Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 314
Offentligt
694429_0001.png
694429_0002.png
694429_0003.png
694429_0004.png
694429_0005.png
694429_0006.png
694429_0007.png
694429_0008.png
694429_0009.png
694429_0010.png
694429_0011.png
694429_0012.png
27. maj 2009
Samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 9. juni 2009Dagsorden 1. udgave
1.
Økonomisk og finansiel udviklinga)Ajourføring vedrørende den aktuelle situationUdveksling af synspunkterb)Internationale regnskabsstandarderUdveksling af synspunkter
2.
Forberedelse af Det Europæiske Rådsmøde den 18. og 19. juni 2009a)Europæisk finansiel tilsynsramme - opfølgning på De Larosiere-rapportenRådskonklusionerb)Status for implementering af den europæisk økonomiske genopretningsplan(EERP)Rapport til det Europæiske RådStatus for implementering af bankpakkerRapport til det Europæiske RådFinansiering inden for en global klimaaftaleRådskonklusioner
c)d)3.
Skata)(evt.) Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning,udgåetFremskridtsrapport/Rådskonklusionerb)c)d)God regeringsførelse på skatteområdetRådskonklusioner(evt.) Ændring af momsdirektivet vedr. momssvig i forbindelse med importPolitisk enighed(evt.) Tekniske ændringer af momsdirektivetPolitisk enighed
4.5.
EventueltSiden sidst-Ingen punkter
2
Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende dagsordenspunkter, som skøn-nes at vedrøre Skatteudvalgets ansvarsområde:3)Skatb)c)God regeringsførelse på skatteområdetRådskonklusioner(evt.) Ændring af momsdirektivet vedr. momssvig i forbindelse medimportPolitisk enighed(evt.) Tekniske ændringer af momsdirektivetPolitisk enighed
d)
3
(Evt.) Dagsordenspunkt 3c:Ændring af momsdirektivet vedr. momssvig i forbin-delse med import
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af momsdirektivet med henblik på at forhindremomssvig i forbindelse med import og andre grænseoverskridende transaktioner. På ECOFINventes opnået politisk enighed om ændringer i forbindelse med importprocedurer, herunder vedr.betingelserne for fritagelse for importmoms ved videre handel inden for EU. Der ventes endviderevedtaget en erklæring om det videre arbejde med et forslag vedr. solidarisk hæftelse for moms.Baggrund
ECOFIN vedtog den 28. november 2006 konklusioner om at udvikle en anti-svigsstrategi på EU-plan, navnlig på moms- og afgiftsområdet, som supplement tilnationale tiltag på samme område.På ECOFIN-mødet den 5. juni 2007, forelagde Kommissionen en foreløbig rap-port om udvikling af en anti-svigsstrategi. ECOFIN vedtog konklusioner, som delstog Kommissionens rapport til efterretning, og dels opfordrede Kommissionen tilat fremsætte forslag til ændringer af momsdirektiv 2006/112/EF og forordning(EF) nr. 1798/2003 om medlemslandenes administrative samarbejde om moms.Indhold
Kommissionen har i december 2008 fremsat forslag til ændring af direktiv2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem for såvidt angår momssvig i forbindelse med import og andre grænseoverskridendetransaktioner. Kommissionens forslag omfatter to elementer:1) Indførelse af skærpede krav til oplysninger og dokumentation som betin-gelse for at udskyde betalingen af moms af varer, der importeres fra et landuden for EU til ét medlemsland (det første importland i EU) med henblikpå salg eller overførsel til et andet medlemsland (det endelige importland iEU).2) Indførelse af grænseoverskridende solidarisk hæftelse mellem sælger ogkøber for betaling af moms ved en vareleverance inden for EU, hvis sælgerikke indgiver en listeangivelse om leverancen, eller hvis sælgers listeangivel-se er mangelfuld i forhold til indholdskravene.På