Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 380
Offentligt
716628_0001.png
716628_0002.png
716628_0003.png
716628_0004.png
716628_0005.png
716628_0006.png
716628_0007.png
716628_0008.png
716628_0009.png
716628_0010.png
716628_0011.png
716628_0012.png
716628_0013.png
J.nr. : 2008-211-0007Dato: 26. august 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de mod-tagne høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af mer-værdiafgiftsloven (momsloven) (leveringsstedsregler for ydelser,omvendt betalingspligt, VIES-systemet, momsgodtgørelse i andreEU-lande m.v.).
Kristian Jensen/Lene Skov Henningsen
Side 1 af 13
Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørende udkasttil forslag til lov om ændring af merværdiafgiftsloven (momsloven) (leveringssteds-regler for ydelser, omvendt betalingspligt, VIES-systemet, momsgodtgørelse i andreEU-lande m.v).

Organisation

Danmarks Rederifor-ening

Bemærkninger i hørings-

svar

Er af den opfattelse at de nyeregler vedtaget i EU utilsigtetbetyder, at transportydelser skalmomses i købers land også i til-fælde, hvor køber er fra et EU-land, men hele transportydelsenfinder sted uden for EU.

Kommentarer til hørings-

svar

Forslaget bevirker, at transport-ydelser B2B momses efter hoved-reglen – købers land med om-vendt betalingspligt – i alle til-fælde. Denne regel er enkel, idetden kun kræver, at købers etable-ringssted/faste forretningssted erkendt. Skulle man i stedet se på,hvor transporten finder sted, ogmomse den der, vil transporter tilkøbere udenfor EU, men hvortransporten foregår i EU, skullemomses i EU – og forholdsmæs-sigt i de forskellige berørte lande.
EU-reglerne giver mulighed for,at EU-landene nationalt kan væl-ge at bruge reglen om faktisk be-nyttelse eller udnyttelse til at flyt-te leveringsstedet (momsbetalin-gen) til og fra eget land. Der erdog udbredt enighed bland EU-landene om, at brug af denne re-gel giver et kompliceret regelsæt,som vil være administrativ byrde-fuldt for både transportvirksom-heder og købere af ydelserne. Dalangt de fleste virksomheder i EUhar fuld fradragsret for momsenpå transportydelsen, og momsbe-talingen derfor ikke en direkteøkonomisk belastning, skønnesden i forslaget anvendte regel forbestemmelse af leveringsstedetfor transportydelser at være detmest hensigtsmæssige.Dansk Arbejdsgiver-foreningDansk ErhvervØnsker ikke at afgive hørings-svar.Vedr. leveringsstedsregler:Finder det positivt, at der sker enensartet behandling af de flesteydelser, således at de momses ikøbers land.
Side 2 af 13
Vedr. listeoplysninger (VIES-systemet):Dansk Erhverv finder, at kraveneom særlige konti og rubrikker,der påtænkes fastsat i momsbe-kendtgørelsen, er administrativttunge.
De påtænkte regler om særligekonti og rubrikker anses for nød-vendige af hensyn formålet medEU-reguleringen, hvorefterSKAT skal kunne foretage kryds-revision mellem momsangivelseog listeangivelse.
Er bekymrede for, at den seneudsendelse af forslaget i høringvil gøre det svært for virksomhe-derne at få systemer m.v. klar.
På grund af at især de nye reglerfor listeoplysninger og moms-godtgørelse til en vis grad medfø-re behov for ændrede systemer ogadministrative procedurer i virk-somhederne, har ministeriet valgat udarbejde og udsende udkasttil ændringer i bekendtgørelsensamtidig med selve lovforslaget.Det skal endvidere anføres, at hø-ring er foretaget i februar/marts2009 uanset om fremsættelse aflovforslag først sker i oktober2009 og reglerne træder i kraft 1.januar 2010.
Dansk Erhverv finder listeangi-velsesfristen den 10. i efterføl-gende måned meget kort.
