Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 389
Offentligt
717271_0001.png
717271_0002.png
J.nr. 2009-711-0033Dato: 28. august 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering fremsendes hermed følgende forslag samt resu-mé.Forslag til lov om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukterm.v., lov om afgift af spiritus m.m., lov om tobaksafgifter, lov om afgift aføl, vin og frugtvin m.m. og forskellige andre love (Gennemførelse af EU-cirkulationsdirektiv).Forslaget er sendt i høring med frist til den 11. september 2009.

Resumé

Det overordnede politiske formål med lovforslaget:Lovforslaget gennemfører direktiv 2008/118/EF om de administrative reg-ler for de EU-harmoniserede punktafgifter af mineralolieprodukter (ben-zin, olie, diesel m.v.), spiritus, øl, vin og tobak. Der er tale om et teknisklovforslag med justering af administrative regler for virksomheder og enteknologisk modernisering af kontrolsystemer, der har været gældende si-den starten af Indre Marked i januar 1993, og som skal sikre, at afgift afmineralolieprodukter, alkoholholdige drikkevarer og tobak bliver betalt iEU-landet, hvori de pågældende varer forbruges.
Lovforslagets hovedindhold:De danske punktafgifter af mineralolieprodukter, alkoholholdige drikke-varer samt tobak er omfattet af en EU-harmonisering, der bl.a. omfatter et generelt direktivmed de administrative regler for virksomheder, der fremstiller og forhandler afgiftspligtigevarer, samt for transporten eller cirkulationen af varer mellem virksomheder inden for EU -”Cirkulationsdirektivet”.
Det hidtidige generelle direktiv er nr. 1992/12/EØF, der i 1992 blev gennemført i mineral-olieafgiftsloven, spiritusafgiftsloven, tobaksafgiftsloven samt øl- og vinafgiftsloven. Direk-tiv 1992/12/EØF er nu afløst af et nyt direktiv nr. 2008/118/EF, der foreslås gennemført ide selv samme afgiftslove.Ved indførelsen af Indre Marked i januar 1993 blev den interne told- og grænsekontrol af-skaffet. For at kontrollere at der bliver betalt afgift af varerne i forbrugslandet, blev der istedet indført en procedure med ledsagedokumenter for varerne, som virksomhederne skaludfærdige på papir i mindst fire eksemplarer. Som den væsentligste nyskabelse i forhold tildet hidtidige direktiv indeholder det nye direktiv regler for et obligatorisk elektronisk kon-trolsystem for varetransport inden for EU.
Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser:Det elektroniske administrative system for kontrol af afgiftspligtige varer er planlagt til atblive udviklet igennem flere faser. Først i december 2009 ved den forventede afslutning afet offentligt udbud med afgivelse af tilbud, der opfylder udbudsbetingelserne, kan skønnetover de statslige udgifter til udvikling, drift, og vedligeholdelse af den 1. fase af e-systemetgøres offentligt tilgængelige. Denne sene tilgængelighed skyldes hensynet til udbudsforret-ningen.Folketingets Finansudvalg orienteres om udgifternes størrelse i forbindelse med ansøgningved aktstykke bevilling til udvikling, drift, og vedligeholdelse. Af hensyn til udbudsforret-ningen vil dette aktstykkes indhold være fortroligt.Forudsat udbudsforretningens succesfulde gennemførelse, forventes 1. fase af e-systemet atkunne tages i anvendelse i løbet af 2010.Derudover skønnes SKAT at skulle anvende 2 årsværk samt 250.000 kr. til information vedindførelse af e-systemet m.v. På virksomhedssiden forventes indførelsen af e-systemet atgive virksomhederne lettelser i de administrative byrder.
Forslagets ikrafttræden:Den 1. april 2010.
Med venlig hilsen
Carl Helman
Side 2