Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 317
Offentligt
694889_0001.png
694889_0002.png
694889_0003.png
694889_0004.png
694889_0005.png
2. juni 2009
Supplement til samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 9. juni2009

Dagsorden 2. udgave

1.
Økonomisk og finansiel udviklinga)Ajourføring vedrørende den aktuelle situationUdveksling af synspunkterb)Internationale regnskabsstandarderUdveksling af synspunkter
2.
Forberedelse af Det Europæiske Rådsmøde den 18. og 19. juni 2009a)Europæisk finansiel tilsynsramme - opfølgning på De Larosiere-rapportenRådskonklusionerKOM(2009) 252b)Status for implementering af den europæisk økonomiske genopretningsplan(EERP)Rapport til det Europæiske RådStatus for implementering af bankpakkerRapport til det Europæiske RådFinansiering inden for en global klimaaftaleRådskonklusioner
c)d)3.
Skata)Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning,UdgåetFremskridtsrapport/Rådskonklusionerb)c)God regeringsførelse på skatteområdetRådskonklusioner(evt.) Ændring af momsdirektivet vedr. momssvig i forbindelse med importPolitisk enighedKOM(2008) 805(evt.) Tekniske ændringer af momsdirektivetPolitisk enighedKOM(2007) 677
d)
4.5.
EventueltSiden sidst
Ingen punkter
2
Der fremsendes dokument vedrørende følgende dagsordenspunkt, som skønnes atvedrøre Skatteudvalgets ansvarsområde:3)Skatb)God regeringsførelse på skatteområdetRådskonklusioner
3

Dagsordenspunkt 3b:

det

Resumé

Meddelelse om god regeringsførelse på skatteområ-

ECOFIN ventes på mødet den 9. juni 2009 at vedtage rådskonklusioner om god regeringsførelsepå skatteområdet på baggrund af Kommissionens meddelelse, som blev drøftet indledningsvist påECOFIN den 5. maj 2009. Konklusionerne ventes bl.a. at lægge vægt på at sikre fremskridt iforhold til forslagene til ændring af rentebeskatningsdirektivet, bistandsdirektivet og inddrivelses-direktivet samt afslutning af forhandlingerne med Liechtenstein om en anti-svigsaftale.

Baggrund

ECOFIN vedtog den 14. maj 2008 konklusioner, hvor Rådet understreger betyd-ningen af at gennemføre principperne om ”good governance” (god regeringsførel-se) på skatteområdet i relevante aftaler mellem på den ene side Fællesskabet ogdets medlemsstater og på den anden side tredjelande og tredjelands-grupper. Kon-klusionerne fremhæver, at parterne anerkender og forpligter sig til de principper påskatteområdet, som medlemsstaterne har tiltrådt på fællesskabsniveau, og at par-terne med henblik herpå vil forbedre det internationale samarbejde på skatteområ-det og opkrævningen af skatteprovenu.Bidraget fra Det Europæiske Råd 19. og 20. marts 2009 til G20 mødet 2. april2009, fulgte denne linje op og lagde vægt på behovet for at beskytte det finansiellesystem mod ikke-gennemsigtige, ikke-samarbejdsvillige og løst regulerede jurisdik-tioner, og understregede behovet for tiltag om international god regeringsførelsepå skatteområdet (gennemsigtighed, informationsudveksling og fair skattekonkur-rence).Den 5. maj 2009 drøftede ECOFIN indledningsvist Kommissionens meddelelseom god regeringsførelse på skatteområdet af den 29. april 2009, som omfatter enrække anbefalinger om tiltag både inden for EU og i forbindelse med aftaler medtredjelande.

