Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 381
Offentligt
716679_0001.png
716679_0002.png
J.nr.2009-711-0026Dato: 26. august 2009

Resumé

af

Forslag til Lov om ændring af skatteforvaltningsloven og lov om regi-

strering af køretøjer (Digital kommunikation, administrative regler

vedrørende køretøjsregistrering, forenklet tilbagebetaling af skatter

og afgifter samt indstillings,- orlovs- og afskedigelsesregler for med-

lemmer af Skatterådet og Landsskatteretten)

Lovforslaget går for det første ud på at bemyndige skatteministeren til at fast-sætte regler om obligatorisk digital kommunikation til og fra told- og skatte-forvaltningen. Der er tale om en udbygning af den eksisterende bemyndigel-sesbestemmelse i skatteforvaltningslovens § 35, der alene vedrører henven-delser fra det offentlige og som kræver et aktivt tilvalg fra borgeren mv., forat digital kommunikation kan benyttes.Baggrunden for forslaget er regeringens målsætning (i Regeringsgrundlaget2007 mv.) om, at al relevant skriftlig kommunikation mellem virksomhederneog det offentlige skal foregå digitalt senest i 2012. Samt at relevant skriftligkommunikation mellem borgerne og det offentlige skal kunne foregå digitaltsenest i 2012.Lovforslaget forventes fremsat samtidig med et lovforslag fra økonomi- ogerhvervsministeren, hvori der for nogle udvalgte indberetninger mv. på enrække ministeriers områder indføres obligatorisk digital kommunikation.Indberetningerne er udvalgt på baggrund af et tværministerielt analysearbej-de.For at sikre en hensigtsmæssig indførelse af digital kommunikation på skat-teministerens område er valgt en model, hvor skatteministeren bemyndiges tilved bekendtgørelse at fastsætte regler om obligatorisk digital kommunikation.Herved vil obligatorisk digital kommunikation kunne indføres område forområde, efterhånden som dette findes hensigtsmæssigt. I første omgang er detalene tanken at gøre digital kommunikation obligatorisk for virksomheder.Dette vil endvidere ske gradvist. De angivelser/indberetninger, som det i før-ste omgang er hensigten at gøre obligatorisk digitale, er følgende:Angivelse af moms (ordinær)Listeindberetning (moms)Angivelse af lønsumsafgift (ordinær)Angivelse af punktafgifter (ordinær)
Indberetning til eIndkomstregistretIndgivelse af selvangivelse – personligt erhvervsdrivendeIndgivelse af selvangivelse - selskaber og fondeUdbytteindberetning (unoterede aktier og anparter)
For det andet går forslaget ud på at gøre skatteforvaltningslovens regler anvendelige på sagervedrørende registrering af køretøjer. Baggrunden herfor er, at told- og skatteforvaltningen harovertaget dette område fra politiet pr. 1. januar 2008. Sagsområdet bør omfattes af de alminde-lige administrative og proceduremæssige regler, der i øvrigt gælder på skatteministerens områ-de, så særregler så vidt muligt undgås.For det tredje indeholder forslaget regler om forenklet tilbagebetaling af uretmæssigt opkræve-de skatter og afgifter. Forslaget er en opfølgning på beslutningsforslag B 42 fra 2005 om mererimelige muligheder for at få tilbagebetalt ulovligt opkrævede skatter og afgifter. Formålet medforslaget er at gøre det muligt i visse genoptagelsessager, hvor der opstår spørgsmål om afkort-ning af tilbagebetalingskravet som følge af overvæltning, at undgå at indhente virksomhedsspe-cifikke oplysninger til brug for vurdering af overvæltning og opgørelse af virksomhedens tab.Forslaget går ud på, at tilbagebetalingskrav under 25.000 kr. kan honoreres uden analyse af, omder er sket overvæltning og dermed reduktion af virksomhedens tab. For krav mellem 25.000kr. og 500.000 kr. kan virksomheden vælge tilbagebetaling på grundlag af en skematisktabsprocent fastsat af SKAT ud fra forholdene i den pågældende branche. Overstiger kravet500.000 kr., eller fravælger virksomheden den skematiske tabsprocent, skal der som hidtil skeen konkret vurdering i den enkelte sag med indhentning af virksomhedsspecifikke oplysninger.Endelig indeholder forslaget regler om indstilling-, orlovs- og afskedigelsesregler for medlem-mer af Skatterådet og Landsskatteretten. Reglerne svarer til dem, der blev indført for anke-nævnsmedlemmer i 2008.
Side 2