Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 394
Offentligt
719053_0001.png
719053_0002.png
719053_0003.png
719053_0004.png
719053_0005.png
719053_0006.png
719053_0007.png
719053_0008.png
SkatteministerietUdkast (3)27. august 2009
J. nr. 2009-311-0034
Forslagtil
Lov om ændring af ligningsloven(Skattefrihed for uddelinger fra Soldaterlegatet)§1I lov om påligningen af indkomstskat til staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr.176, som ændret senest ved lov nr. 525 af 12. juni 2009, foretages følgende ændring:1.Efter§ 7, nr. 29,indsættes:”30) Legater, der udbetales i henhold til Fundats for Fonden til Støtte for Soldater i InternationaleMissioner, forudsat støtten ydes til militært personel eller civile, der er udsendt af den danske statpå militær mission i udlandet, og som under eller som følge af udsendelsen får fysiske eller psyki-ske skader, eller støtten ydes til de pågældendes efterladte, hvis den udsendte er omkommet i for-bindelse med den militære mission.”
§2Loven træder i kraft 1. januar 2010 og har virkning fra og med indkomståret 2009.
-2-
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Lovforslagets formål og baggrundLovforslaget har til formål at indføre skattefrihed for legater uddelt af Fonden til Støtte forDanske Soldater i Internationale Missioner (Soldaterlegatet). Soldaterlegatet har til formål atyde humanitær bistand til danske soldater og civilt ansatte personer, der er udsendt af den dan-ske stat på internationale militære missioner til f.eks. Afghanistan, Bosnien og Irak, og somunder disse missioner får fysiske eller psykiske skader. Soldaterlegatet yder desuden støtte tilpårørende, som har mistet et familiemedlem under disse missioner i udlandet. Soldaterlegateter uafhængigt af politiske interesser.Soldaterlegatet skal ikke ses som en erstatning for den eksisterende indsats fra det offentligesside men derimod som et supplement. F.eks. dækker det offentlige udgifter til køb af manuelprotese men ikke udgifter til køb af en sportsprotese.Regeringen finder det rimeligt, at legater uddelt fra Soldaterlegatet fritages for beskatning, dader er tale om legater, som støtter soldater og civilt ansatte eller de pårørende, efter de er bragti en svær situation som følge af en påskønnelsesværdig indsats i dansk tjeneste til gavn forDanmarks sikkerhed.2. Gældende reglerLegater er efter statsskatteloven som udgangspunkt skattepligtige, hvad enten legatet udbeta-les som et engangsbeløb eller en løbende ydelse.Der er dog visse undtagelser i ligningsloven, hvorefter det uddelte legat er gjort skattefrit. Detgælder f.eks. Nobelprisen, hæderspriser til skabende eller udøvende kunstnere og visse hæ-dersgaver til efterladte efter faldne og til sårede i 2. verdenskrig.Legater beskattes tillige lempeligt, hvis de er givet som et engangsbeløb af offentlige midler,legater fra kulturelle fonde eller lignende, når beløbet har karakter af en anerkendelse af mod-tagerens fortjenester. Efter bestemmelsen i ligningsloven vil gave- og legatbeløb, der oversti-ger et grundbeløb på 14.500 kr. inden for et indkomstår, medregnes til den personlige ind-komst med 85 procent af den del af værdien, der overstiger 14.500 kr. Grundbeløbet reguleresefter personskattelovens § 20.3. LovforslagetDet foreslås at indføre skattefrihed for legater uddelt fra Fonden til Støtte for Danske Soldater
-3-i Internationale Missioner (Soldaterlegatet). Forslaget er afgrænset til Soldaterlegatet alene oghar ikke til formål i øvrigt at ændre på beskatningen af legater.Soldaterlegatet yder støtte til danske soldater og civile, der er udsendt af den danske stat påmilitære operationer i udlandet til afhjælpning af skader, som de har fået under disse missio-ner. Ligesom Soldaterlegatet yder støtte til de efterladte efter soldater og civile, der er om-kommet under mission i udlandet.Legatets formål lyder:” Legatets formål er at støtte militært personel og civile, der af Danmark er udsendt i militæremissioner i udlandet, og som under missioner for dansk forsvar pådrager sig fysiske eller psy-kiske skader, som falder under krig eller krigslignende forhold eller som afgår ved døden påanden måde.Støtte kan endvidere ydes til de pågældendes efterladte.Endelig kan Legatet etablere samarbejder, støtte eller udvikle forskningsprojekter, engageresig i forebyggende aktiviteter eller yde anden form for støtte, der efter bestyrelsens bedøm-melse gavner Legatets formål.”Det fremgår af ”Fonden til støtte for Soldater i International Tjeneste – Retningslinjer for til-deling af legater”, hvad legaterne kan gå til. Det drejer sig blandt andet om:Psykologstøtte, samtaler og psykiatrisk behandling.Tekniske hjælpemidler, f.eks. høreapparat, handicapbil, kørestol eller bolig-indretning.Personlig hjælp i dagligdagen, f.eks. personlig støtteperson.Uddannelse, efteruddannelse eller hjælp til jobskifte.Soldaterlegatet skal ikke ses som en erstatning for den eksisterende indsats fra det offentligesside men derimod som et supplement. Hvis det offentlige træder til med hjælp svarende tilden hjælp, legatet dækker, f.eks. psykologhjælp, ophører udbetalingerne fra Soldaterlegatet.Legatets størrelse vil som udgangspunkt være på 50-200.000 kr. men kan både være større ogmindre. Legatet kan både gives som et engangsbeløb eller som en længerevarende ydelse.Det er en forudsætning, at legatet gives til militært personel eller civile, der er udsendt af dendanske stat på militær mission i udlandet, og som under udsendelsen får fysiske eller psykiskeskader, eller legatet gives til de pågældendes efterladte.Efterladte til de pågældende svarer til definitionen på nærtstående, der findes andre steder iskattelovgivningen. Det betyder, at følgende personer er omfattet: Ægtefælle, forældre og bed-steforældre samt børn og børnebørn og disses ægtefæller. Stedbarns- og adoptivforhold side-stilles med naturligt slægtskabsforhold. Hertil kommer efterladte samlevere, som ved dødsfal-
