Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 415
Offentligt
J.nr. 2009-711-0033Dato: 21. september 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt demodtagne høringssvar vedrørende forslag til lov om æn-dring af mineralolieafgiftsloven, spiritusafgiftsloven, to-baksafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven og forskellige andrelove (Gennemførelse af EU’s cirkulationsdirektiv).
Kristian Jensen/Kaj-Henrik Ludolph
Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørende udkasttil forslag til lovom ændring af mineralolieafgiftsloven, spiritusafgiftsloven, tobaksafgiftsloven, øl- og vinafgifts-loven og forskellige andre love (Gennemførelse af EU’s cirkulationsdirektiv).OrganisationerAdvokatsamfundetBryggeriforeningen
Bemærkninger i høringssvarIngen bemærkninger.Generelt :Lovforslaget og medfølgende hø-ringsmateriale er kompliceret for-muleret uden parallelopstillinger,og sammenholdt med den megetkorte høringsfrist har det væretvanskeligt af kommentere lovfors-laget fyldestgørende.
Kommentarer til bemærkninger
Ved den eksterne høring indgiklovforslaget og direktivet samt ensammenligningstabel mellem di-rektivets regler og lovforslaget.Paralleltekster mellem gældendelov og lovforslaget vil fremgå afdet endelige lovforslag til fremsæt-telse. Høringsfristen var 16 dage afhensyn til lovforslagets planlagtefremsættelse i Folketingets åb-ningsuge.Der er regler, der er ens, herunderom afgiftssuspensionsordningen,men også regler, der er forskellige,for de fire afgiftsområder mineral-olieprodukter, spiritus, tobak samtøl og vin. Derfor vurderes det fort-sat at være en fordel for virksom-hederne inden for de forskelligebrancher, at der udstedes bekendt-gørelser med samtlige regler affælles og særlig karakter på hvertaf de fire afgiftsområder.Skatteministeriet er opmærksompå problemstillingen, men det erikke nødvendigvis lovbekendtgø-relser af de fire omhandlede af-giftslove, der står i første række.Der kan ikke dansk lov fastsættesregler om hæftelse for betaling afafgift til andre EU-lande. På bag-grund af direktivets regler om hæf-telse, der er gældende for alle EU-lande, vil problemstillingen dogblive nærmere omtalt i lovforsla-gets bemærkninger.Retsstillingen følger af direktivetsartikel 10, stk. 4, 1. pkt., i sam-menhæng med artikel 21, stk. 8.Efter lovforslagets bemærkninger3.8.2. kan det være en anden afta-ger af varerne i et andet EU-landeller i et tredjeland.Side 2
Den måde, hvorpå direktivet gen-nemføres i dansk lovgivning, ertemmelig kompliceret. Der var atforetrække, hvis direktivets reglerom afgiftssuspensionsordningengennemførtes i én bekendtgørelse,og at der i andre bekendtgørelsehenvistes til denne bekendtgørelse.Det ville gøre lettere for borgereog virksomheder at finde ud afimport og handel med afgiftsplig-tige varer.
Skatteministeriet bør udsende lov-bekendtgørelser af afgiftslovene tilat opsummere de seneste par årsmange ændringer.Varers overgang til forbrug:Det bør klart fremgår, hvem derhæfter for afgiftsbetalingen, hvisuregelmæssigheden foregår i etandet EU-land.
Ikke rimeligt at en vareafsender,der ved uregelmæssighed i form afmanglende modtagelse af varerhæfter for afgiftsbetalingen, ikkekan tage varerne retur, men skalfinde en anden aftager af varerne idet samme EU-land.
Autorisation af oplagshavere:Ændring fra registrering af op-lagshavere til autorisation af op-lagshavere bør ikke medføre nyeadministrative byrder.Ministerbemyndigelse til at fast-sætte minimumsbeløbet for sik-kerhedsstillelse for oplagshavere:Skatteministeriet bør være varsommed at forhøje minimumsbeløbet,og en fremtidig forhøjelse skal igivet fald være særdeles velbe-grundet.Midlertidigt registrerede varemod-tageres betaling af afgift forud forvareafsendelse:Det bør være muligt enten at beta-le afgiften forud eller at stillebanksikkerhed og først betale af-giften, når varerne overgår til for-brug.
Der er tale om en sproglig ændringaf hensyn til, at virksomhederne iDanmark og i de andre EU-landebedre vil kunne identificere hinan-den efter betegnelsen.
Skatteministeriet er af samme op-fattelse.
I et fair play-perspektiv foreslåsdet, at midlertidigt registrerede va-remodtagere, der typisk er privat-personer, kiosker m.v., skal betaleafgiften forud, mens etableredevirksomheder i form af oplagsha-vere uændret vil kunne vælge mel-lem forskellige former for sikker-hedsstillelse.
Privatpersoners køb i udlandet:Det noteres, at forslaget til øl- ogvinafgiftslovens § 6a, stk. 1, nr. 1angår privatpersoners egen importaf afgiftspligtige varer.
Det kan ikke anses for en heltdækkende beskrivelse af de fore-slåede regler, der omfatter flereandre situationer end privatperso-ners køb af varer ved grænsehan-del, i lufthavne m.v., jf. lovforsla-gets bemærkninger 3.4.2.
