Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 391
Offentligt
SkatteministerietUdkast (1)17. august 2009
J. nr. 2009-321-0014
Forslagtil
Lov om ændring af pensionsafkastbeskatningsloven og af lov om ændring afpensionsbeskatningsloven og lov om ændring af forskellige skattelove(Justeringer af pensionsafkastbeskatningsloven og 100.000 kr.’s-loftet for indbetalingertil ratepension m.v.)
§1
I lov nr. 1535 af 19. december 2007 om pensionsafkastbeskatning (pensionsafkastbeskatningslo-ven), som senest ændret ved lov nr. 462 af 12. juni 2009, foretages følgende ændringer:1.I§ 4 a, stk. 2, nr. 1,indsættes efter ”med fradrag af omkostnings- og risikopræmie”: ”, beta-ling for garantier for forsikringer uden ret til rentebonus”2.§ 4 a, stk. 7, 5. pkt.,ophæves.3.I§ 7, stk. 2, nr. 1,indsættes efter ”rente m.v.”: ”til dækning af forpligtelser over for”.4.I§ 21, stk. 2,ændres ”en uge før den sidste rettidige indbetalingsdag” til: ”en uge før skat-ten indbetales, dog senest en uge før den sidste rettidige indbetalingsdag” og ”15 dage efter”udgår.5.I§ 22, stk. 2, 3. pkt.,affattes således:”Kontohaveren forrenter det beløb, hvormed kontoen er overtrukket, med den for kontoengældende indlånsrentesats, eller efter aftale med penge- eller kreditinstituttet med den udlåns-rente, der måtte være aftalt med det pågældende institut fra det tidspunkt, hvor instituttet hargjort kontohaveren skriftligt opmærksom på overtrækket, jf. 6. pkt.”
-2-6.I§ 23, stk. 2,ændres ”31. marts” til: ”31. maj”.7.I§ 23, stk. 4,indsættes efter 2. pkt.:”I tilfælde omfattet af § 23, stk. 2, 2. pkt., beregnes der af den resterende skyldige skat rentefra den 31. marts året efter indkomstårets udløb til betaling sker. Renten svarer til den rente,der er nævnt i § 27, stk. 5, for året efter indkomståret.”8.23, stk. 4, 3. pkt.,affattes således:”1. og 2. pkt. finder ikke anvendelse ved overførsel mellem to pensionsinstitutter, hvis detpensionsinstitut, hvorfra overførslen sker, har valgt at foretage endelig opgørelse efter stk. 1”9.I§ 24, stk. 1,ændres ”§ 1, stk. 2,” til: § 1”.10.§ 25, stk. 3,affattes således:”Stk.3.Stk. 2 finder ikke anvendelse ved overførsel mellem to pensionsinstitutter, hvis detpensionsinstitut, hvorfra overførslen sker, foretager endelig opgørelse efter § 23, stk. 1.”11.I§ 38, stk. 1,indsættes efter ”Den Særlige Pensionsopsparing”: ”eller Den SupplerendeArbejdsmarkedspension for Førtidspensionister”.
§2
I lov nr. 412 af 29. maj 2009 om ændring af pensionsbeskatningsloven og lov om ændringaf forskellige skattelove foretages følgende ændringer:1.I§ 3, stk. 9,indsættes efter 1. pkt.:”Nedsættes eller ophører indbetalingerne til den nævnte pensionsordning med løbende udbeta-linger på et senere tidspunkt, finder pensionsbeskatningslovens § 18 A ikke anvendelse.”2.I§ 3, stk. 9,ændres ”1. og 3. pkt.” to steder til: ”1. og 4. pkt.”.3.I§ 3, stk. 10,indsættes efter 6. pkt.:”Nedsættes eller ophører indbetalingerne til den nævnte pensionsordning med løbende udbeta-linger på et senere tidspunkt, finder pensionsbeskatningslovens § 18 A ikke anvendelse.”4.I§ 3, stk. 11,indsættes efter 6. pkt.:
-3-”Uanset 6. pkt. finder § 21 A, stk. 2, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 51, anvendelse forskattepligtige, der i indkomståret 2009 har foretaget fradrag for betalte eller forfaldne præmierog bidrag svarende til op til 30 pct. af overskud fra selvstændig erhvervsvirksomhed som fast-sat i pensionsbeskatningslovens § 18, stk. 5, 4. og 5. pkt.”§3
Stk. 1.Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.Stk. 2.§ 1 har virkning fra og med indkomståret 2010.
-4-
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1.2.3.3.1.IndledningLovforslagets formål og baggrundLovforslagets enkelte elementerPensionsafkastbeskatningsloven
3.1.1. Fradrag for betaling af præmier for visse garantier.3.1.2. Dokumentationskrav i forbindelse med beskatning efter den alternative opgørelsesme-tode i pensionsafkastbeskatningslovens § 4a.3.1.3. Ændring af tidspunktet for indeholdelse af pensionsafkastskat for forsikringer uden rettil rentebonus.3.1.4. Forrentning af overtræk på pensionskonti3.1.5. Udskydelse af tidspunktet for betaling af pensionsafkastskat i forbindelse med ophæ-velse af pensionsordningen.3.1.6. Ingen endelig opgørelse af beskatningsgrundlaget ved overførsel af pensionsordningermellem et pensionsinstitut og et pengeinstitut.3.1.7. Ophør af personers fulde skattepligt.3.1.8. Udbetaling af negativ pensionsafkastskat ved overgang fra beskatning på institut- tilindividniveau.3.2.Overgangsreglerne til 100.000 kr.’s-loftet for indbetalinger til ratepension og ophøren-de livrenter.