-4-det opfylder betingelserne i arveloven for at kunne arve afdøde efter et udvidet samleverte-stamente.Hvis legatet bliver uddelt til andre personer, er legatet ikke omfattet af skattefriheden i dennebestemmelse. Det vil typisk være legatuddelinger i overensstemmelse med sidste led i fundat-sens formålsbestemmelse, som taler om at etablere samarbejde, støtte eller udvikle forsk-ningsprojekter eller på anden vis yde støtte, som gavner legatets formål.Legaterne uddeles efter indstilling, og alle har mulighed for at indstille. Ved bedømmelsenlægger en uddelingskomité vægt på modtagerens sociale og økonomiske forhold, og midlernetildeles primært personer og familier, som ikke selv økonomisk er i stand til at finansiere denødvendige hjælpeapparater og anden form for støtte.4. Økonomiske konsekvenser for det offentligeDet skønnes, at forslaget vil medføre årlige umiddelbare provenutab i størrelsesordenen 1-2mio. kr. i en kortere årrække sammenlignet med en situation, hvor der skulle betales ind-komstskat efter reglerne om legater. Heraf vedrører godt halvdelen de kommunale skatter.Det er beregningsteknisk forudsat, at modtageren af de udbetalte legater ville være blevet be-skattet af 85 pct. af den del, som overstiger 14.500 kr. (2010 niveau). Tillige er det forudsat, atden samlede legatpulje udgør omtrent 30 mio. kr., og de årlige udbetalinger udgør ca. 5 mio.kr.Den varige provenumæssige virkning vurderes at være yderst begrænset.5. Administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner.6. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.7. Administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.8. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.9. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
-5-
10. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.12. Sammenfattende skemaSamlet vurdering af konsekvenser af lovforslagetPositive konsekvenser/mindreudgifterIngenNegative konsekvens-er/merudgifterDet skønnes, at forslaget vilmedføre årlige umiddelbareprovenutab i størrelsesorde-nen 1-2 mio. kr. i en kortereårrække. Heraf vedrører godthalvdelen de kommunaleskatter.Det varige provenutab eryderst begrænset.IngenIngenIngenIngenIngen
Økonomiske konsekvenserfor det offentlige
Administrative konsekven-ser for det offentligeØkonomiske konsekvenserfor erhvervslivetAdministrative konsek-venser for erhvervslivetAdministrative konsek-venser for borgerneMiljømæssige konsekvens-erForholdet til EU-retten
IngenIngenIngenIngenIngen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Det foreslås at indføre skattefrihed for legater uddelt fra Fonden til Støtte for Danske Soldateri Internationale Missioner (Soldaterlegatet). Forslaget er afgrænset til Soldaterlegatet alene oghar ikke til formål i øvrigt at ændre på beskatningen af legater.Det er en forudsætning, at legatet gives til militært personel eller civile, der er udsendt af den
-6-danske stat på militær mission i udlandet, og som under udsendelsen får fysiske eller psykiskeskader, eller legatet gives til de pågældendes efterladte.Efterladte til de pågældende svarer til definitionen på nærtstående, der findes andre steder iskattelovgivningen. Det betyder, at følgende personer er omfattet: Ægtefælle, forældre og bed-steforældre samt børn og børnebørn og disses ægtefæller eller dødsboer efter disse personer.Stedbarns- og adoptivforhold sidestilles med naturligt slægtskabsforhold. Hertil kommer ef-terladte samlevere, som ved dødsfaldet opfylder betingelserne i arvelovens §§ 87-89 for atkunne arve afdøde efter et udvidet samlevertestamente.Hvis legatet bliver uddelt til andre personer, er legatet ikke omfattet af skattefriheden i dennebestemmelse. Det vil typisk være legatuddelinger i overensstemmelse med sidste led i fundat-sens formålsbestemmelse, som taler om at etablere samarbejde, støtte eller udvikle forsk-ningsprojekter eller på anden vis yde støtte, som gavner legatets formål.Til § 2Loven træder i kraft 1. januar 2010 og har virkning for legater, der bliver uddelt fra og medindkomståret 2009.
-7-Bilag 1Høringssvar og kommentarer hertilOrganisationerOrganisation AOrganisation BOrganisation CBemærkninger i høringssvarKommentar til bemærkninger
-8-Bilag 2Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om påligningen af indkomstskattil staten (ligningsloven), jf. lovbe-kendtgørelse nr. 176, som ændret se-nest ved lov nr. 525 af 12. juni 2009,foretages følgende ændring:§ 7.Til den skattepligtige indkomstmedregnes ikke:---
1.Efter § 7, nr. 29, indsættes:”30)Legater, der udbetales i henholdtil Fundats for Fonden til Støtte forSoldater i Internationale Missioner,forudsat støtten ydes til militært perso-nel eller civile, der er udsendt af dendanske stat på militær mission i udlan-det, og som under udsendelsen får fy-siske eller psykiske skader, eller støt-ten ydes til de pågældendes efterladte,hvis den udsendte er omkommet i for-bindelse med den militære mission.”