Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 378
Offentligt
714059_0001.png
714059_0002.png
714059_0003.png
714059_0004.png
714059_0005.png
Folketingets SkatteudvalgFolketingetChristiansborg1240 København KAtt. Formand Niels Helveg Petersen
HANNE MAGNUSSENADVOKAT (H)[email protected]
TEL +45 3319 3701 (DIR)ST. KONGENSGADE 691264 KØBENHAVN K
TEL +45 3314 3536FAX +45 3319 3737WWW.MAZANTI.DKSEKRETÆRMETTI JACOBSEN[email protected]
TEL +45 3319 3708
J.NR. 36334
6.8.2009Kære Niels Helveg Petersen,

SAS-piloters beskatningsforhold

Som advokat for en gruppe piloter, ansat i SAS, og bosiddende i Frankrig og Spanien,herunder Mark Jensen, som har rettet henvendelse til dig via e-mail den 14. april 2009med opfølgning 14. og 15. maj 2009 skal jeg herved følge op på den pågældende henven-delse, idet det er min opfattelse, at Folketingets Skatteudvalg – i hvert fald i denne relation- ikke er blevet behørigt orienteret om konsekvenserne af Danmarks opsigelse af dobbelt-beskatningsoverenskomsterne med Frankrig og Spanien.De pågældende overenskomster blev opsagt den 10. juni 2008 til ophør 1. januar 2009,efter at regeringen havde fået bemyndigelse hertil ved L 85 af 20. februar 2008. Baggrun-den for ønsket om bemyndigelsen og opsigelsen var som bekendt, at de to lande ikke kun-ne formås til at frafalde beskatningsretten til pensionsudbetalinger fra Danmark. Der var iFolketinget bred enighed om give bemyndigelsen med den givne begrundelse som grund-lag, men der var også enighed om, at der overfor eventuelle utilsigtede konsekvenser afopsigelsen skulle tages de fornødne forholdsregler, jf. således udtalelser ved lovforslagets(L 13) 1. behandling den 30. november 2007:

Jacob Jensen (V):

.....Vi mener derfor, at det er rimeligt, som forslaget her lægger op til, at ministeren får en bemyndigelse til at gen-forhandle overenskomsterne og eventuelt i sidste ende helt opsige overenskomsterne med Frankrig og Spanien.Dog forudsætter det, som det også fremgår af forslaget, at de personer, som i dag er bosiddende i Frankrig ogSpanien, ikke kommer i klemme som følge af den ændring, og vi hilser derfor også med tilfredshed, at der er deher overgangsordninger, som netop sikrer en passende mulighed for at kunne tilrette sig efter de nye regler.
2

John Dyrby Paulsen (S):

......Vi håber, at der med det her lovforslag kan findes en løsning, men vi vil også gerne tilføje, at de mennesker, derkan risikere at komme i klemme i forbindelse med en eventuel opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster-ne, er vi selvfølgelig indstillet på at tage hensyn til, og vi vil tage de fornødne forholdsregler, så folk, der harlavet en speciel ordning, planlagt deres liv på en bestemt måde, ikke bliver fanget i, at vi opsiger dobbeltbeskat-ningsaftalerne. Det er ikke meningen; meningen er, at vi skal lukke den mulighed for en helt urimelig skattebe-gunstigelse i Danmark, der så efterfølgende ikke bliver til gavn for det danske skattesystem.

Mikkel Dencker (DF):

......I Dansk Folkeparti har vi heller ingen intentioner om at komme til at ramme eller trække tæppet væk under folk,som allerede har bosat sig i de to lande, og som har handlet i tillid til de eksisterende regler. Derfor ser vi ogsåmed tilfredshed på, at der i forhold til det oprindelige lovforslag fra før valget er blevet indsat nogle overgangs-regler, som sikrer, at de mennesker, som allerede er taget af sted, ikke får ødelagt den tilværelse, som de ellershar planlagt.

Lars Barfoed (KF):

.......Det, der har bekymret os i Det Konservative Folkeparti i den her sammenhæng, er naturligvis, om vi nu også fårsikret, at der ikke er mennesker, der har disponeret i forhold til at bosætte sig i de lande og få pensioner derfra,og som vi stiller urimeligt, når eller hvis aftalerne skal ophæves. Der er det vores umiddelbare opfattelse, at medde modifikationer, der er lagt ind i lovforslaget i form af overgangsregler for dem, der alleredehardisponeret, erder taget højde for de indvendinger, vi har fået, og de problemer, der er blevet rejst over for os, men vi vil natur-ligvis under udvalgsarbejdet være opmærksomme på, om nogen skulle gøre os opmærksom på problemstillinger,der endnu ikke er taget højde for, for så må vi naturligvis diskutere det under udvalgsarbejdet.