3.2.1. Efterbeskatning ved præmienedsættelse eller –ophør efter omlægning af ratepension tillivsvarig livrente.3.2.2. Selvstændigt erhvervsdrivendes kapitalindskud på ratepension efter 21. april 2009.4.Økonomiske konsekvenser for det offentlige
-5-5.6.7.8.9.10.11.12.Administrative konsekvenser for det offentligeØkonomiske konsekvenser for erhvervslivetAdministrative konsekvenser for erhvervslivetAdministrative konsekvenser for borgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-rettenHørte myndigheder og organisationer m.v.Sammenfattende skema
1. IndledningForslaget indeholder en række tekniske ændringer af den ny pensionsafkastbeskatningslov, derblev vedtaget af Folketinget i december 2007. Ændringerne vil gøre reglerne mere håndterbarefor pensionsbranchen. Desuden foreslås enkelte justeringer af overgangsreglerne knyttet til100.000 kr.’s-loftet for indbetalinger til ratepensioner og ophørende livrenter.2. Lovforslagets formål og baggrundÆndringerne af pensionsafkastbeskatningsloven er af teknisk karakter. Der er tale ændringer,som pensionsbranchen har efterspurgt, således at der sikres mere smidige regler fra 1. januar2010, som er det tidspunkt, hvor den ny pensionsafkastbeskatningslov får virkning. Bl.a. ju-steres reglerne for indeholdelse af pensionsafkastskat for forsikringer uden ret til rentebonusog reglerne om forrentning af overtræk på pensionskonti. Desuden indføres der regler, derregulerer den pensionsafkastbeskatningsmæssige behandling af ophør af fuld skattepligt forpersoner.Lovforslagets anden del består af enkelte justeringer af overgangsreglerne knyttet til 100.000kr.’s-loftet for indbetalinger til ratepensioner og ophørende livrenter. Selvstændigt erhvervs-drivende sikres således smidigere overgangsregler for pensionsindbetalinger, der foretagesmellem den 22. april 2009 og den 31. december 2010.3. Lovforslagets enkelte elementer3.1. Pensionsafkastbeskatningsloven3.1.1. Fradrag for betaling af præmier for visse garantier.
-6-Til en række pensionsordninger uden ret til rentebonus kan der mod betaling af en præmieopnås en garanti om et vist afkast på ordningen. Præmien vil være fradragsberettiget ved op-gørelsen af pensionsafkastet efter pensionsafkastbeskatningslovens § 4, mens der ikke er klarhjemmel til dette efter den alternative opgørelsesmetode efter pensionsafkastbeskatningslo-vens § 4a.Det foreslås at justere pensionsafkastbeskatningslovens § 4a, således at der i det skattemæssi-ge afkast kan fradrages betaling for garantier for forsikringer uden ret til rentebonus.3.1.2. Dokumentationskrav i forbindelse med beskatning efter den alternative opgørelsesme-tode i pensionsafkastbeskatningslovens § 4a.Har et pensionsinstitut valgt at opgøre beskatningsgrundlaget efter pensionsafkastbeskatnings-lovens § 4 a, skal instituttet føre regnskab over tilskrivning af årets overskud på rente-, risiko-og omkostningsresultatet for hver enkelt gruppe og den enkelte forsikring. Pensionsbranchenhar påpeget, at det ikke i alle tilfælde skulle være nødvendigt at føre regnskab over individueltilskrivning af årets overskud for den enkelte forsikring.For at sikre en smidig regeldannelse foreslås det, at lovens specifikke dokumentationskravophæves. På denne baggrund kan Skatteministeriet indgå i dialog med branchen om, hvilkeoplysninger, der er nødvendige, og på baggrund heraf fastlægge alle dokumentationskrav ibekendtgørelsesform med hjemmel i pensionsbeskatningslovens § 4 a, stk. 11.3.1.3. Ændring af tidspunktet for indeholdelse af pensionsafkastskat for forsikringer uden rettil rentebonus.For forsikringer uden ret til rentebonus skal forsikringsselskabet m.v. indeholde skatten medtillæg af renter på det depot, som skatten vedrører, en uge før sidste rettidige betalingsdag.Renten på pensionsafkastskatten, som skal hæves sammen med skatten, matcher ikke nødven-digvis selskabets rente til kunden, hvorfor det kan være en betydelig ulempe at være forpligtetat ligge inde med skatten i op til næsten et halvt år.Det foreslås derfor, at det for forsikringer uden ret til rentebonus bliver muligt at indeholdekundeskatten og indbetale den, når det er administrativt muligt, og senest sidste rettidige beta-lingsdag.3.1.4. Forrentning af overtræk på pensionskontiOvertræk på pensionskonti kan forekomme, når instituttet skal afregne pensionsafkastskattenfor den enkelte kunde, hvis pensionskontoen ikke indeholder tilstrækkelige midler, da de erplaceret i værdipapirer i det til pensionskontoen hørende depot. Fra 1. januar 2010 kan over-træk forrentes med den udlånsrente, der er aftalt med pensionsudbyderen. Der skal dog førstske forrentning af overtræk fra 15 dage efter, at udbyderen har fremsendt meddelelse til kon-
-7-tohaveren om, at kontoen er overtrukket. Dermed er udbyderen efter loven forpligtet til at be-tale skatten på kundens vegne, uden at der er mulighed for en vis forrentning i hele perioden,ligesom forrentningen forudsætter en forudgående aftale mellem udbyder og kunde. Der kanvære pensionsaftaler, der ikke indeholder en sådan aftalemæssig hjemmel, men hvor forrent-ningen alene er sket på grundlag af den hidtidige pensionsafkastbeskatningslov.Det foreslås på denne baggrund, at adgangen til at opkræve rente for overtræk af pensionskon-ti ændres, så den opkrævningsadgang, der findes i de nugældende regler i lov om beskatningaf visse pensionskapitaler mv., fortsat vil gælde som en regel, der i alle situationer giver pen-geinstituttet mulighed for at opkræve en vis minimumsforrentning af overtræk, men at dersideløbende hermed er mulighed for at anvende den nye renteregel allerede fra det tidspunkt,hvor udbyderen har fremsendt meddelelse til kontohaveren om, at kontoen er overtrukket.3.1.5. Udskydelse af tidspunktet for betaling af pensionsafkastskat i forbindelse med ophævel-se af pensionsordningen.Med lov nr. 1339 af 19. december 2008 om ændring af pensionsafkastbeskatningsloven ogpensionsbeskatningsloven, blev tidspunktet for indgivelse af skatteopgørelse og betaling afskatten udskudt fra den 31. marts året efter indkomståret til den 31. maj året efter indkomst-året. Udskydelsen er alene knyttet til den løbende afkastbeskatning af pensionsordningen, ikkeden afsluttende beskatning, der sker i forbindelse med en ophævelse af pensionsordningen.Det foreslås også at udskyde tidspunktet for indgivelse af afsluttende skatteopgørelse og beta-ling af resterende skyldig skat i den sidstnævnte situation. Der tilføjes samtidig en rentebe-stemmelse, således at udskydelsen ikke har nogen provenumæssige konsekvenser.3.1.6. Ingen endelig opgørelse af beskatningsgrundlaget ved overførsel af pensionsordningermellem et pensionsinstitut og et pengeinstitut.Der skal ikke foretages en endelig opgørelse af beskatningsgrundlaget i forbindelse med over-førsler af pensionsordninger efter pensionsbeskatningslovens § 41, såfremt overførslen skerinden for samme forsikringsselskab mv. eller mellem to forsikringsselskaber mv. Reglen gæl-der ikke i forbindelse med § 41-overførsler mellem et pensionsinstitut og et pengeinstitut.Det foreslås, at reglen udvides til også at gælde denne situation.3.1.7. Ophør af personers fulde skattepligt.Kun pensionsberettigede, der er fuldt skattepligtige her til landet efter kildeskattelovens § 1,og som ikke anses for hjemmehørende i udlandet efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst, erfremover skattepligtige efter pensionsafkastbeskatningsloven. Det er ikke reguleret i loven,hvad der sker i den situation, hvor den fulde skattepligt ophører, og pensionsafkastet fremoverikke er pensionsafkastskattepligtigt.
