Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 350
Offentligt
701988_0001.png
701988_0002.png
701988_0003.png
701988_0004.png
Side 1 af 4
[Det talte ord gælder]
Talepapir til besvarelse af samrådsspørgsmål Rvedrørende et nummerpladekontor i Padborg iSkatteudvalget den 18. juni 2009

Samrådsspørgsmål R:

Hvad vil ministeren gøre for at mindske CO2-udslippet samtspildet af penge og tid for transporterhvervene i Padborg, som følgeaf de begrænsede muligheder for udlevering af nummerplader?

Svar:

Transporterhvervet omkring Padborg ønsker etnummerpladekontor i byen.Ønsket begrundes med, at Padborg er lastbilerne by. Der erknyttet store beløb til lastbiler. Derfor er det vigtigt, aterhvervet hurtigt kan få afklaret spørgsmål om registreringog udlevering eller aflevering af nummerplader. Ellerstabes penge, eller der løber udgifter på.Nærmeste nummerpladekontorer ligger i Tønder ogHaderslev. Derudover udleveres nummerplader to dage omugen i Sønderborg.Jeg finder det ikke hensigtsmæssig, at etablere et egentligtnummerpladekontor i Padborg for blot nogle få år.
Side 2 af 4
Når den digitale motorregistrering tages i brug, hvilketforventes at ske i efteråret 2011, vil bilforhandlere ogsynsvirksomheder kunne autoriseres til at registrerekøretøjer og udlevere nummerplader. Så bortfalder behovetfor et nummerpladekontor i lokalområdet.Vejen frem er i stedet at tilbyde vognmandsbranchen ensærlig service i årene frem til efteråret 2011. Denne servicekan have mange former og bestå af mange teknisk betonededetaljer. Jeg mener, at denne service bedst udvikles ogaftales lokalt, frem for centralt.
Skattecenter Tønder har tidligere i år tilbudt erhvervet enordning i Padborg, svarende til den i Sønderborg. Efterordningen udleveres nummerplader to dage om ugen påbaggrund af forud indsendte anmodninger om registrering.Erhvervet har ikke svaret skattecenteret på dette tilbud.Jeg har endvidere den 3. juni holdt et møde medErhvervenes Hus i Aabenraa, hvor det blev aftalt, at derhurtigst muligt i fællesskab bliver set på mulighederne forat smidiggøre procedurerne ved registrering af lastbiler iPadborg.Skattecenter Tønder er således indstillet på en dialog mederhvervet om udvikling af serviceforbedringer, der er mereend marginale. Jeg synes, erhvervet skulle gøre brug af
Side 3 af 4
denne mulighed, frem over at stå stejlt på, at der skaletableres et nummerpladekontor i Padborg.Der er ikke præcise tal for antallet af registreringervedrørende lastbiler og anhængere/trailere hertil omkringPadborg. Men SKAT opgør antallet for SkattecenterTønder, hvorunder Padborg hører, til omkring 3.500 årligt.Det svarer i gennemsnit til omkring 10 dagligt, når bortsesfra søn- og helligdage. Det er for lidt til at begrunde etselvstændigt nummerpladekontor.
Samrådsspørgsmålet går på, hvad jeg vil gøre for atmindste CO2-udslippet samt spild af tid og penge som følgeaf transport til og fra det nærmeste nummerpladekontoreller den nærmeste nummerpladeudlevering.Afstanden fra Padborg til Tønder er omkring 40 km. Det erlangt. Jeg forstår derfor godt, at erhvervet ønsker ennemmere adgang til registreringer end i dag. Men som sagt,er der ikke grundlag for etablering af et egentligtnummerpladekontor i Padborg.Der er allerede i dag muligheder, der kan reducere behovetfor transport i forbindelse med registrering af lastbiler.F.eks. dag-til-dag ordningen, hvor man kan fånummerpladerne tilsendt; særlige kvik-skranker; mulighedfor tidsbestilling; VIP-behandling og guldkortordninger.
Side 4 af 4
Jeg forstår på SKAT, at man er indstillet på hurtigt atudvikle disse muligheder i samarbejde med erhvervet, samtdrøfte ekspeditionstider i Padborg for udlevering afnummerplader.Disse muligheder synes jeg, erhvervet skulle gøre brug af.Det vil spare CO2-udslip og spild af tid og penge som følgeaf transport til den nærmeste nummerpladeudlevering.