Grundnotat

vedrørende

forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 92/79/EØF, direktiv 92/80/EØF og direktiv 95/59/EF for så vidt angår punktafgiftsstrukturen og –satserne for forarbejdet tobak, KOM(2008) 459 endelig.

 

Resumé:

Forslaget indeholder en række vigtige ændringer af gældende fællesskabsregler vedrørende afgifter på cigaretter og andre former for forarbejdet tobak.

Forslaget har til formål at modernisere og forenkle de nuværende regler, gøre dem mere gennemsigtige og på bedre vis integrere hensynet til folkesundheden. Herudover indebærer forslaget, at reglerne om punktafgift på finskåren røgtobak (rulletobak) i højere grad tilnærmes reglerne om punktafgift på cigaretter.

 

1.      Baggrund

I henhold til artikel 4 i Rådets direktiv 92/79/EØF af 19. oktober 1992 om indbyrdes tilnærmelse af cigaretafgifterne og artikel 4 i Rådets direktiv 92/80/EØF af 19. oktober 1992 om indbyrdes tilnærmelse af afgifterne på andre former for forarbejdet tobak end cigaretter er Kommissionen pålagt hver fjerde år at gennemgå det indre markeds tilfredsstillende funktion, punktafgiftssatsernes realværdi og traktatens bredere målsætninger.

Denne fjerde gennemgang er Kommissionens hidtil grundigste, og indeholder flere væsentlige ændringer i den gældende fællesskabslovgivning med henblik på at modernisere de nuværende regler og sikre lige konkurrencevilkår for de europæiske virksomheder. Herudover er beskyttelse af folkesundheden en væsentlig faktor i denne gennemgang.

Endelig indeholder forslaget en tilnærmelse af punktafgifterne på finskåren røgtobak (rulletobak) i forhold til punktafgift på cigaretter, hvilket var en målsætning, som Kommissionen fastsatte i forbindelse med direktivets tredje gennemgang for fire år siden.

 

  1. Forslagets indhold

A. Afskaffelse af den mest efterspurgte prisklasse

Minimumssatserne for punktafgifter på cigaretter har hidtil været udregnet på baggrund af cigaretter i den mest efterspurgte prisklasse.

Kommissionen forslår nu at afskaffe dette udgangspunkt, idet man vurderer, at det ikke er i tråd med målene for det indre marked, eftersom det medfører en opdeling af medlemsstaternes tobaksmarkeder. Herudover vil en afskaffelse af begrebet forenkle bestemmelserne, sikre lige konkurrencevilkår for producenterne og fremme sundhedsmålene. 

Kommissionen foreslår i stedet, at minimumsafgiften på 64 EUR (90 EUR efter forhøjelse, jf. afsnit B) finder anvendelse for alle cigaretter. Dette vil gøre den nuværende situation mere gennemsigtig og etablere en nedre afgiftsgrænse for cigaretter, der sælges i EU, hvilket er til fordel for det indre marked og de sundhedsmæssige hensyn indenfor alle cigaretkategorier. Samtidig foreslås det, at den vejede gennemsnitlige detailsalgspris (herefter de vejede gennemsnitspriser) bliver udgangspunktet for fastsættelsen af de øvrige minimumsregler.

B. Gradvis forhøjelse af minimumsafgiften for cigaretter

For at sikre et velfungerende indre marked samt ud fra en sundhedsmæssig betragtning foreslår Kommissionen at hæve minimumsafgiftsniveauet.

Kommissionen påpeger, at cigaretforbruget fra 2002 til 2006 faldt med 10 %, mens punktafgiften på cigaretter gennemsnitligt blev hævet med 33 % i samme periode. For at sikre et yderligere fald i forbruget i løbet af de kommende fem år er det således hensigtsmæssigt at hæve punktafgifterne yderligere.

Kommissionen foreslår, at minimumsafgiften for alle cigaretter hæves til 90 EUR pr. 1000 stk. cigaretter (udgangspunktet er 64 EUR i forslaget) over en femårig periode, mens værdiafgiften i forhold til de vejede gennemsnitspriser hæves til 63 % (udgangspunktet er 57 % i forslaget). Herudover indebærer forslaget, at de medlemslande, som efter udløbet af femårs-perioden opkræver mindst 122 EUR (mod 101 EUR i dag) i punktafgift pr. 1000 cigaretter, er undtaget fra 63 % - reglen.

