Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 338
Offentligt
København, den 15.06.2009
Henvendelse til Folketingets skatteudvalg.
Jeg undrer mig over, hvorfor de forskellige køretøjer (bil, motorcykel, scooter, knallert, cykel,rulleskøjter, fodtøj & offentlig transport) IKKE er ligestillet i forhold til skattemæssigekørselsfradrag.Som systemet er nu er der forskellige skattemæssige kørselsfradrag afhængig aftransportformen. Kørsel i egen bil giver det største kørselsfradrag. Hvad er grunden tildette…!?Det må da være i Statens interesse, at borgeren benytter den mindst mulige forurenendetransportform til og fra arbejde. Motorcykel, scooter, knallert, cykel osv. forurener mindre ogudleder mindre CO2 end en bil. Cykling gavner endda folkesundheden, så dette må også værei Statens interesse, at denne transportform benyttes i stedet for transportformer, der kræverbenzin, diesel, olie og gas.Offentlig transport må også i særdeleshed være i Statens interesse, da de offentligetransportmidler jo kører frem og tilbage under alle omstændigheder, så derfor kan de jo lige sågodt fyldes op med passager, som således forurener mindre i deres biler.Så hvad er grunden til at der IKKE er ligestilling i kørselsfradraget for de forskelligetransportformer…!?Det skattemæssige kørselsfradrag burde efter min mening være nøjagtig det samme for alletransportformer – og så er det op til den enkelte borger at bestemme, hvilken transportform,der benyttes. Altså bør pengene følge borgeren og ikke transportformen.Er det muligt at få et rationelt svar på baggrunden for denne forskel i det skattemæssigekørselsfradrag…!?
Sundheds- og miljøhilsenMads KrabbeVibevej 79, 02. TH.DK-2400 København NV