baggrund af drøftelserne af det samlede forslag i Rådets Fiskalarbejdsgruppe,ventes forslaget om skærpede oplysningskrav i forbindelse med udskydelse afmomsbetaling drøftet på ECOFIN den 9. juni 2009 med henblik på opnåelse afpolitisk enighed. På samme møde ventes ECOFIN at vedtage en erklæring, hvor-efter Rådet forpligter sig til at fortsætte arbejdet med delforslaget om solidariskhæftelse og fastslå de fremskridt, der er gjort, ved udgangen af 2009.Ad 1) Skærpede krav i forbindelse med udskydelse af momsbetaling ved importEU’s fælles momssystem og fælles ydre toldgrænse indebærer bl.a., at når varerimporteres fra et land uden for EU til et EU-land, skal der som hovedregel betalesmoms af varerne i importlandet. Som undtagelse kan betalingen af moms af varerdog udskydes, når varerne importeres fra et land uden for EU til en virksomhed iet medlemsland, hvorfra varerne enten sælges til en anden virksomhed i et andet
4
medlemsland, eller overføres til forarbejdning m.v. i en filial af samme virksomhedi et andet medlemsland. Momsen skal i det tilfælde betales ved købet eller erhver-velsen af varerne i det endelige importland i EU.Ordningen for udskydelse af betalingen af moms af varer, der importeres fra tred-jelande til EU med henblik på videre salg eller overførsel af varerne inden for EU,har imidlertid været misbrugt til unddragelse af moms og punktafgifter, bl.a. i formaf de såkaldte ”momskarruseller”.Det er Kommissionens opfattelse, at misbruget bl.a. har kunnet lade sig gøre, fordiden praktiske gennemførelse af ordningen, herunder betingelserne for at indrøm-me fritagelsen, efter de nugældende rammer varetages forskelligt af de enkeltemedlemslande. Forskelle i medlemslandenes nationale gennemførelse og forvalt-ning af EU-reglerne har bl.a. besværliggjort skattemyndighedernes mulighed for atfølge den fysiske bevægelse af varer, der importeres til EU.Kommissionens forslag indebærer en ændring af momsdirektivets artikel 143, så-ledes at udskydelsen af betalingen af moms af varer, der importeres fra tredjelandtil EU med henblik på videre salg eller overførsel inden for EU, skal være betingetaf, at importøren i første importland på importtidspunktet over for første import-lands skattemyndigheder mindst oplyser:sit eget eller sin fiskale repræsentants momsregistreringsnummer i import-medlemslandet,købers momsregistreringsnr., hvis varerne videresælges til en anden virk-somhed i et andet medlemsland, eller importørens filial-momsregistreringsnummer, hvis varerne overføres til en filial eller et lager isamme virksomhed i et andet medlemsland.dokumentation for, at de importerede varer er bestemt til at blive sendt fradet første importland i EU til det endelige importland i EU.
På baggrund af drøftelser i Rådets Fiskalarbejdsgruppe har formandskabet fremsatet kompromisforslag med følgende primære forskelle i forhold til Kommissionensoprindelige forslag:Medlemslandene kan vælge at fastsætte, at dokumentation for, at importe-rede varer er bestemt til at blive sendt fra det første importland i EU til detendelige importland i EU, kun skal indgives efter skattemyndighedernessærskilte anmodning herom.Medlemslandenes frist for at gennemføre ændringen i deres respektive na-tionale lovgivning er rykket ét år, fra 1. januar 2010 til 1. januar 2011.
Ad 2) Grænseoverskridende solidarisk hæftelseKommissionen foreslår en udvidelse af momsdirektivets artikel 205, som i dagindeholder hjemmel for medlemslandene til at fastsætte, at én eller flere personerud over den betalingspligtige hæfter solidarisk for momsen, til også at omfattegrænseoverskridende salg af varer inden for EU.