-8-Det foreslås, at der senest 3 måneder efter ophøret indgives endelig opgørelse af beskatnings-grundlaget og den skattepligtige del heraf samt af skatten for det løbende indkomstår og fordet foregående indkomstår til told- og skatteforvaltningen, hvis der ikke er indgivet endeligopgørelse for dette.3.1.8. Udbetaling af negativ pensionsafkastskat ved overgang fra beskatning på institut- tilindividniveau.En række skattepligtige pensionsinstitutter, som ved udgangen af indkomståret 2009 har nega-tiv pensionsafkastskat til fremførsel, kan få dette beløb udbetalt ved overgangen til beskatningpå individniveau.Dette gælder som loven er formuleret ikke Den Supplerende Arbejdsmarkedspension for Før-tidspensionister. Dette er ikke tilsigtet, og det foreslås derfor, at også Den Supplerende Ar-bejdsmarkedspension for Førtidspensionister kan få uudnyttet fremførselsberettiget negativskat udbetalt.3.2. Overgangsreglerne til 100.000 kr.’s-loftet for indbetalinger til ratepension og ophørendelivrenter.3.2.1. Efterbeskatning ved præmienedsættelse eller –ophør efter omlægning af ratepension tillivsvarig livrente.Pensionsopsparere, der har oprettet ophørende livrenter eller ratepensionsordninger med enaftalt præmie- eller bidragsperiode på 10 år eller mere, kan for at bibeholde fuld fradragsretfor ordninger med årlige indbetalinger på mere end 100.000 kr. opdele den ophørende livrenteeller ratepensionsordningen således, at præmier og bidrag, der overstiger loftet, kan indsættespå en pensionsordning med løbende udbetalinger, bortset fra en ophørende livrente.Pensionsopsparere, der har oprettet den pågældende ordning før 22. april 2009, kan alternativtvælge at nedsætte indbetalingerne til ratepensionen eller den ophørende livrente i 2010 ogfremover til 100.000 kr. (eller mindre), uden at blive omfattet af efterbeskatningsreglerne ipensionsbeskatningslovens § 18 A, der med virkning fra 2010 er ophævet for så vidt angårratepensioner og ophørende livrenter.Vælger den sidstnævnte kategori af pensionsopsparere at opdele ratepensionen m.v., jf. førstealternativ, har det bl.a. den konsekvens, at de fremtidige indbetalinger på pensionsordningenmed løbende udbetalinger vil være omfattet af efterbeskatningsreglerne i pensionsbeskat-ningslovens § 18 A. Hvis indbetalingerne således nedsættes eller ophører, vil fradragene såle-des skulle omberegnes og efterbeskattes.
-9-Dermed stilles pensionsopspareren dårligere, end hvis den pågældende fra begyndelsen havdebenyttet sig af det andet alternativ og nedsat indbetalingerne på ratepensionen uden efterbe-skatning efter pensionsbeskatningslovens § 18 A, jf. ovenfor.Det foreslås derfor, at hvis opspareren vælger at opdele ordningen, men senere af den ene elleranden grund nødsages til at nedsætte indbetalingerne eller helt at standse dem, vil dette ikkeresultere i efterbeskatning efter pensionsbeskatningslovens § 18 A. Tilsvarende ændring fore-slås for pensionsopsparere, der har oprettet ophørende livrenter eller ratepensionsordningermed en aftalt præmie- eller bidragsperiode på mindre end 10 år, og hvor perioden først udlø-ber i 2010 eller senere, hvor problemstillingen vedrørende senere nedsættelse af bidrageneeller præmierne til den livsvarige livrente er den samme.3.2.2. Selvstændigt erhvervsdrivendes kapitalindskud på ratepension efter 21. april 2009.Årlige indbetalinger på ratepensioner og ophørende livrenter, der overstiger 100.000 kr., kanikke fremføres til fradrag i følgende indkomstår. Dette gælder også engangsindskud m.v. –herunder selvstændiges engangsindskud - der er aftalt den 22. april 2009 eller senere.Konsekvensen af en indbetaling, der – når årets overskud er endeligt opgjort - måtte vise sig atoverstige 30 pct. af overskuddet, har hidtil alene været, at den overskydende del af indbetalin-gen kan fremføres til fradrag i et senere indkomstår, ikke at fradragsretten for det overskyden-de beløb bortfalder. I 2009 vil fradraget for den overskydende del af indbetalingen imidlertidbortfalde, som overgangsreglerne til 100.000 kr.’s-loftet er indrettet. Der er ikke mulighed forat få det overskydende beløb udbetalt afgiftsfrit efter pensionsbeskatningslovens § 21 A, stk.2. Resultatet er, at fradragsretten for det overskydende bortfalder.Dermed kan de selvstændige føle sig tilskyndet til at foretage et ekstra forsigtigt skøn over åretsoverskud, hvis de vil være sikre på at opnå fuld fradragsret for hele det indbetalte beløb. Resulta-tet kan imidlertid være, at pensionsindbetalingen for 2009 måtte vise sig at være langt mindre end30 pct. af årets overskud, når dette er endelig opgjort. Det er uhensigtsmæssigt.Det foreslås på denne baggrund at justere overgangsreglen således, at skattepligtige, der anvender30 pct.’s-reglen i 2009 har mulighed for at få en overskydende, ikke fradragsberettiget indbetalingtilbagebetalt (eller overført til en anden pensionsordning) efter pensionsbeskatningslovens § 21 A,stk. 2.4. Økonomiske konsekvenser for det offentligeLovforslaget har ingen nævneværdige provenumæssige konsekvenser. [Udbygges]5. Administrative konsekvenser for det offentlige[Udestår]
- 10 -6. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget skønnes ikke at have økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.7. Administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget skønnes at gøre pensionsafkastbeskatningsreglerne mere håndterbare for pensi-onsbranchen8. Administrative konsekvenser for borgerneSelvstændigt erhvervsdrivende sikres smidigere regler for pensionsindbetalinger, der foretagesfør 2010.9. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget skønnes ikke at have miljømæssige konsekvenser.10. Forholdet til EU-rettenLovforslaget skønnes ikke at have EU-retlige konsekvenser.11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.12. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/mindre udgif-terØkonomiske konsekvenser fordet offentligeAdministrative konsekvenser fordet offentligeØkonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forborgerne
Negative konsekvenser/ merudgifter
Lovforslaget har ingen nævneværdige provenumæssige konsekvenser.
Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske konsekvenser for erhvervsli-vet.Lovforslaget skønnes at gøre pensionsafkastbeskatningsreglerne mere hånd-terbare for pensionsbranchenSelvstændigt erhvervsdrivende sikres smidigere regler for pensionsindbeta-linger, der foretages før 2010.
- 11 -Miljømæssige konsekvenserForholdet til EU-rettenLovforslaget skønnes ikke at have miljømæssige konsekvenser.Lovforslaget skønnes ikke at have EU-retlige konsekvenser.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1Til en række pensionsordninger, herunder først og fremmest ordninger af Unit-linked typen,kan der mod betaling af en præmie opnås en garanti om et vist afkast på ordningen. Ved opgø-relsen af pensionsafkast efter pensionsafkastbeskatningslovens § 4 fradrages betalingen forgarantien i ultimodepotet, hvorved beskatningsgrundlaget nedsættes. Det følger af pensionsaf-kastbeskatningslovens § 4, stk. 3, nr. 11.Vælger pensionsinstituttet alternativt at opgøre beskatningsgrundlaget efter pensionsafkastbe-skatningslovens § 4 a, er der ikke klar hjemmel til at fradrage betalingen for en sådan garanti ibeskatningsgrundlaget.Det foreslås derfor at justere pensionsafkastbeskatningslovens § 4 a, stk. 2, nr. 1, således atder i det skattemæssige afkast kan fradrages betaling for garantier for forsikringer uden ret tilrentebonus. Med denne ændring sikres en ensartet skattemæssig behandling af betalingen,uanset om pensionsinstituttet opgør beskatningsgrundlaget efter pensionsafkastbeskatningslo-vens §§ 4 eller 4 a.For god ordens skyld bemærkes, at et livsforsikringsselskab ikke har fradrag i selskabsskattenfor omkostningerne til garantien, der afholdes direkte af pensionsopspareren.Til nr. 2Har et pensionsinstitut valgt at opgøre beskatningsgrundlaget efter pensionsafkastbeskatnings-lovens § 4 a, skal instituttet efter § 4 a, stk. 7, 5. pkt., føre regnskab over tilskrivning af åretsoverskud på rente-, risiko- og omkostningsresultatet for hver enkelt gruppe og den enkelteforsikring.I forbindelse med vedtagelsen af lov nr. 1339 af 19. december 2008 om ændring af pensions-afkastbeskatningsloven og pensionsbeskatningsloven, hvor den nye opgørelsesmetode i pensi-
- 12 -onsafkastbeskatningslovens § 4 a gennemførtes, anførte Forsikring & Pension, at det burdeovervejes nøjere, hvilke af de nævnte oplysninger, der reelt er brug for til sikring af skatte-myndighedernes kontrol af skatteberegningen. Blandt andet mente Forsikring & Pension ikke,at det i alle tilfælde skulle være nødvendigt at føre regnskab over individuel tilskrivning afårets overskud for den enkelte forsikring.Hertil bemærkedes det i skatteministerens kommentar på en henvendelse fra Forsikring &Pension til Folketingets Skatteudvalg, at SKATs fremtidige kontrol af forsikringsselskaber ogpensionskasser vil være en kontrol af de edb-systemer og forretningsgange, som ligger tilgrund for selskabernes og pensionskassernes opgørelse af beskatningsgrundlag og skat hosden enkelte pensionsopsparer. Denne form for kontrol (dataleverandørkontrol) anvendes alle-rede i dag for så vidt angår pengeinstitutterne og deres edb-centraler. Til brug herfor er detsåledes nødvendigt at føre regnskab over individuel tilskrivning af årets overskud til den en-kelte forsikring. Branchens bemærkninger afvistes på denne baggrund.Skatteministeriet går dog gerne i dialog med branchen om, hvilke oplysninger, der er nødven-dige, herunder om det fortsat vil være nødvendigt at føre regnskab over tilskrivning af risiko-og omkostningsoverskud på individniveau. Med henblik på at sikre en smidig regeldannelseforeslås det derfor at ophæve lovreglen om, at instituttet skal føre regnskab over tilskrivningaf årets overskud på rente-, risiko- og omkostningsresultatet for hver enkelt gruppe og denenkelte forsikring. I stedet vil alle dokumentationskrav knyttet til den alternative opgørelses-metode efter pensionsafkastbeskatningslovens § 4 a fastlægges i bekendtgørelsesform, jf. pen-sionsbeskatningslovens § 4 a, stk. 11, hvorefter skatteministeren bl.a. kan fastsætte regler omde nærmere dokumentationskrav, jf. den tilsvarende bemyndigelse i pensionsafkastbeskat-ningslovens § 4, stk. 10, knyttet til den oprindelige opgørelsesmetode efter § 4.Til nr. 3Ved lov nr. 1339 af 19. december 2008 ændredes bl.a. pensionsafkastbeskatningslovens § 7,stk. 2, nr. 1. Efter § 7, stk. 2, nr. 1, kan beløb, der hensættes individuelt som rente m.v. tildækning af forpligtelser overfor pensionsordninger som nævnt i pensionsafkastbeskatningslo-vens § 1, stk. 1, fradrages i beskatningsgrundlaget for den foreløbige institutbeskatning forpensionskasser efter pensionsafkastbeskatningslovens § 7.Ved lovændringen udgik ordene ”til dækning af forpligtelser over for” imidlertid ved en fejl.Det foreslås at rette op herpå. Der er med ændringen ikke tilsigtet en indholdsmæssig æn-dring.Til nr. 4Det påhviler det forsikringsselskab m.v., med hvilket pensionsordningen er indgået, at opgørebeskatningsgrundlaget efter pensionsafkastbeskatningslovens §§ 4 eller 4 a.