På baggrund af ny overvejelse ogSKATs faglige indstilling påtæn-kes listefristen fastsat til den 20. iefterfølgende måned.
Vedr. nye godtgørelsesregler:Finder det positivt at ordningenfor momsgodtgørelse forenkles.Anmoder om at de andre landesregler følges for at undgå uhen-sigtsmæssigheder.Dansk IndustriDI kan generelt støtte forslaget.
Systemkrav mv. er og bliver fort-sat drøftet i EU for at sikre enensartet gennemførelse af de nyeregler.
DI anfører, at flere dele af for-slaget medfører, at der skal skeændringer i virksomhedernes IT-systemer. Disse ændringer tagertid, og DI havde derfor håbet påen tidligere fremsættelse af lov-forslaget. DI anbefaler, at deroprettes en hot-line, således atvirksomhederne kan få svar påderes spørgsmål i relation til de-
Jf. kommentaren til Dansk Er-hverv.Skatteministeriet og SKAT harsiden slutningen af 2008 været itæt kontakt med DI vedrørendeden forventede gennemførelse afde vedtagne EU-regler, herunderændringer i SKATs IT-systemerog samspillet mellem disse sy-
Side 3 af 13
res tilretninger af IT-systemerne.
stemer og virksomhedernes sy-stemer.
Vedr. leveringsstedsregler:DI anmoder om præciseringer ibemærkningerne til forslagets nr.6, ad § 15, der vedrører definiti-onen af en afgiftspligtig person irelation til reglerne om leve-ringssted. DI mener, at der er enoverfortolkning af direktivet, nårdet i bemærkningerne anføres, atydelser indkøbt til privat brugikke omfattes af reglerne.Der er foretaget præciseringer ibemærkningerne.
Den foreslåede fortolkning af be-stemmelsen i relation til indkøbtil privat brug er i overensstem-melse med momsdirektivets al-mindelige regler, jf. også indle-dende betragtning nr. 4 i direktiv2008/8/EU.
DI af den opfattelse at de nyeregler vedtaget i EU utilsigtetbetyder, at transportydelser skalmomses i købers land også i til-fælde, hvor køber er fra et EU-land, men hele transportydelsenfinder sted uden for EU.
Der henvises til kommentaren tilDanmarks Rederiforening.
DI anmoder om, at der i be-mærkningerne til forslagets nr. 6,ad § 18, foretages præcisering af,hvad ”fast ejendom” omfatter.
Forslaget ændrer ikke danskpraksis.
DI støtter, at ”adgang til aktivite-terne og ydelser i forbindelsehermed” i forslaget til nr. 6, § 21,fortolkes snævert. DI opfordrerSkatteministeriet til at arbejdefor ensartet fortolkning i EU.
De særlige regler foreslås at træ-de i kraft 1. januar 2011, og Skat-teministeriet vil arbejde for at deri god tid inden ikrafttræden ska-bes ensartet fortoldning af be-stemmelsen omfang i EU.
DI beder Skatteministeriet be-kræfte, at der er tale om en fællesEU fortolkning, når det fremgåraf bemærkningerne til forslagetsnr. 6, § 21a, at der er tale om va-relevering og ikke catering, nårder alene er tale om en leveringaf mad/drikkevarer.
Der er i EU vedtaget en retnings-linie herom med næsten enstem-mighed.
DI støtter, at den gældende prak-sis i relation til levering af re-staurations- og cateringydelserom bord på skibe, fly og tog op-retholdes. DI ønsker oplyst, om
Efter de sammenhængende hen-visninger mellem artikel 44, 196og 262, litra c i Momssystemdi-rektivet, som ændret ved direktiv2008/8/EF, skal leveringer af re-
Side 4 af 13
disse leveringer skal indberettestil VIES-systemet.
staurationsydelser, nævnt i direk-tivets artikel 57, ikke indberettestil VIES.
DI støtter, at der ydes kompensa-tion for de merudgifter forslagetvil give operatørerne i den kol-lektive trafik. DI opfordrer til, atder fastlægges en rimelig og ret-færdig ordning herfor.
