Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 323
Offentligt
696045_0001.png
696045_0002.png
696045_0003.png
Side1af316. juni 2009
Til medlemmerne i folketingets skatteudvalg!
Tak for foretræde, onsdag den 3. juni 2009 og for, at I ville høre på de problemstillingersom vi ser i, ikke, at have et nummerpladeudleveringssted i Aabenraa kommune – specielti Padborg, LASTBILERNES BY.Vi var efterfølgende til møde med skatteministeren (vores forestilling til det møde var, atdet skulle være et uformelt kaffemøde) men man må sige at skatteministeren tageråbenbart vores problem meget seriøst, han stillede i hvert fald med en delegation der varlige så stor som vores med blandt andre skatteministeriets udviklingsdirektør JesperSkovhus Poulsen og chefkonsulent Claus Cargo.Skatteministeriet fremlage så igen deres forslag om at vi kunne få en lignende løsning somi Sønderborg, nemlig en 2-dags ekspedition pr. uge, men det er vi nødt til, igen, at afviseda det medfører en helt masse yderligere bøvl og problemer for de erhvervsdrivende,såsom;Når firmaer der lever af at sælge/servicer påhængsvogn/sættevogn(trailer)er det vigtigt atfå et registreringsnummer så tidligt som overhovedet muligt, for der skal laves ogmonteres klæbenummer til forvæg udvendigt og indvendigt i opbygningen (afsættevognen) – en lille men vigtig detalje, som kunderne forlanger pga. identifikation af detenkelte køretøj når det holder ved rampe eller på p. pladser.Det lidt mere omfattende er, lige så snart der er tale om et ADR (Vejtransport af farligt gods)køretøj, så kan dette dokument ikke færdiggøres, før registreringsnummeret er til stede,det skal påføres og udskrives på den respektive synshal, der har godkendt køretøjet.Ud over dette, så skal TIR(Transports Internationaux Routiers)dokumenter og carnet, ligesomADR påføres registreringsnummer, før disse papirer kan pakkes til evt. køretøjs mappe,som skal følge køretøjet, kopi skal sendes til ejeren. Så efter modtagelsen afnummerpladen, er der 1 – 1½ times kørsel frem og tilbage, så er det meget vigtigt atnummerpladerne ikke først kommer kl. 14.00 på et kontor, hvor hele byen står i kø forudlevering. (Ved 10 enheder og derover, skal dette planlægges meget nøje!!)Skatteministeriet kom så med et forslag om, at SKAT, i stedet for de erhvervsdrivende iPadborg, kørte fra Tønder til Padborg, dagligt, med de ekspeditioner der var kommet indinden kl. 10.00 med post samme dag. Udleveringen kunne så ske fra bilens bagagerumeller hos en virksomhed i Padborg.Det sker, at leverandøren får en større ordrer f. eks. 20 stk. sættevogne, så går der jonemt et par dage eller en uge, inden alle er kørt gennem syn.Hvornår skal man så begynde at sende post af sted?
Side2af316. juni 2009
Og så den helt slemme – tænk hvis brevet bliver væk - eller bare 1-2 dage forsinket medPosten. Så er vigtige dokumenter gået tabt og transportudøveren risikere måske dagbøderfor ikke at kunne overholde sin kontrakt.Derudover kommer så også, at på visse køretøjer som er helt eller delvis afgifts fritaget,skal man medbringe toldattest ved ejerskifte. (f.eks. mandskabsvogn, campingbil medflere). Denne kan pt. kun udleveres i Haderslev. Hvis et afmeldt køretøj bliver lejet ud ellersolgt, skal det som regel være her og nu. Så kan man da ikke vente mindst 1 døgn.For at de vognmænd, der så køber sådan et køretøj til en million kr. eller mere, kankomme ud og køre i udlandet, skal de bruge – tankkort, Maut vignet, Go Box etc. – og tilalle disse ting skal der bruges et registreringsnummer, det koster igen deerhvervsdrivende store summer, for hver time de skal vente ekstra.Skatteministeren lover så (i TV Syd den 3. juni), at dette kun er indtil DMR kan træde ikraft i år 2012, det lyder som det vi hørte indtil efteråret 2008, nemlig at DMR skulle trædei kraft inden udgangen af år 2009, som jo som bekendt blev udskudt, indtil videre til år2012. Det har vi dog en vis portion skepsis overfor. Skatteministeren udtalte sig også omat det ikke var meningen at bruge penge på noget som skulle brækkes ned igen, men2012 er i det her tilfælde meget langt væk (mindst 10 millioner kr. og 160 ton co2udledning). Vi kan ikke forestille os, at det kan være skatteministerens mening, at blive vedmed at pålægge transporterhvervet i Padborg denne ekstraomkostning fordi man fraSKATs side mener at det er en fordyrende omkostning, at yde en optimal service overfortransporterhvervet i LASTBILERNES BY.Derfor, er vores forslag og som vi også fremkom med overfor skatteministeren, at inddrageToldkammeret i Padborg, der i forvejen udsteder specifikke prøveplader, vi har selvfølgeligogså forespurgt hos Toldkammeret for at få at vide om det ville være fysisk muligt og vi harfået denne udtalelse. Den er forståeligt nok anonym.Man kan absolut ikke se nogen som helst hindring i, ikke at kunne finde etpassende kontor til formålet, bl.a. står mange at de tidlige benyttede”Speditørkontorer” i mellemgangen tomme! Plus her er der mulighed forindgang fra såvel den store Toldplads som fra parkeringspladsen som politietbruger.Vi forslår at 1 – 2 medarbejder fra SKAT Tønder/Haderslev indretter sig på Toldkammeretmed samme åbningstid som det øvrige SKAT, dvs. at det kunne klares med en ½ tidsstilling 5 dage om ugen, for dette stykke arbejde. Hvis det så ikke er muligt, at trække etEDB-kabel, så vedkommende kan være på SKATs system, kunne man den efterfølgendedag lave papir/tastearbejdet i Tønder/Haderslev.Det vigtigst for os er, at kunne få udleveret pladerne og stemplet dokumenterne med detsamme.
Side3af316. juni 2009
Vi har svært ved at få øje på, at denne løsning skulle være en så meget dyrere løsningend den skatteministeriet selv foreslår. Samtidig kan man vel også konkludere, at demedarbejder der kommer til at sidde her, ikke vil få problemer med at flytte over til denudbyder der får autorisationen i år 2012, eller hvornår DMR nu kommer.
Vi håber hermed, at have klarlagt overfor skatteudvalgets medlemmer, atproblemstillingen, som vi ser den, kan løses rimelig let. Sådan at transporterhvervet iPadborg, kan blive ved med at yde den gode service som de er kendt for og ikke mindstkan blive ved med at holde på danske arbejdspladser jf. vores fremlægning den 3. juni.
Skulle skatteudvalget få brug for yderligere oplysning, står vi selvfølgelig til rådighed.
På vegne af transporterhvervet i Padborg / LASTBILERNES BY / Aabenraa kommune.Jan Hyldal SørensenErhvervenes Hus AabenraaUdviklingspark AabenraaBjerggade 4 K6200 AabenraaTlf:Fax:Mobil:web:7362 20287462 00384043 2028[email protected]www.ehaa.dk