- 13 -For forsikringer uden ret til rentebonus skal forsikringsselskabet m.v. indeholde skatten medtillæg af renter på det depot, som skatten vedrører, en uge før sidste rettidige betalingsdag.Skatten forrentes fra 20. februar til betaling sker med renten fastlagt i pensionsafkastbeskat-ningslovens § 27, stk. 5. Skatten kan således ikke hæves på et vilkårligt tidspunkt mellem 1.januar året efter indkomståret og sidste rettidige betalingsdag.Branchen har ønsket denne bestemmelse ændret, således at det for forsikringer uden ret tilrentebonus bliver muligt at indeholde kundeskatten og indbetale, den når det er administrativtmuligt, og senest sidste rettidige betalingsdag. Baggrunden for ønsket er blandt andet, at ren-ten på pensionsafkastskatten, som skal hæves sammen med skatten, ikke nødvendigvis mat-cher selskabets rente til kunden, hvorfor det kan være en betydelig ulempe at være forpligtet atholde skatten i op til næsten et halvt år.Det foreslås på denne baggrund at ændre pensionsafkastbeskatningslovens § 21, stk. 2, såledesat skatten indeholdes en uge før den indbetales til told- og skatteforvaltningen, jf. ændringenaf ordene ”en uge før den sidste rettidige indbetalingsdag”. Dermed er indeholdelsen ikkelængere tidsmæssigt knyttet til sidste rettidige indbetalingsdag, som er den 31. maj efter ind-komstårets udløb, men til tidspunktet for indbetalingen af skatten. Indeholdelsen skal efterforslaget dog senest ske en uge før sidste rettidige indbetalingsdag. Konsekvensen er, at derkun beregnes renter i det omfang, at skatten betales efter den 20. februar.Ved § 1, nr. 4, foretages en yderligere ændring, jf. ophævelsen af ordene ”15 dage efter” ipensionsafkastbeskatningslovens § 21, stk. 2. Der er tale om en ændring for så vidt angår pen-sionsordninger i forsikringsselskaber mv., svarende til ændringen i § 1, nr. 5, hvorefter forret-ning af overtræk på pensionskonti i pengeinstitutter kan ske fra det tidspunkt, hvor udbyderenhar fremsendt meddelelse til kontohaveren om, at kontoen er overtrukket. Der henvises tilbemærkningerne til § 1, nr. 5..Til nr. 5Overtræk på pensionskonti kan forekomme, når instituttet skal afregne pensionsafkastskattenfor den enkelte kunde, hvis pensionskontoen ikke indeholder tilstrækkelige midler, da de erplaceret i værdipapirer i det til pensionskontoen hørende depot. Forrentning af overtræk påpensionsordninger i pengeinstitutter er til og med 2009 reguleret i § 21, stk. 2, i lov om be-skatning af visse pensionskapitaler mv. Efter lovens § 21, stk. 2, kan overtrækket forrentesmed en rentesats, der svarer til kontoens indlånsrentesats.Med den nye pensionsafkastbeskatningslov, jf. lov nr. 1535 af 12. december 2007, blev reg-lerne for forrentning af overtræk på pensionskonti ændret. Fra 1. januar 2010 kan overtrækforrentes med den udlånsrente, der er aftalt med pengeinstituttet, jf. førstnævnte lovs § 22, stk.2. Der skal dog først ske forrentning af overtræk fra 15 dage efter, at pengeinstituttet har frem-sendt meddelelse til kontohaveren om, at kontoen er overtrukket. Finansrådet har påpeget, at
- 14 -den nye regel overordnet set er en klar forbedring, da det nu er muligt at forrente kontohaveresovertræk med en rentesats, der fratager kontohaverne motivationen til at spekulere i overtrækmed lav forrentning, jf. kontoens indlånsrentesats.Imidlertid er pengeinstituttet efter loven forpligtet til at betale skatten på kundens vegne, udenat der er mulighed for en vis forrentning i hele perioden. Der vil således altid være en periodepå mindst 15 dage, hvor pengeinstituttet ikke kan opkræve nogen rente for et overtræk på pen-sionskontoen. Finansrådet har anført, at det ikke er en rimelig byrde at pålægge pengeinstitut-terne, da overtrækket alene sker for at sikre, at pensionsafkastskatten bliver betalt.Finansrådet her endvidere påpeget, at opkrævning af rente for overtræk efter 1. januar 2010forudsætter en aftale med kunden. Der kan være pensionsaftaler, der ikke indeholder en afta-lemæssig hjemmel til at opkræve renter for overtræk, men hvor forrentningen alene er sket pågrundlag af i § 21, stk. 2, i lov om beskatning af visse pensionskapitaler mv. Hvis kunden ikkevil indgå en ny pensionsaftale med pengeinstituttet, der giver adgang til at opkræve renter afovertræk, vil overtræk på disse konti ikke kunne forrentes efter 1. januar 2010. Dette er hellerikke en rimelig byrde at pålægge pengeinstitutterne, da overtrækket alene sker for at sikre, atpensionsafkastskatten bliver betalt.Det foreslås på denne baggrund, at adgangen til at opkræve rente for overtræk af pensionskon-ti ændres, så den opkrævningsadgang, der findes i de nugældende regler, jf. § 21, stk. 2, i lovom beskatning af visse pensionskapitaler mv., fortsat vil gælde som en regel, der i alle situati-oner giver