Der er mellem staten og kommu-ner/regioner aftalt en DUT-kompensation. Der henvises tilforslagets punkt 4 og 6.
DI er bekymrede for, at en uensanvendelse af direktivets art.59a, som giver medlemslandenemulighed for at flytte leverings-stedet til stedet for ydelsens fak-tiske benyttelse, vil give hen-sigtsmæssige konsekvenser. DIønsker oplyst, om der en fælleseuropæisk fortolkning af artik-len.
I lovforslaget foreslås kun opret-holdt de regler for flytning af le-veringsstedet som gælder i nuvæ-rende lov. Drøftelser i EU-regihar vist, at størstedelen af med-lemslandene vil opretholde deresnationale regler på området, menikke indføre nye regler om flyt-ning af leveringssteder selv omder er mulighed herfor.
DI ønsker begrebet ”medvirken”i forslagets § 46a defineret nær-mere. DI ønsker i øvrigt oplyst,hvor bestemmelsen om ”medvir-ken” findes i gældende ret.
I gældende ret findes bestemmel-sen i momsbekendtgørelsens §40a, stk. 4. Bestemmelsen fore-slås flyttet til loven for at gørelovgivningen mere klar. Der er iEU-regi vedtaget en retningsliniemed næsten enstemmighed omfortolkningen af begrebet, somsvarer til gældende dansk praksis.
DI anfører, at selv om Danmarkallerede i stor udstrækning alle-rede bruge omvendt betalings-pligt ved køb af ydelser, betyderde foreslåede regler, at flerevirksomheder fremover vil skulleanvende omvendt betalingspligtved køb af ydelser, hvilket giverdem administrative omkostnin-ger. DI anfører desuden, at reg-lerne om omvendt betalingspligtvil øge behov for harmoniseringaf fakturakravene.
Vedrørende de administrativekonsekvenser for erhvervslivet afde foreslåede regler om anven-delse af omvendt betalingspligthenvises til lovforslagets punkt 6.
Der arbejdes i EU på forbedringaf fakturareglerne.
Det vil blive muligt at overføredata via upload af filer.Vedr. nye godtgørelsesregler:DI håber, at det bliver muligt atoverføre data fra virksomheder-Hvert EU-land bestemmer an-vendelige formater. I øvrigt skal
Side 5 af 13
nes ERP-systemer.
fakturaer kun indsendes efter an-modning og skal som udgangs-punkt ikke indsendes.
DI henstiller til, at kopier af fak-turaer kan vedhæftes i anerkend-te former, herunder .gif, .tiff og.pdf.
DI spørger, hvordan virksomhe-der skal forholde sig i tilfælde affejl, herunder om der er mulig-hed for at få berigtiget en an-modning om godtgørelse efter-følgende.
I løbet af året indsendes 4 kvart-årlige godtgørelsesanmodninger.Efter årets afslutning og inden 30.september kan der indsendes enopsamlingsanmodning, der inde-holder fakturaer, der ikke erkommet med i årets godtgørel-sesanmodninger.
DI antager, at hvis der ikke eradgang til SKATs IT-systemerpå fristdagen for anmodning ommomsgodtgørelse den 30. sep-tember, bliver fristen forlænget.
Hvis tidspunktet for modtagelseaf en e-kommunikeret meddelelseikke kan fastslås pga. problemermed SKATs IT-systemer m.v.,anses meddelelsen for at værekommet frem på det tidspunkt,hvor meddelelsen blev afsendt,hvis der kan fremskaffes trovær-dige oplysninger om afsendelses-tidspunktet.
DI mener, at det bør være muligtat foretage opdeling af pro rata-satser pr. faktura, idet sammejuridiske enhed kan have forskel-lige pro rata-satser.
Den relevante pro rata-sats skalangives. I tilfælde af sektoropdel-te virksomheder: Enten virksom-hedens fælles pro rata eller denrelevante sektors pro rata. Hvisen faktura angår køb, der kanhenregnes både til virksomhedenog til en eller flere sektorer, måangivelse af én pro rata-sats und-lades, idet der i så fald ikke kuner én relevant pro rata-sats forfakturaen.
