Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 403
Offentligt
J.nr. 09-143812Dato : 4. september 2009
TilFolketingets Skatteudvalg
Som Skatteudvalget tidligere er orienteret om, jf. SAU alm. del – bilag 26(2008/2009), har SKATs Interne Revision udarbejdet en rapport vedrørendeSKATs målopfyldelse på restanceinddrivelsen i 2007.Revisionen af SKATs målopfyldelse for restanceinddrivelsen i 2007 viste, atopgørelsen pr. 31. december 2007 af inddrivelige skatter og afgifter hvilede på etusikkert grundlag, hvilketikke var tilfredsstillende.SKAT tog revisionens kritiktil efterretning.Det er i SAU alm. del – bilag 26 (2008/2009) og kvartalsrapporten for 1. kvartal2009, jf. SAU alm. del – bilag 361 lovet, at Skatteudvalget vil blive særskilt ori-enteret om SKATs opfølgning på Intern Revisions rapport.I det følgende er givet en samlet status for opfølgningen på Intern Revisions kri-tik og anbefalinger, idet bemærkes, at nogle af de nævnte tiltag har været omtalt itidligere kvartalsrapporter mv.SKAT har oplyst:”Revisionen pegede i sin rapport på en række områder vedrørende regulering afrestancebeholdningen for virksomhedsrestancer, som ikke var tilfredsstillende.Intern Revision påpegede:Usikkerhed vedrørende retningslinier for overførsel af restancer til fo-gedområde 97/98, der af SKAT blev vurderet at være ikke-inddrivelige.Fogedområde 97 dækker en række forskellige områder, f.eks. sager, deroversendes til Kammeradvokaten med henblik på indgivelse af konkurs-
2begæring, eller sager hvor der er meddelt henstand efter ansøgning. Fo-gedområde 98 omfatter ligeledes flere områder, herunder afmeldte virk-somheder under tvangsopløsning.Usikkerhed i forbindelse med det regionale niveaus indberetninger af sa-ger til Hovedcentret, som ikke skulle tælle med i restancebeholdningensom inddrivelige eksempelvis på grund af, at sagen var oversendt tilKammeradvokaten, eller der var sket betaling af restancen, hvor betalin-gen endnu ikke var faldet på plads.Opsamling af en række mindre enkeltstående korrektionsfejl til et samletbeløb af ca. 11 mio. kroner.
Status:SKAT har udsendt to nye interne meddelelser, som præciserer retnings-linjerne for kodning af restancer som ikke-inddrivelige, samt hvorledesden tekniske tilretning af restancebeholdningen skal ske.
Intern Revision påpegede:Restancer vedrørende moms på udenlandske virksomheder var ikke ble-vet talt med i den samlede restanceopgørelse, hvilket indebar en yderlige-re restancetilgang på 347 mio. kr. i 2007.
Status:Ved en særdeles beklagelig fejl havde SKAT ikke talt restancerne med iden samlede opgørelse for 2007. SKAT rettede omgående fejlen, og re-stancerne er indgået i restanceopgørelserne fra og med 4. kvartal 2008.
Intern Revision påpegede:Intern Revision konstaterede, at SKAT ikke medregnede restancer vedrø-rende de såkaldte dekoncentrerede opgaver, der omfatter særlige skattersom bl.a. royaltyskat, forskerskat, kulbrinteskat, tinglysningsafgift ogpensionsafkastskat i hverken måltallet eller restanceopgørelsen.
Status:Restancer vedrørende de dekoncentrerede opgaver var heller ikke med-regnet ved målfastsættelsen eller ved opgørelsen af restancerne for tidli-
3gere år, idet denne praksis ikke klart var understøttet af finanslovstekstereller budgetanalyser.På baggrund af Intern Revisions bemærkninger har SKAT foretaget envurdering af, hvorvidt restancerne reelt kan betragtes som værende ind-drivelige og fremadrettet bør indgå i måltallet. Vurderingen har resultereti, at restancer for de dekoncentrerede opgaver fortsat ikke vil indgå i mål-talsopgørelsen for restanceområdet. Årsagerne hertil er især, at mange afrestancerne for de dekoncentrerede opgaver opstår af ”tekniske årsager”,således at der ofte ikke er tale om reelle restancer. Hertil kommer, atmange af restancerne samlet set er marginale.Yderligere forhold:Foranlediget af Intern Revisions anbefaling af ”at der sikres, at SKAT mere præ-cist kan redegøre for, hvilke elementer, der indgår i målfastsættelsen og resultat-opgørelsen”, gennemgik SKAT umiddelbart efter modtagelsen af rapporten da-tagrundlaget for restanceopgørelsen. Gennemgangen resulterede i, at SKATfandt følgende fejl:Restancer vedrørende selskabs- og fondsskat fra før 1999 var ikke med irestanceopgørelsen fra januar 2008 og et halvt år frem. Det skyldes, at deri forbindelse med konverteringen mellem to restancesystemer i januar2008 ikke var sket en korrekt systemtilpasning, hvilket havde medført, atrestancer vedrørende selskabs- og fondsskat fra før 1999 ikke var blevetmedtaget i restanceopgørelsen i perioden januar 2008 til og med oktober2008.På bødeområdet var der sket en dobbeltregistrering af et antal krav, derved en fejl var talt med i måltalsopgørelsen 2 gange.
Status:SKAT har gennemført de nødvendige systemmæssige ændringer i for-bindelse med opgørelsen af restancerne, der sikrer, at ovennævnte fejl ik-ke fremadrettet forekommer.