pengeinstituttet mulighed for at opkræve en vis minimumsforrentning af overtræk,men at der sideløbende hermed er mulighed for at anvende den nye renteregel, der kræver enaftale med kunden om forrentningen, sådan som det fremgår af den nye lovs § 22, stk. 2, menmed den ændring, at det allerede vil gælde fra det tidspunkt, hvor udbyderen har fremsendtmeddelelse til kontohaveren om, at kontoen er overtrukket.Til nr. 6 og 7Med lov nr. 1339 af 19. december 2008 om ændring af pensionsafkastbeskatningsloven ogpensionsbeskatningsloven, hvor den nye opgørelsesmetode i pensionsafkastbeskatningslovens§ 4 a gennemførtes, blev tidspunktet for indgivelse af skatteopgørelse og betaling af skattenudskudt fra den 31. marts året efter indkomståret til den 31. maj året efter indkomståret.Baggrunden for denne ændring var, at pensionsinstitutterne først på dette tidspunkt har opgjortde omkostnings- og risikoresultater, der anvendes ved opgørelse af pensionsopsparerens skat-tepligtige afkast efter § 4 og § 4 a.Udskydelsen er alene knyttet til den løbende afkastbeskatning af pensionsordningen, ikke denafkastbeskatning, der sker i forbindelse med en ophævelse af pensionsordningen. Instituttetskal i denne situation tilbageholde skatten og angive og indbetale den til SKAT inden for 3
- 15 -hverdage efter, at instituttet har udbetalt den skattepligtige ydelse, jf. pensionsafkastbeskat-ningslovens § 23, stk. 1.Herudover skal instituttet efter pensionsafkastbeskatningslovens § 23, stk. 2, senest den 31.marts efter indkomstårets udløb angive og indbetale en evt. resterende skyldig skat efter pen-sionsafkastbeskatningslovens § 23, stk. 1.Det foreslås at udskyde også tidspunktet for indgivelse af denne endelige skatteopgørelse ogbetaling af resterende skat fra den 31. marts året efter indkomståret til den 31. maj året efterindkomståret i den sidstnævnte situation. Herved kan pensionsinstitutterne have opgjort deomkostnings- og risikoresultater, der anvendes ved opgørelse af pensionsopsparerens skatte-pligtige afkast.Udskydelsen af indberetnings- og indbetalingsfristen i forbindelse med lov nr. 1339 af 19.december 2008 skønnedes ikke at have nogen provenumæssige konsekvenser, da det følger af§ 21, stk. 1, at pensionsinstituttet af den beregnede endelige skat for indkomståret skal betaleen rente svarende til markedsrenten fra den 20. februar året efter indkomståret til betalingsker. Skatten med tillæg af renter betales samtidig med skatteopgørelsen.Imidlertid er der ingen sådan rentebestemmelse i § 23, som kan neutralisere den provenumæs-sige konsekvens af at udskyde indberetnings- og indbetalingsfristen. Det foreslås på dennebaggrund, at der af den beregnede resterende skyldige skat efter § 23, stk. 1, beregnes en rentesvarende til markedsrenten fra den 31. marts efter indkomstårets udløb – som er den hidtidigefrist – til betaling sker. Betales skatten for sent, dvs. efter den 31. maj efter indkomstårets ud-løb, beregnes renten dog kun til denne dag. Fra dette tidspunkt beregnes renter efter pensions-afkastbeskatningslovens § 28.Til nr. 8 og 10Efter pensionsafkastbeskatningslovens § 23, stk. 4, 3. pkt., skal der ikke foretages en endeligopgørelse af beskatningsgrundlaget i forbindelse med overførsler af pensionsordninger efterpensionsbeskatningslovens § 41, såfremt overførslen sker inden for samme forsikringsselskabm.v. eller mellem to forsikringsselskaber m.v.Reglen gælder ikke i forbindelse med § 41-overførsler mellem et pensionsinstitut og et penge-institut. Det lægger i visse tilfælde en hindring i vejen for, at den enkelte pensionsopsparer fritkan vælge, hvor opsparingen skal placeres. Pensionsopspareren kan i det afgivende instituthave fået beregnet en negativ pensionsafkastskat, som ikke umiddelbart vil kunne blive udbe-talt i forbindelse med ophævelsen af ordningen, idet der højst kan udbetales et beløb svarendetil den skat efter pensionsafkastbeskatningsloven og den afgift efter realrenteafgiftsloven, derer betalt for de første 5 indkomstår umiddelbart forud for det første af de år, for hvilket derforeligger uudnyttet skat, jf. pensionsafkastbeskatningslovens § 25, stk. 1. Den endelige opgø-