Danmark vil give adgang til atbenytte befuldmægtigede, mender bliver ikke adgang til funkti-onsadskillelse. I stedet kan ansø-ger-virksomhederne anvende fil-upload og sørge for funktionsad-skillelse i forbindelse med dan-nelse af filen.DI henstiller til, at der skal væreadgang til at benytte befuldmæg-tigede, ligesom det bør være mu-ligt at lave funktionsadskillelse.
Efter direktivet kan der kun angi-ves én fysisk adresse. SKAT vilanbefale brug af - og fortrykke -den adresse, som virksomhedener momsregistreret med, og somfremgår af VIES. En virksomhed
Side 6 af 13
DI anfører, at systemet for elek-tronisk momsrefusion skal kunnehåndtere virksomheder både medfællesregistreringer og med indi-viduelle momsnumre.
vil dog kunne angive en andenadresse end den fortrykte. Envirksomhed vil også kunne ved-hæfte dokumenter til anmodnin-gen og heri redegøre for flere fy-siske adresser.
Virksomheder med fællesregi-streringer skal søge på fællesregi-streringsnummeret.
Vedr. listeoplysninger (VIES-systemet):DI anfører, at indførelse af soli-darisk hæftelse for moms ved fejli listeangivelser vil medføre væ-sentlige administrative og øko-nomiske byrder for virksomhe-derne.
Der er fremsat et nyt, endnu ikkevedtaget direktivforslag om soli-darisk hæftelse for moms ved fejli listeangivelser. Det er den dan-ske holdning, at simple uagt-somme fejl ikke skal medføre so-lidarisk hæftelse.
Der henvises til kommentaren tilDansk Erhverv.
DI finder, at kravene om særligekonti og rubrikker, der påtænkesfastsat i momsbekendtgørelsens§§ 52-54b, er administrativt tun-ge.
På baggrund af ny overvejelse ogSKATs faglige indstilling vil det-te blive præciseret.
Bekendtgørelsens § 54a, hvoref-ter krav om særlige konti kan op-fyldes ved brug af IT-koder, børudstrækkes til at omfatte regn-skabskrav efter bekendtgørelsens§ 60.
Der er ikke tale om en praksis-ændring, men om en præciseringefter momslovens § 37, hvorefterleveringstidspunktet er afgørendefor momsfradrag. Der er uændretfradrag ved forud fakturering,som i momslovens § 23, stk. 2, iøvrigt bliver defineret som leve-ringstidspunktet.
DI bemærker, at ”faktureret” erændret til ”leveret til” i momsbe-kendtgørelsens § 56. Det fremgårikke, om det er en ændring afpraksis, og om der fortsat er fra-drag ved forud fakturering. For-mulering bør genovervejes, ogdet bør bekræftes, at praksis ikkeændres.
Det er kun momspligtige leveran-cer, der skal indberettes. Efterle-velse af garantiforpligtelser udenyderligere vederlag vil ikke udgø-re en ny leverance, men vil udgø-re en del af garantiydelsen.
Servicekontrakter, der dækkerflere selskaber eller det sammeselskabs etableringer i flere for-
Side 7 af 13
Det er DI’s forståelse, at ydelsermed samme momsmæssige be-handling ikke skal opdeles. DIønsker bekræftet, at udførelse aff.eks. en garantireparation udensærskilt afregning ikke skal ind-berettes til VIES.
Hvordan skal en servicekontraktmellem selskaber i flere EU-lande inden for samme koncernindberettes til VIES, når kontrak-ten f.eks. gælder et IT-system,der anvendes i flere selskaber,eller gælder en række maskiner iflere EU-lande, omfattet af etfast gebyr for en europæisk til-kaldeservice?
skellige EU-lande, skal listeangi-ves i overensstemmelse med kon-traktens momsmæssige behand-ling efter lovens leveringssteds-regler. Bekendtgørelsens reglerom listeoplysninger giver ikkegrundlag for yderligere opsplit-ninger af sammensatte ydelserend dem, der allerede følger afloven. Efter den påtænkte formu-lering af momsbekendtgørelsens§ 72 og af artikel 262 i Momssy-stemdirektivet, som ændret veddirektiv 2008/8/EF, er det afgø-rende for indberetningspligten, atydelsen ikke er omfattet af en fri-tagelse efter momsreglerne i kø-bers land, og at køber er beta-lingspligtig efter reglerne omomvendt betalingspligt.