5
Forslaget indebærer, at en virksomhed i ét EU-land, der sælger varer til en virk-somhed i et andet EU-land, pålægges grænseoverskridende solidarisk hæftelse forbetalingen af købers moms af varerne, hvis sælger ikke opfylder forpligtelserne tilat indgive en listeangivelse om vareleverancen, eller hvis sælgers listeangivelse ermangelfuld i forhold til indholdskravene i direktivet.1Forslaget medfører, at leve-randører hæfter solidarisk i tilfælde, hvor leverandøren har bidraget til tab af momspå erhvervelse af varer inden for EU ved at undlade at opfylde sin indberetnings-pligt.Denne solidariske hæftelse skal som undtagelse ikke finde anvendelse, hvis køberindgiver en momsangivelse, der indeholder samtlige relevante oplysninger om va-retransaktionen, eller hvis sælger over for myndighederne i købers medlemslandkan anføre en behørig begrundelse for den manglende eller mangelfulde listeangi-velse.På ECOFIN ventes vedtaget en erklæring, hvori Rådet forpligter sig til at fortsættedrøftelserne af den del af Kommissionens forslag, der vedrører solidarisk hæftelse,og gøre status over fremskridt inden udgangen af 2009.Retsgrundlag
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-Traktatens artikel 93, der kræver høring afEuropa-Parlamentet og enstemmig vedtagelse af medlemslandene.Nærhedsprincippet
Europa-Kommissionen anfører, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet, idet ændring af Direktiv 2006/112/EF, som fastsætter reglerne for detfælles momssystem, skal gennemføres ved en EU-retsakt. Endvidere anses en ind-sats på EU-plan at udgøre et mere effektivt redskab end nationale tiltag til at opnåen effektiv bekæmpelse af momssvig. En ændring af lovgivningen på EU-planmedfører desuden et harmoniseret grundlag for bekæmpelse af svig.Regeringen er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippetEuropa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til EF-traktatens artikel 93 høres. Der forelig-ger endnu ikke en udtalelse.Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenserSkærpede betingelser for at udskyde betalingen af moms af varer, der importeresfra tredjelande til EU med henblik på videre salg eller overførsel inden for EU,vurderes dog, i nær sammenhæng med andre indenlandske regler og EU-regler påmoms- og afgiftsområdet, at kunne medvirke til at beskytte et moms- og afgifts-
1
Det såkaldte listesystem blev udviklet i forbindelse med etableringen af Det Indre Marked til at kontrollere den direkte
varehandel mellem momspligtige virksomheder inden for EU. Listesystemet indebærer, at momspligtige virksomheder medvareleverancerinden for EU (vareeksport til andre EU-lande), skal anføre disse på periodevise listeangivelser til skattemyndig-hederne i leverancelandet, mens momspligtige virksomheder medvareerhvervelserinden for EU (vareimport fra andre EU-lande) skal anføre disse på den indenlandske momsangivelse til skattemyndighederne i erhvervelseslandet.
6
provenu, som ellers - uden den foreslåede regelændring - ville være i fare for atblive unddraget kontrol og beskatning.SKAT har oplyst, at systemændringer i forbindelse med en gennemførelse af for-slaget om betingelserne for udskydelse af moms ved import vil medføre admini-strative engangsomkostninger på i alt ca. 1-2 mio. kr., der afholdes inden forSKAT’s ramme.Delforslaget om solidarisk hæftelse for moms kan evt. indbringe provenu i enkeltekonkrete sager, i det omfang SKAT med bistand fra skattemyndighederne i et an-det EU-land gør en solidarisk hæftelse for moms gældende over for en virksom-hed i dette andet EU-land.Samfundsøkonomiske konsekvenserDelforslaget om skærpede betingelser for udskydelse af importmoms skønnes ikkeat have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.Delforslaget om solidarisk hæftelse mellem sælger og køber for betaling af momsaf vareleverancer inden for EU kan potentielt medføre individuelle, økonomiskekonsekvenser for de enkelte danske virksomheder, der forsømmer at indgive liste-angivelse eller indgiver en mangelfuld listeangivelse.Lovgivningsmæssige konsekvenser
En gennemførelse af forslaget vil kræve ændringer af den danske momslov (Lovom merværdiafgift, jf. lovbekendtgørelse nr. 966 af 14. oktober 2005) og evt. ogsåaf den danske momsbekendtgørelse.Høring
Kommissionens forslag om ændring af momssystemdirektivet for så vidt angårmomssvig i forbindelse med import og andre grænseoverskridende transaktionerblev den 5. januar 2009 sendt i høring hos følgende danske branche- og interesse-organisationer:Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Dansk Arbejdsgiverfor-ening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Landbrug, Dansk Told- og Skatte-forbund, Dansk Transport og Logistik, Foreningen af Danske Revisorer, Forenin-gen af Registrerede Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Hånd-værksrådet, Kommunernes Landsforening, Landbrugsraadet, LO - Landsorganisa-tionen og Skatterevisorforeningen.
