at SKATs digitaleløsninger er indrettet og tilstadighed opdateres, såledesat de lever op til de krav omde fornødne sikkerhedsforan-staltninger, som følger af per-sondataloven og databeskyt-telsesdirektivet. Efter Datatil-synets opfattelse skal der an-vendes kryptering ved frem-sendelse af fortrolige og per-sonfølsomme oplysningerover internettet. Herudover
lem det offentlige og virk-somheder skal være digital.Og kommunikation via skat-temappen sikrer, at den digi-tale interaktion foregår såsikkert som muligt. Som detfremgår af bemærkningerne,er det dog noget, der skal ske”på sigt”, og det anføres ogsåi bemærkningerne, at det ikkep.t. er muligt at give et budpå, hvornår dette kan ske.SKAT arbejder mod en fuldudfasning af pinkodeadgan-gen til fordel for den nye di-gitale signatur, som borgerneogså kan benytte i netbanker-ne. Udfasningen gælder bådeborgere og virksomheder.
SKAT har oplyst, at man føl-ger gældende standarder fordatasikkerhed og transmissi-oner.
Side 11
skal sikkerhed for autenticitet(afsenders og modtagersidentitet) og integritet (detransmitterede oplysningersægthed) sikres i fornødentomfang ved anvendelse afpassende sikkerhedsforan-staltninger, f.eks. digital sig-natur eller individuelle, for-trolige adgangskoder. Hvis enselvbetjeningsløsning giveradgang til at se eller indberet-te følsomme personoplysnin-ger via internet, anbefalerDatatilsynet digital signaturfrem for pinkode.Datatilsynet finder det uklart,hvad der menes med, atkommunikation via Skatte-mappen vil foregå i et sikkertmiljø. Datatilsynet går imid-lertid ud fra, at kommunika-tionen via hjemmesiden sik-res ved hjælp af SSL krypte-ring e.l. Hertil kommer, atborgernes og virksomhedernslog-in skal ske på en måde,der lever op til persondatalo-ven.
SKAT arbejder som nævntmed en udfasning af pinko-den og indgår herunder bl.a. iedag 3 arbejdet, der fordreren udfasning af pinkoden.
Det kan bekræftes, at der medudtrykket ”sikkert miljø” me-nes, at al kommunikation viainternettet foregår ved hjælpaf SSL (Secure Sucket Layer)fra det øjeblik, man logger påmed sin digitale signatur, ogtil man er færdig.
Myndighederne har det for-Til lovforslagets bemærknin- valtningsmæssige ansvar forger om de områder, hvor der i de digitale løsninger, herun-første omgang vil blive ind-der for, hvordan oplysninger-ført obligatorisk digital ind-ne bliver behandlet. Skatte-beretning, bl.a. indberetningministeriet lægger til grund,til eIndkomstregistret, anfører at SKATs ordninger lever opDatatilsynet, at tilsynet for-til persondatalovens krav.udsætter, at ordningerne ind-rettes, så de lever op til per-sondatalovens krav. Datatil-synet tilføjer, at tilsynet den27. januar 2009 har påtaltsikkerheden omkring virk-somhedernes adgang til eInd-komst, herunder i forbindelsemed brug af TastSelv-koder.Samt at Datatilsynet endvide-re har andre sager under be-handling vedrørende SKATsdigitale løsninger, bl.a. ensag, hvor der sket fejl i for-bindelse med et lønservicebu-reaus brug af fil-transmission.Side 12
Det er Datatilsynets generelleindtryk, at databeskyttelsenikke alene beror på, omSKAT hos sig selv har defornødne sikkerhedsforan-staltninger, men at beskyttel-sen af borgernes personop-lysninger og privatliv står ogfalder med sikkerheden ogdatakvaliteten hos de offent-lige myndigheder og privatevirksomheder, som via de di-gitale løsninger har adgang tilat ”tage selv” i de oplysnin-ger, der findes i de omhand-lede systemer hos SKAT. Da-tatilsynet opfordrer til, at derer opmærksomhed på denneproblemstilling, og det er ef-ter tilsynets opfattelse nær-liggende, at SKAT som data-ansvarlig i højere grad stillerkrav til de virksomheder mv.,der bruger løsningerne.SKAT kan f.eks. stille kravtil virksomhederne om engrundigere kvalitetssikring afde oplysninger, der dannergrundlag for indberetningerog udlevering af personop-lysninger, samt om evt. revi-sion heraf.Datatilsynet ønsker endvidereafklaret, om det med lovfors-laget er tilsigtet at skærpe be-tingelserne for, hvornår op-lysninger om registreringer imotorkøretøjsregisteret måvideregives.DI kan støtte forslaget om di-gitalisering. Det forudsættesherved, at der må være enovergangsperiode, hvor virk-somhederne ikke pålæggessanktioner for at indberettemanuelt, men modtager in-formation om indberetnings-mulighederne. Dette måkombineres med en massivinformationskampagne om, atde digitale løsninger bliverobligatoriske. Kan virksom-hederne ikke nå at modtageinformation om den obligato-riske indberetning i tilstræk-
SKAT har oplyst, at man ar-bejder kontinuerligt med atsikre en høj datakvalitet ivirksomhedernes indberet-ninger til SKAT, bl.a. andetvia optimering af de digitaleløsninger. En projektgruppeunder eIndkomst arbejder p.t.med at indføre nye valide-ringsregler og rutiner for atøge kvaliteten i de indberet-tede oplysninger. Dette inde-bærer, at de indberetnings-pligtige inddrages i kvalitets-forbedringen.
