Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 304
Offentligt
683592_0001.png
683592_0002.png
683592_0003.png
683592_0004.png
683592_0005.png
Notat
Hovedresultater fra SKATs undersøgelse afregelefterlevelsen hos borgere og virksomheder
HovedcentretProduktion og styringIndsatskontoret07. maj 2009
SKAT kan nu skelne fejl fra snydFor første gang i SKATs historie er det lykkedes systematisk at kortlægge borge-re og virksomheders evne og vilje til at selvangive korrekt. Danmark er sammenmed USA de første på verdensplan, der har gennemført så omfattende undersø-gelser.Undersøgelsen viser, at langt de fleste borgere og virksomheder gerne vil følgereglerne. Dermed bekræfter rapporten, at SKAT har fat i den lange ende medstrategien om at gøre det nemt for de mange og svært for de få.Samtidig kan SKAT med undersøgelsen nu i endnu højere grad målrette både sinkontrol og vejledning.Hvad er compliance-undersøgelsenMed denne undersøgelse har SKAT fået et unikt arbejdsredskab, der giver etgrundigt overblik over, hvor borgere og virksomheder har problemer med at føl-ge reglerne og hvor der direkte snydes. Vi er sammen med USA de først i ver-den, der har gennemført så omfattende kortlægninger af regelefterlevelsen.Undersøgelsen kortlægger danskernes evne til at selvangive korrekt. Både om-fanget af fejl og decideret snyd er belyst for indkomståret 2006. Undersøgelsener meget omfattende og bygger på en dybdegående kontrol af mere end 22.000tilfældigt udvalgte borgere og virksomheder i alle egne af landet.Undersøgelsen er blandt andet gennemført ved kontrol i registrerede virksomhe-der og omfatter derfor ikke sort arbejde, der stammer fra ikke registrerede virk-somheder. Dette område belyses gennem andre undersøgelsesformer, for eksem-pel gennem de undersøgelser Rockwool Fonden gennemfører.
SKATs bærende strategiUndersøgelsen gør det muligt for SKAT i langt højere grad at efterleve sin bæ-rende strategi – den såkaldte indsatsstrategi. Strategien beskriver SKATs tilgangtil skatteyderen – det skal være nemt at følge reglerne og svært at snyde. SKATskal altså finde den rette balance mellem vejledning af medspillerne og kontrol afmodspillerne og tage udgangspunkt i skatteyderens evne og vilje til at følge reg-lerne.
Side 1 / 5
SKAT vil bruge sin nye viden fra complianceprojektet til at målrette informationog vejledning, så borgere og virksomheder ikke begår fejl i angivelsen af skatterog afgifter. På den måde kommer pengene ind ad fordøren og mødet med SKATbliver til en mere positiv oplevelse for medspillerne. Derved kan SKAT sættemere målrettet ind med kontrol over for modspillerne – altså det fåtal, som sny-der bevidst.
Vi måler skattegabetUndersøgelsen bringer SKAT et afgørende skridt videre i at afdække det samledeskattegab i Danmark.SKAT har gennem de senere år målt skattegabet efter den såkaldte nationalregn-skabsmetode. Denne opgørelsesmetode beregner skattegabet i forhold til perso-ner inklusiv sort arbejde og opgøres som en procent af BNP. Det er ikke veddenne metode muligt at sige noget nærmere om på, hvilke områder der er fejl ogsnyd, eller hvem der begår dem.Med denne undersøgelse måler vi skattegabet for borgere og som noget nyt forvirksomheder med under 250 ansatte. Skattegabet er forskellen mellem det, derburde være angivet og det, der faktisk bliver angivet i skat og moms mv. I denneundersøgelse indgår ikke sort arbejde, punktafgifter, told og transfer pricing.Denne undersøgelsesmetode giver SKAT en langt dybere viden om skattegabetog fejltyper mv. En viden SKAT kan omsætte til en mere målrettet kontrol- ogvejledningsindsats.Hvordan ved SKAT, hvem der er modspillere, og hvem der er medspillere?Til brug for kontrollerne i forbindelse med denne undersøgelse har SKAT udvik-let en ny karakterskala eller ratingskala, som er et mål for den enkelte skatteydersregelefterlevelse på en skala fra 0 til 6. Efter kontrollen er afsluttet, har hver en-kelt kontrollant vurderet, i hvilken grad borgeren eller virksomheden overholderskattereglerne. Karaktererne 0 til 2 dækker overmodspillerne,der bevidst angi-ver forkert, mens karaktererne 3 til 6 omfattermedspillerne,der har viljen til atselvangive korrekt, men muligvis ikke er i stand til det.