Der henvises til kommentaren tilDansk Erhverv.
DI støtter den påtænkte, maksi-male udnyttelse af undtagelses-reglerne for kvartalsvis listeperi-ode.DI foreslår den 25. i efterfølgen-de måned som frist for indgivelseaf listeangivelse.
De ændrede leveringsstedsreglerer vedtaget i EU, og træder i kraft1. januar 2015. Den tilhørendeOne Stop ordning er imidlertidikke færdigbehandlet. Et lovfors-lag kan ikke fremsættes før ord-ningen er vedtaget. Ligeledes måændringer af IT-systemerne af-vente en vedtagelse i EU. Skat-teministeriet har i lovforslagetanført, at et lovforslag på områdetvil komme senest i efteråret 2014,men er enig med DI i, at det ommuligt er hensigtsmæssigt atfremsætte det tidligere.
DI anmoder om, at det bebudedelovforslag om ændret leverings-sted for e-handelsydelser og ind-førelse af en One Stop ordning,som i lovforslagets bemærknin-ger er bebudet til fremsættelsesenest i efteråret 2014 fremskyn-des og fremsættes senest i efter-året 2013. DI begrunder dettemed, at de ændrede regler vil be-
Side 8 af 13
tyde væsentlige ændringer i virk-somhedernes IT-systemer.
Danske Busvognmændog Dansk KollektivTrafik
Anerkender, at forslaget gen-nemfører vedtaget EU-lovgivning, men anfører, at detskønnes at medføre en merudgiftfor de ikke statslige operatører iden kollektive trafik på skøns-mæssigt 330 mio. kr. Er tilfredsemed, at der loves kompensation,men opfordrer til, at der findesen mere direkte kompensations-model end DUT.Branchen beklager, at Skatte-kommissionens forslag om atindføre moms på personbefor-dring ikke blev medtaget i For-årspakke 2.0. Opfordrer til, atspørgsmålet om at indføre momspå den kollektive transport fort-sættes, idet man mener, at dettevil indebære mange fordele.
Der er mellem staten og kommu-ner/regioner aftalt en DUT-kompensation. Der henvises tilforslagets punkt 4 og 6.
Dansk Landbrug, Da-nish Meat Associationog Landbrugsraadet
Landbrugsorganisationerne har ihøringssvaret spørgsmål tilmomsregler, der trådet i kraft 1.januar 2009.Vedr. nye godtgørelsesregler:Spørger om afgrænsning mellemSKATs og andre EU-landesmyndigheders kompetence vedbehandling af danske virksom-heders anmodning om moms-godtgørelse.
SKAT har besvaret spørgsmålenedirekte.
(Landbrug & Fødeva-rer)
Afgrænsning mellem SKATs be-handling og behandlingen hosandre EU-lande fremgår af §§ 27-30d i udkast til momsbekendtgø-relse, bilagt lovforslaget ved eks-tern høring i februar-marts 2009.
Spørger om, hvilke(t) sprog, derskal anvendes ved godtgørelses-anmodning.
Hvert EU-land bestemmer, hvil-ke(t) sprog, der skal anvendes.Ikke retskrav på anvendelse af eteuropæisk hovedsprog.
Spørger om tidspunkt og sats forberegning af rentegodtgørelseved forsinket udbetaling afmomsgodtgørelse.
Rente beregnes fra den 10. ar-bejdsdag efter dagen for afgørelseom refusion, hvis refusion ikke erbetalt inden da. Det er det enkelteEU-lands rentesats, der gælder.