7
Resuméer af afgivne høringssvar fra ovennævnte organisationer:OrganisationDansk IndustriBemærkninger i høringssvarAd delforslaget om importprocedure:Ikke rimeligt, at importøren af varer fra tredjeland uop-fordret skal dokumentere, at varerne er bestemt til atblive sendt eller transporteret fra første importland tilandet importland i EU.Ad delforslaget om solidarisk hæftelse for moms:Pålægger erhvervslivet unødige økonomiske og admini-strative byrder. Ikke klart, hvad sælger skal gøre for atvære sikker på at undgå at blive solidarisk hæftende forkøbers moms.Ingen bemærkningerIngen bemærkningerIngen Bemærkninger
AdvokatrådetForeningen af Danske RevisorerDansk Told- og Skatteforbund
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Nærhedsnotater fremsendt den 16. december 2008. Grundnotat er fremsendt den 20. januar2009. Supplerende Grundnotat, hvori indgår høringssvar fra private organisatio-ner, er fremsendt den 9. marts 2009.Holdning
Dansk holdningRegeringen støtter en styrket indsats over for sort arbejde og anden skatteunddra-gelse. Regeringen vurderer, at forslaget om skærpede oplysningskrav vil kunne giveSKAT nogle gode værktøjer som supplement til den gældende danske lovgivning(Fairplay) i indsatsen mod skatte- og afgiftsunddragelse.Regeringen kan støtte formandskabets kompromisforslag, hvorefter det enkeltemedlemsland kan vælge at fastsætte, at det først er efter særskilt anmodning fraskattemyndighederne i det første importland i EU, at importøren i givet fald vilskulle dokumentere, at de importerede varer er bestemt til at blive sendt fra detførste importland til det endelige importland i EU.Regeringen kan også i princippet tilslutte sig tanken om at indføre en ordning forgrænseoverskridende solidarisk hæftelse mellem sælger og køber ved vareleveran-cer inden for EU, idet den solidariske hæftelse kun bør gælde i tilfælde, hvor sælgervidste (fortsæt) eller burde vide (groft uagtsomt), at køber ville unddrage sig beta-lingen af sin moms.Regeringen kan støtte en erklæring om, at Rådet arbejder videre med delforslagetom solidarisk hæftelse.Andre landes holdningerFor så vidt angår forslaget om skærpede krav til oplysningspligt i forbindelse medudskydelse af momsbetaling vurderes der generelt at være enighed om Kommissi-onens forslag med det af formandskabet stillede kompromisforslag.
8
For så vidt angår ændringer af momsdirektivet i forbindelse med grænseoverskri-dende solidarisk hæftelse for moms, fremgår det af drøftelserne i Rådets Fiskal-arbejdsgruppe, at der er generel enighed om at indføre en sådan, men at der erdivergerende synspunkter om den nærmere implementering heraf.