Hovedresultater – borgere99,4 procent af alle pengene fra lønmodtagerne kommer ind ad fordøren.Den danske kombination af meget høj digitaliseringsgrad og tredjepartsindberet-ninger betyder, at langt de fleste penge fra lønmodtagerne kommer ind ”helt afsig selv”.Borgerne følger reglerne.99 procent af borgerne er medspillere. Der er altså meget få, som snyder bevidst.Den gennemsnitlige rating er opgjort til 5,7 altså meget tæt på 6, som er det høje-
Side 2 / 5
ste mål på skalaen. Det bekræfter os i, at vi er på rette vej med den bærende stra-tegi, hvor vi netop arbejder på at gøre det nemt for de mange og svært for de få.SkattegabetSkattegabet for alle borgere i Danmark er opgjort til 5 mia. kr. Det er vigtigt atunderstrege, at de 5 mia. kr. i nettoforhøjelser, der hvis de blev selvangivet villeindbringe væsentligt mindre i provenu. Skattegabet på 5 mia. kr. svarer til kun0,6 pct. af de selvangivne indkomster.Der findes ældre undersøgelser gennemført i Århus skattevæsens arkiver i årene1954, 1959, 1972 og 1980 som ovenstående med forsigtighed kan sammenlignesmed. Undersøgelserne er gennemført af dr.phil. Gunnar Viby Mogensen og vi-ser, at der er tale om et fortsat fald fra et niveau omkring 2-2� procent af deselvangivne indkomster i 1950’erne til 0,92 procent i 1980 til de nu opgjorte0,60 procent..Undersøgelsen har afsløret problemområderUndersøgelsen viser, at der er enkelte områder, hvor borgerne har klare proble-mer med at angive rigtigt. Det område, hvor fejlandelen er suverænt størst, eranden kapitalindkomst. Her udgør reguleringsbeløbene 70 procent af de selvan-givne beløb i denne rubrik. Reguleringsbeløbene udgør også høje andele af desamlede beløb for så vidt angår overgangsreglen vedrørende aktier og anden ak-tieindkomst, hvor der er meget store fejlandele svarende til henholdsvis 41 og 28pct. af de selvangivne beløb.Der er tale om områder, hvor mange opfatter reglerne som vanskelige, og hvorSKAT ikke har tilstrækkelige oplysninger til at lade beløbene automatisk indgåpå årsopgørelser. Det betyder, at borgeren skal selv opgøre og angive disse ind-tægter. Skattereformen indeholder forslag om yderligere indberetninger fra ban-kerne, således at borgerne fremover ikke selv behøver at opgøre disse indtægter.
Hovedresultater - virksomhederVirksomhedernefølger også i høj grad reglerne93 procent af virksomhederne er medspillere. Der er altså meget få, som snyderbevidst. Den gennemsnitlige rating er 4,6. Det bekræfter os i, at vi også på virk-somhedssiden er på rette vej med den bærende strategi, hvor vi netop arbejder påat gøre det nemt for de mange at gøre det rigtigt og svært for de få at snyde.SKAT har konstateret en relativ høj fejlandelSKAT har gennemført undersøgelsen på virksomhedsområdet ved at gennemgåregnskaber, bogføring og udvalgte bilag ude i virksomhederne. Det er sket påtværs af alle de skatte- og momsregler som virksomhederne er omfattet af. Den-ne gennemgang viser, at 58 procent er helt uden fejl. I 42 procent af virksomhe-derne findes der en eller flere fejl For en meget stor del af disse virksomhederskyldes fejlene ukendskab til reglerne, forkert tolkning af reglerne, bogførings-fejl mv. Der vil typisk være tale om beløbsmæssigt mindre fejl.