Spørger desuden om, hvornår en
Den tyske fåreklippers ydelser tildanske momsregistrerede land-mænd er omfattet af reglerne foromvendt betalingspligt, sådan at
Side 9 af 13
tysk fåreklipper, der klipper får(en løsøregenstand) i Danmark,skal momsregistreres her i lan-det, og hvornår ydelsen omfattesaf reglerne for omvendt beta-lingspligt, hvor den danske kun-de indbetaler momsen.
den danske landmand skal indbe-tale momsen, og fåreklipperenskal ikke registreres her i landetfor levering af disse ydelser.Momsen af klipningen for privateskal den tyske fåreklipper lige-som efter gældende regler regi-streres for og indbetale her i lan-det uanset omsætningens størrel-se. Registreringsgrænsen på50.00 kr. årligt gælder ikke forudenlandske virksomheders salgaf ydelser her i landet.
Der spørges endelig, om en dyr-lægeydelse er en ”ydelse i til-knytning til adgang” som nævnt iden foreslåede § 21.
Nej, dyrlægeydelser er ikke enydelse i tilknytning til adgangentil et arrangement. Ydelsen om-fattes af den foreslåede hovedre-gel i § 16, stk. 1, og har derforleveringssted i kundens land pgmed omvendt betalingspligt.
Datatilsynet
Tilsynet forudsætter at de fore-slåede ændringer administreresunder iagttagelse af persondata-loven.
Skatteministeriet lægger tilgrund, at Europa-Kommissionenhar sørget og vil sørge for, at EU-landene kan gennemføre og ad-ministrere momsdirektiverne un-der iagttagelse af direktiv1995/46/EF, der er gennemført iden danske persondatalov.
Finans og Leasing
Foreningen bifalder, at leasing-ydelser til danske kunder frem-over skal momses her i landet,uanset hvor leasingselskabet eretableret.Ved udsendelse af lovforslaget iekstern høring er lovændringenblevet varslet over for erhvervsli-vet.
Anmoder om, at der hurtigt ud-sendes informationsmateriale tilbrug for virksomhederne, da lea-singkontrakter i mange tilfældevil skulle genforhandles.
Foreningen ønsker, at det bliverpræciseret i bemærkningerne tillovforslaget, at momsen af lea-singydelsen skal betales i Dan-mark fra 1. januar 2010 (B2B)henholdsvis 1. januar 2013(B2C), også for kontrakter, derløber hen over årsskifterne, oguanset eventuel forudbetaling.
Ønsket efterkommes.
Side 10 af 13
FinanstilsynetFinansrådet
Ingen bemærkninger.Ønsker det præciseret i bemærk-ningerne, at momsfritagne ydel-ser ikke skal oplyses til VIES-systemet.Det vil blive præciseret i forsla-gets ændring af § 54, stk. 1, atsalg af ydelser kun skal indberet-tes, såfremt ydelsen er momsplig-tig i det land, hvor afgiften skalbetales.
Spørger desuden, om en danskvirksomhed, der leverer en ydel-se til f.eks. en svensk virksom-hed, skal indberette salget til VI-ES, hvis ydelsen faktisk benyttesuden for EUForeningen DanskeRevisorerForeningen Registrere-de Revisorer (FRR)Foreningen af Statsau-toriserede Revisorer(FSR)Ingen bemærkninger.Ingen bemærkninger.FSR er generelt set positive overfor forslaget, som man skønnerpå langt sigt, vil medføre en for-enkling for de fleste virksomhe-der, og samlet set lette de admi-nistrative byrder. På korts sigt vilder være betydelige administrati-ve byrder til omstilling af bl.a.edb-systemer. Omstillingen tagertid, og FSR foreslår, at et efterhøring rettet udkast til lovforslagsendes ud så hurtigt som muligt.
Salget skal indberettes til VIES,hvis leveringsstedet er i et andetEU-land (her Sverige), og ydel-sen er momspligtig i dette EU-land og køber virksomheden skalindbetale momsen.