Forslaget til øl- og vinafgiftslo-vens § 6a, stk. 1, nr. 1, er ikkeklart med hensyn til, at det er enbetingelse for dansk afgiftsfrihed,at den private forbruger selv trans-porterer varerne.Mængdegrænserne i direktivetsartikel 32 bør fremgår af loven.Ændring af mineralvandafgiftslo-ven:Mineralvandsafgiftslovens § 2,stk. 2 bør opdateres til nutidensfrie emballagevalg ved at ændre”flaske” til ”salgsemballage”.Ingen bemærkninger.
Direktivets regler om privatperso-ners køb af varer ved grænsehan-del, i lufthavne m.v., herunder be-tingelser om egen transport ogmængdebegrænsninger er uændretgennemført i dansk ret i §§ 108-125 i bekendtgørelse nr. 656 af 19.juni 2007 om toldbehandling.
Den foreslåede ændring liggeruden for rammerne af nærværendelovforslag, men kan overvejesmedtaget ved en senere ændring afmineralvandsafgiftsloven.
Danske Advokater
Side 3
Dansk Erhverv
Støtter overordnet lovforslaget.Anbefaler, at der fra dansk sidearbejdes for en nedsættelse af di-rektivets vejledende mængder forprivatpersoners køb af varer vedgrænsehandel, i lufthavne m.v.
Anbefalingen ligger uden forrammerne af lovforslaget.
Dansk Industri
Det forudsættes, at det nye regi-streringssystem ikke medføreradministrative og økonomiskebyrder for virksomheder, der alle-rede er registrerede.Henviser til Datatilsynets hørings-svar til lovforslag om digitalkommunikation på skatteministe-riets område, hvori det bl.a. be-mærkes, at digitale løsninger skalvære indrettet og til stadighed op-dateres, således at de lever op tilde krav om de fornødne sikker-hedsforanstaltninger, der følger afden danske persondatalov og EU’sdatabeskyttelsesdirektiv.
Skatteministeriet kan bekræfte, atdette ikke er hensigten.
Datatilsynet
Skatteministeriet lægger til grund,at Europa-Kommissionens regel-sæt sikrer, at EU-landene kan gen-nemføre og administrere reglerne idirektiv 2008/118/EF om et elek-tronisk system til kontrol af vare-transport efter kravene i EU’s da-tabeskyttelsesdirektiv, der er gen-nemført i den danske persondata-lov. Reglerne om anvendelsen afunikke referencenumre for doku-menter i det elektroniske systemmå anses at bekræfte dette.
Hvis reglerne for den elektroniskeprocedure for varetransport, derskal fastsættes i bekendtgørelser,er af betydning for beskyttelsen afprivatlivet, skal Datatilsynets udta-lelse indhentes ved regelfastsættel-sen.
Skatteministeriet har noteret sigdette.
De Samvirkende Køb-mænd (DSK)
Støtter overordnet lovforslaget.Anbefaler, at der fra dansk sidearbejdes for en nedsættelse af di-rektivets vejledende mængder forprivatpersoners køb af varer vedgrænsehandel, i lufthavne m.v.
Se kommentaren til Dansk Er-hvervs tilsvarende bemærkninger.
Energi- og Olieforum
Ingen bemærkninger.
Side 4
Erhvervs- og Selskabs-styrelsens Center forKvalitet i Erhvervsre-guleringen (CKR)
Foreningen Registrere-de RevisorerForeningen Statsautori-serede Revisorer (FSR)
Skiftet fra et papirbaseret til etelektronisk baseret kontrolsystemog ophævelse af reglerne, hvoref-ter virksomheder på SKATs an-modning skal udarbejde og sendelister over EU-handel med varer,skønnes at medføre mindre lettel-ser i danske virksomheders admi-nistrative byrder, svarende til un-der 100 timer på samfundsplan.Ingen bemærkninger.
Til spiritusafgiftsloven:Skiftet fra frivilligt registreretmellemhandler til autoriseret op-lagshaver efter spiritusafgiftslo-ven pr. 1. april 2010 bør skrivesind i selve lovteksten, og ikkealene fremgår af bemærkninger-ne. Det er også opfattelsen, atreglen indebærer en forskelsbe-handling mellem eksisterende ognye mellemhandlere.SKATs undersøgelser viser, at defrivilligt registrerede mellem-handlere efter spiritusafgiftslo-ven er registreret og handler somregulære oplagshavere. Derforfinder Skatteministeriet ikke, atder er tale om en ændring af ensådan indgribende betydning, atændringen skal fremgå af lovtek-sten, eller at ændringen er udtrykfor forskelsbehandling.Den foreslåede ændring liggeruden for rammerne af nærværendelovforslag, men kan overvejesmedtaget ved en revision af af-giftslovgivningens administrati-ons- og registreringsregler.
Til lokalekrav:Foreslår, at det generelle lokale-krav i afgiftslovgivningen om, atbeskattede og ubeskattede varerskal holdes adskilt, skal fjernes.KonkurrencestyrelsenIngen bemærkninger.
Skatterevisorforeningen Ingen bemærkninger.TobaksindustrienStøtter overordnet lovforslaget.Ændring fra registrering af op-lagshavere til autorisation af op-lagshavere bør ikke medføre nyeadministrative byrder.
Se kommentarerne til Bryggerifor-eningens og Dansk Industris til-svarende bemærkninger.
Økonomi- og Er-hvervsministeriet
Ingen bemærkninger.
Side 5