Det forslås, at ovennævnte ændringer senest skal være gennemført d. 31. december 2013, dog med forlængelse til de medlemsstater, hvis overgangsperioder i henhold til tiltrædelsesakterne stadig ikke er udløbet.

C. Grænsen for punktafgiftens specifikke element hæves

For at undgå en situation, hvor en medlemsstat udelukkende anvender specifik beskatning, og nabomedlemsstaten udelukkende anvender værdibeskatning, hvilket vil resultere i en grænseoverskridende strøm af dyre mærker fra den første til den anden medlemsstat og en strøm af billige mærker i en anden retning, er det efter Kommissionens opfattelse hensigtsmæssigt af fastholde en vis ensartethed i afgiftsstrukturen, dog kun således, at fleksibiliteten i afgiftsstrukturen for den enkelte medlemsstat bibeholdes.

Kommissionen foreslår således at udvide grænserne for det samlede afgiftsbeløb fra 5-55 % til 10-75 %.

D. Gradvis regulering af minimumsafgiftssatserne for finskåren tobak til rulning af cigaretter

 

For at bringe minimumsafgiftssatserne på finskåren tobak og rulning af cigaretter på linie med afgiftssatsen for cigaretter, forslår Kommissionen at indføre en tvungen nedre værdiafgift for finskåren tobak. For at overholde afgiftsforholdet på 2:3 mellem finskåren tobak og cigaretter bør den specifikke minimumsafgift fastsættes til 43 EUR pr. kg.(36 EUR i dag), og den proportionale minimumsafgift fastsættes til 38 % (36 % i dag).

 

Efter udløbet af den femårige forhøjelsesperiode, jf. afsnit 2B, vil minimumsafgiftssatserne herefter være henholdsvis 60 EUR og 42 %. 

 

E. Inflationskorrektion af minimumsafgifter for andre tobaksvarer end cigaretter og finskåren tobak til rulning af cigaretter

 

Kommissionen anfører, at det er nødvendigt at korrigere den specifikke punktafgift for cigarer og cigarillos og for anden røgtobak end finskåren tobak til rulning af cigaretter i forhold til inflationen i perioden 2003 til 2007. Inflationen kan anslås til 2 % om året, eller 8 % over hele perioden. Ved anvendelse af denne procentsats på den specifikke minimumsafgift bliver punktafgiften 12 EUR pr. 1000 stk. eller pr. kg. eller 5 % af detailsalgsprisen for cigarer og cigarillos og 22 EUR pr. kg. eller 20 % af detailsalgsprisen for anden røgtobak.

 

F. Ændring af definitionen af cigaretter, cigarer og anden røgtobak

 

1.      Cigaretter

En tobaksrulle betragtes i punktafgiftsøjemed som to cigaretter, hvis den uden filter og mundstykke har en længde på over 9 cm, men højst 18 cm, som tre cigaretter, hvis den uden filter og mundstykke har en længde over 18 cm, men højst 27 cm, og så fremdeles. For at opnå en lavere punktafgift på cigaretter er der blevet markedsført nye produkter, som består af tobaksruller på 18 cm og separate filterrør. Tobaksrullerne skæres efterfølgende i tre stykker og sættes ind i filterrørene. Det betyder, at tre cigaretter beskattes som to. For at stoppe denne tendens foreslår Kommissionen, at en tobaksrulle bør betragtes som to cigaretter, hvis den uden filter og mundstykke har en længde over 9 cm, men højst 12 cm, som tre cigaretter, hvis den har en længde over 12 cm, men højst 15 cm, og så fremdeles.

 

2.      Cigarer

Flere medlemsstater og erhvervslivet har meddelt, at der er dukket nye produkter op, som markedsføres som cigarer – de har samme farve som en cigar eller cigarillo og er ikke hvide som cigaretter – men i forhold til deres funktion, smag og udformning må de betragtes som cigaretter. Kommissionen foreslår derfor, at den pågældende bestemmelse (artikel 3, stk. 3 i direktiv 95/59/EF) fjernes fra den nuværende definition af cigarer, således at en ensartet fortolkning af disse produkter sikres og anvendelsen af den lavere minimumssats for traditionelle cigarer og cigarillos begrænses.

 

3.      Pibetobak

Kommissionen forslår at øge minimumsbredden for pibetobak fra 1 mm til 1,5 mm, således at der bedre kan skelnes mellem pibetobak og finskåren tobak og uhensigtsmæssig beskatning herved kan undgås.