Niels Helveg Petersen (RV):

........De bebudede ændringsforslag, der skal sikre, at der ikke er nogen, der kommer i klemme i overgangsperioden,ser fornuftige ud. De må selvfølgelig underkastes en vurdering i udvalget, men umiddelbart ser det ud, som omman har fundet en god løsning på overgangsproblemerne.
Under udvalgsbehandlingen af L 13 (eller L 26) i Skatteudvalget forelå ingen spørgsmål
3
til behandlingen af personer, hjemmehørende i Frankrig og Spanien, der kunne henledeskatteudvalgets opmærksomhed på den særlige problemstilling, som var gældende forflyvende personel i SAS, der i henhold til gældende overenskomster og praksis var fritagetfor betaling af skat til Danmark og havde været det, så længe dobbeltbeskatningsoverens-komsten og SAS har eksisteret.Bemyndigelsesloven blev vedtaget den 22. januar 2008 og opsigelsen af dobbeltbeskat-ningsoverenskomsterne skete den 10. juni.Som følge af nogle utilsigtede konsekvenser af opsigelsen fremsatte skatteministeren den4. februar 2009 forslag til ændring af bemyndigelsesloven, og i forbindelse med udvalgs-behandling af dette forslag, fremkom til skatteudvalget fra advokat Tommy V. Christian-sen en skrivelse, der bl. a. nævnede følgende:“Det er familier, som ikke har haft nogen mulighed for at indrette deres til-værelse efter disse regler. For eksempel angår det personer i arbejde, som førloven har boet i Frankrig, er fransk gift, har børn i franske skoler, og i årevisalene har betalt skat i Frankrig, men som har indtægter fra en dansk arbejds-giver, der ikke er en offentlig myndighed. De bliver ikke hjulpet ved det fo-religgende forslag, og ej heller ved de regler, som det franske skattevæsen erved at indføre for at hjælpe på nogle af konsekvenserne ved den dobbelteskattemulighed af samme indtægter.”
og hvor følgende eksempel (blandt mange andre) var nævnt:”Jeg har boet i Frankrig i 20 år, er fransk gift og har børn, som går i franskskole. Vi har hus her, vi er franske skatteborgere og betaler fransk skat. Denye regler oplyses at medføre, at vi fremover skal betale dansk skat af minindtægt, fordi den udbetales af SAS i Danmark. Det betyder næsten en halve-ring af min arbejdsindtægt, for på grund af mine forsørgerforhold for børn ermin franske skat relativ lav efter fransk ret.Vores tilværelse bliver helt kuldkastet af disse for os ganske uforståelige æn-dringer. Vi har aldrig påført den danske stat nogen udgift og aldrig haft nogetfradrag for mine pensionsopsparinger, som vi også forstår vil blive ramt af denye regler. Og vi har ikke haft den mindste chance for at ændre vores tilvæ-relse før den nye danske lov blev fremsat eller vedtaget.”
4
Skatteministeren afviser advokat Tommy V. Christiansen henvendelse på dette punkt medordene:“I skrivelsen kritiseres generelt, at overgangsreglerne ikke omfatter personer,som i årevis har været hjemmehørende og arbejdet i Frankrig, og som ikkehar haft fradrag ved dansk beskatning for indbetalinger til en dansk pensi-onsordning som led i ansættelsesforholdet. En dansk beskatning af den frem-tidige pension vil derfor ligge uden for lovens formål.I skrivelsen nævnes nogle konkrete tilfælde. Disse eksempler viser ikke no-get nyt i forhold til, hvad der kom frem under Folketingets behandling af lov-forslaget om bemyndigelse til opsigelse.”
og går herefter videre med at argumentere for beskatningen af pensioner.Således som såvel Folketingets forhandlinger og Skatteudvalget behandling er gengivet,synes dette udsagn om - at der ikke er noget nyt - ikke korrekt.Ved samråd er skatteministeren blevet anmodet om “en uddybning af begrundelserne for,hvorfor ministeren ikke finder anledning til at imødekomme forslagene om en ændring afovergangsreglerne” men skatteministeren kommer ikke i sit talepapir ind på andre konse-kvenser end de konsekvenser, der er påvist i relation til pensionsudbetalinger.Således som jeg har forstået og gengivet forløbet af vedtagelsen af såvel bemyndigelses-loven som de senere ændringer, er det min opfattelse, at skatteministeren ikke loyalt harmeddelt Skatteudvalget, hvilke konsekvenser opsigelsen af dobbeltbeskatningsoverens-komsterne vil få og nu har fået.Det må og bør være magtpåliggende for Skatteudvalget og Folketinget at få rettet op her-på, således at de SAS-ansatte, der i årevis har været bosat i Frankrig og Spanien, som harderes familier der, børn født der, børn i skole, og typisk er gift med ikke danske ellersvenske personer, og som alle haft dansk skattefritagelse for deres løn i SAS - typisk mel-lem 10 - 13 år - for nogle omkring 20 år,fortsat kan regne med den beskatning, som er gæl-dende i det land, hvor de har indrettet og lever deres liv.Ved ophøret af dobbeltbeskatningsoverenskomsterne pr. 1. januar 2009 har de pågælden-de fået meddelelse om, at de som følge af ophævelse af dobbeltbeskatningsoverenskom-sterne beskattes efter interne danske skatteregler, og at de (efter SKAT’s opfattelse) i hen-
5
hold til kildeskatteloven er begrænset skattepligtige af den løn, de tjener i SAS. De pågæl-dende har organiseret deres liv og økonomi efter de forhold, der er gældende i disse lande,og med den beskatning, og typisk har familierne kun den indkomst, der hidrører fra ind-tjeningen i SAS. Når hertil kommer, at de pågældende indkomster efter de nugældenderegler i Frankrig ligeledes beskattes dèr, er situation for de ramte helt uoverskuelig.Jeg anmoder derfor om, at Skatteudvalget, så snart dette er muligt, søger en afklaring påde problemer, der er velfærdstruende for de SAS-ansatte, der er bosiddende i Frankrig ogSpanien.
Med venlig hilsen
Hanne Magnussen