Der er ikke tilsigtet nogenskærpelse af reglerne om vi-deregivelse af oplysninger imotorregisteret.
DI
Det er hensigten, at gennem-føre en massiv informations-kampagne om at indberetnin-gerne gøres obligatorisk digi-tale, således at virksomhe-derne får mulighed for at æn-dre interne processer. Det erdesuden hensigten, at der vilblive etableret support forvirksomhederne, således atovergangsperioden bliver sålet som muligt.Det tilføjes, at indberetnin-gerne først gøres digitale, nårbemyndigelsen i lovforslagetudnyttes ved bekendtgørelse,Side 13
DomstolsstyrelsenErhvervs- og Selskabsstyrelsen– Center for Kvalitet i Er-hvervsRegulering
kelig god tid, bør tidspunktetudskydes, så virksomhedernehar mulighed for at ændre in-terne processer.Lovforslaget giver ikke der-udover DI anledning til be-mærkninger.Har ingen bemærkninger tilforslaget.Erhvervs- og Selskabsstyrel-sens Center for Kvalitet i Er-hvervsRegulering (CKR)vurderer, at forslaget om for-enklet tilbagebetaling afuretmæssigt opkrævede skat-ter og afgifter kan medførepositive direkte erhvervsøko-nomiske konsekvenser. IfølgeCKR afholdes nogle, isærmindre virksomheder fra atsøge tilbagebetaling pga. pro-cedurens komplicerede ogtidskrævende regler. Medforslaget vil der ske en bety-delig forenkling af procedu-ren for sager under 25.000kr., idet sådanne krav frem-over vil blive udbetalt udenanalyse af, om kravet skal re-duceres. CKR vurderer, atdette vil få flere virksomhe-der til at søge om at få tilba-gebetalt beløb, der aldrigskulle have været betalt. Om-fanget heraf kan dog ikkeumiddelbart opgøres.
og at det vil blive sikret, atvirksomhederne, forud for atindberetningerne gøres obli-gatorisk digitale, er blevet in-formeret.
Hvis forslaget medfører, atvirksomheder, der ellers villehave undladt at gøre tilbage-betalingskrav gældende,fremsætter krav om tilbage-betaling, vil forslaget indebæ-re en retssikkerhedsmæssigforbedring.