- 16 -relse af beskatningsgrundlaget betyder, at den negative pensionsafkastskat i denne situationgår tabt for pensionsopspareren ved overførsel mellem et pensionsinstitut og et pengeinstitut.Vælger pensionsopspareren at flytte mellem pensionsinstitut og pengeinstitut, kan den pågæl-dende efter gældende regler kun få modregning i eventuelt tidligere betalt pensionsafkastskat,idet der skal foretages en endelig opgørelse af beskatningsgrundlaget, jf. pensionsafkastbe-skatningslovens § 23, stk. 1, 1. pkt.Pensionsopspareren kan dermed se sig nødsaget til at bibeholde ordningen i samme institut ihåbet om, at fremtidigt afkast i dette institut vil kunne udligne den negative skat. Dette eruhensigtsmæssigt.Det foreslås på denne baggrund, at der heller ikke skal foretages en endelig opgørelse af be-skatningsgrundlaget i forbindelse med overførsler af pensionsordninger efter pensionsbeskat-ningslovens § 41, hvor overførslen sker mellem et pensionsinstitut og et pengeinstitut. Ved §41-overførsler vil der dermed fremover alene skulle foretages en endelig opgørelse ved over-førsel mellem to pensionsinstitutter, hvis det institut, hvorfra overførslen sker, har valgt dette,jf. pensionsafkastbeskatningslovens § 23, stk. 4, in fine.Det modtagende institut indgiver herefter opgørelse for perioden fra den 1. januar i indkomst-året til og med den 31. december i indkomståret.Idet opgørelsesprincipperne er forskellige i pensionsinstitutter og pengeinstitutter, og da enberegningsmetode i et pensionsinstitut ikke umiddelbart kan videreføres i et pengeinstitut ogomvendt, vil det afgivende institut skulle opgøre afkastet frem til overførselsdatoen og oplysedette til det modtagende institut, men uden at afregne pensionsafkastskatten af afkastet tilSKAT. Dette vil blive nærmere reguleret i den kommende bekendtgørelse til pensionafkast-beskatningsloven, svarende til den nugældende bekendtgørelse nr. 1540 af 13. december2007 om regler i pensionsafkastbeskatningsloven for udenlandske penge- og pensionsinstitut-ter og om kompensationsudbetalinger.Med ændringen vil pensionskunder frit kunne vælge, hvor de placerer deres pensionsopspa-ring, uden at skulle skele til, om de kan få udlignet negativ pensionsafkastskat i det ene ellerdet andet institut. Pensionsafkastbeskatningslovens foreslås således konsekvensændret, såle-des at der heller ikke ved overførsel mellem et pengeinstitut og et pensionsinstitut udbetalesnegativ pensionsafkastskat efter pensionsafkastbeskatningslovens § 25, stk.1, men at den ne-gative skat kan udnyttes til fradrag i skat for efterfølgende år i den modtagende ordning. Dettesvarer til reglen ved § 41-overførsler, der sker inden for samme forsikringsselskab m.v. ellermellem to forsikringsselskaber m.v.Til nr. 9Kun pensionsberettigede, der er fuldt skattepligtige her til landet efter kildeskattelovens § 1,
- 17 -og som ikke anses for hjemmehørende i udlandet efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst, erfremover skattepligtige efter pensionsafkastbeskatningsloven. Begrænset skattepligtige efterkildeskattelovens § 2 vil derimod ikke længere være skattepligtige efter pensionsafkastbeskat-ningsloven.Det er imidlertid ikke reguleret i loven, hvad der sker i den situation, hvor den fulde skatte-pligt ophører, og pensionsafkastet dermed fremover ikke er pensionsafkastskattepligtigt.Pensionsafkastbeskatningslovens § 24 regulerer alene skattepligtsophør for skattepligtige, derer nævnt i lovens § 1, stk. 2, dvs. en række forskellige pensionsinstitutter.Det foreslås at lade pensionsbeskatningslovens § 24 gælde også ved pensionsberettigedes op-hør af fuld skattepligt.Herefter skal der senest 3 måneder efter ophøret indgives endelig opgørelse af beskatnings-grundlaget og den skattepligtige del heraf samt af skatten for det løbende indkomstår og fordet foregående indkomstår til told- og skatteforvaltningen, hvis der ikke er indgivet endeligopgørelse for dette. Skyldige skattebeløb med tillæg af eventuelle renter indbetales samtidigmed indsendelse af opgørelserne.Til nr. 11Efter pensionsbeskatningslovens § 38 kan skattepligtige efter § 1, stk. 1, i lov om beskatningaf visse pensionskapitaler mv. (pensionsafkastbeskatningsloven), som ved udgangen af ind-komståret 2009 har negativ pensionsafkastskat til fremførsel, få dette beløb udbetalt.Reglen er en konsekvens af, at skattepligten efter den ny pensionsafkastbeskatningslov er om-lagt fra institutniveau til individniveau. Udbetaling af uudnyttet negativ skat ved overgangentil de nye regler gennemføres for de institutter, for hvem der sker ændringer i beskatningenefter forslaget.For så vidt angår Arbejdsmarkedets Tillægspension gælder udbetalingsadgangen kun uudnyt-tet negativ pensionsafkastskat, der kan henføres til Den Særlige Pensionsopsparing ud fra denbetragtning, at skattepligten for resten af pensionsopsparingen i ATP ikke omlægges.Som reglen er formuleret, sker der imidlertid ikke udbetaling til Den Supplerende Arbejds-markedspension for Førtidspensionister, uagtet at skattepligten også i dette tilfælde omlæggesfra institut- til individniveau. Dette er ikke tilsigtet.Det foreslås på denne baggrund at ændre pensionsafkastbeskatningslovens § 38, således atogså Den Supplerende Arbejdsmarkedspension for Førtidspensionister kan få uudnyttet frem-førselsberettiget negativ skat udbetalt. Dette vil ske efter de samme regler som for resten af deudbetalingsberettigede pensionsinstitutter.