 

G. Tilsyn med bestemmelserne om tobaksbeskatning

 

Med henblik på Kommissionens fremtidige gennemgang af punktafgiftsstrukturen og –satserne forslås det at indføre nye regler for medlemsstaternes fremsendelse af oplysninger om tobaksbeskatning samt en ny definition af de nødvendige statistiske data.

 

 

  1. Retsgrundlag

EF-traktatens art. 93, der kræver høring af Europa-Parlamentet og enstemmig vedtagelse af medlemslandene.

 

  1. Nærhedsprincippet

Kommissionen anfører, at forslaget hører under Fællesskabets og medlemsstaternes delte kompetence, og at nærhedsprincippet således finder anvendelse.

Selvom de nuværende europæiske minimumsregler begrænser forskellene i de nationale punktafgiftssatser for tobaksvarer, har de ikke været i stand til at forhindre, at der fortsat er betydelige forskelle trods medlemsstaternes øgede indsats for at nå sundhedsmål på området. Disse forskelle medfører omfattende grænsehandel og smugling og hermed konkurrencefordrejning på tobaksmarkedet. Ligeledes indebærer de indtægtstab for medlemsstater med høje punktafgifter og undergraver de sundhedspolitiske målsætninger.

Det vil have skadelige konsekvenser, hvis EU ikke greb ind, eftersom samspillet mellem medlemsstaters afgiftspolitikker ikke har reduceret forskellene. Kun en ændring af de af gældende bestemmelser vil kunne afhjælpe den nuværende situation. En sådan ændring kan kun gennemføres af den fællesskabslovgiver, som står bag de direktiver, der skal ændres.

Regeringen finder, at nærhedsprincippet er overholdt, idet formålet med forslaget alene kan opfyldes på fællesskabsplan.

 

  1. Høring

Forslaget er sendt i høring hos relevante erhvervsorganisationer med frist for bemærkninger d. 11. oktober 2008.

Organisation

Høringssvar

Kommentar

Nærbutikkernes Landsforening (NBL)

NBL anfører, at salget af tobaksvarer spiller en centralt rolle for foreningens medlemmer. Det er således vigtigt, at det danske afgiftssystem hverken direkte eller indirekte giver anledning til forøget negativ grænsehandel eller bliver grobund for etablering af ulovlig indførsel og salg af smuglervarer mv. Skatteministeriet anmodes om at tage disse synspunkter med i sit videre arbejde.

Foreningen tilslutter sig i øvrigt Tobaksindustriens høringssvar, se nedenfor.

Regeringen er opmærksom på grænsehandels og smuglingsproblematikken.

Foreningen Danske Revisorer (FDR)

Ingen bemærkninger

 

 Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering (CKR)

CRK vurderer, at forslaget ikke har administrative konsekvenser for erhvervslivet og har i øvrigt ingen kommentarer.

 

Skat

Ingen kommentarer

 

Phillip Morris

Phillip Morris hilser generelt forslaget velkomment, og fremhæver forhøjelsen af den specifikke forbrugsafgift til 75 % og fjernelsen af den eksisterende begrænsning af minimumsafgiften på cigaretter, som gode elementer i forslaget.

Selskabet er imod den forslåede forhøjelse af minimumsafgiften fra 57 % til 63 %, da dette anses som kontraproduktivt og overdrevent. Denne den af forslaget vil medføre prisstigninger i Danmark og andre lande med høje afgifter, mens en række andre lande med lavere afgiftsniveauer ikke vil blive påvirket. Selskabet er ikke imod afgiftsforhøjelser, kun når de sker uden den nationale regerings kontrol og går imod et lands interesser. Kommissionen bør derfor opgive forhøjelsen af 57 %-reglen og i stedet fokuserer sine kræfter på at promovere skattekonvergens ved gradvist at forhøje minimumsafgiften fra 64 EUR pr. 1000 cigaretter.

Endelig beklages det, at forslaget ikke giver medlemslandene mulighed for at fastsætte en minimumsdetailpris, da afgiftsskridt alene ikke kan garantere et minimumsdetailprisniveau, og dermed heller ikke medlemslandenes mål om at forhindre salg af billige cigaretter.

 

 

 

 

 

 

 

 

Med hensyn til forhøjelsen af minimumsafgiftssatsen er regeringen opmærksom på, at denne ville medføre afgiftsforhøjelser i Danmark, såfremt Danmark skulle opfylde denne regel. Danmark opfylder imidlertid i stedet minimumskravet på 101 EUR.