Intern Revisions anbefalinger og SKATs opfølgning:Intern Revision fremkom på baggrund af den gennemførte revision med en ræk-ke yderligere anbefalinger, som SKAT efterfølgende har og fortsat arbejder medat implementere til imødegåelse af Intern Revisions kritik.
4Dette har givet anledning til et antal initiativer der, dels på kort sigt imødekom-mer anbefalingerne og dels på længere sigt skal sikre, at konklusionerne og anbe-falingerne indarbejdes og indtænkes i SKATs nye struktur og som led i den ge-nerelle oprustning på inddrivelsesområdet.SKATs Interne Revision konstaterede et behov for en klarere belysning af re-stancesituationen, så det tydeligt fremgår, hvilke opgørelsesmetoder og elemen-ter der bør indgå i de grundlæggende statistikker, så SKAT kan give et mere reeltbillede af restanceudviklingen.De hidtidige statistikker på restanceområdet har været belastet af, at data kom-mer fra flere forskellige systemer med forskellige opgørelsesmetoder. Samtidighar der været en høj grad af manuelt arbejde i opdateringen af data. Udfordringenligger derfor i at finde en opgørelsesmetode, som samler data fra de forskelligesystemer og gør dem sammenlignelige. Derudover stilles der krav om automatiskmaskinel opdatering.SKAT arbejder derfor på udarbejdelsen af en ny restancestatistik, der giver etklart og entydigt billede af restanceudviklingen, hvorved det fremadrettet blivermuligt at gennemføre analyser, der samtidig ligger til grund for en forbedret sty-ring.SKAT har sideløbende etableret en analysefunktion, der skal medvirke til, at derfremover bliver et bredere og mere fagligt miljø i forhold til kvalitetssikring afde data, der indgår i restanceopgørelserne.SKATs Interne Revision anbefalede yderligere, at der tilrettelægges en opfølg-ningsprocedure, så det undgås, at restancer uretmæssigt forælder, og således atder sker løbende afskrivning af restancerne, når betingelserne herfor er opfyldt.SKAT arbejder på en opstilling af en praktisk afskrivningsmodel inden udgangenaf 3. kvartal 2009, således at der skal ske en udmøntning af den lovhjemlede mu-lighed for at afskrive offentlige fordringer, jf. den pr. 1. januar 2009 vedtagneafskrivningsbestemmelse i § 16 i lov om inddrivelse af offentlig gæld. SKAT harden 24. juni 2009 udsendt styresignal, der angiver de overordnede rammer ogretningslinier for, hvornår SKAT kan afskrive et krav endeligt. Der sigtes imod,at de endelige rammer og retningslinier implementeres i produktionen i 2. halvår2009.Herudover er der i forbindelse med SKATs omstrukturering pr. 1. januar 2009etableret et helt nyt landsdækkende inddrivelsescenter, der bliver ansvarlig forinddrivelse af alle personrelaterede restancer, og som fremadrettet og målrettet
5arbejder med procesforbedringer, der vil føre til ensartede effektive arbejdspro-cesser på personinddrivelsen for SKATs egne krav, andre statslige og kommuna-le krav.Det nye landsdækkende inddrivelsescenter er en udbygning af det hidtidige ind-drivelsescenter, der har varetaget inddrivelsen af en række statslige fordringer påpersonområdet ved brug af målrettet maskinel inddrivelse, selvbetjeningsløsnin-ger mv.På virksomhedsområdet har SKAT samtidig taget initiativ til fremadrettet ativærksætte procesforbedringer, der i lighed med personområdet skal sikre enhøjere grad af ensretning og effektivisering af inddrivelsen af de virksomhedsre-laterede restancer, der typisk er kendetegnet ved at være beløbsmæssigt større ogmere komplekse i sin sammensætning.Der er samtidig med strukturændringen sket en ledelsesmæssig opprioritering ogøget fokusering på hele inddrivelsesområdet.Indførelse af EFI (Et Fælles Inddrivelsessystem) skal understøtte alle kendteinddrivelsestiltag og medvirke til at sikre en øget ensartet og effektiv håndteringaf inddrivelsesområdet. EFI er konstrueret med maksimal automatisering for øje,som vil give en optimal systemunderstøttelse af inddrivelse af alle krav uansetart og størrelse.Systemløsningen er optimeret således, at der alene undtagelsesvis sker manuelsagsbehandling. Alle skyldnere overvåges maskinelt, og EFI igangsætter auto-matisk inddrivelse af krav overfor skyldnere, der har eller vil få en betalingsevne.Herudover giver EFI mulighed for ledelsesmæssig styring af produktionen, somvil øge muligheden for ensartet og effektiv inddrivelse af alle krav, herunderiværksætte særlige indsatser overfor udvalgte restancearter.”Jeg skal afslutningsvis gøre opmærksom på, at det er vigtigt at holde sig for øje,at de fejl som Intern Revision konstaterede, handlede om forkerte opgørelser ogbogholderimæssige konteringer af restancerne – det handlede ikke om selve op-gaveløsningen inddrivelsesarbejdet i SKAT.Når dette er sagt, var det naturligvis bekymrende, at resultatopgørelsen pr. 31.december 2007 hvilede på et usikkert grundlag. Jeg bad derfor omgående om, atinddrivelsesområdet rent ledelsesmæssigt havde en skærpet bevågenhed. Derskal fortsat fremadrettet være en klar ansvarsplacering i SKATs direktion, og jegfølger til stadighed inddrivelsesopgaven tæt.
6Jeg har tillid til, at SKAT med de allerede gennemførte ændringer, planlagte ini-tiativer og vedtagne handleplaner samt det generelle øgede fokus på inddrivel-sesområdet varetager restanceinddrivelsen på betryggende vis.
Kristian Jensen
/Steffen Normann Hansen