- 18 -
Til § 2
Til nr. 1-3I forbindelse med indførelsen af et loft for indbetalinger på ratepensioner og ophørende livren-ter indførtes en række overgangsregler, jf. forslag L 200 til lov om ændring af pensionsbe-skatningsloven og lov om ændring af forskellige skattelove (Loft for indbetalinger til rateord-ninger og ophørende livrenter, ophævelse af aldersgrænsen for oprettelse af rate- og kapital-pensionsordninger samt forhøjelse af aldersgrænsen for udbetaling af kapitalpensionsordnin-ger m.v.).For pensionsopsparere, der før 22. april 2009, d.v.s. fremsættelsesdatoen for det nævnte lov-forslag, har oprettet ophørende livrenter og ratepensionsordninger med en aftalt præmie- ellerbidragsperiode på 10 år eller mere, gælder, at de som første mulighed kan vælge at nedsætteindbetalingerne til ratepensionen eller den ophørende livrente i 2010 og fremover til 100.000kr. (eller mindre), uden at blive omfattet af efterbeskatningsreglerne i pensionsbeskatningslo-vens § 18 A, der med virkning fra 2010 er ophævet for så vidt angår ratepensioner og ophø-rende livrenter.De pågældende pensionsopsparere kan som anden mulighed også opdele den ophørende liv-rente eller ratepensionsordningen således, at præmier og bidrag, der overstiger grænsen på100.000 kr., kan indsættes på en pensionsordning med løbende udbetalinger, bortset fra enophørende livrente, med fradragsret. Det har bl.a. den konsekvens, at de fremtidige indbeta-linger på pensionsordningen med løbende udbetalinger vil være omfattet af efterbeskatnings-reglerne i pensionsbeskatningslovens § 18 A. Hvis indbetalingerne således nedsættes ellerophører, vil fradragene således skulle omberegnes og efterbeskattes. Dermed stilles pensions-opspareren dårligere, end hvis den pågældende havde benyttet sig af den nævnte mulighed forat nedsætte indbetalingerne på ratepensionen uden efterbeskatning efter pensionsbeskatnings-lovens § 18 A, jf. ovenfor.Det foreslås derfor, at såfremt den ophørende livrente eller ratepensionsordningen opdeles,således at præmier og bidrag, der overstiger grænsen på 100.000 kr., indsættes på en pensi-onsordning med løbende udbetalinger, bortset fra en ophørende livrente, vil en senere nedsæt-telse eller et ophør af indbetalingerne ikke resultere i efterbeskatning efter pensionsbeskat-ningslovens § 18 A.Den nævnte undtagelse gælder alene pensionsopsparere, der har oprettet den pågældende rate-pension eller ophørende livrente før den 22. april 2009. En pensionsopsparer, der har oprettet
- 19 -en ophørende livrente eller ratepension med en aftalt præmie- eller bidragsperiode på 10 åreller mere efter den 22. april 2009, og som siden opdeler indbetalingerne for at opnå fuld fra-dragsret, vil fortsat være omfattet af pensionsbeskatningslovens § 18 A, såfremt indbetalin-gerne senere ophører eller nedsættes.Der foreslås en tilsvarende ændring for pensionsopsparere, der før 22. april 2009 har oprettetophørende livrenter og ratepensionsordninger med en aftalt præmie- eller bidragsperiode påmindre end 10 år, hvor perioden ikke er udløbet i 2009. Disse pensionsopsparere kan for atbibeholde fradraget i 2010 og fremover bl.a. vælge at indbetale de resterende præmier ellerbidrag til en pensionsordning med løbende ydelser, bortset fra en ophørende livrente. Dermedomfattes de umiddelbart af pensionsbeskatningslovens § 18 A, hvis præmierne eller bidragenesenere nedsættes eller standses. Det foreslås også i denne situation, at såfremt de resterendepræmier eller bidrag vælges indsat på en pensionsordning med løbende udbetalinger, bortsetfra en ophørende livrente, vil en senere nedsættelse eller et ophør af indbetalingerne ikke re-sultere i efterbeskatning efter pensionsbeskatningslovens § 18 A.Til nr. 4Det er et almindeligt princip knyttet til 100.000 kr.'s-loftet for indbetalinger på ratepensionerog ophørende livrenter, at overskydende indbetalinger ikke kan fremføres til fradrag i følgen-de indkomstår. Der kan alene opnås fradrag for indbetalinger op til 100.000 kr., og et eventu-elt overskydende beløb kan ikke fradrages, hverken i indskudsåret eller følgende år.Princippet finder også anvendelse for kapitalindskud og pensionsaftaler med en kortere præ-mie- eller bidragsperiode end 10 år, der er aftalt den 22. april 2009 eller senere. Fradragsfor-delingsbeløb vedrørende 2010 og senere indkomstår knyttet til forfaldne præmier og bidragfor 2009 vil dermed bortfalde, medmindre et beløb svarende til dette beløb overføres til enlivsvarig livrente. Overførsel skal ske senest den 30. december 2009.Selvstændige står i dette tilfælde i en særlig situation, såfremt de vælger af anvende 30 pct.’s-reglen for indskud på pension i perioden 22. april til 31. december 2009. Som hidtil vil deskulle foretage et skøn over årets overskud i forbindelse med deres pensionsindbetalinger medhenblik på at indbetale et beløb nogenlunde svarende til 30 pct. af årets overskud. Årets over-skud kan således normalt først opgøres endeligt et stykke ind i det følgende år.Konsekvensen af en indbetaling, der måtte vise sig at overstige 30 pct. af overskuddet, har hidtilalene været, at den overskydende del af indbetalingen kan fremføres til fradrag i et senere ind-komstår, ikke at fradragsretten for det overskydende beløb bortfalder.I 2009 vil fradraget for den overskydende del af indbetalingen imidlertid bortfalde, som over-gangsreglerne til 100.000 kr.’s-loftet er indrettet. Samtidig er der ikke mulighed for at få det over-skydende beløb udbetalt afgiftsfrit efter pensionsbeskatningslovens § 21 A, stk. 2. Resultatet er, at
- 20 -fradragsretten for det overskydende bortfalder.Dette stiller de pågældende selvstændige i en uhensigtsmæssig situation, hvor de, hvis de vil opnåfuld fradragsret for hele det indbetalte beløb, vil kunne føle sig tilskyndet til at foretage et forsig-tigt skøn over årets overskud med det resultat, at pensionsindbetalingen for 2009 måtte vise sig atvære langt mindre end 30 pct. af årets overskud.Det foreslås på denne baggrund at justere overgangsreglen således, at skattepligtige, der anvender30 pct.’s-reglen i 2009, har mulighed for at få en overskydende, ikke fradragsberettiget indbeta-ling tilbagebetalt (eller overført til en anden pensionsordning) efter pensionsbeskatningslovens §21 A, stk. 2. Tilbagebetalings- og overførselsmuligheden gælder alene i det omfang, at der foreta-ges fradrag efter 30 pct.’s-reglen, ikke såfremt der foretages fradrag med 1/10 af indbetalingen, jf.pensionsbeskatningslovens § 18, stk. 3 og 4, eller såfremt der foretages fradrag svarende til op-fyldningsfradraget (46.000 kr. i 2009) efter pensionsbeskatningslovens § 18, stk. 5.
Til § 3
Til stk. 1Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i LovtidendeTil stk. 2Det foreslås, at lovforslagets § 1 har virkning fra og med indkomståret 2010, dvs. på samme tids-punkt som den nye pensionsafkastbeskatningslov får virkning.