Indhold

ECOFIN ventes den 9. juni 2009 at drøfte Kommissionens meddelelse og vedtagerådskonklusioner, der fremhæver betydningen af god regeringsførelse på skatteom-rådet, særligt i forhold til øget gennemsigtighed, udveksling af oplysninger og fairskattekonkurrence som midler til at sikre lige konkurrencevilkår og til at bekæmpeskattesvig. ECOFIN ventes i den forbindelse at støtte Kommissionens opfordringtil at fremskynde arbejdet med forslagene om ændring af rentebeskatningsdirekti-vet, bistandsdirektivet og inddrivelsesdirektivet, samt lægge vægt på at fremmeprincippet om god regeringsførelse på skatteområdet på international basis og iforhold til tredjelande.Det vil i den forbindelse være centralt at bygge videre på den seneste tids styrkedeinternationale opbakning til fremme af god regeringsførelse på skatteområdet her-under i forhold til implementeringen af OECD’s standarder for transparens oginformationsudveksling på skatteområdet. Der ventes desuden lagt vægt på beho-vet for at fremme administrativt samarbejde og gensidig bistand, således at et landikke kan afvise at sende oplysninger til et andet land efter anmodning med denbegrundelse, at oplysningerne skal indhentes i et finansielt institut (bankhemmelig-
4
hed) eller at det førstnævnte land ikke selv har brug for oplysningerne til dets egenbeskatning.I rådskonklusionerne ventes ECOFIN at opfordre Kommissionen til hurtigt atfærdiggøre forhandlingerne med Liechtenstein om en anti-svigsaftale i overens-stemmelse med rådskonklusioner af den 10. februar 2009.ECOFIN ventes endvidere at drage konklusioner om fremskridtene med ændrin-gerne af Rentebeskatningsdirektivet. Ændringerne skal forbedre direktivet, såledesat omgåelse af beskatning af opsparingsindkomst i højere grad forhindres ved bl.a.at udvide definitionen af opsparingsindkomst. ECOFIN ventes at opfordre tilfremskyndelse af arbejdet.Rådskonklusionerne forventes også at opfordre Kommissionen til at indlede for-handlinger med Schweiz, Liechtenstein, Monaco, Andorra og San Marino medhenblik på at forbedre aftalerne om rentebeskatning, så der sikres beskatning afindkomst fra opsparing i disse lande ved informationsudveksling på anmodning istedet for, som nu, ved anonym kildeskat af betalingerne. På samme måde opfor-dres medlemslandene til at indlede tilsvarende konsultationer med deres tilknyttedeområder.Det er usikkert, om rådskonklusionerne vil indeholde en henvisning til afviklingenaf overgangsreglerne for Østrig, Luxembourg og Belgien, der indebærer, at disselande skal skifte fra kildeskat til automatisk informationsudveksling. Belgien harallerede forpligtet sig til at overgå til automatisk informationsudveksling fra 1. ja-nuar 2010. Overgangsperioden er ikke tidsbegrænset, men ifølge rentebeskatnings-direktivets artikel 10, stk. 2, er det en forudsætning for, at overgangsperioden kanophøre, at EU har indgået aftaler med Schweiz, Liechtenstein, Andorra, Monacoog San Marino om udveksling af oplysninger på anmodning som fastlagt i OECD-standarderne. Efter at de fem nævnte tredjelande for nylig har erklæret sig rede til atoverholde OECD-standarderne, er muligheden for indgåelse af sådanne aftaler bleveten realitet.ECOFIN ventes endeligt at opfordre til, at det kommende formandskab rapporte-rer tilbage til Rådet i efteråret 2009 om fremskridtene med arbejdet.

Nærhedsprincippet

Ikke relevant.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.

Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Sagen har ikke betydning for gældende dansk ret.

Statsfinansielle konsekvenser

Sagen har ikke umiddelbare statsfinansielle konsekvenser.
5

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Sagen har ikke umiddelbare samfundsøkonomiske konsekvenser, men initiativer til atforhindre skatteunddragelse mv. vil have positive samfundsøkonomiske konsekven-ser.

Høring

Ikke relevant.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen om Rådskonklusioner om god regeringsførelse blev forelagt Folketingets Eu-ropaudvalg forud for ECOFIN 14. maj 2008. Sagen om Kommissionens meddelelseom god regeringsførelse er forelagt Europaudvalget forud for ECOFIN 5. maj 2009.

Holdning

Dansk holdningRegeringen støtter, at ECOFIN intensiverer arbejdet for at bekæmpe skattesvig mv.,herunder i forbindelse med EU’s aftaler med tredjelande. Regeringen støtter såledesde ventede rådskonklusioner om god regeringsførelse på skatteområdet.Regeringen lægger bl.a. vægt på, at arbejdet med ændring af rentebekstaningsdirekti-vet fremskyndes, og finder, at tiden er inde til at bringe rentebeskatningsdirektivetsovergangsperiode til ophør, således at alle medlemsstater går over til automatisk ud-veksling af oplysninger om renteindtægter.Andre landes holdningerDer ventes generel opbakning til rådskonklusionerne. En række lande støtter, atovergangsperioden i rentebeskatningsdirektivet bringes til ophør, mens enkeltelande er imod dette.