Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 343
Offentligt
j.nr. 09-035027Dato : 19. juni 2009
TilFolketingets Skatteudvalg
Hermed fremsendes orientering om børnefamilieydelsessagen, hvor der den 20.oktober 2007, den 20. januar 2008 og den 20. april 2008 ulovhjemlet er gennem-ført modregning med kommunale daginstitutionsrestancer i krav på børnefami-lieydelser for samlet indtil ca. 61,5 mio. kr.I kvartalsrapporten om den aktuelle situation i SKAT er der i rapporterne for 2.,3. og 4. kvartal 2008 (henholdsvis SAU alm. del – bilag 269, 2007-08, 2. sam-ling, og SAU alm. del – bilagene 87 og 211, begge 2008-09) orienteret om sa-gen, ligesom en særskilt orientering er stillet Skatteudvalget i udsigt, når der fo-relå en endelig afklaring af SKATs handlingsplan i sagen. Denne afklaring fore-ligger nu.Forskellige modeller til handlingsplanen har været under overvejelse for dels atminimere statens tab mest muligt, dels at sikre en juridisk korrekt løsning, i hvil-ken forbindelse Kammeradvokaten har været inddraget. Dette forløb har forhaletsagen.Modregningerne skete med uberettiget henvisning til § 11, stk. 2, i lovbekendt-gørelse nr. 972 af 22. september 2006 om en børnefamilieydelse (børnefamilie-ydelsesloven), hvoraf fremgik, at der i op til halvdelen af børnefamilieydelsenville kunne ske modregning med eventuelle restancer vedrørende betaling fordag- og klubtilbud, jf. §§ 29 og 35 i lov om social service (serviceloven), samtskolefritidsordning, jf. § 50, stk. 2, i lov om folkeskolen.Imidlertid blev dagtilbudsområdet med virkning fra den 1. august 2007 i en æn-dret form flyttet til lov nr. 501 af 6. juni 2007 (dagtilbudsloven). Samtidig blev§§ 29 og 35 i serviceloven ophævet. Da § 11, stk. 2, i børnefamilieydelseslovenikke samtidig blev ændret med en henvisning til daginstitutionsrestancer opståetefter dagtilbudsloven, var der fra den 1. august 2007 ikke hjemmel til at gennem-føre modregning med disse. Derimod var der – trods bestemmelsens henvisning
til de nu ophævede §§ 29 og 35 i serviceloven – hjemmel til at modregne meddaginstitutionsrestancer opstået før den 1. august 2007 i henhold til serviceloven.Ved lov nr. 1336 af 19. december 2008 blev børnefamilieydelseslovens § 11, stk.2, med virkning fra den 1. januar 2009 udvidet med en adgang til at modregnemed daginstitutionsrestancer opstået i henhold til dagtilbudsloven. Herved blevden tilsigtede modregningsmulighed genskabt. Lovændringen er dog ikke sketmed tilbagevirkende kraft. Der kan med hensyn til daginstitutionsrestancer stifteti henhold til dagtilbudsloven derfor alene modregnes i børnefamilieydelser, derforfalder til betaling fra og med den 1. januar 2009, dvs. lovændringens ikraft-trædelsestidspunkt. De børnefamilieydelsesbeløb, der indgik i de ulovlige mod-regninger i 2007 og 2008, skal derfor effektivt udbetales, jf. nedenfor. Nogenanden juridisk holdbar løsning findes ikke.Konsekvensen af en sådan ulovhjemlet inddrivelsesforanstaltning er normalt, atfordringshavermyndigheden – i dette tilfælde de involverede kommuner – skaltilbagebetale det modtagne beløb til skyldneren. Ansvaret for, at inddrivelsenikke skete med tilstrækkelig lovhjemmel, ligger dog hos SKAT. Kommunernevil pådrage sig udgifter i forbindelse med den administrativt tunge opgave atskulle genoptage de enkelte restancesager i forbindelse med en udbetaling af demodtagne beløb og en samtidig genopskrivning af daginstitutionsrestancerne.SKAT vil kunne have pådraget sig et erstatningsansvar for disse tab.Der er på de tre datoer i 2007-2008 foretaget modregning med daginstitutionsre-stancer for i alt ca. 61,5 mio. kr. fordelt på ca. 29.000 tilfælde, der omfatter ca.16.000 personer. En del af dette beløb vil dog vedrøre daginstitutionsrestancerstiftet i henhold til serviceloven, hvorfor denne del af beløbet med rette indgik imodregningerne. Størrelsen af dette delbeløb kendes endnu ikke. Det er såledesikke muligt for SKAT automatisk at sondre mellem daginstitutionsrestancer ihenhold til serviceloven og daginstitutionsrestancer i henhold til dagstilbudslo-ven. Fordelingen kendes først, når SKAT har foretaget en manuel gennemgangaf de ca. 29.000 modregningssager, hvilket forventes at kunne tage indtil et halvtår.Skatteministeriet har besluttet at friholde kommunerne for at skulle tilbagebetalede modtagne beløb, idet SKAT ved selv at forestå udbetalingen vil være indtrådti kommunernes ret til at kræve betaling af daginstitutionsrestancerne. Borgernekan ikke have nogen berettiget forventning om dels nu at modtage de børnefami-lieydelsesbeløb, de uretmæssigt ikke fik udbetalt i 2007-2008, dels at slippe forat skulle betale deres daginstitutionsrestancer efter dagtilbudsloven. Ingen afgø-rende hensyn til hverken kommunerne eller borgerne taler imod en sådan indtræ-delse (subrogation).