9
(Evt.) Dagsordenspunkt 3d:
Tekniske ændringer til momsdirektivet
Kommissionens forslag om tekniske ændringer til momssystemdirektivet sættes muligvis på dags-ordenen med henblik på at opnå politisk enighed. Regeringen kan støtte forslaget.Baggrund
Forslaget fremsættes på baggrund af henvendelser fra erhvervslivet og medlems-landene, der har udtrykt behov for tekniske ændringer af momsdirektivet(2006/112/EF).Indhold
Forslaget indeholder ændringer på følgende områder:1.2.3.4.Momssystemet for naturgasMomssystemet for fællesforetagenderÆndringer som følge af udvidelsen med Bulgarien og RumænienRegler for fradragsret i relation til visse former for fast ejendom
Ad 1) Momssystemet for naturgasSom følge af liberalisering af markederne for naturgas og elektricitet og problemermed konkret at følge de grænseoverskridende bevægelser af disse varer, vedtogRådet en særlig momsordning for levering og indførsel af naturgas og elektricitet.Ordningen betød i det væsentlige, at momsen skal betales i forbrugslandet.Imidlertid betyder ordvalget i direktivteksten for naturgassens vedkommende, atkun gas leveret eller indført gennem ”distributionssystemet for naturgas” omfattes.Det har efterfølgende vist sig, at levering og import via store gasrørledninger(pipelines) derfor utilsigtet ikke omfattes.Forslaget indebærer, at systemet for naturgas omfatter naturgas leveret og importe-ret gennem alle typer gasrørledninger i ordningen. Det sker for at rette op på util-sigtede virkninger som følge af ordvalget i den oprindelige direktivtekst. Kommis-sionen foreslår desuden, at også naturgas, der leveres eller importeres viagastankskibe, omfattes af ordningen. Forslaget er begrundet med, at der er tale omden samme type naturgas, uanset om det er i rørledninger eller tankskibe.Ad 2) Momssystemet for fællesforetagendeRådet har fastslået, at man med henblik på gennemførelse af rammeprogrammetfor forskning, teknologisk udvikling og demonstration (2007-2013) kunne oprettefællesforetagender og andre strukturer. Disse foretagender m.v. finansieres vedhjælp af fællesskabsmidler og medlemslandenes statsbudgetter, og har til formål atgennemføre fællesskabspolitikken fastlagt i rammeprogrammet.Fællesforetagender udfører ikke momspligtig virksomhed og har derfor ikke fra-dragsret for købsmoms efter gældende regler. For at undgå at momsen belasterfællesforetagenderne, foreslår Kommissionen, at de momsmæssigt ligestilles medinternationale organisationer og derved momsfritages, såfremt de ikke udøverøkonomisk virksomhed. Momsfritagelsen skal ikke gælde indkøb beregnet til pri-vat brug for deltagerne i fællesforetagenderne og de andre strukturer.
10
Ad 3) Ændringer som følge af udvidelsen med Bulgarien og RumænienI forbindelse med optagelsen af Bulgarien og Rumænien i EU fik disse to landetilladelse til at indrømme små og mellemstore virksomheder afgiftsfritagelse og tilfortsat at momsfritage international personbefordring. Kommissionen foreslår, atundtagelserne indarbejdes i momsdirektivet af hensyn til klarhed og gennemsigtig-hed.Ad 4) Regler for fradragsret i relation til visse former for fast ejendomEt grundprincip i momssystemet er, at en afgiftspligtig person (dvs. en fysisk per-son eller virksomhed) har ret til at fradrage moms af indkøb i det omfang de ind-købte varer og ydelser anvendes til momspligtige aktiviteter.EF-domstolen har for nylig fastslået, at en afgiftspligtig person, der skal anvendeet indkøb til både momspligtig og ikke-momspligtig virksomhed, kan vælge at ansehele indkøbet for at tilhøre den momspligtige virksomhed, og derved først skalbetale udtagningsmoms (dvs. betaling af moms for de indkøb, der ikke medgår iden momspligtige virksomhedsproduktion) i det øjeblik indkøbet konkret anven-des til ikke-momspligtig aktivet. Det indebærer en likviditetsfordel for virksomhe-den.I forbindelse med fast ejendom, hvor såvel byggeri og køb, repræsenterer højeværdier, og hvor det er normalt, at