CKR vurderer, at forslagetikke i sig selv vil medføreadministrative konsekvenser.Dette skyldes, at forslagetalene indeholder en bemyn-digelse til at fastsætte reglerom digital kommunikation.Når bemyndigelsen udmøntes Den foreslåede formuleringog nærmere regler fastsættes er optaget i lovforslaget.vil omfattede virksomhederpotentielt få en lettelse. Om-fanget af lettelserne vil førstkunne vurderes, når de enkel-te regler foreligger. CKR vilderfor gerne modtage alleforslag til regler om digitalkommunikation i høring.Lovforslaget forventes at re-sultere i et administrativt tids-Side 14
Finansrådet
Foreningen Registrerede Revi-sorerForeningen af Danske Skattean-kenævnFærdselsstyrelsen
forbrug for virksomhedernepå mindre end 100 timer år-ligt på samfundsniveau. Lov-forslaget falder derfor for ba-gatelgrænsen for, hvad derindgår i ministeriernes AM-VAB-måling. CKR foreslåren formulering til forslagetsadministrative bemærkninger,der går ud på, at CKR vurde-rer, at forslaget ikke skal fo-relægges Økonomi- og Er-hvervsministeriets virksom-hedspanel.Har ikke fundet anledning tilat afgive bemærkninger tillovforslaget.Har ingen bemærkninger.Har ikke bemærkninger tillovforslaget.Færdselsstyrelsen har rede-gjort for, at registrering af etkøretøj kan forudsætte, at kø-retøjet er godkendt efterFærdselsstyrelsens regelsætom godkendelse og syn afkøretøjer. En senere ændringeller tilbagekaldelse af en så-dan godkendelse kan havekonsekvenser for køretøjetsregistrering, f.eks. hvis køre-tøjet ikke længere må benyt-tes på færdselslovens område.Færdselsstyrelsen anbefaler,at lovbestemmelsen om eks-traordinær genoptagelse afkøretøjsregistreringssager af-fattes under hensyn hertil.Har ikke bemærkninger tillovforslaget.SKAT har en formulerings-teknisk bemærkning vedrø-rende affattelsen af skattefor-valtningslovens § 32 a.SKAT bemærker, at der i deseneste år ikke har været nye,større sagskomplekser vedrø-rende tilbagebetaling af skat-ter og afgifter, hvor SKAThar fundet grundlag for atfremsætte krav om reduktionaf virksomhedernes tilbage-Side 15
Skatteministeriet er enig i, atder skal være mulighed forekstraordinær genoptagelse afen afgørelse om registrering,f.eks. hvis en godkendelsetilbagekaldes. Dette er ogsåpraksis i dag. Lovforslaget vilblive udformet, så denne mu-lighed bevares.
Kommunernes Revision - BDOSKAT
Der er taget højde for be-mærkningerne i lovforslaget.
Skatterevisorforeningen
Ældresagen
betalingskrav som følge afugrundet berigelse i forbin-delse med overvæltning. Deter derfor SKATs opfattelse,at lovforslaget i normale årikke vil medføre væsentligeadministrative konsekvenserfor SKAT.Skatterevisorforeningen fore-slår, at der indføres adgang tilbindende svar om værdian-sættelse af fast ejendom vedet skattepligtigt dødsbos salgeller udlæg til en potentielarving. Foreningen anfører, atemnet ligger uden for lov-forslaget, men at en eventuellovændring vil skulle ske iskatteforvaltningsloven.Ældresagen har alene be-mærkninger til forslaget omobligatorisk kommunikation.Ældresagen støtter, at manudnytter de muligheder, derligger i digitalisering til bedreservice og kan støtte, at skat-teministeren får bemyndigel-se til at fjerne hindringer fordigital kommunikation. Æl-dresagen anfører, at et kravom obligatorisk digital kom-munikation vil betyde, at sto-re dele af 65+-gruppen vilblive ”hægtet af”.Ældresagen anfører, at denmulighed der i dag findes forat kunne bestille forskudsop-gørelsen på papir er god, menat det burde være lettere atfremskaffe en papirudgaveogså efter 1. september.Ældresagen anfører, at denmåde digitaliseringen af for-skudsopgørelsen er gennem-ført på taler for at udvise for-sigtighed med yderligere mu-ligheder for at gøre digitalkommunikation obligatorisk,uden at Folketinget har haftmulighed for at tage stillingtil spørgsmålet.Ældresagen foreslår en æn-dring af forslaget, der inde-bærer, at borgeren udtrykke-ligt skal acceptere digitalkommunikation. Ældresagen
Som anført af Skatterevisor-foreningen falder emnet udenfor nærværende lovforslag.
Lovforslaget indeholder enbemyndigelse til at undtagesærlige og velafgrænsedesagstyper og grupper fra kra-vet om digital kommunikati-on. Dette skyldes bl.a. netopat der er opmærksomhed på,at der er behov for at tagehensyn til ikke IT-parate bru-gere. I første omgang er detalene hensigten at anvendebemyndigelsen i forhold tilvirksomheder. Når bemyndi-gelsen udnyttes til at gøre di-gital kommunikation obliga-torisk for borgere, vil der bli-ve udvist forsigtighed, såle-des at det sikres, at ingengrupper af personer ”hægtesaf”.Ældre borgere vil altid ved atrette telefonisk eller personlighenvendelse til et skattecentereller det kommunale borger-servicecenter kunne få til-sendt forskudsopgørelsen ipapirudgave, når forskudsop-gørelsen er gjort tilgængelig iborgerens skattemappe. Jegdeler derfor ikke Ældre Sa-gens bekymring på dettepunkt
Side 16
anfører videre, at der er risikofor at miste opbakning, hvisman går hurtigere frem endbrede grupper er klar til.
Side 17