Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 411
Offentligt
J.nr. 2009-311-0027Dato: 15. september 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
Orientering af Skatteudvalget om en korrektion til fordelingsberegninger-ne vedrørende Forårspakke 2.0.(Alm. del)(Vedrører lovforslag L 195 - Forslag til lov om ændring af personskattelo-ven og forskellige andre love (Forårspakke 2.0 – Vækst, klima, lavereskat)).
Kristian Jensen/ Birgitte Christensen
Jeg skal hermed gøre Skatteudvalget opmærksom på følgende omkring fordelingsberegningernei L 195, 2008-09, om Forårspakke 2.0, som er foretaget af Finansministeriet.I lovforslaget ”Forslag til Lov om ændring af personskatteloven og forskellige andre love (L195)” fremsat den 22. april 2009 af skatteministeren, beskrives metoden til indregning af afgifts-forslag i fordelingsberegningerne. Det anføres, at ”Beregningerneviser de umiddelbare virknin-ger. Der indregnes således ikke afledte effekter, som bl.a. omfatter ændringer i forbrugsmønstrei lyset af højere afgifter, virkninger af øget arbejdsudbud på indkomster og skattebetaling, an-vendelse af det finanspolitiske råderum som, følge af Forårspakke 2.0’s adfærdsvirkninger, æn-dret adfærd i selskabssektoren som følge af ændrede afgifter mv. (herunder ændringer i energi-forbrug og mulige effektiviseringsgevinster som følge af afvikling af særordninger) og at størreskatter på erhvervslivet derudover kan blive nedvæltet på husholdningerne”.Denne tilgang er også anvendt af Skattekommissionen.Det er imidlertid konstateret, at det provenu fra en forhøjelse af tobaksafgifterne (cigaretter ogrøgtobak), der blev indregnet i fordelingsberegningerne i L195, er korrigeret for forbrugsom-lægninger, herunder grænsehandel. Det betyder, at det indregnede provenu fra en forhøjelse aftobaksafgifterne er fastsat for lavt - sammenlignet med det umiddelbare provenu (før adfærd).Derudover er det konstateret, at fordelingen af afgifter på husholdninger og erhvervsliv under-vurderer afgiftsbelastningen af husholdninger i forhold til den forudsatte fordeling i de enkeltelovforslag. Det indebærer samlet set, at afgiftsforhøjelser på ca. 1,2 mia. kr. ikke er indregnet ifordelingsberegningen.Nedenfor vises virkningerne på indkomstfordelingen, når der korrigeres for disse forhold.Den gennemsnitlige stigning i rådighedsbeløb udgør 2,0 pct., hvor beregninger i lovforslaget in-debærer en stigning i rådighedsbeløbet på 2,1 pct.,jf. tabel 1.Tabel 1Fordelingsmæssige konsekvenser af Forårspakke 2.0 på indkomstdeciler, fuldt indfaset (2019-regler i2009-niveau).Inkl. korrigeredeafgiftsprovenuer
Lovforslag (L195)Indkomstdecil1.2.3.4.5.6.7.8.9.10.Hele befolkningen
-------------------i pct. af disponibel indkomst ----------1,31,01,41,21,31,11,21,11,31,11,41,31,61,52,01,92,52,33,93,82,12,0
Kilde: Forslag til Lov om ændring af personskatteloven og forskellige andre love (Forårspakke 2.0 – Vækst, klima,lavere skat) og egne beregninger.Side 2
Desuden viser beregningerne, at ca. 96 pct. af den voksne befolkning vil få en gevinst ved skat-tereformen i Forårspakke 2.0 (med 2019-regler), under de i indledningen anførte antagelser.Med de provenuer, som var indregnet i L 195, var det ca. 98 pct. af befolkningen, der ville få engevinst,jf. tabel 2.Tabel 2Tab/gevinst-oversigtInkl. korrigeredeafgiftsprovenuer1,22,617,478,9
Forårspakke 2.0Tab over 1.000 kr.Tab indtil 1.000 kr.Gevinst indtil 1.000 kr.Gevinst over 1.000 kr.0,81,012,186,1
--------------------- I pct. af voksne skatteydere --------------------
Anm.: Tabet eller gevinsten af den samlede ændring i de disponible indkomster efter indregning af virkningen aføgede afgifter for den enkelte familie er fordelt ligeligt på de voksne i familien. Hjemmeboende ”børn”over 18 år regnes ikke som voksne i opgørelsen og indgår derfor ikke i tabellen.Kilde: Beregninger på basis af stikprøver på 3,3 pct. af befolkningen.
Side 3