FSR har visse forslag til ændrin-ger og justeringer i bemærknin-gerne til de enkelte bestemmelser(ændringerne til § 8, stk. 1, 3.pkt. og § 18 contra § 21d).
Der foretages visse præciseringeri bemærkningerne.
Foreslår en ændring til forslagetsændring af lovens § 14, stk. 1, nr.2, og til lovforslagets § 3, stk. 2.
Forslagene indarbejdes.
Vedr. nye godtgørelsesregler:FSR foreslår, at virksomhedernevalgfrit skal kunne regulere prorata-sats. Der bør også nedadgå-ende være en bagatelgrænse.Efter direktivet er der ikke råde-rum til valgfri regulering, baga-telgrænser m.v. ved regulering afpro rata-sats.
FSR mener, at udenlandske virk-
Efter direktivet kan der kun søges
Side 11 af 13
somheder bør kunne søge tilbagei euro.
tilbage i d.kr. ved godtgørelse afdansk moms.
FSR ønsker at få oplyst, omSKATs portal for tilbagesøgningi andre EU-lande vil servicereandre landes krav om specifika-tioner af erhvervsaktivitet.
Jf. henvisningen til § 29 a, i §28b, stk. 1, nr. 2 i udkastet tilmomsbekendtgørelse, kan dettebekræftes.
Vedr. listeoplysninger (VIES-systemet):FSR har samme forslag til hen-visning mellem momsbekendtgø-relsens § 54 a og § 60, stk. 2,som DI.Der henvises til kommentaren tilDI.
FSR har tilsvarende betænkelig-heder ved momsbekendtgørel-sens § 56 som DI
Der henvises til kommentaren tilDI.
FSR bemærker til momsbe-kendtgørelsens § 72a, stk. 2, atdet i praksis er vanskeligt at æn-dre angivelsesfrekvens midt i enperiode.
Det følger af direktivet, og der erikke adgang til at fastsætte lem-peligere krav.
FSR har tilsvarende betænkelig-heder ved den 10. i efterfølgendemåned som frist for listeangivel-se som Dansk Erhverv og DI.Københavns PolitiSyd- og SønderjyllandsPolitiTrafikselskaberne iDanmarkIngen bemærkninger.Ingen bemærkninger.Selskaberne har alene bemærk-ninger til den lovede kompensa-tionsordning. Ved en DUT-kompensation vil der ikke værerimelig sammenhæng mellem dekommuner og regioner, der fårkompensation og de, som harudgifterne. De negative virknin-ger af DUT opstår især i kom-muner med stort behov for ud-bygning af kollektiv trafik, ogDUT-kompensation vil derforvirke imod det netop indgåendetrafikforlig. Ønsker derfor en an-den og mere direkte kompensati-
Der henvises til kommentaren tilDansk Erhverv.
Der er mellem staten og kommu-ner/regioner aftalt en DUT-kompensation. Der henvises tilforslagets punkt 4 og 6.
Side 12 af 13
on af trafikselskaberne.
Selskaberne skønner, at forslagetmedfører administrative omkost-ninger i forbindelse med over-gangen til nye regler.Økonomi- og Er-hvervsministerietMinisteriet mener, at forslagetom, at danske virksomhedersleasing fremover skal moms her ilandet, kan betyde, at flere væl-ger at købe transportmidler i ste-det for at lease. Da persontrans-port er momsfritaget og virk-somheder, der udfører personbe-fordring, derfor ikke har fra-dragsret for købsmoms, kan deropstå øget incitament til brug afegne værksteder mv. (momsfriintern ydelse), frem for at anven-de eksterne værksteder (moms-pligtig ydelse). Dermed vil denallerede eksisterende konkurren-cefordrejning til ugunst for eks-terne udbydere øges.Den omtalte konkurrencefordrej-ning kan kun fjernes ved at op-hæve momsfritagelsen for per-sonbefordring, således at virk-somhederne får fradragsret forkøbsmoms. Momspligt på per-sonbefordring har dog andre kon-sekvenser, og så sent som i for-året 2009 er det besluttet ikke atophæve fritagelsen.
Side 13 af 13