 

 

 

 

 

 

 

 

Med hensyn til vedtagelse af en minimumsdetailpris skal det anføres, at Kommissionen i forbindelse med sin gennemgang har taget stilling hertil. Det anføres af Kommissionen, at man ved brugen af minimumsafgiftssatser sikrer, at rygerne og industrien betaler staten for de øgede sociale omkostninger, som rygning medfører. Derimod vil minimumsdetailpriser kunne medføre, at en større del af indtægterne fra salget af tobak går til producenterne, hvilket vil hæmme priskonkurrencen og beskytte industrien.

EF-Domstolen har i øvrigt udtalt om minimumsdetailpriser, at disse er i strid med fællesskabsretten.  

Dansk Erhverv (DE)

DE støtter såvel de overordnede linier i lovforslaget, som de konkrete delelementer, herunder en forhøjelse af minimumsafgiftsniveauet og afskaffelsen af den mest efterspurgte prisklasse.

 

Skatterevisorforeningen (SRF)

Ingen bemærkninger.

 

Dansk Industri (DI)

DI tilslutter sig Tobaksindustriens høringssvar, se nedenfor.

 

Foreningen for Registrerede Revisorer (FRR)

Ingen bemærkninger.

 

Tobaksindustrien (TI)

Afskaffelse af den mest populære prisklasse: TI kan tilslutte sig denne del af forslaget, dog påpeges, at Danmark – ved at gå over til vejede gennemsnitspriser – vil skulle hæve sit afgiftsniveau, hvis 101 EUR-reglen forhøjes til 122 EUR. TI kan udelukkende tilslutte sig, at denne grænse fremskrives ud fra EU´s forventninger til inflationen.

57 %-reglen til 63 %: TI kan ikke tilslutte sig denne del af forslaget og anfører, at denne regel udelukkende har til formål at forskyde fordelingen mellem afgift, moms og erhvervslivet, således at der i sidste ende vil blive mindre til erhvervslivet. Dette er en ubegrundet straf, som ikke har nogen reel indvirkning på sundhedspolitikken. Endvidere vurderes det, at forslaget ikke medfører en smidiggørelse/administrativ lettelse, som det er anført af Kommissionen.

Minimumsbeskatning på EUR 64/1000: TI kan tilslutte sig denne del af forslaget, dog med anmærkning om, at dette krav bliver vanskeligt for de nye EU-medlemslande at leve op til, hvilket kan risikere at medføre et større marked for smuglede og forfalskede cigaretter.

Med hensyn til forhøjelsen til EUR 90/1000 gør ovenstående sig endnu mere gældende. Det forslås således at sænke minimumsafgiftssatsen fra EUR 90/1000 til 80/1000.

Minimumsafgift: TI påpeger, at en indførelse af en minimumsafgift i Danmark, på linie med den, der findes i Tyskland, vil være attraktivt for såvel afgiftsmyndigheder som for erhvervslivet.

Beskatning af finskåren tobak: TI kan tilslutte sig en beskatning svarende til 2:3 af cigaretbeskatningen, dog bør de 2:3 være et maksimum.

TI er meget skeptiske overfor den såkaldte ”and”-klausul [dvs. at den specifikke minimumsafgift skal være 43 EUR pr. kg. og den proportionale minimumsafgift 38 %], idet det vil blive vanskeligt for de enkelte produkter at overholde grænserne, samt være vanskeligt for medlemslandene at opretholde et rent specifikt afgiftssystem. Det forslås således, at ”eller”-klausulen opretholdes.

 

 

 

Der udtrykkes herudover en bekymring om, at de forskellige deadlines, som medlemslande er underlagt til forhøjelse af cigaretbeskatning, ikke gælder for finskåren tobak. Således at alle 27 medlemslande skal leve op til disse inden 2014. Dette skaber en asymmetri mellem beskatningsformerne.

Pibetobak: Forslaget tiltrædes for så vist angår definitionen af pibetobak.

Cigarer: Kommissionens intentioner om bekæmpelse af misbrug af afgiftskategorierne igennem en ændring af definitionen imødekommes. Kravet bør dog skærpes yderligere igennem indsættelse af et krav til den forventede anvendelse af cigarer mv.

Med hensyn til forhøjelsen af minimumsafgiftssatsen er regeringen opmærksom på, at denne vil medføre afgiftsforhøjelser i Danmark. Der arbejdes i øjeblikket på de deraf afledte grænsehandelseffekter

 

 

 

Danmark benytter ikke denne regel, men opfylder i stedet minimumskravet på 101 EUR.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Regeringen er opmærksom på problematikken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Regeringen har for indeværende ikke mulighed for at ændre afgiftsstrukturen i Danmark.