Der vil således være tale om, at SKAT med forsinkelse udbetaler børnefamilie-ydelsen sammen med den rentegodtgørelse, der skyldes forsinkelsen, frem for atanmode kommunerne om til borgerne at tilbagebetale de uretmæssigt modtagnebeløb.Der er beløbsmæssig identitet mellem de børnefamilieydelsesbeløb, der skal ud-betales, og de daginstitutionskrav, som SKAT er indtrådt i som ny fordringsha-ver. Det skyldes, at de børnefamilieydelsesbeløb, som borgerne ikke fik udbetalt,men nu med forsinkelse skal udbetales af SKAT, netop blev anvendt til at indfride kommunale daginstitutionskrav.Det fulde børnefamilieydelsesbeløb, der skal udbetales af SKAT, kan næppe ifuldt omfang hentes hjem hos borgerne gennem en inddrivelse af de daginstituti-onskrav, som SKAT vil være indtrådt i. Visse af de berørte borgere kan eksem-pelvis tænkes at være uden udlægsegnede aktiver og uden en indkomst, der mu-liggør en afdragsordning eller lønindeholdelse, ligesom de måske heller ikkemodtager overskydende skat og heller ikke længere modtager børnefamilieydel-ser, hvori der vil kunne modregnes. Det fulde beløb, der skal udbetales, kan der-for næppe i fuldt omfang hentes hjem hos borgerne gennem inddrivelse. En delaf beløbet må således afskrives som uerholdeligt.Det samlede beløb, som SKAT kommer til at udbetale, vil som nævnt være min-dre end 61,5 mio. kr. Dertil kommer dog en rentegodtgørelse. De eksakte udbeta-lingstidspunkter kendes ikke, da udbetalingerne vil ske løbende i forbindelsemed genoptagelsen, der skønnes at ville strække sig over ca. et halvt år. Endeligvil en rentegodtgørelse på mindre end 200 kr. ikke blive udbetalt. Udgiften tilrentegodtgørelse, der er estimeret til ca. 10 mio. kr., er derfor forbundet med envis usikkerhed.Da rentegodtgørelsen skyldes en ulovhjemlet modregning, skal beløbet udbetalestil borgerne, og der er ikke mulighed for, at SKAT kan modregne med eventuellekrav mod de pågældende borgere. Heller ikke med hensyn til rentegodtgørelsenfindes der nogen anden juridisk holdbar løsning end en udbetaling af beløbet.SKAT vil kontakte hver enkelt af de berørte borgere og meddele dem, at de fårudbetalt det beløb, de uretmæssigt ikke fik udbetalt som følge af den ulovhjem-lede modregning, sammen med en rentegodtgørelse, hvis denne udgør mindst200 kr., jf. ovenfor. Samtidig vil de blive orienteret om, at SKAT er indtrådt ikommunens krav på indfrielse af daginstitutionsrestancen, som derfor efterføl-gende vil blive inddrevet, medmindre de frivilligt indfrier dette krav og dermedundgår at pådrage sig de med en inddrivelse forbundne udgifter. Endelig vil det
blive oplyst, at rentegodtgørelsen er skattepligtig, og at SKAT vil foretage enindberetning af beløbet til personens selvangivelsesoplysninger.Inddrivelsen af de daginstitutionsrestancer, hvori SKAT er indtrådt som for-dringshaver, vil finde sted med alle til rådighed stående inddrivelsesmidler, ek-sempelvisafdragsordningudlæglønindeholdelsemodregning i overskydende skatmodregning efter børnefamilieydelseslovens § 11, stk. 2, i børnefamilie-ydelser, der forfalder til betaling den 1. januar 2009 eller senere, jf. oven-for
Dermed vil tabet blive begrænset til alene at udgøre en mindre del af det beløb,der nu skal udbetales, og rentegodtgørelsen samt rentevirkningen af likviditets-trækket.Finansudvalget har tilsluttet sig et aktstykke fra Skatteministeriet, hvorefter Skat-teministeriet fra kommunerne overtager forpligtelsen til at udbetale det beløb,der følger af, at der i 2009 skal udbetales ulovhjemlet modregnede børnefamilie-ydelser på i alt op til ca. 61,5 mio. kr.Endvidere har Finansudvalget tilsluttet sig, at udgiftsskønnet på § 38.61.01. Ren-teindtægter mv., øges med i alt op til 10 mio. kr. i 2009 som følge af den rente-godtgørelse, der følger af den ulovhjemlede modregning i børnefamilieydelsen.Den faktiske udgift til rentegodtgørelse kan først opgøres endeligt i løbet af2009. Der redegøres for korrektionen i de regnskabsmæssige forklaringer til § 38vedrørende finansåret 2009.
Kristian Jensen
/ Per Hvas