ejendommen skal anvendes til både momsplig-tige og ikke-momspligtige samt privat formål, giver muligheden for at få fradragfor moms på alle indkøb virksomhederne en væsentlig økonomisk fordel – og ettilsvarende tab for medlemslandenes statskasser.Kommissionen foreslår derfor, at der indsættes en bestemmelse i momsdirektivetom, at fradrag i forbindelse med erhvervelse, opførsel, renovering og væsentligeombygninger af fast ejendom begrænses, således at det oprindelige fradrag afspej-ler den faktiske benyttelse af ejendommen til erhvervsformål. Ved blandet brug afejendommen vil det derfor ikke længere være muligt straks at fradrage helekøbsmomsen.Kommissionen foreslår desuden at fastsætte, at såfremt den konkrete anvendelseaf den faste ejendom senere ændrer sig og den afgiftspligtige person reelt skullehave haft mere eller mindre fradragsret, skal afgiftsbetalingen korrigeres efter denormale regler for regulering af investeringsgoder.Det tjekkiske formandskab har foreslået at udvide Kommissionens forslag vedrø-rende fradragsret i relation til visse former for fast ejendom, til at omfatte en mu-lighed for medlemslandene til at lade andre varer og ydelser indkøbt til brug bådefor virksomheden og privatsfæren omfatte af den nye fradragsretsregel.Efter forslaget vil de gældende regler for korrektion af fradrag anvendes, hvis detsenere viser sig, at forholdet mellem erhvervsmæssig og privat brug ændres.Retsgrundlag
EF-traktatens art 93, der kræver høring af Europa-Parlamentet og enstemmig ved-tagelse af medlemslandene.
11
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget ændrer eksisterende fællesskabslovgivning, derkun kan ændres ved ny fællesskabslovgivning. Da forslaget endvidere begrænsersig til en tilpasning af de eksisterende bestemmelser, der har vist sig uegnede, erforslaget i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Regeringen er enig i Kommissionens vurdering.Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vedtog den 8. juli 2008 at godkende forslaget med en rækkeændringer. Ændringerne havde alene karakter af mindre præciseringer af forslaget.Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have nævneværdige statsfinansielle eller samfundsøko-nomiske konsekvenser.Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vil kræve ændringer i momslovens regler for leveringssted for gas og ireglerne om momsfritagelse for internationale organisationer m.v.Kommissionens forslag om at afskære for likviditetseffekterne af fradrag formoms af indkøb til privatanvendelse ved byggeri m.v. i forbindelse med fast ejen-dom vurderes ikke at berøre dansk lovgivning, idet Danmark allerede anvender enregel svarende til den foreslåede. Formandskabets forslag om at give medlemslan-dene mulighed for at udvide reglen til alle varer og ydelser indkøbt til blandet er-hvervsmæssig og privat brug kræver ikke umiddelbart ændring af momsloven –men såfremt man fra dansk side skulle ønske at anvende denne mulighed, vil lovenskulle ændresHøring
Forslaget har været til høring hos relevante erhvervsorganisationer. Høringssvar ogkommentarer herpå er oversendt til udvalget den 19. februar 2008. Høringssvarer-ne var overordnet positive.Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg.
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg. Samlenotat om sagenblev fremsendt til Europaudvalget forud for ECOFIN den 4. november 2008,men sagen blev taget af dagsordenen for ECOFIN og blev derfor ikke forelagtmundtligt.Holdning
Dansk holdningRegeringen støtter generelt forslaget vedr. tekniske ændringer i momsdirektivet,idet forslaget vurderes at præcisere den eksisterende lovgivning på området.Da Kommissionens forslag om momsfritagelse for fællesforetagende er klart af-grænset og lovgivningen på området er gennemskuelig, kan regeringen støtte detteforslag og en præcis definition af fællesforetagender.
12
Andre landes holdningerMedlemslandene har givet udtryk for støtte til forslaget.