 

 

 

Beskatningen i forslaget er fastsat til 2:3, hvilket er vurderet mest hensigtsmæssigt.

 

Kommissionen anfører, at den specifikke minimumsafgift er vurderet til at være den bedste tilnærmelsesfaktor. Med henblik på at opnå den størst mulige tilnærmelse af priserne på finskåren tobak, men samtidig opretholde en valgfrihed for medlemslandene til at sammensætte deres beskatning på den ønskede måde, bør kravene om specifik afgift og minimumsafgift være kumulative. Hermed opnås ligeledes, at prisen på finskåren tobak bedst muligt tilpasses prisen på cigaretter.

 

Kommissionen har vurderet, at den nye medlemslande kun har brug behov for overgangsordninger for så vidt angår cigaretter.

 

 

 

 

 

 

 

Der er allerede stillet krav til den forventede anvendelse af cigarer i forslaget.

 

 

 

 

  1. Regeringens foreløbige holdning

Ad. afsnit 2A)

For så vidt angår ændringen af beregningsmetode fra den mest efterspurgte prisklasse til den vejede gennemsnitspris, er regeringen positiv heroverfor. Ændringen vil isoleret set ikke have betydning for Danmark. Derimod vil en bibeholdelse af den gamle beregningsmetode betyde, at den forslåede forhøjelse af minimumssatsen til 63 % - som Danmark i dag ikke opfylder – vil blive endnu sværere at imødekomme. Det skal understreges, at Danmark i dag opfylder kravet om 101 EUR pr. 100 cigaretter, og således ikke er forpligtet til at overholde de øvrige minimumsgrænser.

Ad. afsnit 2B)

Med hensyn til forhøjelse af minimumssatserne for afgift på cigaretter mener regeringen, at det er vigtigt først og fremmest at udligne de store forskelle, der i dag er mellem medlemslandenes afgiftsniveauer, førend en eventuel fremtidig afgiftsforhøjelse vil kunne overvejes i Danmark. Regeringen ser således ingen grund til på nuværende tidspunkt at hæve de danske priser med 5,7 % (beregnet ud fra forskellen mellem det nuværende afgiftsniveau på kr. 115 EUR pr. 1000 stk. og den forslåede minimumsgrænse på 122 EUR pr. 1000 stk.), hvilket er påkrævet for at leve op til forslaget, når 8 medlemslande pr. 1. juli 2008 endnu ikke opfylder kravet om en minimumsafgift på 64 EUR pr. 1000 stk. cigaretter, jf. oversigt i Kommissionens Memo/08/506.

Denne holdning styrkes yderligere af, at Danmark vil lide et tab på omkring kr. 100 mio., hvis den forslåede minimumsgrænse skal overholdes. Endelig viser vores beregninger, at det reelle danske cigaretforbrug alt i alt kun vil falde med ca. 0,5 % som følge af forhøjelserne i forslaget, mens tabet som følge af forslaget vil udgøre ca. kr. 100 mio. Omregnet betyder dette, at vi betaler omkring to kroner for hver cigaret, forbruget falder med.

Ad. afsnit 2C)

Regeringen kan støtte en forhøjelse af punktafgifternes specifikke element fra 5 – 55 % til 10 – 75 % (Danmark ligger i øjeblikket 56 %).

Ad. afsnit 2D)

Regeringen kan ligeledes støtte en forhøjelse af minimumsafgiftssatserne på finskåren tobak til rulning af cigaretter, da dette ikke vil medføre en ændring af de danske regler.

Ad. afsnit 2E)

Regeringen kan støtte en inflationskorrektion af minimumsafgifter for andre tobaksvarer end cigaretter og finskåren tobak til rulning af cigaretter.

Ad. afsnit 2F)

Ændring af definitionerne på de forskellige typer tobak anses ikke overordnet at have konsekvenser for Danmark, og kan derfor støttes af regeringen. Dog skal det bemærkes, at mere pibetobak end tidligere i henhold til forslaget vil falde under kategorien ”finskåren tobak”´, og dermed blive pålagt en højere afgift end pibetobak. Den nuværende definition har resulteret i, at nogle cigaret-rullere har benyttet pibetobak til rulning i stedet for den dyrere finskårne rulletobak. Forslaget vil derfor medføre en mindre provenugevinst på dette område.