Side 3 / 5
For 7 procent af virksomhederne er der imidlertid tale om egentligt snyd f.eks. iform af sammenblanding af privatudgifter og virksomhedsudgifter, skattepligtigeindtægter der ikke er selvangivet mv. Denne lille gruppe af modspillere, tegnersig for ca. 50 procent af det samlede skattegab.Undersøgelsen bekræfter dermed SKAT i, at der er et behov for kontrol i forholdtil de få modspiller-virksomheder, der bevidst snyder. I forhold til de mangemedspillere viser undersøgelsen et behov for at regnskabskvaliteten på skatteom-rådet forbedres gennem bedre kendskab til reglerne og bedre digitale hjælpemid-ler. Det skal ske gennem et samspil mellem SKAT, virksomhederne, revisorerneog brancheorganisationer.SkattegabetSom mål for skattegabet er der ligesom på borgerdelen anvendt nettoforhøjelser-ne – det vil sige forhøjelser fratrukket nedsættelser –før skat.Det skal bemær-kes, at SKATs kontroller også afdækker tilfælde, hvor der er selvangivet for me-get i forhold til gældende regler (betegnes af SKAT som nedsættelser).Skattegabet er opgjort til godt 15 mia. kr. Skattegabet blandt de selvstændigeligger på omkring 9 mia. kr. og blandt selskaberne på omkring 6 mia. kr.Opgørelsen af skattegabet er meget følsom over for enkeltstående meget storeforhøjelser eller nedsættelser. Undersøgelsen har i nogle enkelte virksomhedergivet meget store forhøjelser eller nedsættelser. Fremtidige målinger vil give etklarere billede af, hvor grænsen mellem det ekstreme og det normale ligger, ogdermed i hvilket omfang disse bør indgå i beregningen. Hvis alle ekstreme med-tages, stiger skattegabet til 26.5 mia. kr.FejltyperFor alle de fejl, der er kortlagt i undersøgelsen, er det registreret, hvilken regel ilovgivningen fejlen knytter sig til. SKAT har dermed nu en unik registrering af,hvilke regler der giver anledning til fejl og snyd.Det største område med fejl og snyd er ”ikke fradragsberettigede udgifter”, hvorder sker en sammenblanding af private og erhvervsmæssige udgifter. Det kan foreksempel være en hovedaktionær, der lader sit selskab afholde udgifter til køb afbriller, sommerferie, cykler eller privat tøj. Udgifterne er private udgifter, der erfratrukket i selskabet som 100 procent erhvervsmæssige udgifter.Der begås også mange fejl ved selvangivne afskrivninger. Som eksempel kannævnes et selskab, der har købt knowhow til en værdi af 25 mio. kr. Udgiften erstraks afskrevet med 25 mio. kr. En gennemgang af udgiften viser imidlertid, atder i virkeligheden er tale om køb af goodwill, der skal aktiveres og afskriveslineært over 7 år.SKAT vil i den kommende tid gennemføre en dyberegående analyse af fejl ogsnyd i forhold til brancher, virksomhedstyper, størrelse mv.
Side 4 / 5
Sådan bruger SKAT undersøgelsen.Undersøgelsen vil blive et arbejdsredskab i forhold til at sikre, at SKATs indsatsmålrettes yderligere i forhold til, hvor der er behov for vejledning og kontrol.Medspillerne skal på den måde støttes og motiveres til en forbedret kvalitet iforhold til skatteregnskabet. SKAT vil indbyde revisororganisationerne og rele-vante brancher til et samarbejde herom.Samtidig kan SKAT med det forbedrede indblik i, hvem der er modspillerne for-stærke og målrette kontrolindsatsen.Resultaterne fra undersøgelserne vil således blive et centralt omdrejningspunktfor hele SKATs tilrettelæggelse og prioritering af vejlednings- og kontrolindsat-sen i de kommende år. Det gælder såvel i forhold til de landsdækkende aktivite-ter som i forhold til de enkelte regioners planlægning af de lokale aktiviteter.Undersøgelsernes resultater har allerede haft de første konsekvenser.I skattereformpakken er der medtaget en række forslag, som kan øge borgernesregelefterlevelse. Det er forslag om automatisk indberetning af køb af aktier,indberetning af personalegoder, fastlåsning af felter i selvangivelsen samt for-bedringer af selvangivelsesprocessen for at hindre, at borgere begår fejl. Nårforslagene bliver vedtaget, vil det betyde omkring 850 mio. kr. mere i statskas-sen.Derudover har SKAT som en del af produktionsplanen for 2009 igangsat projek-ter, som skal kontrollere borgere med store differencer mellem de oplysningerSKAT har om borgerens indtægtsforhold og det borgeren selv oplyser. Et andetprojekt fokuserer på at sikre at eventuelle fortjenester fra aktiehandler mv. be-skattes korrekt.Undersøgelsens resultater præsenteres i disse uger for medarbejderne i SKAT, såde kan indgå i den løbende planlægning af nye vejlednings- og kontrolinitiativer.Der iværksættes endvidere dybere faglige analyser på en række områder medhenblik på en forbedret planlægning af det fremtidige arbejde.
Side 5 / 5