Ad. afsnit 2G)

Regeringen kan støtte bestemmelserne om tilsyn med bestemmelserne.

Øvrige kommentarer)

Den i forslaget angivne implementeringsfrist (d. 31. december 2009) anses af regeringen som urealistisk, idet de fleste medlemslande skal anvende mindst et år til implementering efter en eventuel endelig vedtagelse af forslaget.

 

  1. Generelle forventninger til de andre medlemslandes holdninger

Det må generelt forventes, at en række af de andre medlemslande vil stemme imod forslaget. Dette gælder særligt de ti nye medlemslande, som alle har været nødsaget til at hæve deres cigaretpriser betydeligt for at møde de nugældende minimumskrav.

Forslaget indebærer, at 13 medlemslande vil være nødsaget til at øge minimumsafgiften pr. 1000 stk. cigaretter, jf. oversigt i Kommissionens Memo/08/506.

 

  1. Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser

Med de gældende afgifter på cigaretter opfylder Danmark forslagets krav i artikel 2, stk. 1, 2. afsnit, om at punktafgiften mindst skal være 101 EUR pr. 1000 stk. og der er derfor ikke umiddelbart provenumæssige konsekvenser af ændringerne i artikel 2, § 1.

Dette er imidlertid ikke tilfældet med forslagets artikel 2, stk. 2, der træder i kraft 1. januar 2014, da Danmark med de gældende regler hverken opfylder 63 procent reglen i 1. afsnit eller kravet om at punktafgiften skal være mindst 122 EUR pr. 1000 stk. cigaretter i 2. afsnit. Det skal understreges, at medlemslandende frit kan vælge, hvilket af de to krav, de ønsker at efterleve.

Hvis Danmark skal opfylde 63 procent reglen i 1. afsnit vil det have meget betydelige samfundsøkonomiske omkostninger, da det indebærer en markant forhøjelse af punktafgiften og en detailpris på cigaretter på ca. 42 kr. i gennemsnit mod 30 kr. i dag.

Opfyldelsen af reglen om at punktafgiften mindst skal udgøre 122 EUR pr.1000 stk. cigaretter vil indebære, at værdiafgiften skal forhøjes fra de nuværende 13,61 procent til 17,18 procent, hvilket indebærer at den gennemsnitlige detailpris stiger til knap 32 kr. pr. 20 stk. mod 30 kr. i dag.

Som følge af en prisstigning på knap 2 kr. pr. 20 stk. cigaretter vil staten få et øget nettoprovenu på 420 mio. kr. ved ændret salg.

Samfundsmæssigt vil prisstigningen på den positive side medføre en forbedret sundhed for befolkningen. På den negative side vil den derimod først og fremmest betyde, at flere rygere vil foretrække den billige rulletobak frem for almindelige cigaretter, hvilket vil nedsætte det samlede provenu på tobak.

Endvidere vil prisstigningen betyde, at udlændinge – særligt tyskere og nordmænd – vil reducere deres grænsehandel i Danmark med 41 mio. stk. cigaretter. Danskerne vil samtidig øge deres grænsehandel – typisk i forbindelse med ferier sydpå – med 45 mio. stk. cigaretter.

Alt i alt – taget det øgede provenu samt de samfundsmæssige konsekvenser i betragtning – vil prisstigningen medføre et tab for samfundet på omkring 100 mio.

Forslagets ændringer vedr. afgifterne på røgtobak, cigarer og cigarillos vil ikke umiddelbart have provenumæssige konsekvenser, da de gældende afgifter allerede opfylder de foreslåede regler i direktivet. Den foreslåede ændring vedrørende snitbredden på røgtobak vil medføre en mindre provenugevinst. 

Skulle man vælge at hæve prisen på røgtobak samtidig med cigaretafgiften for at undgå, at flere cigaretrygere begynder at rulle selv på grund af stigning i cigaretpriserne, vil dette medføre et umiddelbart øget provenu for staten på omkring 460 mio. kr., men vil alt i alt – samfundsmæssige konsekvenser taget i betragtning - betyde et samlet tab for samfundet på omkring 110 mio.

 

  1. Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget vurderes ikke at indebære administrative eller økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Dog vil implementeringen af ændringerne i beregningsmetoder og definitioner medføre en mindre administrativ engangsbyrde.

 

  1. Lovgivningsmæssige konsekvenser

Forslaget kræver ændring af den danske tobaksafgiftslov, hvori de nuværende afgiftssatser og definitioner er beskrevet.

 

  1. Tidligere forlæggelser for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.